The Banner Saga 2، یکی از هنرمندانه‌ترین بازی‌های امسال منتشر شده و با تمام زیبایی‌های خود زومجی را عاشق خود کرده است. با زومجی و نقد بازی The Banner Saga 2 همراه باشید.

همان‌طور که قبل‌تر در زومجی با بازی 2 The Banner Saga آشنا شدیم، می‌دانیم که این اثر توسط استودیو استویک «Stoic» ساخته شده است. این استودیو توسط سه نفر از اعضای با سابقه استودیو بایوور تشکیل شده و کار ساخت سری The Banner Saga  نیز تنها توسط همین سه نفر صورت گرفته است. بله، تنها سه نفر برای ساخت بازی تعداد بسیار کمی است و بازی‌ها به این شکل نمی‌توانند عالی عمل کنند، اما The Banner Saga این ذهنیت را برای شما از بین خواهد برد. قسمت دوم از سه‌گانه سری The Banner Saga توانسته باز هم همانند یک اثر هنری گران بها به خوبی بدرخشد. این بازی توانسته برای داستان سرایی خود راهی را پیش بگیرد که در کمتر اثری در صنعت گیم شاهد آن بوده‌ایم. The Banner Saga 2 با ظاهر و شکل هنری خود شما را به حماسه‌ای فراموش نشدنی از از داستان‌های تخیلی اسکاندیناویایی، که از افسانه‌های وایکینگ‌ها الهام گرفته شده است می‌برد. جایی که خورشید خاموش شده، کوه‌ها در حال فرو ریختن هستند، دنیا توسط قومی اهریمنی در حال تاراج است و دهکده‌های بزرگ و کوچک جای جای دنیا در حال نابودی هستند.

داستان خیالی بازی The Banner Saga 2 از فصل ۸ و پس از پایان قسمت اول این سری آغاز می‌شود. پس از حوادثی که در نسخه اول The Banner Saga رخ داد، قهرمانان بازی به پیروزی دست پیدا کردند اما این موضوع باعث نشد تا تاریکی و مصیبت دست از سر دنیا بردارد و موجودی عجیب و عظیم‌الجثه سعی دارد تا هر آن چه که در دنیا باقی مانده را به نابودی بکشد. در شروع فصل دوم بازی The Banner Saga، شما یکی از دو شخصیت بازی را انتخاب خواهید کرد: روک، رییس متواضع قبیله که به یک فرد افسرده تبدیل شده، یا دختر او آلِت، شخصیتی قدرت‌طلب که خواهان رهبری قبیله است. اگر از آن دسته افرادی هستید که این سه‌گانه را از قسمت دوم شروع کرده‌اید، بسیاری از چیزها برای شما گنگ خواهند بود. شما می‌توانید با تماشای ویدیویی که سازنده در ابتدای بازی به شما ارایه می‌دهد، از حوادث گذشته دنیای Banner Saga آگاه شوید. اما اگر از آن دسته اشخاصی هستید که از ابتدای راه سه‌گانه همراه این حماسه بوده‌اید، انتخاب‌های گذشته شما نیز در این قسمت تمام و کمال حاضر خواهند بود. همچنین هر کدام از این دو شخصیت که در انتهای فصل قبل زنده مانده است، شخصیت اصلی بازی شما خواهد بود.

The Banner Saga 2 (4)

The Banner Saga 2 یک بازی کاملا داستان محور است که بیشتر بخش آن مربوط به دیالوگ‌ها، انتخاب‌ها و فعل و انفعالات بین این دو می‌شود. می‌توان گفت بخش اعظمی از بازی مربوط به گفت و گو بین شخصیت‌ها می‌شود و اکثرانتخاب‌هایی که در این بازی انجام می‌دهید مربوط به بقا و مبارزه با تاریکی دنیای بازی است؛ شما رهبر قبیله هستید و نجات مردم از شر تاریکی و فلاکت بر عهده شما است. بازی به شکلی پیش می‌رود که همیشه سعی می‌کنید تا جایی که قادر هستید مردم را نجات دهید. اما از طرفی دیگر این اثر در همه حال، چه در مبارزات و چه در دیالوگ‌ها به شما گوش‌زد می‌کند که همیشه قادر به نجات دادن همه نخواهید بود. روایت قسمت اول بازی The Banner Saga تمرکز بیشتری روی آمادگی برای جنگ و مبارزه داشت. اما در این قسمت تصمیمات بازی بسیار پیچیده‌تر از قبل شده است. مردم بازمانده از سرتاسر دنیای بازی که از هجوم دشمنان فرار کرده‌اند، به سمت شما خواهند آمد. شما، به عنوان رهبر یک کاروان، در سفر خود خواهید دید که تعداد افرادی که به شما پناه خواهند آورد، از هر قبیله و قومی، آرام آرام بیشتر و بیشتر می‌شود.

The Banner Saga 2 یک بازی کاملا داستان محور است و دیالوگ‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند

این وظیفه شما است که آن‌ها را مدیریت کنید و به آن‌ها هدف بدهید. مکانیزم بازی به شکلی است که حتی چنین کاری نیازمند فکر و آینده‌نگری است. شما نیاز به سرباز و جنگجو دارید، از طرفی دیگر شما نیاز به اشخاصی دارید که برای شما غذا و مهمات جمع‌آوری کنند. بنابراین باید برابری بین این دو گروه را رعایت کنید. اگر سرباز به اندازه کافی نداشته باشید، در برابر دشمن نیز ضعیف خواهید بود. اگر به اندازه کافی افرادی برای به دست آوردن غذا نداشته باشید، باز هم ضعیف خواهید شد. به خاطر داشته باشید که بخش زیادی از این بازی مربوط به گفت و گوها میان شخصیت‌ها است. عاشقان بازی‌های داستان محور از این بازی لذت فراوانی خواهند برد. دیالوگ‌های جذاب و سپس انتخاب تصمیم مورد نظر یکی از بخش‌های بسیار جذاب بازی به شمار می‌رود. انتخاب‌های شما بسته به نوع شرایط، هر حالتی را شامل می‌شوند. گزینه‌های روی میز شما می‌توانند سخت‌گیرانه اما برای آینده‌ای بهتر باشند، می‌توانند باعث دلگرمی افراد شوند، یا بسیاری موارد دیگر که تعادل خوبی بین درام بازی به وجود آورده‌اند. بر خلاف بسیاری از المان‌های نقش‌آفرینی قسمت قبل، قسمت دوم The Banner Saga سعی دارد تا معنی‌دارتر شوند. مکانیزم بازی جوری پیش می‌رود تا تمام نکاتی که به آن اشاره شده، از خرید مهمات و غذا، انتخاب‌های دیالوگ‌هایی که تاثیر زیادی روی افراد شما خواهند داشت تا بالانس میان جنگجویان و کارکنان و مردم، همه و همه دارای نتیجه باشند.

The Banner Saga 2 (2)

با این‌که در ابتدای بازی می‌توانید داستان گذشته قسمت اول را به شکلی کوتاه و گذری تماشا کنید، اما The Banner Saga 2 آن طور که باید، به شکلی نیست که بدون تجربه قسمت اول به طور کامل از آن  لذت ببرید. بازی The Banner Saga بسیار روی شخصیت‌ها، سرگذشت آن‌ها، اهداف آن‌ها و به طور کلی روی داستان به شدت تاکید دارد. اگر شما بدون تجربه نسخه اول بازی مستقیما به سراغ نسخه دوم بروید، خیلی از مسائل برای شما گُنگ خواهند بود. در طول بازی با دیالوگ‌هایی رو به رو خواهید شد که مسائل آن فقط در نسخه اول رخ داده است و شما اصلا هیچ چیز از آن نمی‌دانید. وقتی چیزی از آن گذشته ندانید چگونه می‌توان دیالوگ مناسب را انتخاب کنید تا سرنوشتی که انتظارش را دارید برهم نخورد؟ علاوه بر دیالوگ‌ها، شخصیت‌های این بازی بسیار برجسته هستند و شناخت آن‌ها در قسمت اول، لذت تجربه قسمت دوم را چند برابر افزایش می‌دهد. اما اگر آن‌ها را نشناسید و در بازی با آن‌ها رو به رو شوید، کمی رفتار یا صحبت‌های آن‌ها برای شما بی‌معنی خواهند بود.

اما بخش مهم دیگر بازی The Banner Saga 2، مبارزاتی هستند که شما را درگیر خود خواهند کرد و باید بدانید که به شدت سخت هستند. اولین نکته‌ای که می‌تواند نظر بازیکن را نسبت به این بخش از بازی منفی کند، تکراری بودن بسیاری از فرمول‌های مبارزات بازی است. مبارزات در این بازی به شکل نوبتی دنبال می‌شوند. اما به راحتی می‌توان گفت این بخش از بازی همچنان بسیار جذاب، لذت بخش و فوق‌العاده درگیر کننده است. در صفحه شطرنج مانند بازی شما و دشمنان قرار دارید. قبل از شروع هر مبارزه، شما می‌توانید شخصیت‌ها و قهرمان‌های خود را به ترتیب انتخاب کنید که هنگام مبارزات، در گوشه سمت چپ تصویر نیز نوبت هر یک از شخصیت‌ها به ترتیب چیده شده‌اند. این بازی تاکید زیادی روی تاکتیک و چینش شخصیت‌ها دارد. بسته به درجه و مقام هر یک از کاراکترها میزان وسعت کاشی‌ها و حرکت آن‌ها متفاوت است. فرمول مبارزاتی نیز به این شکل است که شما باید بین ضربه زدن به سپر یا جان دشمن یکی را انتخاب کنید. میزان صدمه هر یک از آن‌ها نیز باز هم به قدرت و مقام کارکترهای شما بستگی دارد. این که کدام یک از کاشی‌ها را برای حرکت شخصیت‌ها انتخاب کنید، این که بین ضربه زدن به سپر یا جان دشمن یکی را انتخاب کنید و حتی استفاده از نیروهای ویژه شخصیت‌ها، همه و همه به فکر نیاز دارند. بی‌گدار به آب بزنید، باخته‌اید.

اما چیزی که باعث شده تکرار سبک مبارزاتی بازی به چشم نیاید، حضور شخصیت‌ها و کلاس‌های متنوع با طراحی‌های هنری بسیار جذاب است. در هر یک از مبارزات، شما با دشمنان و شخصیت‌های جدیدی رو به رو خواهید شد که حرکت و ضربات آن‌ها قابل پیش‌بینی نیستند. از متنوع‌تر شدن کلاس دشمنان سنگ مانند بازی که دِرِج نام دارند، تا مخلوقین جدید دنیای عجیب و غریب بازی، همگی به نوعی یک شگفتی در بازی به حساب می‌آیند. در نسخه قبلی بازی، شما هر بار در هر صحنه از مبارزات تنها فقط با موجودات سنگی درج‌ها مبارزه می‌کردید و هیچ تنوعی در آن شاهد نبودیم. اما هنگامی که این نسخه را تجربه کنید، به سختی باورتان می‌شود که این همان The Banner Saga است که حوصله شما را در قسمت اول بازی با دشمنان یک‌نواخت به سر می‌برد. همین شخصیت‌ها و کلاس‌های جدید باعث شده‌اند که انتخاب‌های تاکتیکی شما در صفحه مبارزه به مراتب بیشتر شود.

ایجاد تنوع در موجودات و مخلوقین این اثر، نه تنها جنبه هنری دارد، بلکه به سیستم مبارزات و داستانی بازی کمک کرده است

همچین در گذشته شما تنها در صورتی پیروز میدان بودید که تمامی دشمنان را به کلی از بین ببرید، اما در این قسمت پیروزی به نوعی پویاتر و متنوع‌تر شده است. مثلا شما با دشمنانی در حال مبارزه هستید که ناگهان در این بین دشمنی جدیدتر وارد مبارزه می‌شود که حال می‌تواند رییس قبیله دشمن باشد یا موجودی قدرتمندتر از دیگر دشمنان. اگر شما آن شخص اصلی را مورد هدف خود قرار دهید و او را شکست دهید، دیگر دشمنان رفتارشان تغییر خواهد کرد؛ یا فرار خواهد کرد، یا از شما پیروی خواهند کرد اما همیشه مبارزات به این شکل پیش نخواهند رفت. گاهی ممکن است یکی از این اشخاص اصلی را از بین ببرید که در نهایت باعث شود دشمنان بیشتری وارد نقشه مبارزه شوند. بنابراین بازی شما را مجبور خواهد کرد که به تمامی جهات، چه هدف، چه طرز حرکات و حتی تصمیم در مورد ضرباتی که قرار است وارد کنید، ابتدا فکر کنید و سپس عمل کنید. بالاتر بردن سطح شخصیت‌ها، افزایش قدرت آن‌ها و باز شدن قابلیت‌های جدید همگی همانند شماره قبل صورت می‌گیرند، اما وجود شخصیت‌ها و کلاس‌های جدید باعث شده تا تنوع بیشتری در این زمینه خلق شود. در کل می‌توان گفت که سازنده بازی به جای این که کل سیستم و مکانیزم مبارزات و ارتقا سطح را تغییر دهد و از ابتدا طراحی کند، سعی کرده تا شخصیت‌ها و کلاس‌هایی را خلق کند که پتانسیل سیستم گذشته بازی را بیش از پیش برجسته‌تر کنند و به نوعی یک بهینه‌سازی هوشمندانه را انجام داده‌اند.

The Banner Saga 2 (5)

مراقب باشید! طراحی هنری بازی شما را غرق خواهد کرد

چیزی که  The Banner Saga 2 را علاوه بر داستان جذاب خود بسیار به یادماندنی کرده است، طراحی هنری فوق‌العاده آن است. محال است که شما عاشق بازی‌های ویدیویی باشید و طراحی چشم‌نواز این بازی شما را محو خود نکند. دورنماهای بی‌نظیر، رنگ‌آمیزی‌های جذاب، طراحی شخصیت‌های بسیار متنوع و به یاد ماندنی جزو فراموش‌ نشدنی‌ترین تجارب شما در میان بازی‌های ویدیویی خواهند بود. همچنین موسیقی بازی همراه با این گرافیک بصری بی‌نظیر، مطمئنا شما را بیش از پیش غرق در خود خواهد کرد. اما صداگذاری و صداپیشگی بازی چندان دلچسب نیست. بازی تنها دو راوی دارد و دیگر شخصیت‌ها تنها از طریق زیرنویس با یکدیگر صحبت می‌کنند. اما چنین موضوعی اصلا ذوق و هنر بازی را کور نکرده و حتی می‌توان گفت جذابیت خاصی را به این اثر بخشیده است. البته از یک تیم سازنده سه نفره، انتظار صداپیشگی‌های قوی را نمی‌توان داشت اما موسیقی‌های بازی، هرچند کوتاه، اما با ادغام شدن تصاویری که روی صفحه نمایش خود می‌بینید، به شکل عجیبی جادو کننده هستند.

The Banner Saga 2 یک ادامه بسیار خوب از شماره اول سه‌گانه بازی است که بدون تجربه نسخه اول، خیلی از مسائل ابتدایی داستان در کنار شخصیت‌های بازی برای شما گنگ خواهند بود. با حضور کلاس‌های جدید و بسیار جذاب، چه در نیروهای خودی و چه در نیروهای دشمن، باعث شده‌‌اند پتانسیل سیستم مبارزات بازی حالا به خوبی به چشم بیاید. دیالوگ‌ها نیز حس بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کنند و تصاویر و گرافیک بصری بازی گاهی باعث می‌شود که فراموش کنید این یک بازی ویدیویی است. در کل می‌توان گفت که The Banner Saga 2 به یک بازی فراموش نشدنی در لیست بازی‌های شما تبدیل خواهد شد، اما به شرطی که حتما قبل از این نسخه، شماره اول آن را تجربه کرده باشید.

تهیه شده در زومجی


The Banner Saga 2

بازی The Banner Saga 2 یکی از شاهکارهایی است که توسط تیمی بسیار کوچک ساخته شده است. این بازی کاملا روند و فرمول نسخه قبل را دنبال می‌کند. دیالوگ‌های طولانی و سیستم مبارزات همانند نسخه قبل هستند، اما به قدری این دو مسئله خوب کار شده که شاید سخت بتوان از این سازنده کوچک بازی چیزی فراتر از این را انتظار داشت. سازنده بازی با خلق شخصیت‌های جدید، محیط‌های خارق‌العاده و داستانی بی‌نظیر در The Banner Saga 2 شما را اسیر خود خواهد کرد. خیلی سخت می‌توان ایرادهای بزرگی از این بازی گرفت. ایرادهای بازی تنها در صورتی خود را نشان خواهند داد که نسخه اول بازی را تجربه نکرده باشید، زیرا در این صورت بسیاری از مسائل بازی، از شخصیت‌ها گرفته تا داستان، برای شما کمی گنگ و نامفهوم خواند بود.
نیلوفر ابراهیم پور

9

نقاط قوت

  • طراحی هنری فوق‌العاده
  • شخصیت‌های به یاد ماندنی
  • سیستم مبارزاتی نوبتی و بسیار درگیر کننده
  • داستان بسیار جذاب

نقاط ضعف

  • کاهش جذابیت بازی بدون تجربه نسخه اول
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده