نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۵

وضعیت نامعلوم و اختلافات شدید سازندگان Dying Light 2

گزارش‌های متعددی که از سوی برخی از کارکنان سابق و فعلی استودیوی تکلند منتشر شده، به اختلافات شدید بین تیم توسعه‌دهندگان این بازی با هیئت مدیره و محیط کاری نامناسب و پرفشار شرکت اشاره دارد.

بعد از عرضه اولین بازی Dying Light و موفقیت قابل قبول آن، به نظر می‌رسید که ساخت دنبال این بازی اکشن و زامبی محور یک تصمیم درست و اجتناب ناپذیر باشد. توسعه‌دهندگان این بازی در استودیوی Techland صحبت‌های کاملاً مثبت و امیدوار کننده‌ای را از این بازی مطرح می‌کردند و در کل همه چیز خیلی خوب به نظر می‌رسید. اما حالا خبری مبنی بر تعویق زمان عرضه Dying Light 2 به زمانی نامعلوم منتشر شده و نشانه‌هایی مبنی بر وجود اختلافات در تیم سازندگان این بازی دیده می‌شود. اخباری مانند جدایی نویسنده و طراح هنری بازی که طرفداران قسمت اول این بازی ترسناک و هیجان انگیز را نسبت به آینده‌ی این مجموعه نگران کرده است. حالا گزارش جدیدی در ارتباط با این موضوع منتشر شده که ادعاهای زیادی را درباره یک سری مشکلات در تیم توسعه‌دهندگان این بازی مطرح می‌کند.

پوستر بازی Dying Light 2

در گزارش جدیدی که در وبسایت The Gamer منتشر شده، به نقل قول‌های متعددی از کارکنان سابق استودیوی تکلند و همچنین شماری از کارمندان فعلی این شرکت که هویت آن‌ها مخفی نگه داشته شده اشاره شده است. باتوجه به پراکندگی موضوعات، نمی‌توان به یک جمع بندی واحد از همه‌ی بحث‌های مطرح شده پرداخت؛ اما واضح است که اکثر این بحث‌ها حول محور پاول مارکیولا مدیرعامل این شرکت و سایر رؤسای آن ایجاد شده و به محیط کاری نامناسب و برخوردهای شدید آن‌ها مربوط می‌شوند. ظاهراً رئیس بخش منابع انسانی این شرکت همسر خود مارکیولا است که قاعدتاً کمکی به حل این اختلافات نمی‌کند.

به‌گفته‌ی این منابع، این تنها بخشی از مشکلات استودیوی تکلند در چند ماه اخیر بوده، چراکه مارکیولا و سایر مدیران ارشد شرکت اغلب با نیروهای رده بالای استودیو درگیر شده و بعد از منزوی کردن آن‌ها نهایتاً به بیرون راندن و اجبار به استعفا منجر شده است. ظاهراً این اتفاق چندین بار مشاهده شده و همین موضوع باعث تضعیف روحیه‌ی افراد و عقب نشینی آن‌ها از مواضع خود شده است.

مدیرعامل استودیوی تکلند

پاول مارکیولا مدیرعامل استودیوی تکلند

یکی از کارکنان فعلی استودیوی تکلند که هویت او فاش نشده، در اینباره می‌گوید:

«Techland سابقه زیادی در استخدام افرادی که در ابتدا با امید و انتظارات بالایی به شرکت وارد شده ولی درنهایت به هیچ جایی راه نیافتند دارد. یکی از این موارد، مارک آلبینت در تیم طراحان استودیو بود که قبلاً به‌عنوان یکی از کارگردان‌های ارشد یوبیسافت فعالیت می‌کرد. قرار بود آلبینت رویکرد کلی استودیو در طراحی بازی را به‌طور کامل بازسازی کند. حتی چنین فرد حرفه‌ای و باسابقه‌ای که بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در سطح بالایی از صنعت گیمینگ را دارد نیز نتوانست دیدگاه‌های مدیران سرسخت شرکت را تغییر دهد. این کار در تکلند سخت‌تر از متوقف کردن زمین از گردش به نظر می‌رسد.»

از اعضای تیم سازندگان Dying Light 2: «اگر می‌خواهید در تکلند مشغول به کار بمانید، باید مطیع دستورها باشید»

«هروقت یک نیروی متخصص شروع به مشاوره در مواردی می‌کرد که با دستور کار هیئت مدیره مطابقت نداشت، به آرامی از پروژه و مسئولیت‌هایی که به او سپرده شده بود کنار گذاشته می‌شد تا خود تصمیم به استعفا کناره گیری بگیرد. در غیر این صورت، آخرین گزینه اخراج بود. درواقع اگر می‌خواهید در تکلند مشغول به کار بمانید، باید مطیع دستورها باشید.»

لوگوی استودیوی تکلند

اینطور به نظر می‌رسد که این مشکلات موجب شده تا بازی Dying Light 2 نیز در وضعیت بسیار بدی قرار بگیرد. صرف‌نظر از اینکه ماه گذشته اعلام شد نباید فعلاً منتظر انتشار اخبار جدید درباره این بازی باشیم، این منابع ادعا کردند که استودیوی تکلند هیچ ایده‌ای از وضعیت نهایی بازی نداشته و حتی درباره داستان آن نیز به جمع بندی نرسیده است. ظاهراً نیروهای زیادی از تیم توسعه‌دهندگان این بازی جدا شدند و این اتفاق موجب تغییرات زیاد و بلاتکلیف شدن وضعیت بازی شده است.

جا دارد در اینجا به این نکته نیز اشاره کنیم که مارکیولا در واکنش به این ادعاها، یا به‌طور کلی آن‌ها را رد کرده یا اختلافات را کوچک و قابل حل می‌شمارد. مثلاً درباره علت توجه دقیق او به اینکه در استودیوی CD Projekt RED چه می‌گذرد اظهار داشته که «این کاملاً طبیعی است که به اتفاقاتی که در سایر استودیوهای صنعت ما جریان دارد توجه کنیم. وقتی که صحبت از یک راه‌حل‌ عملی و باکیفیت می‌شود، من اغلب به سی دی پراجکت رد مراجعه می‌کنم.»

نمایی از بازی Dying Light

این اولین باری نیست که گزارشاتی مبنی بر انحراف مسیر توسعه بازی Dying Light 2 منتشر می‌شود. سال گذشت نیز دقیقاً مشابه همین وضعیت را داشتیم که نهایتاً منجر به جدایی نویسنده و کارگردان خلاق پروژه Dying Light 2 شد.

همان‌طور که اشاره شد، این گزارش به‌صورت رسمی منتشر نشده اما باتوجه به حجم گزارش‌هایی متعددی که همگی به وضعیت مشابهی در استودیوی تکلند اشاره دارند و اینکه مدت‌ها است خبری از بازی دایینگ لایت 2 نیز به گوش نمی‌رسد، نمی‌توان از احتمال اختلافات زیادی که پشت پرده این بازی در جریان است چشم پوشی کرد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده