چرا بازی Borderlands 3 در انحصار زمانی فروشگاه اپیک گیمز است؟
رندی پیچفورد (Randy Pitchford)، مدیرعامل استودیوی گیرباکس (Gearbox)، در پاسخ به سوال کاربر LilMcFlurry در توییتر که دربارهی چرایی عرضهی دیرهنگام بازی Borderlands 3 روی استیم (با تأخیر شش ماهه) سؤال کرده بود، در رشته توییتی مفصل سعی کرد تا دلایل متعددی را برای اتخاذ این سیاست برشمارد.
توییتهای پیچفورد به موارد زیادی اشاره داشت؛ از جمله: ویژگیهای فروشگاه دیجیتالی اپیک گیمز (Epic Games Store)، مقایسه مدلهای تجارتی بین شرکت اپیک گیمز (Epic Games) و شرکت استیم، دفاع از مصرفگرایی، تاریخچهی همکاری بین استودیوی گیرباکس با استودیوی اپیک گیمز و اینکه تصمیم نهایی وابسته به انتخاب شرکت توکِی گیمز (2K Games) است. پیچفورد قبلاً هم بعد از بمبباران شدن صفحهی استیم بازی Borderlands 2، از این تصمیم دفاع کرده بود. البته سری Borderlands اولین مجموعهای در استیم نیست که دچار بمبباران میشود؛ قبلاً هم در راستای به انحصار درآمدن بازی Metro Exodus برای فروشگاه اپیک گیمز، صفحهی استیم سری بازیهای Metro دچار چنین بمببارانی شده بود.
کاربر LilMcFlurry از پیچفورد پرسید که چرا شرکتها فروشگاه اپیک گیمز را به استیم ترجیح میدهند با اینکه استیم محبوبیت بیشتری دارد. پیچفورد هم در رشته توییتی دربارهی این گفت که تصمیم اصلی در ازای به انحصار درآمدن یک بازی در فروشگاه اپیک گیمز، برمیگردد به ناشر آن بازی (در اینجا، توکی گیمز). او از تصمیم توکی گیمز دفاع کرد و گفت:
امکان دارد که ویژگیهای فروشگاه اپیک گیمز تا زمان عرضهی بازی Borderlands 3 بهصورت کامل پیادهسازی نشوند. این یک ریسک است، اما ریسکی که توکی گیمز، ناشر همکار ما، میخواهد آن را بپذیرد. من در این تصمیمگیری و ریسک دیوانه نبودم، اما این تصمیم واقعی است.
او همچنین دربارهی اینکه چطور گیمرها متوجه شوند که فروشگاه اپیک گیمز و شبکهی استیم هر دو اهداف یکسانی دارند، در توییتر خود نوشت:
با وجود اینکه پیچفورد میپذیرد استیم ویژگیهای بیشتری در دسترس کاربرهای خود قرار میدهد، اما در عین حال هم اعتقاد دارد تا زمان عرضهی بازی Borderlands 3 در سپتامبر سال جاری، شرکت اپیک گیمز وقت زیادی دارد تا ویژگیهای راضیکنندهای به فروشگاه خود اضافه کند. بااینحال، گرچه این شرکت برنامههایی برای ارتقای ویژگیهای این فروشگاه دارد، اما احتمال اینکه آن برنامهها تا زمان مقرر شده اجرایی نشوند وجود دارد. پیچفورد در این مورد میگوید:
همچنین پیچفورد دربارهی رقابت میان فروشگاهها و سودی که به گیمرها میرساند در توییتر خود نوشت:
رهبر ده سال آیندهی این بازار رقابتی، احتمالاً فروشگاه اپیک گیمز نخواهد بود. این قضیه برای استیم هم صادق است، اما حرکتهای فعلی شرکت اپیک گیمز حداقل باعث میشود تا درهای جدیدی باز و موانع از سر راه برداشته شوند و در نتیجه، یک اقتصاد رقابتی پرجنب و جوش شکل بگیرد. رقابت در بازارها کاملاً به سود مشتریها و حتی شاید به سود بازیسازها و ناشران هم باشد. بازارهایی برنده خواهند بود که بهترینها را به مشتریها ارائه دهند. این برای علایق مشتری خوب نیست که تنها یک بازار جلوی خود ببیند.
شاید بزرگترین اختلاف سیاست میان شبکهی استیم و فروشگاه اپیک گیمز، بر سر میزان سودی باشد که از بازیسازها بابت فروش بازیهایشان در فروشگاههای خود دریافت میکنند. فروشگاه اپیک گیمز از زمان تأسیس خود تا به امروز، اعلام کرده بود که تنها ۱۲ درصد از سود حاصل از فروش بازیها را از بازیسازها دریافت میکند، آن هم درحالیکه این رقم برای شبکهی استیم به سی درصد میرسد؛ یعنی تقریباً دو برابر بیشتر از فروشگاه اپیک گیمز. چارت زیر، مقایسهای بهتر دربارهی سود حاصل از فروش بازیها است که در زیر میتوانید مشاهده کنید:
«اگر قرار به شرطبندی باشد (و یادتان باشد که من در این شرطبندی جایگاه بسیار خوب و دید وسیعی نسبت به این رقابت دارم)، میگویم که اپیک گیمز نهایتاً ولو را در زمینهی ویژگیها و کیفیت خدمات، پشت سر خواهد گذاشت»
با درنظرگرفتن اینکه هم شرکت ولو (Valve) و هم شرکت اپیک گیمز سابقهای بیست ساله در این صنعت دارند، پیچفورد میگوید که از سازوکارها و توابع هر دو شرکت اطلاعات زیادی دارد و فکر میکند اگر شرکت ولو بهسرعت تغییر بزرگی در سیاستهایش ایجاد نکند، شبکهی استیم بازندهی میدان خواهد بود و در رقابت با فروشگاه اپیک گیمز شکست میخورد.
آنطور که من این مسیر را ارزیابی کردهام، انتظار دارم که سرمایهگذاریهای اپیک گیمز روی تکنولوژی، باعث سبقت سریع این شرکت از ولو شود. وقتی به پنج یا ده سال پیش شبکهی استیم نگاه کنیم، شبیه فروشگاهی رو به موت است که سایر بازارهای رقابتی سعی میکنند تا جایگاه او را تصاحب کنند. اعتبار اپیک گیمز ناشی از این است که به مدت بیست سال مشغول ارتقای تکنولوژیهای مربوطبه موتورهای گرافیکی این صنعت بوده و بنابراین ما همه میتوانیم به آنها اعتماد داشته و بر بازی عادلانه و نیت خیر آنها تکیه کنیم. به موازات پیشرفت و بالاتر رفتن کیفیت تکنولوژیهای اپیک گیمز، موفقیت آنها در تجارت هم بیشتر شده است. اپیک گیمز چه کاری انجام داد؟ آنها از موفقیت روبهافزایش خود برای رهبری بهتر خود در زمینههای تجاری استفاده کردند؛ مثلاً قیمتهای کسب مجوز را برای بازیسازها کاهش دادند و راههای جدیدی را برای کسب آن ایجاد کردند. این در حالی بود که شرکت ولو بهسادگی تنها کاری که انجام داد، کاهش سود حاصل از فروش بازیهایش در فروشگاه بود. البته این روش بدی نیست، اما تنها زمانیکه سرمایهگذاری دوباره و جدیدی انجام دهید. اینجا است که نگاه به ارزشهای شرکتها مهم جلوه میکند. شرکت ولو، مقدار قابل توجهی از سود و ارزش را برای خود برمیداشت و زمانیکه آن را برای سرمایهگذاری خرج میکرد، تمایل داشت تا اکثرشان روی چیزهایی غیر از خود فروشگاهش باشد؛ فروشگاهی که تمام سود شرکت را تأمین میکرد. آنها به این دلیل این کار را میکردند که میدانستند چیزی برای نگرانی وجود ندارد. هیچ رقیب خاصی برای استیم وجود نداشت. هیچ فشار خارجی روی آنها نبود تا مجبورشان کند سود حاصل از فروش بازیها را کاهش دهند و هیچ فشار خارجی کافی نبود تا آن سودها را در جای شایستهای سرمایهگذاری کنند. هرچه شرکت ولو سریعتر مانور بدهد، تا مدت زمان بیشتری هم میتواند در زمینهی ویژگیهایش از فروشگاه اپیک گیمز جلوتر باشد. اما اگر قرار به شرطبندی باشد (و یادتان باشد که من در این شرطبندی جایگاه بسیار خوب و دید وسیعی نسبت به این رقابت دارم)، میگویم که اپیک گیمز نهایتاً ولو را در زمینهی ویژگیها و کیفیت خدمات، پشت سر خواهد گذاشت.
بخشی از شهرت رندی پیچفورد در صنعت بازیهای ویدئویی برای نامعمول بودن رفتارش و مخصوصاً علاقهاش به جادو روی استیج است، اما نسبت به خود و شرکتش صادق و رک است. تاریخچهی او در این صنعت بسیار طولانی و پرثمر بوده و گرچه این تصمیم یک ریسک بزرگ برای استودیوی گیرباکس و شرکت توکی گیمز خواهد بود، اما چیزی است که خودشان پذیرفتهاند. بااینحال، پیچفورد در ادامه شفافسازی میکند که شرکت ولو هم در ادامه دست به تغییر سیاستهایش زده و تنها یک گوشه برای مردن نخواهد نشست. او در توییتر خود مینویسد:
استیم هیچ انتخابی ندارد جز اینکه باختن را بپذیرد یا سریعتر از قبل عمل کند. این برای مشتریان استیم، بازیسازها و ناشران بهتر است؛ زیرا شرکت ولو دارای استعدادهای شگفتانگیزی است که میتواند بهخوبی آنها را عملی کند. انتظار ندارم که آنها بهسادگی کنار بکشند یا بازنده شوند. برای آن مبارزه خواهند کرد و باقی میمانند. این شانس هم وجود دارد که در صدر باقی بمانند. نتیجه هرچه باشد، به نفع مشتریان، بازیسازها و ناشران خواهد بود.
اما چرا پیچفورد خیلی زودتر این شفافسازیها را انجام نداد و به کاربرهایی که سؤال مشابه داشتند پاسخ نمیداد؟ دلیل آن به سیاستهای ناشر برمیگردد. توکی گیمز اصرار داشت که این بحثها شکل نگیرد. پیچفورد در آخر نوشت:
نمیدانم چرا این گفتوگو تا الآن شکل نگرفته بود. من بارها سعی کردم تا توکی گیمز را تشویق کنم تا اجازه دهد این موارد علنی شود (از دید آنها)، اما فکر میکنم که میترسند. هر زمان که در این مورد با آنها حرف میزدم، پیش من آمده و میگفتند «ساکت شو».
در دیگر اخبار پیرامون این فروشگاه، مشخص شد که برخلاف صحبتهای قبلی، فروشگاه اپیک گیمز همچنان به امضای قراردادهای انحصاری با بازیسازها ادامه خواهد داد و همانطور که پیچفورد هم اشاره کرد، تصمیم نهایی دربارهی انحصاری شدن بازیها به ناشران برمیگردد. درکنار بازی Borderlands 3، بازی Control هم در انحصار زمانی این فروشگاه قرار خواهد داشت. علاوهبر این، شایعهای از منبعی نسبتاً نامطمئن ادعا میکند که بازی Red Dead Redemption 2 هم در انحصار زمانی این فروشگاه خواهد بود.
بازی Borderlands 3 در تاریخ سیزدهم سپتامبر امسال (جمعه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۸) برای ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4 و کامپیوترهای شخصی منتشر میشود. افرادی که علاقهمند به تجربهی بازی روی استیم هستند، باید شش ماه بیشتر صبر کنند.