نویسنده: میلاد فاطمی
// پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۷

مایکروسافت در دوران اولین کنسول ایکس باکس به دنبال خرید نینتندو و الکترونیک آرتز بود

باتوجه به گزارش‌های منتشر شده، به‌نظر می‌رسد سران سابق ایکس باکس در روزهای ابتدایی سخت در تلاش برای خرید و تصاحب نینتندو، الکترونیک آرتز و چند استودیوی دیگر بودند.

اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که خبر غافلگیرکننده‌ای در صنعت بازی‌های ویدیویی منتشر شد. تیتر خبر کاملا واضح و گویای بزرگی آن بود: "مایکروسافت زنیمکس، شرکت مادر استودیوی بتسدا را خریداری کرده است". با اینکه اخیرا شرکت‌های زیادی برای خرید استودیوهای مختلف اقدام کرده‌اند، اما با این اقدام مایکروسافت می‌توان گفت تقریبا برای اولین‌بار است که یک شرکت تولید کننده کنسول، ناشری بزرگ و تردپارتی را مثل زنیمکس را تصاحب می‌کند.

حال اما در جدیدترین اخبار بازی، گزارشاتی مطرح شده که به‌نظر می‌رسد این رویه از ابتدای کار ایکس باکس در برنامه مایکروسافت تنیده شده بود؛ چراکه براساس اطلاعات و شواهد دردسترس روزهای ابتدایی ایکس باکس، سران آن برای خرید و تصاحب استودیوهای بزرگی چون الکترونیک آرتز و شرکت نینتندو اقداماتی انجام داده‌ بودند.

باب مکبرین، مدیر سابق توسعه تجاری برند ایکس باکس، برای توافق با سران الکترونیک آرتز به دفتر مرکزی این استودیو رفته بود. تلاشی که اما با شکست مواجه شد. در اقدام بعدی ردموندی‌ها برای توسعه ایکس باکس به‌سراغ غول صنعت بازی‌سازی ژاپنی یعنی نینتندو رفتند. 

رقابت با سونی، وعده مایکروسافت به نینتندو در مذاکرات بود

با استناد به اطلاعات دردسترس در جلسه میان سران ایکس باکس و نینتندو، امریکایی‌ها سخت در تلاش بودند تا با تاکید روی پتانسیل‌ها و قدرت ایکس باکس آن‌ها را مجاب به توافق کنند. مدیران حاضر در جلسه برای جلب رضایت نینتندو به این موضوع اشاره کردند که به‌منظور رقابت با سونی، بهترین تصمیم این است که نینتندو از توانایی‌های سخت‌افزاری ایکس باکس در تولید بازی‌های خود بهره‌مند شود. صحبت‌هایی که درنهایت منجر به خنده‌‌های تمسخرآمیز نینتندو شد. به این ترتیب این قرارداد هیچ وقت به امضای طرفین نرسید.

البته باید توجه داشته باشید که مایکروسافت بعدها برای خرید استودیوهای Square Enix و Midway نیز اقدماتی انجام داد که هرکدام بنابه دلایلی آن‌طور که مورد انتظار مایکروسافت بود به سرانجام نرسید.

به‌نظر شما این سیاست مایکروسافت برای خرید سایر شرکت‌ها و استودیوهای بازی‌سازی، در آینده چه دستاوردی برای ردموندی‌ها به ارمغان خواهد آورد؟ لطفا نظرات و پیش‌بینی‌های خود را با ما نیز به اشتراک بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده