صحبتهای یکی از مدیران سابق مایکروسافت درباره رویکرد آنها در زمان خرید نینتندو
نشریهی بلومبرگ چندوقت پیش طی مقالهای به شرح زمانی (۲۰ سال پیش) پرداخت که مایکروسافت در تلاش بود تا نینتندو را خریداری کند. کوین باکِس، مدیر سابق بخش روابط با شرکتهای شخص ثالث میگوید آن زمان که آنها مذاکرات خود را با نینتندو شروع کرده بودند، ظاهرا اعضای مذاکرهکنندهی نینتندو با خنده و حالت تعجب واکنش نشان دادند.
رابی باخ (Robbie Bach)، رئیس سابق بخش سرگرمی و دستگاههای مایکروسافت نیز کمی دربارهی این اتفاق صحبت میکند. او توضیح میدهد که مایکروسافت در آن زمان «بهدنبال پیدا کردن شرکایی» برای خود بود و تمام «گزینههای ممکن» برای شراکت را بررسی کرده بود. دفتر نینتندو نیز سمت دیگر خیابانی بود که ساختمان مرکزی آنها در شهر ردموند ایالت واشنگتن قرار داشت.
باخ در مصاحبه اظهار میکند: «در روزهای اولی که ایدهی خلق ایکس باکس مطرح شده بود، مایکروسافت نمیخواست تمام پروسهی طراحی، ساخت و جنبههای دیگر آن را تنهایی انجام دهد. [طراحی و ساخت کنسول] کاری بود که ما بلد نبودیم چگونه انجام دهیم و به فکرمان رسید که برای چنین کاری بهدنبال پیدا کردن شرکایی برای خود باشیم. با انواع و اقسام برندهای تولید کنندهی پی سی صحبت کردیم؛ با سگا صحبت کردیم؛ بعد سراغ نینتندو رفتیم. آنها در زمینهی کنسول و گیم حرفی برای گفتن داشتند و از ما خیلی سرتر بودند. ضمنا این را هم بگویم که آنها درست آن طرف خیابان بودند. به همین خاطر، خیلی لازم نبود مسافت دوری را برای دیدن آنها طی کنیم.»
باخ در ادامه میگوید: «در دفتر آنها شروع به بحث و مذاکره کردیم و احتمالا انتظار واکنشی را که از طرف نینتندو دریافت کردیم، داشتیم؛ چراکه مایکروسافت چیز زیادی برای پیشنهاد به نینتندو نداشت. نینتندو شرکت بسیار موفق و مستقلی بود که بهنظر میرسید به شریک نیازی نداشت و بیشتر بازیهایش را خودش تولید میکرد. بااینحال، باب و تیمش تمام گزینهها را بررسی کرده بودند.»
باخ میگوید مایکروسافت راههای زیادی امتحان کرد تا مجبور به تولید سختافزار بازی نشود؛ ولی در آخر این کار را انجام داد
باخ سپس توضیح میدهد که مایکروسافت درنهایت به توسعهی سختافزار اختصاصی خود روی آورد و اینکه این گزینه آخرین انتخاب آنها بود. باتوجهبه اینکه نام مایکروسافت درحالحاضر با صنعت بازیهای ویدیویی عجین شده است، شنیدن این داستان قدیمی شاید برای بسیاری بازیکنان کمی عجیب باشد. رابی باخ میگوید: «نهایتا تصمیم گرفتیم که خودمان سختافزار تولید کنیم که بهنوعی آخرین گزینهی ما بود و میدانم گفتن چنین چیزی آن هم حالا کمی مضحک بهنظر میرسد؛ ولی ما آن زمان تولید کنندهی سختافزار نبودیم. به همین خاطر، وقتی تصمیم به تولید سختافزار گرفتیم، برای ما ماموریتی بسیار مهم به شمار میرفت. راههای زیادی را امتحان کردیم که مجبور به توسل به گزینهی آخری نشویم؛ ولی در آخر خودمان انجامش دادیم.»
EA، اکتیویژن و دیگران از مایکروسافت میخواستند دست به تولید کنسول خود بزند تا بتواند به رقیبی برای سونی و نینتندو تبدیل شود
باخ شرح میدهد که برخی ناشران بازی از آنها میخواستند که وارد کسبوکار تولید سختافزار (کنسولهای بازی) شوند تا مایکروسافت بتواند به رقیبی برای سونی و نینتندو تبدیل شود. او اظهار میکند: «نکتهی جالب و طعنهآمیز اینجا است که اولین کسانی که به ما گفتند باید سختافزار خودمان را تولید کنیم، ناشران ترد پارتی بودند؛ شرکتهایی مانند الترونیک آرتز، اکتیویژن و ناشران دیگر. آنها میخواستند یکی پیدا شود که بتواند با سونی و نینتندو رقابت کند؛ چراکه وجود یک شرکت سوم در بازار به نفع آنها بود. این ناشران شرکتی مانند 3DO را که لایسنس سختافزار کنسول خود را به دیگران واگذار میکرد، نمیخواستند. آنها میخواستند که شرکت مذکور در زمینهی سختافزار گیمینگ اختصاصی خود سرمایهگذاری کند و آن را توسعه دهد.»
خریده شدن نینتندو توسط مایکروسافت هرگز اتفاق نیفتاد و تصویر اینکه نینتندو اکنون شریک یا زیرمجموعهی مایکروسافت باشد، شاید کمی دور از ذهن بهنظر برسد. اگر چنین اتفاقی میفتاد، معلوم نبود که مسیر صنعت ویدیو گیم از ۲۰ سال پیش تاکنون چگونه تغییر میکرد و دو شرکت قرار بود چه بازیها یا کنسولهایی با همکاری یکدیگر تولید کنند. بااینحال، هر دو شرکت درحالحاضر بسیار موفق هستند و بازیها و کنسولهای جذابی میسازند که طرفداران بیشماری در سراسر جهان را به سمت خوب جذب میکند.
نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ بهنظر شما آیا نینتندو میتوانست شریک خوبی برای مایکروسافت شود؟ نظرات خود را درصورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.