// یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۷

مارک مارون در پاسخ به صحبت های تاد فیلیپس: شاید تو آن‌چنان کار خود را بلد نیستی

مارک مارون، استندآپ کمدین و بازیگر شناخته‌شده‌ی آمریکایی، به صحبت‌های تاد فیلیپس، کارگردان فیلم جوکر درباره‌ی وضعیت آثار کمدی در سال‌های اخیر واکنش جدی نشان داد و او را مطلقا بی‌احساس خواند.

فیلم Joker با نقش‌آفرینی واکین فینیکس که اکنون دیگر خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که به‌زودی تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم کارنامه‌ی این بازیگر و کارگردان آن یعنی تاد فیلیپس، حتی با احتساب نرخ تورم می‌شود، توسط شخصی ساخته شد که منتقدها اصولا او را با نویسندگی و کارگردانی فیلم کمدی می‌شناسند. فیلم‌هایی که البته هرگز در جلب نظر منتقدان و حجم قابل توجهی از سینماشناس‌ها موفق نبودند و منهای یکی، همه‌ی آن‌ها حتی در رسیدن به میانگین امتیازات بالاتر از ۵۵ از ۱۰۰ در متاکریتیک هم به در بسته خوردند. اما فیلم جدید او یعنی «جوکر» که به عقیده‌ی حجم قابل توجهی از بینندگان بسیاری از داشته‌هایش را مدیون بازیگر اصلی خود یعنی واکین فینیکس است، توانست میانگین امتیازات ۵۹ از ۱۰۰ را در متاکریتیک و رضایت ۶۸ درصدی منتقدان در راتن تومیتوز را به دست بیاورد؛ اثری که احتمالا از هر جهت مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم کارنامه‌ی فیلیپس نام می‌گیرد؛ کارگردانی که به تازگی در اظهار نظری بحث‌برانگیز، علت فاصله گرفتن خود از سینمای کمدی را چیزی غیر از عدم موفقیت در آفرینش فیلم‌های کمدی واقعا تحسین‌شده یا شدیدا سودآور عنوان کرد:

بروید و سعی کنید در دنیای امروز برای مخاطبان این فرهنگ عامه‌ی هوشیار و به دور از مستی داستان‌گویی کمدی، فیلم خنده دار بسازید! این‌روزها مقالاتی پیدا می‌شوند که می‌گویند چرا دیگر کمدی در دنیای امروز جواب نمی‌دهد. من به شما علت آن را می‌گویم. چون (با استفاده از الفاظ تند) تمام آدم‌های بامزه دیگر به خود می‌گویند که «لعنت به این اوضاع. من نمی‌خواهم اثری بسازم یا حرفی بزنم که به فلان گروه توهین می‌کند!»

جوکر

فیلیپس در این صحبت‌ها طوری سراغ اشاره به گاردگیری برخی مخاطبان در مقابل آثار کمدی رفته است که انگار در دوران ما دیگر هیچ فیلم/سریال/نمایش کمدی قابل‌توجه، موفق و ارزشمندی تولید نمی‌شود. درحالی‌که افت قسمت به قسمت سه‌گانه‌ی The Hangover یعنی شناخته‌شده‌ترین آثار او پیش از اکران Joker نه‌تنها ربطی به مخاطبان ندارد، بلکه به ناموفق بودن وی در ارائه‌ی یک اثر سینمایی سطح بالا بازمی‌گردد؛ شخصی که آخرین فیلم او تا قبل از رفتن به سراغ «جوکر» یا همان War Dogs با بازی جونا هیل و مایلز تلر هم به سختی بودجه‌ی خود را بازگرداند و ابدا توانایی جلب نظر اعضای محافل سینمایی معتبر را نیز نداشت.

مارک مارون، استندآپ کمدین معروف و بازیگر سریال‌ها و فیلم‌های کمدی تحسین‌شده‌ای همچون GLOW و Almost Famous که البته در نقش تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی کاراکتر موری فرانکلین (با بازی رابرت دنیرو)، نقش‌آفرینی کوتاهی در خود فیلم جوکر هم داشته است، مثل بعضی از افراد شناخته‌شده‌ی دیگر به‌تازگی به صحبت‌های فیلیپس واکنش نشان داد.

مارک مارون: امروز آدم‌های زیادی هستند که توانایی خنداندن مردم را دارند؛ آدم‌هایی که می‌توانند مردم را با کمدی‌های خود تا سرحد مرگ بخندانند. هنوز خطوط قرمزی هستند که بتوان در کمدی آن‌ها را پشت سر گذاشت. اگر تو بخواهی در کمدی خود یک خط قرمز را پشت سر بگذاری، کسی جلوی تو را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهی در خلق اثر خود ریسک کنی، چیزی مانع تو نمی‌شود. طوری که در حقیقت تنها موردی که از نظر فرهنگی اکنون دیگر جزو گزینه‌های روی میز سازندگان برای آفرینش آثار کمدی نیست، توهین بی‌شرمانه و مستقیم به بعضی مردم برای خنداندن دیگران است؛ آن هم نه کاملا! کاری که باعث شود در خدمت خندیدن برخی انسان‌ها، بعضی از مردم درد بکشند و احساس ناراحتی یا محرومیت از برخی داشته‌ها را پیدا کنند.

اگر کسی بخواهد عدم موفقیت خود در خلق آثار کمدی را به گردن مردم و فرهنگ عامه بیندازد، یا کمدین خوبی نیست یا اساسا یک انسان بی‌احساس به شمار می‌رود. این صحبت‌ها چیزی غیر از بهانه‌جویی نیستند. اگر تو شدیدا از ساخت یک کمدی عمیق که از برخی جهات محرک و بحث‌برانگیز است اما هیچ آسیب مستقیمی به مردم نمی‌زند، هراس داری، پس تو کار خود را بلد نیستی.

رابرت دنیرو

اکثر رسانه‌های شناخته‌شده‌ی سینمایی می‌گویند که اگر با کمی دقت به آثار کمدی برتر در چند سال اخیر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که مارون سخنان درستی را بیان کرده است. مگر نه اینکه در همین ماه‌های اخیر فیبی والر-بریج با «فلیبگ» و یک کمدی تلویزیونی درخشید؟ مگر جان مولانی‌ها و تایکا وایتیتی‌ها همچنان به ساخت کمدی‌های تحسین‌شده و به‌شدت بحث‌برانگیز یا اجرای استندآپ‌هایی گره‌خورده به موضوعات حساس ادامه نمی‌دهند؟ پس برای سازنده‌ای که برنامه‌ی خود را داشته باشد، همچنان فضای زیادی برای موفقیت در عرصه‌ی کمدی وجود دارد. اما صحبت‌های مارک مارون در زمانی جدی‌تر و قابل‌توجه‌تر به نظر می‌رسند که بدانید او مثل رابرت دنیرو و بسیاری از اعضای تیم پشت صحنه‌ی ساخت Joker در زمانی به پروژه‌ی مورد بحث پیوست که هنوز مارتین اسکورسیزی تهیه‌کننده‌ی اجرایی شماره‌یک آن بود و حتی صحبت‌هایی مبنی بر احتمال کارگردانی شدن اثر مورد بحث توسط وی شنیده می‌شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده