سونی میگوید رشد پلی استیشن از ایکس باکس طبیعیتر است
درطول یکسال گذشته مایکروسافت توانسته با خریداری کامل یا ادغام شرکتهای مختلف بازیسازی درون اکوسیستم ایکس باکس، مکررا در صدر اخبار دنیای بازی و تکنولوژی قرار گیرد. از بارزترین مثالهای این خریدهای مستمر میتوان به خرید بتسدا توسط مایکروسافت با قراردادی به ارزش ۷.۵ میلیارد دلاری اشاره کرد.
با خریده شدن بتسدا توسط مایکروسافت، حالا طرفداران بازیهای این شرکت این سؤال برایشان پیش آمده که آیا بازیهای آیندهی این شرکت محبوب قرار است بهصورت انحصاری برای کنسولهای ایکس باکس منتشر شوند با خیر، گرچه انحصاری بودن این بازیها برای ایکس باکس کاملا محتمل است. جیم رایان، رئیس بخش پلی استیشن اخیرا طی مصاحبهای راجعبه تضاد جالب در شیوهی ساخت و گسترش بازیهای فرست پارتی بین دو شرکت سونی و مایکروسافت سخن گفته است. چکیدهای از این مصاحبه در زیر آمده است:
«[موفقیت حالحاضر بازیهای فرست پارتی پلی استیشن] با پرداخت بیرویه و پشتسرهم برای خرید استودیوهای دیگر بهدست نیامده، بلکه نتیجهی بهمرور خریدن و بهدقت برنامهریزی کردن برای این خریدها است. احتمالا بهترین مثالی که از چنین رویکرودی میتوانم بزنم، استودیوی ناتی داگ باشد که بازیهایشان همیشه در بالاترین سطح قرار داشتهاند. حالا اجازه دهید دربارهی بازی Ghost of Tsushima صحبت کنیم؛ که نهتنها یک بازی لذتبخش و ضروری بود، بلکه از نظر تجاری نیز بسیار عالی عمل کرد. آمار فروش بازی آنقدر خوب بوده است که حتی ما هم انتظار آن را داشتیم. این موفقیت تجاری خود گویای حجم کاری و تلاشی است که استودیوی ساکر پانچ برای این بازی انجام داده تا بتواند با استفاده از تجربههای قبلی خود، بازی بهتری را عرضه کند.
ما از داشتن ۵ یا ۶ استودیوی بسیار معتبر و باکیفیت بسیار احساس خوششانسی میکنیم، ولی من فکر نمیکنم که اسم آن شانس باشد، چراکه ما سالها برای گسترش و موفقیت این استودیوها کار کردهایم و این تلاشها بدون هیچ جنجال خبری و اصطلاحا به راهورسم برند پلی استیشن صورت گرفته است. در تمام این مدت ما داشتیم سعی میکریم که تمام این استودیوها به نامهای خاص و بارز [در صنعت ویدیو گیم] تبدیل شوند. شما میتوانید مشغول خرید بیحسابوکتاب استودیوهای دیگر شوید یا حتی خریدهای زیاد اما سنجیده را امتحان کنید، اما راه دیگر این است که با رشد طبیعی و ارگانیک به موفقیت برسید.»
شاید سخنان جیم رایان درست باشند، چراکه مشاهدهی تکامل استودیوهای فرست پارتی سونی به شرکتهایی که حداقل یکی از بازیهایشان نامزد یا برندهی بهترین بازی سال میشوند، بسیار جذاب است. نمونهی اخیر آن استودیوهای ساکر پانچ و اینسامنیاک گیمز هستند. مایکروسافت اما درحالحاضر در شرایط حساسی قرار دارد، چراکه آنها تعداد کمتری از استودیوهایی که «بهطور طبیعی» در اکوسیستم ایکس باکس رشد یافته باشند، در اختیار دارد. از طرفی، مایکروسافت اخیرا هزینه زیادی برای گسترش استودیوهای فرست پارتی خود انجام داده است. 343اینداستریز یکی از استودیوهای تأسیس شده توسط مایکروسافت است که وظیفه ساخت مجموعه بازی هیلو از بانجی به این استودیو منتقل شده است. آنها اکنون به سختی در تلاش هستند تا بازی Halo Infinite را برای عرضه آماده کنند و هماکنون انتشار این بازی تا سال ۲۰۲۱ عقب افتاده است.
استودیوی دیگر مایکروسافت Playground Games است که بهخاطر ساخت مجموعه بازیهای محبوب Forza Horizon شناخته میشود. آنها درحالحاضر درکنار ساخت قسمت جدید فورزا هورایزن، در حال ساخت قسمت جدید بازی Fable هستند. Initiative، دیگر استودیو توسط مایکروسافت است که از یک تیم بسیار بزرگ تشکیل شده است و روی یک پروژهی بزرگ کار میکند که ممکن است اثری در دنیای بازی Perfect Dark یا بهکلی بازی دیگری باشد.
درنهایت به خریداری شدن بتسدا توسط مایکروسافت میرسیم. فرض بر این است که بتسدا قرار است به ساخت مجموعه بازیهای بهشدت محبوب خود مانند Fallout و Elder Scrolls با کیفیت سابق ادامه دهد. اگر این رویکرد ادامه پیدا کند، خودبهخود یک برگ برندهی بزرگ برای ایکس باکس ثبت خواهد شد. اما احتمالا تا زمانیکه این موفقیت برای مایکروسافت بهثمر بنشیند، سالها طول خواهد کشید. این نکته را هم درنظر بگیرید که توافق بتسدا و مایکروسافت هنوز نهایی نشده است.
بهطور خلاصه، درحالیکه سونی بیشتر استودیوهای فرست پارتی خود را از گذشته حفظ کرده و آنها را گسترش داده، اما رویکرد مایکروسافت این سالها بیشتر خرید استودیوهای جدید بوده است. بادرنظر گرفتن این نکته که تمام بازیهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، در مراحل ساخت بهسر میبرند، هنوز نمیتوانیم در مورد کیفیت آن صحبت کنیم، اما به این معنی نیست که مایکروسافت بهخاطر سیاست متفاوت از سونی، نمیتواند بازیهای با کیفیت و همتراز استودیوهای فرست پارتی ژاپنیها بسازد. درهرصورت، رقابت در نسل نهم کنسولهای بازی بسیار جالب و هیجانانگیز خواهد بود و گیمرها بیصبرانه منتظر هستند تا بازیهای جدید شرکتهای سونی و مایکروسافت را تجربه کنند.
نظر شما کاربران زومجی درباره رویکردهای متفاوت سونی و مایکروسافت دربارهی خرید استودیوهای بازیسازی چیست؟ لطفا نظرات خود را دراینخصوص با ما درمیان بگذارید.