نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶

ایکس باکس در بهترین حالت ۴۵ درصد بازار فروش نسل جدید را به خود اختصاص خواهد داد

مایکل پچر از تحلیل‌گران شناخته شده صنعت گیم در صحبت‌های اخیر خود درباره نسل جدید کنسول‌های بازی اظهار داشته که مایکروسافت برای تصاحب بازار سونی کار بسیار سختی را در پیش دارد.

تا به اینجای کار، مایکروسافت در زمینه آماده‌سازی شرایط برای نسل جدید بازی‌های ویدیویی قدم‌های بزرگی را برداشته و به نظر می‌رسد که این اقدامات، ایکس باکس را در موقعیت قدرتمند و امیدوارکننده‌ای قرار داده است. از خدمات بسیار خوب سرویس ایکس باکس گیم پس گرفته تا طراحی یک نسخه ارزان‌قیمت از کنسول‌های نسل نهمی خود همگی جزء مواردی هستند که درکنار خرید استودیوهای بازی‌سازی قدرتمند و طراحی بازی‌های فرست پارتی باکیفیت می‌توانند تضمین کننده موفقیت ایکس باکس سری ایکس و سری اس در سال‌های پیش رو باشند.

قرارداد اخیر مایکروسافت در تصاحب بتسدا به همراه تمامی آی پی‌ها و دارایی‌های این شرکت نیز اقدامی بزرگ دیگری بود که مطمئناً تأثیر قابل توجهی در صنعت بازی‌های ویدیویی خواهد گذاشت. اما سؤالی که در اینجا مطرح شده این است که آیا مایکروسافت می‌تواند در رقابت با سونی پیشی گرفته و بالاخره قادر به تصاحب بخش قابل توجهی از بازار فروش پلی استیشن باشد؟ مایکل پچر (Michael Pachter) یکی از آنالیزورهای شناخته شده‌ی صنعت بازی از Wedbush Securities است که عقیده دارد فعلاً شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود. پچر در مصاحبه جدید خود با وبسایت GamingBolt اظهار داشته که مسلماً پیشرفت قابل توجهی در سهم مایکروسافت از بازار فروش مشاهده خواهد شد اما آن‌ها در بهترین حالت می‌توانند ۴۵ درصد بازار را تصاحب کنند.

ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

پچر در ابتدای صحبت‌های خود درباره ایکس باکس سری اس صحبت کرده و اظهار داشته که احتمالاً این کنسول بخش قابل توجهی از جامعه مخاطبان عمومی نسل جدید را به سمت خود جذب خواهد کرد:

«به نظر من مشاهده‌ی آینده این کنسول می‌تواند بسیار جالب توجه باشد. چراکه درحال حاضر تمایل برای خرید این مدل بسیار پایین به نظر می‌رسد. احتمالاً علت اصلی این موضوع آگاهی کاربران از توان گرافیکی یک سومی آن در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس است. جالب اینجا است که خود من هم دقیقاً نمی‌دانم ترافلاپس چه مفهومی داشته و چه تأثیری می‌تواند داشته باشد. اما چیزی که من به‌عنوان یک مخاطب عمومی درک می‌کنم این است که Series S می‌تواند بازی‌های نسل جدید را اجرا کند و فقط تفاوت آن در عدم امکان ارائه کیفیت 4K است که برای بسیاری از کاربران اهمیت چندانی ندارد.»

«می‌توان به جرأت ادعا کرد که بیش از دو سوم مخاطبان بازی‌های ویدیویی اصلاً به تلویزیون 4K دسترسی ندارند لذا اگر من یک نمایشگر 4K نداشته باشم خرید مدل قدرتمندتر اهمیتی برای من نخواهد داشت مگر اینکه به فکر تعویض تلویزیون باشم. ضمناً بازی‌ها در کیفیت 1080 هم بسیار جذاب و خیره کننده به نظر می‌رسند بنابراین من فکر می‌کنم که اینجا تنها بحث قیمت و قدرت خرید مصرف‌کننده است که تعیین کننده خواهد بود. اما آنچه که تاکنون مشاهده شده نشان می‌دهد که مخاطبان حرفه‌ای‌تر و طرفداران هاردکور تمایل چندانی به  این کنسول نشان نمی‌دهند.»

کنسول ارزانقیمت Xbox Series S

Pachter در ادامه به سرویس ایکس باکس گیم پس پرداخته و به مجموعه بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت اشاره می‌کند اما در ادامه اظهار داشته که با وجود تمامی این موارد، حضور قدرتمند پلی استیشن در بازار ژاپن آسیا و اروپا مانع تسلط مایکروسافت بر اکثریت بازار فروش خواهد شد.

«من فکر می‌کنم که گیم پس جامعه مخاطبان ایکس باکس را گسترده‌تر خواهد کرد. شما با پرداخت ۴۰ دلار در ماه می‌توانید به سرویس‌های ایکس باکس گیم پس، Xbox Live Gold و یک کنسول ایکس باکس دسترسی پیدا کنید که این یک مزیت قابل‌توجه است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که در بهترین حالت ۴۵ درصد بازار تحت تسلط ایکس باکس درخواهد آمد. سونی در بدترین حالت ۵۵ درصد خود را خواهد داشت اما می‌توان شرایط ۶۰ – ۴۰ را نیز متصور شد. عبور از مرز ۵۰ درصد چالش دشواری است که دربرابر مایکرسافت قرار دارد چراکه سونی در بازار ژاپن، آسیا و اروپا برند فوق‌العاده‌ای را برای خود ایجاد کرده و طرفداران وفاداری دارد. شاید بتوان بخشی از این جامعه را با کنسول ارزان‌قیمت‌تر به سمت خود جلب کرد؛ اگر سرویس‌ ایکس باکس گیم پس و استودیوهایی مانند بتسدا را هم درکنار آن قرار دهیم باز هم نمی‌توان عددی فراتر از ۵۰٪ را متصور شد.»

لوگوی سرویس اشتراک ایکس باکس گیم پس

پچر در پایان به برنامه Xbox All-Access مایکروسافت اشاره کرده که براساس آن، علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت اقساط ۲۴ ماهه یک کنسول ایکس باکس سری ایکس یا اس را به همراه یک اشتراک ۲۴ ماهه سرویس Xbox Game Pass Ultimate خریداری کنند.

«من فکر می‌کنم که برنامه ویژه All-Access خرید کنسول را برای بسیاری از مخاطبان امکان‌پذیر خواهد ساخت. چرا که مسلماً بسیاری از علاقه‌مندان به‌صورت یکجا قادر به پرداخت مبلغ ۵۰۰ نیستند. بنابراین برنامه مایکروسافت برای پرداخت ۴۰ دلار در ماه برای دریافت یک کنسول ایکس باکس به همراه سرویس‌های Xbox Live و Game Pass معقول و منطقی به نظر می‌رسد. شما با این کار دیگر نیازی به خرید بازی‌های پرتعدادی که در سرویس گیم پس قرار دارند نخواهید داشت ضمن اینکه می‌توانید مثلاً سالی دو بازی دیگر مانند FIFA و Call of Duty را که در گیم پس وجود ندارد نیز تهیه کنید. بنابراین باید دید که شرایط به چه نحوی پیش خواهد رفت. پیش‌بینی من باری این گزینه‌ها، جذب پنج درصد مخاطب بیشتر در بازار فروش است. اگر نتیجه فراتر از این باشد متعجب خواهم شد.»

ایکس باکس آل اکسس

باید به این نکته نیز توجه داشت که امکان استفاده از برنامه Xbox All-Access در حال حاضر تنها در ۱۲ کشور فراهم شده است؛ اما می‌توان امیدوار بود که در آینده کشورهای بیشتری به این فهرست اضافه شوند. ضمناً استودیوهای بازی‌سازی متعددی که توسط مایکروسافت خریداری شدند حداقل تا یکی دو سال آینده برای ارائه بازی‌های فرست پارتی خود زمان نیاز خواهند داشت. اما باتوجه به پتانسیلی که در این مجموعه مشاهده می‌شود، مطمئناً می‌توان به آینده ایکس باکس امیدوار بود.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده