// سه شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲

بهترین بازی‌ های کمتر شناخته شده سال 2016

در کنار بسیاری از بازی‌های پر خرج، بازی‌های کوچکی در لا به لای آن‌ها عرضه می‌شوند که ارزش بسیار بالاتری دارند و متاسفانه به خاطر کم حاشیه بودن‌شان آن‌ها را از دست می‌دهیم. در این مقاله از زومجی سعی داریم تا به معرفی این بازی‌های با ارزش بپردازیم. با زومجی همراه باشید.

هر ساله بازی‌های بزرگ همراه با تبلیغات پر‌خرج می‌آیند و می‌روند، اما در لا به لای این غول‌ها، آثاری کوچک‌تر هستند که ممکن است بسیار زیباتر و بهتر از بازی‌های بزرگ‌تر از خودشان باشند و ما بدون این که آن‌ها را بشناسیم، از دست‌شان می‌دهیم و هیچ‌گاه آن‌ها را تجربه نمی‌کنیم. این تنها آثار پرخرج یا پر سر و صدا نیستند که صنعت بازی‌های ویدیویی را تشکیل داده‌اند. حتی گاهی پیش می‌آید که یک بازی کوچک و خسته کننده به لطف تبلیغات پرخرج و پر سر و صدایی که داشته است و وعده بی‌کران بودن می‌دهد، دیگر آثار با ارزش، زیر سایه آن تلف شده‌اند.

با کمی دقت می‌توان آثاری را یافت که شاید بازی‌های بزرگی نباشند، اما زیبایی، جذابیت و ماندگاری آن‌ها مطمئنا از بسیاری از بازی‌های بزرگ بیشتر است و برای چندین ساعت گیم‌پلی، به جای این که خسته کننده و بیهوده باشد، یک قاب یادگاری را در ذهن‌مان به جا می‌گذارد. زومجی در این مقاله سعی دارد تا به چندین بازی بسیار زیبا اشاره کند که مطمئنا خیلی از شما آن‌ها را از دست داده‌اید و احتمالا حتی نام آن‌ها را نیز نشنیده‌اید.

«آثار معرفی شده در این مقاله بدون هیچ رتبه بندی معرفی شده‌‌‌اند و تک تک آن‌ها ارزش بالایی دارند»

Oxenfree

Oxenfree

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو تایت اسکول

سبک: ماجراجویی

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴

ماجرای بازی Oxenfree در جزیره‌ای فراموش شده رخ می‌دهد که تعدادی نوجوان برای یک شب زنده داری به آن جا می‌روند. شخصیت اصلی این بازی که الکس نام دارد، به صورت اتفاقی همراه با دوستان خود یک شکاف فراطبیعی را باز می‌کنند و پس از آن اتفاقاتی عجیب رخ می‌دهد. حال الکس باید راهی پیدا کند تا مخلوقین عجیب و بدشگونی را که از طریق این دریچه آزاد شده‌اند، به محل اصلی خود بازگرداند. در کنار این مورد فراموش نکنید که الکس همراه با دوستان خود به این جزیره آمده است و او باید دیگر دوستانش که در تله‌ها و شرایط بد گرفتار شده‌اند نجات دهد. این بازی یک اثر گرافیک ماجراجویی ۲/۵ بعدی است و به شدت منحصر به فرد طراحی شده است. به دور از انتخاب دیالوگ‌های کلیشه‌ای و گفت و گوهای عادیی که در دیگر بازی‌ها می‌بینید، جذابیت دیالوگ‌ها و انتخاب‌ها نیز منحصر به فرد طراحی شده‌اند. بسیاری از اتفاقات و انتخابات مهم و البته جالب بازی بالای سر شخصیت اصلی در یک مستطیل کوچ رخ می‌دهد و به راحتی کنترل هر چیزی را در اختیار خواهید داشت. سکو بازی و حل کردن پازل نیز از دیگر بخش‌های مهم این اثر به شمار می‌روند. اما مطمئن باشید، ساندترک‌ها، اتمسفر و حتی دیالوگ‌هایی که همگی طعم واقعی یک بازی ماجراجویی را می‌دهند، شما را محو خود خواهند کرد.

Zero Time Dilemma

Zero Time Dilemma

پلتفرم: پلی‌استیشن ویتا، نینتندو 3DS، ویندوز مایکروسافت

سازنده: استودیو چایم

سبک: ماجراجویی

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۵

اگر عاشق این دست ماجراهایی هستید که یک مشت آدم در یک مکان عجیب و متروک توسط یک روانی زندانی شده‌اند و حالا باید برای نجات جان خود با بازی‌هایی که این شخص روانی برای‌شان تدارک دیده هر کاری را که از دستشان بر می‌آید انجام دهند، بازی Zero Time Dilemma برای شما ساخته شده است، البته این اثر از نوع ژاپنی این دسته ماجراها محسوب می‌شود. در این بازی ۹ شخصیت مختلف در یک پناهگاه زیرزمینی بمب اتمی اسیر شده‌اند و باید با قوانین شخص ماسک زده‌ای به نام زیرو برای نجات جان خود بازی کنند. همانطور که از ماجرای این بازی پیداست، سبک و گیم‌پلی بازی بر ا‌ساس پازل‌ها و انتخاب‌های مفهومی بنا شده است. یک انتخاب اشتباه مساوی با مرگ است و برای این که بتوانید از این انتخاب اشتباه جلوگیری کنید، باید خوب محیط را جست و جو کنید، به خوبی به دیالوگ‌ها گوش دهید و کمی هم فسفر بسوزانید. البته انتظار گرافیک هنری جذاب، کارکترهای کاریزماتیک و اتمسفر درگیر کننده را نداشته باشید، اما به طور کلی بازی جوری طراحی شده است که خود به خود دوست داشته باشید کارکترهایی که در این مخمصه گیر افتاده‌اند را نجات دهید.

I am Setsuna

I am Setsuna

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن ویتا، ویندوز مایکروسافت

سازنده: استودیو توکیو آرپی‌جی فکتوری

سبک: نقش‌آفرینی

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۵

داستان بازی در یک سرزمین برفی و حول محور یک مزدور به نام اندیر می‌چرخد. وی قول داده تا زمانی که زنده است مزدور بودن را رها نکرده و از دستورات و ماموریت‌هایش سرپیچی نکند. از طرفی در دنیای بازی دهکده‌ای وجود دارد که هر ده سال یک‌بار  از بین مردمان‌اش یک شخص برای قربانی شدن در راه نجات انسان‌ها انتخاب می‌شود. حال چرا هر ۱۰ سال یک قربانی انتخاب می‌شود؟ در دنیای بازی، علاوه‌بر انسان‌ها شیاطین و هیولاها نیز زندگی می‌کنند. این بازی کنترل گروهی از کارکترها را در اختیارتان قرار می‌دهد و با گشت و گذار در محیط‌های آرام و خطرناک حوادث بازی را دنبال خواهید کرد. این بازی در سایت زومجی به قلم محمد صادق تواضعی نقد شده است و می‌گوید:

با وجود تمام مشکلات و نواقص I Am Setsuna قطعا این بازی به تمامی دوستداران سبک Jrpg و همچنین کسانی که اهل تماشا انیمه هستند پیشنهاد می‌شود. این بازی شاید بهترین در سبک خود نباشد ولی با ارائه یک داستان قوی و بعضا گیم‌پلی معمولی شما را می‌تواند سرگرم نگه دارد. شاید اگر یک سری نکات بیش از حد تکراری در گیم‌پلی بازی وجود نداشت با یک بازی بهتر از سوی تیم سازنده و اسکوئر انیکس مواجه بودیم. نویسندگان بازی با الهام از بازی‌ و انیمه ذکر شده در اول متن به خوبی توانسته‌اند داستانی بر پایه غم و اندوه را برای مخاطبین خود به ارمغان بیاورند.

Inside

Inside

پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو پلی دد

سبک: سکوبازی پازل ماجراجویی

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۵

بازی اینساید را باید متفاوت‌ترین اثر در این لیست بازی‌های متفاوت دانست! داستان این اثر عجیب و سوال‌برانگیز، توسط یک پسر با پیراهنی قرمز رنگ پیش می‌رود. این بازی شباهت بسیار زیادی به دیگر اثر استودیو پلی‌دد به نام Limbo دارد و ماجراهای عجیب و پازل‌های جالب بازی به صورت ۲/۵ بعدی طراحی شده‌اند. ما در زومجی نیز به بررسی این بازی فوق‌العاده پرداخته‌ایم که نادر امرایی وظیفه نقد بازی را بر عهده داشت. او در نقد خود می‌گوید:

برخی از بازی‌ها هستند که وقتی آنها را به پایان می‌رسانید، تا مدت‌های زیادی به آنها فکر می‌کنید. این بازی‌ها، بازی‌های فوق‌العاده‌ای هستند و Inside نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. یک بازی مستقل معمایی پلفترمر فوق‌العاده که ترکیبی است از داستانی عجیب (که بیشتر به یک کابوس شبیه می‌ماند)، فضایی تاریک، موسیقی‌های فوق‌العاده کم اما بسیار تاثیرگذار، گیم‌پلی‌ای بی‌نقص، معماهایی خلاقانه و دوست‌داشتنی و یک پایان‌بندی که تا مدت‌های زیادی ذهن شما را درگیر خود می‌کند. Inside، از طرف دیگر، با معماهای فوق‌العاده هوشمندانه خود، ادای دینی است به تمام کسانی که بچگی‌های خود را به تجربه بازی‌های پلتفرمر گذرانده‌اند و پلی‌دد یک‌بار دیگر نشان داد که در ساخت چنین بازی‌هایی تبحر دارد. Inside از آن دست بازی‌هایی است که هر کسی خود را یک گیمر می‌داند، باید آن را تجربه کند زیرا مطمئنا تا به حال تجربه‌ای نظیر آن را نداشته است و احتمالا تا مدت‌های زیادی هم تجربه‌ای اینچنینی به دست نمی‌آورد. Inside را بازی کنید، حتی اگر این سبک بازی،‌ سبک مورد علاقه‌تان نباشد. 

Drifter

Hyper Light Drifter

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ویتا

سازنده: استودیو تایت اسکول

سبک: ماجراجویی نقش آفرینی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵

با ترکیب آثاری مانند Dark Souls و The Legend of Zelda همراه با گرافیک هنری و کاملا منحصر به فرد، اثری به نام Hyper Light Drifter خلق شده است که می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مستقل یاد کرد. ظاهر هنری بازی را تعداد بی‌شماری از پیکسل‌های رنگارنگ تشکیل داده‌اند و محیط بازی در حالتی تقریبا دو بعدی پیش می‌رود. شما در این بازی در نقش یک Drifter ظاهر خواهید شد، شخصی که توانایی استفاده از ابزار و سلاح فراموش شده‌ای را دارد که ساکنین دنیای بازی توسط یک مریضی ناشناخته تبدیل به موجوداتی اهریمنی شده‌اند. جالب است بدانید که این بخش از بازی از سوی بیماری قلبی طراح ارشد بازی الهام گرفته شده است. سلاح اصلی بازی یک شمشیر آبی رنگ است و در کنار آن نیز اسلحه‌های گرم مختلفی قابل استفاده هستند. موضوع بازی یا حتی سیستم مبارزات بازی ممکن است در بسیاری از دیگر بازی‌های ویدیویی یافت شوند، اما باور کنید هنگامی که پا به دنیای بازی بگذارید، حس و حال آن را در هیچ بازی دیگری یافت نخواهید کرد. Hyper Light Drifter از آن دست بازی‌های پیکسلی خوش آب و رنگ است که طرفداران بازی‌های کوچک و حتی بزرگ نباید آن را از دست بدهند.

The Flame in the Flood

The Flame in the Flood

پلتفرم: ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو ملاسز فلود

سبک: بقا

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۴

بسیاری از سازندگانی که سعی دارند آثار خود را در سبک بازی‌های بقا بسازند، در تلاش هستند تا اثر خود را بیشتر و بیشتر به واقعیت تبدیل کنند. آثاری مانند The Long Dark و Don’t Starve نیز سعی داشتند تا با استفاده از المان‌هایی مانند حمله موجودات درنده، بیماری‌ها، کمبود مهمات و بسیاری دیگر بازیکنان را در شرایطی سخت قرار دهند. بازی The Flame in the Flood شما را در همچین شرایط‌هایی قرار می‌دهد، اما در شرایطی به مراتب جالب‌تر و متفاوت‌تر. این بازی سبک بقا از این جهت متفاوت است که بازیکن باید توسط یک رودخانه خروشان در دنیای بازی به جلو حرکت کند و زنده بماند. تنها همراه شما در این بازی یک سگ است که خطرات و مهماتی که در اطرافتان قرار دارند را با پارس کردن متوجه بازیکن می‌کند. نیاز به انرژی، آب، غذا و خواب از جمله چهار نکته مهمی هستند که یک شخص برای زنده ماندن به آن‌ها نیاز دارد و این بازی هم از این قاعده مستثنا نیست. سیستم ساخت و ساز ، جست و جوی کامل یک محیط، دوختن لباس‌هایی مقاوم در برابر سرما و بسیاری دیگر از عناصر جالب این  بازی به شمار می‌روند. همچنین به خاطر داشته باشید که وضعیت آب و هوا به شدت در شرایط بقا تاثیر گذار است. The Flame in the Flood از جمله بازی‌هایی است که اگر در بازی به هر دلیلی کشته شوید، شخصیت بازی برای همیشه از دست خواهد رفت و باید همه چیز را از ابتدا شروع کنید. The Flame in the Flood از آن دست بازی‌هایی است که بازیکنان عاشق این سبک را با محیط بسیار جذاب خود سرگرم می‌کند. 

Layers of Fear

Layers of Fear

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو بلوبر تیم

سبک: ترسناک روانشناسی

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

به عنوان یک شخصیت بی‌نام، بعد از یک دادگاه به خانه می‌روید، خانه‌ای خالی و نسبتا تاریک. بعد یک گشت و گذار کوتاه به کارگاه خود می‌روید تا روی اثر هنری خود شروع به کار کنید. درست هنگامی که اولین بخش از کار خود را آغاز می‌کنید، وهم و خیالاتی در مورد گذشته شخصیت اصلی بازی خواهید دید و ماجرا تازه آغاز خواهد شد. در این بازی به عنوان یک نقاش ایفای نقش خواهید کرد و هدف او کشیدن یک شاهکار نقاشی است و شما به عنوان یک بازیکن باید سعی کنید راهی برای به سرانجام رساندن این شاهکار نقاشی پیدا کنید. چالش اصلی بازی پازل‌هایی هستند که برای حل کردن آن‌ها باید در محیط بازی به دنبال سر نخ‌های بصری یا نقاشی‌های مختلف باشید. شاید تا اینجا بازی به نظرتان ساده باشد، اما سخت در اشتباه هستید چرا که رفته رفته محیط بازی بر اثر اختلالات روانی شخصیت بازی دچار تغییر و تحولاتی سوال برانگیز می‌شود و ممکن است در این خانه حتی راه خود را گم کنید. از این بازی انتظار یک شاهکار را نداشته باشید، اما Layers of Fear سعی کرده تا از روشی تازه بازیکنان را درگیر خود کند. تا کی می‌خواهید به دنبال زامبی‌ها و بازی‌های ترسناک عادی باشید؟ یک بار هم که شده به عنوان یک نقاش پا به دنیای بازی‌ها بگذارید.

Goetia

Goetia

پلتفرم: رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو سوشی

سبک: پازل ماجراحویی، اشاره کلیک

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

سال ۱۹۴۱، جنگ جهانی شعله‌ور شده بود و ملک بزرگ بلک وود خالی از سکنه بود. پدر، مادر و خواهر ابیگل گم شده بودند و هیچ خبری از آن‌ها نیست و هوای خانه لبریز از اضطراب و خشم شده است. چه اتفاقی افتاده بود و چرا اثری از هیچ شخصی در این خانه بزرگ نبود؟ هنگامی که متوجه شوید ابیگل مرده است و شما به عنوان روح او در بازی ایفای نقش می‌کنید سوالات بیشتر و بیشتری در ذهن‌تان فوران خواهد کرد. اثر Goetia از جمله بازی‌های اشاره و کلیک است که ارزش پولی که برای آن را می‌دهید خواهد داشت. این اثر که بر پایه پازل‌های عجیب و جذاب طراحی شده است و دنیای روح زده آن دارای عمق و شگفتی‌های زیادی است. گشت و گذار به عنوان یک روح در خانه، جنگل و دهکده تجربه‌ای عجیب خواهد داشت و رد شدن از دیوارها، کاری که هر آدم عادی قادر به انجام آن نیست، می‌تواند منجر به یافتن مکان‌های مخفی و پر از معما شود. اگر از آن دست افرادی هستید که به دنبال یک بازی پازل چالش برانگیز هستید و دوست ندارید ماجراجویی خود را فقط با پریدن از اینور به آن ور و اهداف بیهوده سپری کنید، Goetia مناسب شما خواهد بود. نوشته‌هایی پر از رمز و راز، پازل‌هایی که باید در محیط به دنبال جواب آن‌ها باشید و درگیر شدن با سوال‌های کوچک و بزرگ از ویژگی‌های بارز Goetia محسوب می‌شود.

 F‌i‌r‌e‌w‌a‌t‌c‌h

 F‌i‌r‌e‌w‌a‌t‌c‌h

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو کمپو سانتو

سبک: ماجراجویی

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

بازی Firewatch یکی از آثار متفاوت و جذاب امسال به شمار می‌رود که احتمالا آن را تجربه نکرده‌اید. بازی از نگاه یک جنگلبان به نام هنری در سال ۱۹۸۹ دنبال می‌شود. در یکی از روزهای دیدبانی او، هنری نشانه‌هایی در مورد یک رخداد عجیب و مرموز پیدا می‌کند. در این بازی عجیب تنها یار و یاور شما شخصی است که تنها توسط بی‌سیم با آن در ارتباط هستید و باید بین خط‌های دیالوگ یکی را برای گفت و گو با آن آغاز کنید. هر چقدر که بیشتر به عمق جنگل پا می‌گذارید، اسرار بیشتری فاش خواهند شد. رضا حاج محمدی در بررسی این بازی در سایت زومجی می‌گوید:

«جنگلبان» اگرچه بی‌نقص نیست و در زمینه‌ی روایت یک داستان رازآلود شکست می‌خورد، اما شخصیت‌پردازی و صداپیشگی پروتاگونیست‌هایش در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی کم‌نظیر است، برداشتِ متفاوت سازندگانش از مکانیک «انتخاب» بازی‌کننده را در موقعیت‌های تامل‌برانگیزی قرار می‌دهد و طراحی دنیایش شما را در خود غرق می‌کند. استودیوی کمپو سانتو با شروع قدرتمندی وارد میدان شده است.

Alienation

Alienation

پلتفرم: پلی‌استیشن 4

سازنده: استودیو هوسمارک

سبک: شوتم آپ

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

اگر آن دست بازی‌هایی را دوست دارید که از چپ و راست دشمنان مثل مور و ملخ حمله می‌کنند و شما با اسلحه‌های قدرتمند شروع به انفجار آن‌ها می‌کنید خوش‌تان می‌آید، Alienation مخصوص شما ساخته شده است. مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی انفجارهای عظیم، افکت‌های ذره‌ای عالی، ده‌ها دشمن و همکاری بازی چند نفره آنلاین به شمار می‌رود. استودیو سازنده این بازی با کارنامه درخشان خود و ساخت بازی‌هایی مانند Outland ،Dead Nation و Resogun به خوبی نشان داد که سرش برای بازی‌های سریع و انفجاری درد می‌کند و خب Alienation هم پر از از این المان‌ها است. اسلحه‌هایی که انواع و اقسام تیرها را شلیک می‌کنند و افکت انفجار و ذراتی که مطمئنا شما را به وجد می‌آورند قادر هستند ساعت‌ها هر بازیکنی را در بازی میخکوب کنند. سیستم آپگرید، کلاس مختلف کارکترها و شخصی سازی اسلحه‌ها و قهرمان‌ها نیز باعث شده تا در کنار بخش همکاری چهار نفره این بازی بتوانید از منفجر کردن بیگانه‌ها لذت ببرید.

Unravel

Unravel

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، ویندوز مایکروسافت

سازنده: استودیو کلدوود اینتراکتیو

سبک: پازل سکوبازی

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

در بازی Unravel در نقش یک عروسک کاموایی به نام یارنی ایفای نقش خواهید کرد. در این اثر متفاوت باید با استفاده از نخ‌های یارنی از موانع پیش روی خود عبور کنید. ما در زومجی به بررسی این بازی پرداخته‌ایم و شاهد برخی نقاط ضعف در Unravel بوده‌ایم با این حال باید گفت که این اثر یک بازی خوب و بسیار ارزشمند محسوب می‌شود، اما بعضی عوامل دست به دست هم داده تا تبدیل به یک شاهکار نشود. زحمتی که تیم سازنده برای طراحی بصری بازی کشیده است، بسیار ستودنی است، اما کاش همین تلاش و خلاقیت برای گیم‌پلی و طراحی پازل‌های بازی نیز خرج می‌شد تا شاهد یک اثر بی‌نقص‌تر باشیم. Unravel‌ با یادآوری خاطرات در دل خود، خاطره‌ی خوبی نیز در ذهن مخاطب به جا می‌گذارد و گشت و گذار در محیط‌های آن تا مدت‌ها به یادتان خواهد ماند. گاهی اوقات محو تماشای آن می‌شوید، گاهی می‌خندید و گاهی دنیای تاریک بازی شما را به فکر می‌اندازد.

Salt and Sanctuary

Salt and Sanctuary

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو ا‌سکا

سبک: اکشن نقش‌آفرینی، سکو بازی

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

مطمئنا در بین شما افرادی پیدا می‌شوند عاشق سری دارک سولز باشند (مخصوصا خودم!) بنابراین مطمئنا از بازی‌هایی که حال و هوای این سری را با سبک و سیاقی متفاوت در دنیای خود جای داده باشند حمایت می‌کنید. اثر Salt and Sanctuary نیز از همین دست بازی‌ها به شمار می‌روند. این بازی که به صورت دو بعدی ساخته شده است سعی کرده بسیاری از المان‌های خود را از بازی بزرگ‌تر خود یعنی Dark Souls الهام بگیرد. بیش از ۶۰۰ آیتم مختلف از اسلحه‌ها و زره‌ها، سبک و سیاق مبازات متنوع و دشمنانی سخت و مراحلی طاقت فرسا از جمله ویژگی‌های مختلف این بازی به شمار می‌روند. محمد حسین جعفریان در نقد خود از این بازی در سایت زومجی نوشته است:

 Salt and Sanctuary برخلاف حجم بالایی از بازی‌های دیگر کمپانی‌های بزرگ، سایه‌ای از پول‌هایی نیست که سرمایه‌گذاران دنیای بازی‌های رایانه‌ای با حساب و کتاب کم و زیاد شدن‌شان دست به خلق آن زده باشند. این ساخته‌ی جذاب، بدون شک تنها حاصل فعالیت صادقانه‌ی اشخاصی است که سرگرمی‌سازی را دوست دارند و می‌دانند چگونه می‌توان فقط با یک محیط دوبعدی، ساعاتی شگفت‌انگیز و مبارزاتی سخت و نیازمند فکر و دقت را تحویل مخاطبانی داد که پس از مدت‌ها دل‌شان فقط تفریح می‌خواهد. حال این وسط اگر بازی عیوبی مانند داستان‌پردازی ضعیف هم داشته باشد ایرادی ندارد، چرا که این اثر در گیم‌پلی و اغلب موارد دیگر آن‌قدر عالی است که لذت‌بخش بودن آن برای بازیکنان جدی‌تر امروز، اما و اگری ندارد. 

TrackMania Turbo

TrackMania Turbo

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، ویندوز مایکروسافت

سازنده: استودیو نادئو

سبک: ریسینگ

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۵

در کنار بسیاری از سبک‌های مختلف، مطمئنا در سبک‌های ریسینگ نیز بازی‌های درست حسابی دیگری در کنار سری Forza و Gran Turismo وجود دارند که قطعا ارزش تجربه کردن را داشته باشند. TrackMania Turbo از آن دست ریسینگ‌های هیجان‌انگیزی است که سرعت و مهارت را در کنار یکدیگر قرار داده است و باید با خبره شدن در این دو بخش سعی کنید رکورد بزنید. زومجی نیز در نقد خود در مورد این بازی می‌گوید:

TrackMania Turbo یک ریسینگ فوق‌العاده جذاب است که می‌تواند چه طرفداران پر و پا قرص این مجموعه و چه افرادی که زیاد این مجموعه را دنبال نمی‌کنند سرگرم کند. تمرکز بازی روی مهارت همراه با خونسردی یکی از نکات ویژه‌ای است که این بازی در خود جای داده است. این بازی شما را در پیست‌های بسیار جذاب رها می‌کند و تا رکورد نزنید دست از سر شما بر نخواهد داشت. اگر بازی با محدودیت‌های کوچک همراه نبود و قیمتی مناسب‌تر داشت، TrackMania Turbo می‌توانست به سطح شایسته‌تری دست پیدا کند.

Enter the Gungeon

Enter the Gungeon

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو داج رول

سبک: شوتم آپ، فانتزی تاریک

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

وقتی در بازی‌های نقش‌آفرینی نام سیاه‌چال یا Dungeon به گوش می‌خورد، ناخودآگاه یاد انواع و اقسام سلاح‌های  سردی مانند شمشیر، سپر و تبر می‌افتیم و باید در برابر انواع موجودات عجیب و غریب ایستادگی کنیم. اما چه می‌شد اگر این سیاه‌ چال‌ها سر جای خود باشند، موجودات عجیب و غریب جای خود را به موجوداتی با ظاهر گلوله‌های مختلف بدهند و از آن طر نیز به جای سلاح سرد، انواع و اقسام اسلحه‌های گرم با مکانیزم‌های مختلف در اختیار داشته باشیم؟ Enter the Gungeon این ایده را به بهترین شکل ممکن عملی کرده است. اگر بخواهم این اثر را در یک قالب بگذارم، Enter the Gungeon با ترکیبی از DOOM  ،Elder Scrolls ،Dungeons & Dragons ،The Blinding of Isaac و Serious Sam و یک مشت بازی دیگر که الان در خاطرم نیست در یک صفحه پیکسلی خلق شده است. اما اصلا فکر نکنید که ترکیب چنین ژانرهایی یک بازی پیش پا افتاده و ساده را به وجود آورده‌اند. بازی بسیار شلوغ است و بارانی از گلوله به این طرف و آن طرف روانه می‌شوند. اگر به دنبال هیجان در یک بازی کوچک هستید و می‌خواهید کمی از بازی‌های تیراندازی-نقش‌آفرینی تکراری فاصله بگیرید، پیشنهاد می‌کنم هرگز Enter the Gungeon را از دست دهید. محیط‌ها، دشمنان و مخصوصا اسلحه‌ها در این بازی حس و حالی دیگر دارند.

The Banner Saga 2

The Banner Saga 2 و The Banner Saga 1

پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی

سازنده: استودیو ورسوس ایول

سبک: نقش‌آفرینی تاکتیکی

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۵

کل بازی The Banner Saga تنها توسط 3 نفر ساخته شده است، اما با این حال یکی از هنری‌ترین و البته تاکتیکی‌ترین بازی‌های نسل هشتم را خلق کرده‌اند. The Banner Saga 2  یک بازی کاملا داستان محور است که بیشتر بخش آن مربوط به دیالوگ‌ها، انتخاب‌ها و فعل و انفعالات بین این دو می‌شود. می‌توان گفت بخش اعظمی از بازی مربوط به گفت و گو بین شخصیت‌ها می‌شود و اکثر انتخاب‌هایی که در این بازی انجام می‌دهید مربوط به بقا و مبارزه با تاریکی دنیای بازی است؛ شما رهبر قبیله هستید و نجات مردم از شر تاریکی و فلاکت بر عهده شما است. زومجی در نقد خود از این بازی می‌گوید:

بازی The Banner Saga 2 یکی از شاهکارهایی است که توسط تیمی بسیار کوچک ساخته شده است. این بازی کاملا روند و فرمول نسخه قبل را دنبال می‌کند. دیالوگ‌های طولانی و سیستم مبارزات همانند نسخه قبل هستند، اما به قدری این دو مسئله خوب کار شده که شاید سخت بتوان از این سازنده کوچک بازی چیزی فراتر از این را انتظار داشت. سازنده بازی با خلق شخصیت‌های جدید، محیط‌های خارق‌العاده و داستانی بی‌نظیر در The Banner Saga 2 شما را اسیر خود خواهد کرد. خیلی سخت می‌توان ایرادهای بزرگی از این بازی گرفت. ایرادهای بازی تنها در صورتی خود را نشان خواهند داد که نسخه اول بازی را تجربه نکرده باشید، زیرا در این صورت بسیاری از مسائل بازی، از شخصیت‌ها گرفته تا داستان، برای شما کمی گنگ و نامفهوم خواهند بود.

مطمئنا آثار بیشتری وجود دارند که جای آن‌ها در لیست خالی است. آیا شما اثر دیگری را می‌شناسید که ارزش تجربه به مراتب بالاتری نسبت به بسیاری از بازی‌هایی با اهداف بیهوده داشته باشند؟

نظرات خود را با زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده