پیش بینی برندگان اسکار 2020

پیش بینی برندگان اسکار 2020

شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۲

از یک فیلم اکشن عالی تا یک فیلم کمدی متفاوت و یک فیلم عاشقانه‌ی تلخ؛ امسال آثار متفاوت و قدرتمندی برای دریافت جوایز اسکار 2020 رقابت می‌کنند.

وقتی اولین مراسم شدیدا معروف فصل جوایز سینمایی اخیر یعنی گلدن گلوب 2020 به پایان رسید، دیگر پرسش‌های همگان درباره‌ی اسکار پررنگ‌تر از همیشه قدم به دنیای اینترنت گذاشتند. همه می‌خواستند بدانند که آیا باتوجه‌به ماهیت متفاوت دریافت نامزدی برای کسب جوایز اسکار، «انگل» امسال در کسب تمامی جوایز مهم موفق خواهد بود یا زیر دست‌وپای 1917 له خواهد شد؟ آیا سم مندس به خاطر ساخت فیلمی که احساس مواجهه با اثری کاملا بدون کات را به مخاطب می‌دهد، بونگ جون-هو را به‌سادگی در بخش‌های گوناگون شکست می‌دهد؟ آیا هیچ‌کس کوچک‌ترین شانسی برای شکست دادن واکین فینیکس در رقابت برای کسب اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد دارد؟ 

هرچه که باشد، ما فاصله‌ی زیادی تا به چنگ آوردن جواب این پرسش‌ها نداریم. امسال اسکار زودتر از عادت خود طی چندین و چند سال اخیر برگزار می‌شود تا کوتاه‌ترین فصل جوایز سینمایی ثبت‌شده در اذهان را به پایان برساند و هرچه زودتر برندگان خود را مشخص کند. راستی از آن‌جایی که امسال هم مثل سال گذشته مراسم جوایز آکادمی بدون میزبان/مجری برگزار خواهد شد، احتمالا انتخاب‌های سورپرایزکننده و اجراهای زنده‌ی جذاب تنها مواردی هستند که می‌توانند عده‌ای را به تماشای کامل آن همزمان با برگزاری دعوت کنند. ولی حقیقت آن است که باتوجه‌به داده‌های آماری گسترده‌ی به دست آمده از سال‌های سال برگزاری این مراسم سالانه و صد البته نگاه دقیق به مراسم‌های مشابه و متفاوت مهم در فصل جوایز اخیر، به احتمال زیاد می‌شود تعداد زیادی از برندگان را پیش‌بینی کرد. پس با اینکه خیلی‌ها دوست دارند Parasite تبدیل به اولین فیلم غیرانگلیسی‌زبان تاریخ شود که جایزه‌ی بهترین فیلم سال اسکار را در مشت می‌گیرد و عده‌ای هم در دل آرزو می‌کنند که Jojo Rabbit تایکا وایتیتی در مقام فیلمی متفاوت این جایگاه را کسب کند، فعلا ما باید به محتمل‌ترین گزینه‌ها اشاره کنیم و ببینیم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در کدام بخش‌ها کدام آثار یا اشخاص مجسمه‌ی طلایی را به دست می‌آورند. بالاخره پیش‌بینی فهرست برندگان نود و دومین دوره از مراسم جوایز سینمایی آکادمی علوم و هنرهای سینما هم به خودی خود ما را کمی بیشتر از قبل با برخی از آثار مهم سال در جهان هنر هفتم آشنا می‌سازد.

اسکار 2020

پیش‌بینی برندگان در ۲۴ بخش متفاوت

اسکار 2020 همان‌گونه که احتمالا خودتان هم می‌دانید، در همان ۲۴ بخش همیشگی آشنا به استقبال آثار لایق تحسین سال از نگاه اعضای آکادمی می‌رود. تلاش‌های گوناگون اعضای آکادمی در طی سال‌های اخیر برای افزودن برخی بخش‌ها یا کاستن تعدادی از آن‌ها همگی انقدر با واکنش‌های تند و منفی مواجه شدند که درنهایت نتیجه‌ای نداشتند. از طرفی برنامه‌ریزی‌های آکادمی برای اهدای برخی جوایز حین پخش تبلیغات تلویزیونی و سناریوهای ارائه‌شده از سوی برخی مسئولان رویداد که می‌گفتند برخی جوایز را می‌شود با یکدیگر ترکیب کرد نیز همه و همه به در بسته خوردند و هیچ آورده‌ای نداشتند. درنهایت هم حذف میزبان/مجری تبدیل به تنها حرکت تأثیرگذار از سوی برگزارکنندگان برای کاستن از مدت‌زمان طولانی برگزاری هر دوره از این رویداد سالانه شد؛ تصمیمی که البته بعضی مخاطبان اعتقاد دارند که خود آن اسکار را با مشکل عدم جذابیت برای بسیاری از بینندگان مواجه کرده است. در هر حالت اسکار 2020 هم ۲۴ برنده خواهد داشت و همین باعث می‌شود که این مقاله نیز به پیش‌بینی برنده‌ی هرکدام از بیست‌وچهار جایزه‌ی آن بپردازد.

انیمیشن کوتاه Hair Love

بهترین انیمیشن کوتاه

برنده‌ی احتمالی: انیمیشن کوتاه Hair Love

  • (Dcera (Daughter
  • Hair Love
  • Kitbull
  • Memorable
  • Sister

انیمیشن کوتاه Kitbull ساخته‌ی استودیوی انیمیشن‌سازی پیکسار که به ماجرای همراهی گربه‌ای خیابانی با سگی آزاردیده می‌پردازد و انیمیشن Hair Love از سونی، این‌جا بیشترین شانس را برای دریافت جایزه دارند. اما توجه به اتفاقات رخ‌داده در فصل جوایز نشان می‌دهد که Hair Love امسال بیشتر مورد توجه داورها قرار گرفته است. این انیمیشن به یک پدر آفریقایی-آمریکایی می‌پردازد که می‌خواهد خودش در داستانی استعاری از پس مرتب و منظم کردن موهای دختربچه‌ی خویش بربیاید. از آن‌جایی که Kitbull کمی بزرگ‌سالانه‌تر از اکثر انیمیشن‌های کوتاه دیگر پیکسار تا به امروز به نظر می‌رسد، اگر داوران تحت تاثیر حس‌وحال نسبتا تازه‌ی آورده‌شده با Hair Love به رقابت این بخش قرار نگیرند، ممکن است که باز هم این استودیوی محبوب مجسمه‌ی طلایی را به تالار افتخاراتش بیافزاید.

فیلم کوتاه The Neighbors’ Window

بهترین فیلم کوتاه

برنده‌ی احتمالی: The Neighbors’ Window

  • Brotherhood
  • Nefta Football Club
  • The Neighbors’ Window
  • Saria
  • A Sister

فیلم کوتاه تراژیک Brotherhood به‌عنوان محصولی قابل‌توجه و بیرون‌آمده از سینمای تونس اصولا لیاقت دریافت اسکار بهترین فیلم کوتاه سال را دارد. اما باید پذیرفت که به احتمال زیاد اثری خوب اما سطح پایین‌تر از آن یعنی The Neighbors’ Window این جایزه را خواهد برد. اعضای آکادمی اصولا موقع انتخاب برندگان این بخش از رقابت بیشتر به فیلم‌های انگلیسی‌زبان، جریان‌یافته در آمریکا، برخوردار از نوع ساده و قابل درکی از حوادث غم‌انگیز و دارای بازیگر شناخته‌شده در محافل هنری توجه می‌کنند. از قضا فیلم کوتاه The Neighbors’ Window هم همه‌ی این شرایط را دارد و احتمالا از پس راضی کردن آکادمی برمی‌آید.

مستند کوتاه (Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl

بهترین مستند کوتاه

برنده‌ی احتمالی: (Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl

  • In the Absence
  • (Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl
  • Life Overtakes Me
  • St. Louis Superman
  • Walk Run Cha-Cha

بگذارید بی‌تعارف صحبت کنم. مستند کوتاه (Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl حتی در اسم‌گذاری هم جلوتر از رقبای خود می‌تواند توجه اعضای آکادمی را جلب کند و فیلم‌نامه‌ی آن که به یک مدرسه‌ی آموزش اسکیت برای دخترهای کم سن‌وسال در افغانستان می‌پردازد نیز به دغدغه‌هایی گره می‌خورد که اعضای آکادمی در سال‌های اخیر به آن‌ها احترام گذاشته‌اند. این مستند هم حال مخاطب را خوب می‌کند، هم ریشه‌ی سیاسی حساب‌شده‌ای دارد و هم حرف واضح و مثبتی را به زبان می‌آورد. با این اوصاف چه‌طور می‌توان انتظار داشت که آکادمی از آن تقدیرهای لازم را به عمل نیاورد؟

مستند American Factory

بهترین مستند

برنده‌ی احتمالی: American Factory

  • American Factory
  • The Cave
  • The Edge of Democracy
  • For Sama
  • Honeyland

اولین فیلم پخش‌شده توسط شرکت Higher Ground Productions که به میشل اوباما و باراک اوباما (رئیس‌جمهور سابق امریکا) تعلق دارد، American Factory نامیده می‌شود که تا این لحظه بیشتر از تمام آثار دیگر نامزدشده در این بخش دیده شده است. این فیلم که به مسائلی می‌پردازد که یک جامعه طی زمان انتخابات با آن‌ها مواجه می‌شود، طبیعتا به مدل فکری امروز اکثر اعضای آکادمی می‌خورد. در همین حین مستند Honeyland انقدر اثر قابل توجهی به نظر می‌رسد که داورها آن را در قسمت بهترین فیلم خارجی زبان هم نامزد دریافت جایزه کرده‌اند و اگر حس‌وحال تلخ و خاص آن برخی از آن‌ها را پس نزند، فقط کمی کمتر از American Factory شانس برای دریافت مجسمه‌ی طلایی اسکار 2020 دارد. بالاخره فیلمی با یک اسم غلط‌انداز و روایتی از مشقت‌های پایان‌ناپذیر و واقع‌گرایانه‌ی روزمره‌های یک زنبوردار به دل هر کسی نمی‌نشیند.

فیلم Parasite

بهترین فیلم خارجی زبان

برنده‌ی احتمالی: Parasite

وقتی یک فیلم به حد و اندازه‌ای از کیفیت می‌رسد که بسیاری از مخاطبان و منتقدها می‌گویند باید عنوان بهترین فیلم سال را تصاحب کند، دیگر عدم موفقیت آن در کسب اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان سال بی‌معنی به نظر می‌رسد. کره‌جنوبی با اینکه تا به امروز یک بار هم فیلمی نامزدشده در اسکار نداشت، امسال ظاهرا همچنان با Parasite به تاریخ‌سازی ادامه می‌دهد و حتی ممکن است در قسمت‌های کارگردانی و نویسندگی نیز برنده‌ی جایزه شود. شاید عده‌ای بگویند همین حقیقت که هیچ‌کدام از بازیگرهای «انگل» نامزد جایزه‌ی اسکار نشده‌اند و در همین حین آنتونیو باندراس به خاطر بازی در فیلم Pain and Glory، یکی دیگر از نامزدهای این قسمت روی کاغذ شانس برد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد سال را دارد، نشان بدهد که Pain and Glory رای‌های بیشتری از بازیگرهای عضو آکادمی دریافت می‌کند. ولی حقیقت آن است که Parasite انقدر محبوب همین بازیگران بود که چند هفته‌ی قبل تبدیل به نخستین فیلم غیر انگلیسی‌زبان تاریخ شد که از انجمن نقش‌آفرین‌های آمریکا جایزه‌ی برترین گروه بازیکری سال را کسب کرد. بااین‌حال نباید فکر کنید که دیگر فیلم‌های نامزدشده در این بخش آثار کم‌اهمیتی هستند. چرا که مثلا Les Misérables از فرانسه فیلمی غیرظریف و غیرعامه‌پسند است که قدرت قابل توجهی در معناسرایی دارد و اگر کسی علاقه‌مند به‌دنبال کردن حرفه‌ای سطح اول سینمای جهان باشد، نباید دیدن آن را کاری کم‌ارزش به شمار بیاورد.

انیمیشن Toy Story 4

بهترین انیمیشن

برنده‌ی احتمالی: Toy Story 4

امسال برای انیمیشن‌ها سال عجیبی بود. Frozen II یا همان دنباله‌ی موفق انیمیشن لایق تحسین و برنده‌ی اسکار Frozen امسال توسط آکادمی نادیده گرفته شد، انیمیشن استاپ‌موشن Missing Link جایزه‌ی گلدن گلوب را برد و انیمیشن زیبای Klaus هم در جوایز Annie و BAFTA عملا به‌عنوان انیمیشن برتر سال شناخته شد. با همه‌ی این‌ها اما چون پیکسار و Toy Story هر دو اسم‌هایی بسیار محبوب برای اعضای آکادمی هستند و Toy Story 4 در مراسم جوایز سال منتقدها و انجمن تهیه‌کنندگان هم جایزه‌ی انیمیشن برتر سال را کسب کرد، به نظر می‌رسد که در عین بالا بودن شانس Klaus برای کسب اسکار، وودی و همراهانش بیشتر از همگان نزدیک به مجسمه‌ی طلایی بهترین انیمیشن سال در نود و دومین دوره از مراسم جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما به نظر می‌رسند. در هر حالت باید پذیرفت که کسی به خاطر ندارد که آخرین بار چه زمانی رقابت در این بخش اسکار تا این اندازه داغ و غیر قابل پیش‌بینی جلو می‌رفت.

فیلم 1917

بهترین جلوه‌های ویژه

برنده‌ی احتمالی: 1917

همیشه یکی از الگوهای دیده‌شده در انتخاب فیلمی که جایزه‌ی بهترین جلوه‌های ویژه‌ی (کامپیوتری و غیرکامپیوتری/میدانی) اسکار را به دست می‌آورد، مرتبط با حضور یا عدم حضور آن اثر در فهرست نامزدهای جایزه‌ی بهترین فیلم سال به انتخاب آکادمی بوده است. به بیان بهتر در اکثر مواقع فقط یکی از نامزدهای دریافت جایزه‌ی بهترین جلوه‌های ویژه در گروه بهترین فیلم‌های سال اسکار هم دیده می‌شود و دقیقا همان فیلم این جایزه را کسب می‌کند. اما امسال دو مورد از این نامزدها که 1917 و The Irishman هستند، چنین شرایطی دارند. به همین خاطر هم طبیعتا شانس حداکثری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این وسط باتوجه‌به بحث‌برانگیز بودن تکنولوژی جوان‌سازی به کار رفته در ساخت «مرد ایرلندی»، به احتمال زیاد اعضای آکادمی روی دادن اسکار به 1917 تمرکز خواهند کرد. مگر اینکه ناگهان تصمیم عجیبی از سوی اعضای آکادمی اتخاذ شود و نهمین فیلم نامزدشده در این بخش از دنیای سینمایی مارول یا همان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بدون احتساب نرخ تورم جایزه را کسب کند. این وسط عده‌ای هم می‌گویند که اعضای آکادمی با نامزد نکردن The Lion King در بخش بهترین انیمیشن سال، آن را همان‌گونه که باید به‌عنوان یک فیلم لایواکشن پذیرفته‌اند و در مقام یک لایواکشن شاید آن‌ها هم توانایی انکار قدرت قابل‌توجه جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری این ساخته‌ی جان فاورو را نداشته باشند.

فیلم 1917

بهترین تدوین صدا

برنده‌ی احتمالی: 1917

در ۱۳ سالی که دو بخش بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا هرکدام ۵ نامزد در اسکار داشته‌اند، طی هشت سال فیلم برنده‌ی یکی از این جوایز برنده‌ی دیگری نیز بوده است. همان‌گونه که مثلا یکی از فیلم‌های منبع الهام 1917 یعنی «دانکرک» دو سال پیش توانست اسکار هر دوی این بخش‌ها را کسب کند. در حقیقت اگر باز هم بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم، باید بپذیریم که بسیاری از اعضای آکادمی اصلا تفاوت حاضر بین «میکس صدا» و «تدوین صدا» را درک نمی‌کنند و فقط وقتی از دستاورد صوتی یک فیلم راضی باشند، در هر دوی این بخش‌ها جایزه را تحویل سازندگان آن می‌دهند. باتوجه‌به پیروزی‌های 1917 در فصل جوایز هم احتمالا امسال همین ساخته‌ی سم مندس اسکار بهترین تدوین صدا را به چنگ می‌آورد.

فیلم 1917

بهترین میکس صدا

برنده‌ی احتمالی: 1917

  • فیلم 1917
  • فیلم Ad Astra
  • فیلم Ford v Ferrari
  • فیلم Joker
  • فیلم Once Upon a Time in Hollywood

شاید بتوان لایق‌ترین فیلم برای دریافت اسکار این بخش را Ad Astra دانست که انصافا دستاوردهای مهمی در میکس صدا و ارائه‌ی یک ترکیب صوتی دقیق در سکانس‌های جریان‌یافته در فضا داشته است. اما همان‌گونه که اندکی قبل‌تر گفته شد، به احتمال زیاد اسکارهای «بهترین میکس صدا» و «بهترین تدوین صدا» هر دو به یک فیلم سینمایی تعلق می‌یابند و بعید به نظر می‌رسد که آن فیلم اثری غیر از «۱۹۱۷» باشد.

فیلم 1917

بهترین طراحی صحنه

برنده‌ی احتمالی: 1917

  • 1917
  • The Irishman
  • Jojo Rabbit
  • Once Upon a Time in Hollywood
  • Parasite

از دنیای وس اندرسون‌گونه و زیبا و خاص خلق‌شده برای فیلم‌برداری Jojo Rabbit تا خانه‌های ساختارمند و تزئین‌شده‌ی حاضر در Parasite که تاثیر زیادی در افزایش درک بصری مخاطب از فیلم داشتند. از طراحی‌های قدرتمند فیلم تارانتینو که هالیوودِ سال ۱۹۶۹ میلادی را مقابل چشم مخاطب زنده می‌کرد تا لوکیشن‌های شلوغ جنگی که ساختار فیلم‌برداری غالبا سکانس‌پلان یک اثر سینمایی نیازمند بارها و بارها بازسازی آن‌ها بود. هر چهار گزینه‌ی توصیف‌شده روی کاغذ لیاقت قابل توجهی برای دریافت جایزه‌ی بهترین طراحی صحنه‌ی اسکار 2020 دارند. ولی از آن‌جایی که اعضای آکادمی غالبا سختی‌های حاضر در یک کار و فشارهای روزانه‌ی قرارگرفته بر دوش تیم‌های فیلم‌سازی را شدیدا مد نظر قرار می‌دهند، سخت است که فکر کنیم فیلمی غیر از 1917 که پروسه‌ی ساخت دشواری را پشت سر گذاشت، این جایزه را کسب می‌کند.

فیلم Joker

بهترین موسیقی متن اورجینال

برنده‌ی احتمالی: آلبوم موسیقی متن فیلم Joker ساخته‌ی هیلدور گودنادوتیر

آلبوم موسیقی متن زیبای تولیدشده برای فیلم Little Women توسط الکساندر دسپلا و ملودی‌های استرس‌زا و بلندی که توماس نیومن آن‌ها را تقدیم 1917 کرد، هر دو از ارزش‌های موسیقیایی قابل توجهی برخوردار هستند. از طرفی هم کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند تازه‌ترین اثر نامزدشده‌ترین انسان زنده‌ی دنیا در تاریخ اسکار یا همان جناب آقای جان ویلیامز را لایق جایزه ندارند. ولی با همه‌ی این‌ها فصل جوایز سینمایی نشان داد که امسال یک زن ۳۷ ساله‌ی ایسلندی دنیا را خیره به کار خود کرده است؛ آهنگ‌ساز قدرتمندی که پس از واکین فینیکس تاثیرگذارترین فرد در موفقیت فیلم Joker بود و با اینکه خیلی از اعضای آکادمی هنوز هم نمی‌توانند اسم او را به درستی تلفظ کنند، کمتر کسی نسبت به لیاقتش برای دریافت جوایز گوناگون شک دارد.

التون جان

بهترین آهنگ اورجینال

برنده‌ی احتمالی: آهنگ I'm Gonna) Love Me Again) از فیلم Rocketman

  • I Can't Let You Throw Yourself Away از انیمیشن Toy Story 4
  • I'm Gonna) Love Me Again) از فیلم Rocketman
  • I'm Standing With You از فیلم Breakthrough
  • Into the Unknown از انیمیشن Frozen 2
  • Stand Up از فیلم Harriet

اگر یک آهنگ اورجینال در این فهرست باشد که کوچک‌ترین شانسی برای رقابت با آهنگ معرکه‌ی التون جان در فیلم «راکت‌من» دارد، Into the Unknown با اجرای میخکوب‌کننده‌ی ایدینا منزل است. از طرفی از آن‌جایی که عدم نامزدی «فروزن ۲» در بخش بهترین انیمیشن سال باعث وارد شدن واکنش‌های منفی گوناگونی به آکادمی علوم و هنرهای سینما شد، شاید آن‌ها با دادن این جایزه به اثر مورد بحث بخواهند کمی خیال طرفداران و سازندگان را راحت کنند. ولی اگر چنین تفکری در جریان نباشد، باید پذیرفت که I'm Gonna) Love Me Again) اسکار طلایی‌رنگ این رقابت را کسب خواهد کرد.

فیلم Bombshell

بهترین گریم (چهره‌پردازی و آرایش مو)

برنده‌ی احتمالی: Bombshell

برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری اسکار، امسال تعداد نامزدهای جایزه‌ی «بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو» از ۳ به ۵ افزایش پیدا کرده است. ولی حتی این تفاوت نیز به احتمال بسیار بسیار زیاد سبب نمی‌شود که اسکار 2020 بتواند رقابت این قسمت را هیجان‌انگیز و شوکه‌کننده جلوه دهد. تقریبا همه می‌دانند که Bombshell در جایگاه فیلمی جدی که اعضای مصنوعی روی تغییر شدید و هدفمند چهره‌ی برخی از بازیگرانش تاثیر داشته‌اند، همه‌ی کارهای لازم برای دریافت اسکار مورد بحث را انجام داده است. تازه همه‌ی این‌ها فارغ از آن است که Bombshell با نقش‌آفرینی شارلیز ترون را که به بخشی مهم از داستان واقعی زندگی مگان کلی می‌پردازد، اکثرا به‌عنوان اثری سینمایی می‌شناسند که اولا آکادمی نمی‌تواند آن را بدون جایزه به حال خود رها کند و ثانیا در هیچ بخشی به جز این بخش شانس قابل توجهی برای کسب اسکار ندارد.

فیلم Ford v Ferrari

بهترین تدوین

برنده‌ی احتمالی: Ford v Ferrari

  • Ford v Ferrari
  • The Irishman
  • Jojo Rabbit
  • Joker
  • Parasite

مسئله از این قرار است که اگر رای‌دهندگان بخش «بهترین تدوین» فقط متخصصان همین کار بودند، به احتمال زیاد همان‌گونه که در مراسم انجمن تدوین‌گرها دیدیم، Jojo Rabbit و Parasite شانس اول دریافت این اسکار را داشتند. ولی برخلاف برخی از بخش‌های تخصصی دیگر، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین تدوین سال توسط تمام اعضای آکادمی انتخاب می‌شود و اگر از من می‌پرسید، شانس به چشم آمدن کات‌های دقیق و سرعتی فیلم Ford v Ferrari در سکانس‌های اتومبیل‌رانی توسط همه‌ی آن‌ها خیلی بالاتر از دیده شدن ظرافت‌های به کار رفته در فیلم‌های بونگ جون-هو و تایکا وایتیتی است.

فیلم Little Women

بهترین طراحی لباس

برنده‌ی احتمالی: Little Women

  • فیلم Jojo Rabbit
  • فیلم Once Upon a Time in Hollywood
  • فیلم The Irishman
  • فیلم Joker
  • فیلم Little Women

اسکار در اکثر مواقع وقتی می‌خواهد برنده‌ی جایزه‌ی بهترین طراحی لباس سینمایی سال را انتخاب کند، سراغ تقدیر از آثاری می‌رود که دنیاسازی خاص خود را داشته‌اند؛ آثاری مثل Black Panther و Mad Max: Fury Road که طراح لباس‌شان باید قدم به موقعیتی خیالی بگذارد و لباس‌هایی متناسب با آن تنظیمات را بیافریند. اما امسال خبری از چنین فیلمی در بین نامزدهای دریافت اسکار بهترین طراحی لباس نیست و همه‌ی آثار حاضر فیلم‌هایی هستند که موقعیتی واقعی و قرارگرفته در چند ده سال قبل را به تصویر می‌کشند. بین این فیلم‌ها The Irishman و Joker کمترین شانس و «روزی روزگاری در هالیوود»، «جوجو ربیت» و «زنان کوچک» نیز به ترتیب بیشترین شانس پیروزی را دارند. مخصوصا آخری که طراح لباسش یا همان ژاکلین دوران فردی بزرگ و شناخته‌شده در این صنعت سینمایی مورد احترام است.

راجر دیکنز

بهترین فیلم‌برداری

برنده‌ی احتمالی: راجر دیکنز

پس از بیشتر از دو دهه دریافت نامزدی‌های متعدد، راجر دیکنز، فیلم‌بردار بزرگ هالیوودی بالاخره به خاطر فیلم‌برداری Blade Runner 2049 نخستین اسکار خود را کسب کرد. اما به نظر می‌رسد که او امسال می‌تواند مجددا این جایزه را در دست بگیرد. آن هم به خاطر کار روی فیلمی که فیلم‌برداری‌های طولانی‌مدت و بدون خطایی را می‌طلبید و باتوجه‌به زمان و بودجه‌ی زیاد سازندگان باید همه‌چیز در پروسه‌ی ساختش به دقیق‌ترین شکل ممکن پیش می‌رفت. سم مندس کارگردان محترمی است و نمی‌توان اثرگذاری او روی شکل‌گیری «۱۹۱۷» را انکار کرد. اما انصافا این فیلم که تصویرسازی‌هایش مهم‌ترین برگ برنده‌های آن محسوب می‌شوند، نمی‌توانست با فیلم‌برداری بدون منبع نور مصنوعی شخصی به جز رابرت دیکنز به جایگاه فعلی دست یابد.

فیلم Jojo Rabbit

بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی

برنده‌ی احتمالی: فیلم‌نامه‌ی Jojo Rabbit نوشته‌ی تایکا وایتیتی

عدم نامزدی گرتا گرویگ در بخش بهترین کارگردانی سال اسکار 2020 هزینه‌ی زیادی برای آکادمی علوم و هنرهای سینما داشت و بعید نیست که اعضای آن حداقل با دادن جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی به او برای ساخت اثر خوش‌جلوه‌ی Little Women کمی از کم‌کاری خود را جبران کنند. بااین‌حال تایکا وایتیتی اندکی شانس بیشتر نسبت به گرویگ برای کسب اسکار مورد اشاره دارد. او در مراسم انجمن نویسندگان جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی را دریافت کرد و موضوع جسورانه‌ی فیلمش (خود تایکا وایتیتی در این فیلم نقش یک نسخه‌ی پارودی از آدولف هیتلر را بازی می‌کند!) هم توجهات زیادی را به آن جلب کرده است. پس حالا باید صبر کنیم و ببینیم آیا گرویگ اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی ۲۰۱۹ را به خانه خواهد برد یا تایکا وایتیتی به این مهم دست می‌یابد.

فیلم Parasite

بهترین فیلم‌نامه‌ی اورجینال

برنده‌ی احتمالی: فیلم‌نامه‌ی Parasite نوشته‌ی بونگ جون-هو

کوئنتین تارانتینو پیش‌تر با فیلم‌هایی به مراتب بهتر، ۲ بار جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی اورجینال سال را برده است. اما راستش را بخواهید، 1917 هم شانس متوسطی برای دریافت این جایزه دارد. آکادمی اصولا گاهی موقع دادن جوایز دو بخش فیلم‌نامه صرفا به خود فیلم توجه می‌کند و اصلا برخلاف نام‌گذاری انجام‌شده برای این قسمت‌ها اهمیتی جدی به ماهیت و جزئیات خود فیلم‌نامه‌های نامزدشده نمی‌دهد. پررنگ‌ترین نکته هم آن است که بعضا وقتی اعضای آکادمی واقعا می‌خواهند یک فیلم جایزه‌ی بهترین فیلم سال را ببرد اما نه می‌توانند در قسمت کارگردانی از آن به‌عنوان برنده تقدیر کنند و نه به‌دلیل قدرتمندتر بودن یکی دیگر از نامزدها شانسی برای رسیدن آن اثر به‌عنوان بهترین فیلم سال قائل می‌شوند، اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی اورجینال را جلوی سازندگانش می‌گذارند. از آن‌جایی که 1917 انصافا در فیلم‌نامه انقدر حرفی برای گفتن ندارد که بخواهد برنده‌ی این بخش باشد و از طرفی احتمالا Parasite در هر دو بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلم سال از آن شکست می‌خورد، بسیاری از رسانه‌ها باور دارند که «انگل» بونگ جون-هو و جین-وون هان دارای بیشترین شانس برای کسب جایزه بهترین فیلم‌نامه‌ی اورجینال سال ۲۰۱۹ در اسکار 2020 از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما است.

لورا درن

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

برنده‌ی احتمالی: لورا درن

لورا درن در چند سال و چند ماه اخیر چه در تلویزیون و چه در سینما مشغول ارائه‌ی نقش‌آفرینی‌هایی عالی یکی پس از دیگری بوده است. این بازیگر که البته بعضی از اجراهای اخیرش شبیه به یکدیگر نیز به نظر می‌رسند، با انتخاب هوشمندانه‌ی نوآ بامباک به فیلم «داستان ازدواج» پیوست، در نقشی درست قرار گرفت و با دیالوگ‌نویسی‌های قدرتمند اثر همراه شد تا رسما در این فصل جوایز سینمایی تقریبا هر افتخار ممکن را به دست بیاورد و اکنون هم اسکارش کم‌وبیش قطعی به نظر برسد.

برد پیت

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

برنده‌ی احتمالی: برد پیت

برد پیت ۵۶ساله به طرز باورناپذیری تا به امروز موفق به گرفتن اسکار بازیگری نشده است. در حقیقت تنها اسکار داده‌شده به او به خاطر تهیه‌کنندگی فیلم فوق‌العاده‌ی «دوازده سال بردگی» (12Years a Slave) به دست وی رسید و در سال‌های اخیر نیز خیلی‌ها هم دیگر پذیرفته بودند که پیت هرگز این افتخار را به دست نخواهد آورد. اما با اینکه در ابتدا همه فکر می‌کردند فصل جوایز سینمایی اخیر به‌شدت در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رقابت دیوانه‌واری را به وجود خواهد آورد، گذر زمان ثابت کرد که ظاهرا برد پیت امسال برنده‌ی تمامی جوایز ممکن در این بخش است. اکنون پیروزی او در جنگ بر سر کسب اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد تقریبا به اندازه‌ی پیروزی لورا درن در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل سال محتمل به نظر می‌آید. اصلا چه کسی از جایزه بردن برد پیت و شنیدن یکی دیگر از سخن‌رانی‌های به‌خصوص و جذب‌کننده‌ی وی ناراحت می‌شود؟

جوکر

بهترین بازیگر نقش اول مرد

برنده‌ی احتمالی: واکین فینیکس

  • آنتونیو باندراس برای فیلم Pain and Glory
  • لئوناردو دی‌کاپریو برای فیلم Once Upon a Time in Hollywood
  • واکین فینیکس برای «جوکر»
  • آدام درایور برای فیلم Marriage Story
  • جاناتان پرایس برای فیلم The Two Popes

اگر بازی بسیار خوب رابرت دنیرو در «مرد ایرلندی» و نقش‌آفرینی مثال‌زدنی و درخشان آدام سندلر در فیلم Uncut Gems جایی در بین نامزدهای اسکار 2020 داشتند، می‌شد به نتیجه‌ی متفاوتی فکر کرد. ولی حالا برنده‌ی یکی از بخش‌های مهم رویداد مورد بحث تقریبا به‌صورت کامل مشخص شده است.

نه کسی منکر آن است که آدام درایور بهترین بازی کارنامه‌ی هنری خوب خود تا به امروز را در «داستان ازدواج» ارائه کرد، نه کسی با آمدن گنجشک اعظم به رقابت اسکار مشکلی دارد و نه کسی می‌تواند عظمت اجرای لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم جدید تارانتینو را انکار کند. در این بین کسی هم فراموش نکرده است که آنتونیو باندراس که از مدت‌ها قبل با پدرو آلمودوار همکاری می‌کرد، اکنون در Pain and Glory پرتره‌ای از خود این فیلم‌ساز را به زیباترین شکل ممکن ترسیم می‌کند. اما باید صادق باشیم و بپذیریم که حتی مخالفان فیلم Joker هم در ۹۹ درصد مواقع مخالف بازی عالی واکین فینیکس در نقش آرتور فلک نیستند. واکین فینیکس مدت‌ها قبل و شاید بارها باید جوایزی مثل اسکار را می‌برد. اما هنوز هم دیر نشده است و به احتمال بسیار زیاد چندین و چند ساعت پس از انتشار این مقاله او همان‌گونه که خودش گفت، یک بار دیگر روی شانه‌های بازیگر محبوب خود در تمام ادوار می‌ایستد تا مجسمه‌ی طلایی‌رنگ اسکار بالاخره مجددا در دستان مرد صورت‌زخمی به آرامش برسد.

رنی زلوگر

بهترین بازیگر نقش اول زن

برنده‌ی احتمالی: رنی زلوگر

یک بازیگر ۱۶ سال قبل به خاطر بازی در فیلم Cold Mountain جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را کسب کرد و سپس با گذر زمان از مرکز توجه هالیوود بیرون رفت. حالا بعد از این همه سال او نقش یک فرد بسیار شناخته‌شده در هالیوود را بازی می‌کند، جور فیلم را به دوش می‌کشد و اثری سینمایی را به موفقیت می‌رساند که شاید بخش‌هایی از آن شبیه به قسمت‌هایی از زندگی خودش نیز باشد. حالا فرض کنید همان‌گونه که نشانه‌ها و پیروزی‌های متعدد رنی زلوگر در فصل جوایز سینمایی اخیر به ما می‌گویند، این بازیگر درنهایت جاده‌ی گفته‌شده را با کسب اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن سال به پایان برساند؛ چه پایانی از این بهتر! اما از آن طرف اسکارلت جوهانسون انقدر بازی درخشانی در فیلم جدید نوآ بامباک ارائه کرده است که دوست داریم به خاطر آن اسکار را کسب کند. اصلا راستش را بخواهید، همین که Marriage Story نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم سال نیز محسوب می‌شود و Judy ابدا به بین نامزدهای آن رقابت‌های جدی‌تر راه پیدا نکرده است، کاری می‌کند که شانس جوهانسون هم برای رسیدن به جایزه انکارناپذیر باشد. هرچند که شاید هم آکادمی علوم و هنرهای سینما باتوجه‌به فشارهای واردشده از سوی گروه‌های گوناگون به خود درنهایت این اسکار را تقدیم سینتیا اریوو کند یا حتی یک مسیر سیاسی واضح را پیش بگیرد و آن را تحویل شارلیز ترون بدهد. با همه‌ی این‌ها نباید از ارزش کار قابل‌توجه انجام‌شده توسط سیرشا رونان در اثر سینمایی تازه‌ی گرتا گرویگ هم غافل شویم. او با ۲۵ سال سن چنان کارنامه‌ی هنری خوبی دارد که دیگر انگار درخشش وی در فیلم‌ها برای ما عادی به نظر می‌رسد. در حقیقت همان‌قدر که کریستین بیل انقدر بازیگر درخشانی است که دیگر کمتر به تک‌تک اجراهای کامل او به اندازه‌ی کافی توجه می‌شود، سیرشا رونان هم حالا آن‌چنان در دل رقابت با خود به سر می‌برد که آدم‌ها به‌سادگی از اجراهای عالی او می‌گذرند. درحالی‌که شاید نباید این اتفاق رخ بدهد.

سم مندس

بهترین کارگردان

برنده‌ی احتمالی: سم مندس

  • بونگ جون-هو برای فیلم Parasite
  • سم مندس برای فیلم 1917
  • تاد فیلیپس برای فیلم Joker
  • مارتین اسکورسیزی برای فیلم The Irishman
  • کوئنتین تارانتینو برای فیلم Once Upon a Time in Hollywood

در پنج مورد از هفت مراسم اخیر اسکار، جایزه‌ی بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به دو اثر سینمایی متفاوت داده شده است. پس شاید بتوان فکر کرد که اگر سم مندس جایزه‌ی بهترین کارگردانی را بگیرد، Parasite تبدیل به بهترین فیلم سال از نگاه آکادمی علوم و هنرهای سینما می‌شود و اگر پیروزی «۱۹۱۷» در نبرد بر سر اسکار برترین فیلم سینمایی سال ۲۰۱۹ قطعی باشد، شاید بونگ جون-هو لقب بهترین کارگردان سال ۲۰۱۹ را در اسکار 2020 متعلق به خود کند. ولی راستش را بخواهید، باتوجه‌به شرایط روز آمریکا و سخت بودن پروسه‌ی ساخت فیلم «۱۹۱۷» از نظر اجرایی، سم مندس به مراتب شانس بیشتری برای کسب اسکار بهترین کارگردانی دارد. راستی کسی می‌داند که چرا و چگونه گرتا گرویگ در این فهرست پنج‌نفره جایی نداشته است؟

فیلم 1917

بهترین فیلم

برنده‌ی احتمالی: 1917

  • فیلم 1917
  • فیلم Ford v Ferrari
  • فیلم The Irishman
  • فیلم Jojo Rabbit
  • فیلم Joker
  • فیلم Little Women
  • فیلم Marriage Story
  • فیلم Once Upon a Time in Hollywood
  • فیلم Parasite

برخلاف آمار دیده‌شده در پنج مورد از ۷ مراسم جوایز سینمایی اخیر برگزارشده توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما که اندکی قبل به آن اشاره شد، باید پذیرفت که امسال روی کاغذ فیلم 1917 شانس قابل توجهی برای کسب همزمان عناوین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم سال ۲۰۱۹ میلادی برای سازندگانش دارد. شاید تنها رقیب جدی این فیلم نیز برای کسب عنوان گفته‌شده، Parasite نماینده‌ی اعجاب‌انگیز سینمای کره‌جنوبی باشد. البته که هیچ‌کس منکر لیاقت و کیفیت برخی از دیگر نامزدها و حتی برخی از آثار نامزدنشده در اسکار 2020 برای کسب لقب «بهترین فیلم سینمایی سال ۲۰۱۹ میلادی» نیست. ولی فعلا ما به‌عنوان مخاطبان جهان هنر هفتم و بدون درنظرگرفتن سلایق شخصی به سختی می‌توانیم نام فیلم‌هایی به جز Parasite و 1917 را به‌عنوان گزینه‌های پیروزی در بخش پایانی اسکار 2020 به زبان بیاوریم.

جدا از احتمالات حاضر و اطلاعات رسمی و غیررسمی منتشرشده، با درنظرگرفتن فهرست رسمی نامزدهای اعلام‌شده از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما شما علاقه‌مند به پیروزی کدام آثار/اشخاص در کدام بخش‌های اسکار 2020 هستید؟

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده