نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۸

نظرسنجی‌ها نشان از استقبال بیشتر خریداران از پلی استیشن 5 نسبت به ایکس باکس سری ایکس دارد

طبق بعضی آمارها ۷۲٪ از خریداران کنسول‌های نسل بعد در آمریکا به‌دنبال پلی استیشن 5 هستند.

هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان عرضه‌ی کنسول‌های نسل بعد، پیش‌فروش پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/ایکس باکس سری اس نیز مدتی قبل آغاز شد و کنسول‌های سونی و مایکروسافت با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شدند. دراین‌میان طبق بعضی نظرسنجی‌ها افرادی که در آمریکا به‌دنبال خرید پلی استیشن 5 هستند، نسبت به خریداران ایکس باکس تعداد بیشتری را تشکیل می‌دهند.

مؤسسه‌ی پژوهشی VGM به‌تازگی نتایج آمارگیری خود را پیرامون کنسول‌های نسل جدید منتشر کرده است؛ آماری که ۵۱۱ مخاطب آمریکایی در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ سپتامبر (۲ تا ۴ مهر) در آن شرکت داشته‌اند و به‌عنوان نمونه‌ای از جامعه‌ی گیمرهای آمریکایی به سؤالات مختلف پاسخ داده‌اند. در بین این افراد ۱۵٪ موفق شده‌اند کنسول موردنظر خود را پیش‌خرید کنند که درمیان آن‌ها ۷۲٪ به‌سراغ مدل معمولی پلی استیشن 5 رفته‌اند، ۳۰٪ ایکس باکس سری ایکس را انتخاب کرده‌اند، ۱۰٪ مدل دیجیتالی پلی استیشن 5 را خریده‌اند و ۸٪ هم برای خریداری ایکس باکس سری اس اقدام کرده‌اند (علت بالاتر رفتن جمع درصدها از ۱۰۰ به خریداری بیش‌از یک کنسول توسط بعضی افراد مربوط می‌شود).

۲۹٪ از افراد حاضر در تحقیق با وجود تمایل به پیش‌خرید کنسول نسل بعد، موفق به انجام این کار نشده‌اند که درمیان آن‌ها هم ۵۸٪ به‌دنبال پلی استیشن 5 دیسکی بوده‌اند، ۴۰٪ ایکس باکس سری ایکس، ۲۱٪ پلی استیشن 5 دیجیتالی و ۱۱٪ ایکس باکس سری اس. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که گیمرهای حاضر در این آمارگیری در سه دسته‌ی آماتور یا به اصطلاح کژوال، متوسط و همین‌طور حرفه‌ای تقسیم‌بندی شده‌اند که ۲۸٪ از گروه حرفه‌ای موفق به پیش‌خرید کنسول شده‌اند و ۴۲٪ هم در تلاش خود ناکام مانده‌اند.

مقایسه کنترلرهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

در بین افرادی که پلی استیشن 5 را پیش‌خرید کرده‌اند یا قصد خریدن آن‌را تا پایان سال ۲۰۲۰ دارند، ۵۲٪ آن‌ها از بین بازی‌های انحصاری کنسول سونی بازی Spider-Man: Miles Morales را انگیزه‌ی اصلی خود برای تهیه‌ی پلی استیشن 5 معرفی کرده‌اند و بعد از آن هم God of War: Ragnarok با ۴۲٪ و فاینال فانتزی 16 (Final Fantasy XVI) با ۳۲٪ قرار گرفته‌اند.

از طرف دیگر افرادی که ایکس باکس نسل بعد را پیش‌خرید کرده یا قصد تهیه‌ی آن‌را تا پایان سال دارند، بازی هیلو اینفینیت (Halo Infinite) را با ۴۵٪ گزینه‌ی اول خود بین آثار انحصاری مایکروسافت انتخاب کرده و در رده‌های بعدی فیبل (Fable) با ۲۶٪ و جدیدترین نسخه‌ی فورتزا موتوراسپورت (Forza Motorsport) با ۲۴٪ حضور دارند.

درمیان بازی‌های غیرانحصاری هم ۴۵٪ از افرادی که کنسول‌های نسل بعد را پیش‌خرید کرده‌اند یا تا پایان سال می‌خرند، نسخه‌ی جدید بازی کال آو دیوتی یعنی Call of Duty Black Ops: Cold War را به‌عنوان بازی اول خود انتخاب کرده و در رده‌ی دوم هم از Assassin's Creed Valhalla با ۳۱٪ نام برده‌اند.

بعد از آن به علت اصلی خرید کنسول‌های جدید می‌رسیم که شاید برای خیلی‌ها قابل پیش‌بینی باشد. ۴۵٪ از افرادی که پلی استیشن 5 را به‌عنوان کنسول نسل بعد خود انتخاب کرده‌اند، به خاطر بازی‌های انحصاری آن به‌سراغ کنسول سونی می‌روند و از طرف دیگر ۴۲٪ از خریداران کنسول مایکروسافت هم به‌دنبال استفاده از سرویس ایکس باکس گیم پس هستند.

درنهایت هم عجیب‌ترین بخش ماجرا را می‌توان جایی دانست که ۶۳٪ از افراد حاضر در نظرسنجی هیچ‌گونه اطلاعی از خریداری شرکت زنیمکس (ZeniMax) توسط مایکروسافت نداشته‌اند.

ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در تاریخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) به ترتیب با قیمت‌های ۴۹۹ و ۲۹۹ دلار وارد بازار می‌شوند و پلی استیشن 5 معمولی و دیجیتال نیز در تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) به‌ترتیب با قیمت‌های ۴۹۹ و ۳۹۹ دلار عرضه خواهند شد.


منبع Games Industry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده