نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم The Lighthouse - فانوس دریایی

چند روزی است که فیلم فانوس دریایی (The Lighthouse) با بازی ویلم دفو و همچنین رابرت پتینسون اکران شده که تا حد زیادی توانسته منتقدان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

فیلم The Lighthouse یا در زبان فارسی «فانوس دریایی» یکی از جدیدترین آثار درام، اسرارآمیز، فانتزی و ترسناک شرکت ای 24 فیلمز (A24 Films) است که به‌دست رابرت اگرز، نویسنده و کارگردان فیلم The Witch (جادوگر)، فیلم The Northman، نسخه بازسازی فیلم Nosferatu (نوسفراتو)، فیلم کوتاه Hansel and Gretel (هانسل و گرتل) و فیلم کوتاه Brothers (برادران) ساخته شده است. در فیلم فانوس دریایی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند ویلم دفو در نقش توماس ویک، رابرت پتینسون در نقش توماس هاوارد و والریا کارامان در نقش پری دریایی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم فانوس دریایی در تاریخ ۱۹ می ۲۰۱۹ (۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸) در هفتاد و دومین جشنوارهٔ کن، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۸۲ را از بین ۳۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۶ مهر) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این اثر، نقدها و امتیازهای مثبت زیادی را از منتقدان دریافت کرده است. درواقع، منتقدان از سرتاسر دنیا به تحسین این اثر درام پرداخته‌اند. لازم به ذکر است که آن‌ها بیشتر از هر چیزی، جنبه‌های فنی و تکنیکی (به‌خصوص فیلم‌برداری و طراحی تولید)، نحوه کارگردانی و همچنین عملکرد و ایفای نقش فوق‌العاده‌ی ویلم دفو و رابرت پتینسون را مورد تحسین قرار دادند. فیلمنامه این اثر توسط خود رابرت اگرز و همچنین برادر او یعنی مکس اگرز نوشته شده است. رودریگو تیکسیرا، جی وان هوی، خود رابرت اگرز، لورنسو سنت انا و یوری هنلی تهیه کنندگان این اثر بودند. لازم به ذکر است که رابرت اگرز برای کارگردانی فیلم فانوس دریایی در جشنواره کن سال ۲۰۱۹ موفق به دریافت جایزه از طرف فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم شد.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم The Lighthouse به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Lighthouse از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم فانوس دریایی که به‌صورت سیاه و سفید فیلم‌برداری شده، داستان هیپنوتیزمی و توهم‌آور دو نگهبان فانوس دریایی (با بازی ویلم دفو و رابرت پتینسون) را حکایت می‌کند. این داستان در دهه ۱۸۹۰ و در یک جزیره دور افتاده و اسرارآمیز که در نیو انگلند قرار دارد، اتفاق میفتد. در طی این داستان، این دو نگهبان کم کم در این جزیره در تنهایی خود غرق می‌شوند؛ همین اتفاق باعث می‌شود که عقل و هوش خود را از دست بدهند و توسط بدترین کابوس‌های خود تهدید شوند.

The Lighthouse

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Lighthouse بیندازیم:

سارا استوارت | نیویورک پست

۱۰۰ از ۱۰۰

به‌طور همزمان خنده‌دار، ترسناک، از لحاظ تاریخی شگفت‌انگیز و افسانه‌ای است. به‌طور کلی فیلم فانوس دریایی یکی از بهترین آثاری محسوب می‌شود که امسال اکران شده است.

پیتر بردشاو | گاردین

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم‌های خیلی کم و معدودی هستند که به‌طور همزمان هم شما را می‌ترسانند و هم به‌شدت هیجان‌زده می‌کنند. درست همانند پرتو فانوس دریایی، این فیلم هم خیره کننده و خطرناک است.

جو لیپ ست | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

فیلم The Lighthouse به خوبی نشان از تلاش فوق‌العاده و خیره کننده رابرت اگرز دارد؛ اثری که دارای دو بازیگر حرفه‌ای مانند ویلم دفو و رابرت پتینسون است که به طرز شگفت‌انگیزی ایفای نقش می‌کنند و همچنین جلوه‌ها و زیبایی‌های بصری چشمگیری که در آن به کار رفته است.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

این فیلم که تا حدودی براساس فیلم جادوگر ساخته شده است، ثابت می‌کند که رابرت اگرز چیزی بیشتر از یک مهارت بی‌عیب و نقص ژانری درون خودش دارد؛ به طوری که کاملا این ژانر را می‌شناسد و می‌داند که چگونه با آن ارتباط برقرار کند. او توانایی این را دارد که شما را در تب اینکه چه چیزی روی صفحه‌نمایش اتفاق میفتد، نگه دارد.

The Lighthouse

جوئل مانیک | مجله پیست

۸۳ از ۱۰۰

از جنبه‌های مختلفی، آخرین اثر سینمایی رابرت اگرز تعداد زیادی از ما را به یاد فیلم Last Tango in Paris (آخرین تانگو در پاریس) می‌اندازد؛ اثری که پویایی یک ارتباط ناسالم مشابه آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. درست به همان اندازه که فیلم The Lighthouse جذاب، فریبنده، ترسناک و تأمل برانگیز محسوب می‌شود، به همان اندازه هم درخشنده است.

مت سینگر | اسکرین کراش

۷۰ از ۱۰۰

با اینکه فیلم The Lighthouse مانند اثر قبلی اگرز یعنی فیلم جادوگر من را عمقی و دقیق تحت تاثیر قرار نداد، اما نمی‌توان یک حقیقت بزرگ هم شد؛ آن هم این حقیقت که هنوز همچنین آثار سینمایی با ویژگی‌های بسیار محدود ساخته می‌شود و به پخش سراسری می‌آید و علاوه‌بر آن هم روی پرده سینماها می‌رود. این اتفاق هنوز هم جذاب و جدید است.

دانا استیونز | اسلیت

۳۰ از ۱۰۰

در ابتدا شگفت‌انگیز و جذاب است اما خیلی زود دیوانه کننده می‌شود.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

فیلم فانوس دریایی بیش از چهار برابر طولانی‌تر از هر قسمت مجموعه The Twilight Zone (منطقه نیمه روشن) است و همچنین ۱۰۰ بار بدتر از آن.

لازم به ذکر است که فیلم فانوس دریایی توانسته رتبه ۴۵ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ به دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Lighthouse نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای بسیار جذاب و فوق‌العاده سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

The Lighthouse


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده