نویسنده: یونس بهرامی
// پنجشنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۵

اپیک گیمز به امضای قراردادهای انحصاری با بازی‌سازها ادامه می‌دهد

برخلاف صحبت‌های گذشته، شرکت اپیک گیمز قصد دارد تا به سیاست فعلی خود ادامه دهد و همچنان بازی‌های بیشتری به انحصار زمانی این فروشگاه دربیایند. 

حدود دو هفته‌ی پیش بود که رئیس فروشگاه دیجیتالی اپیک گیمز (Epic Games Store) و رئیس بخش مدیریت نشر این شرکت، اعلام کردند که سرانجام اپیک گیمز از سیاست به انحصار درآوردن بازی‌ها دست خواهد کشید؛ مخصوصاً بازی‌هایی که برای فروش در شبکه‌ی استیم قرار دارند. با این حال، مدیر عامل این شرکت، نظر کاملاً متفاوتی نسبت به این سیاست دارد. 

تیم سویینی (Tim Sweeney)، مدیر عامل Epic Games، طی رشته توییتی گفته است که از زمان مراسم Game Developers Conference سال جاری، در این شرکت‌ گفت‌وگوهای زیادی انجام شده است و به نظر می‌رسد که همین گفت‌وگوها نهایتاً باعث این تغییر عقیده شده‌اند. سویینی در پاسخ به یک کاربر توییتر که درباره‌ی انحصاری‌ها و بازی‌های قابل فروش در شبکه‌ی استیم پرسیده بود، نوشت: 

از زمان برگزاری مراسم GDC تا الآن، گفت‌وگوهای زیادی در این مورد داشتیم. شرکت اپیک گیمز، به شرط رضایت سازندگان و ناشران بازی‌ها، هیچ مشکلی با ادامه‌ی امضا و سرمایه‌گذاری روی قراردادهای انحصاری ندارد؛ آن هم صرف نظر از این‌که سازندگان چه برنامه‌ای برای استیم داشته باشند.  

Metro Exodus

استیو الیسون (Steve Allison) و جو کراینر (Joe Kreiner) در جایگاه رؤسای بخش توسعه‌ی تجاری فروشگاه دیجیتالی اپیک گیمز، در زمان برگزاری مراسم GDC اخیر، از این گفتند که چگونه این شرکت بعد از به انحصار درآوردن بازی Metro Exodus (گرچه برای پیش‌فروش در شبکه‌ی استیم قرار دارد) برای فروشگاه خودش، انتظار مقداری فشار و بازخورد منفی از طرف جامعه‌ی هوادارها داشت. اما بعد از علنی شدن خبر، از حجم بازخوردهای منفی کاملاً غافلگیر شدند (حتی با وجود فروش ۲.۵ برابری این بازی نسبت به نسخه‌ی قبلی‌اش). علاوه بر این، الیسون و کراینر این اقدام را یک «قدم اشتباه» خواندند. همان زمان بود که کراینر در این مورد گفت: 

ما قطعاً در آینده از این‌گونه کارها دوری خواهیم کرد. 

جدا از ماجرای جنجالی انحصار زمانی شدن بازی Metro Exodus برای فروشگاه دیجیتالی اپیک گیمز، الیسون در مراسم GDC درباره‌ی منصرف شدن از سیاست‌های انحصارگرایی این شرکت گفت و این‌که آن‌ها قصد ندارند «تا ابد» این سیاست را پیش بگیرند: 

احتمالاً برای مدتی این کار را انجام می‌دهیم. همه‌چیز درباره‌ی توسعه‌ی مدل تجارت و کمک کردن سازندگان برای رشد بیشتر بود. اما در برهه‌ای از آینده، صنعت روندی نزولی طی می‌کند و با ما به توازن می‌رسد (در رابطه با سهم ۱۲ درصدی اپیک گیمز از طریق سود حاصل از فروش بازی‌ها در فروشگاه خود). بالأخره برهه‌ای می‌رسد که ما دیگر هیچ بازی انحصاری‌ای نخواهیم داشت یا حداقل تعدادشان به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. در آینده، قطعاً در مقیاس فعلی دست به این کار [انحصارگرایی] نخواهیم زد. 

Epic Games

شرکت اپیک گیمز، به شرط رضایت سازندگان و ناشران بازی‌ها، هیچ مشکلی با ادامه‌ی امضا و سرمایه‌گذاری روی قراردادهای انحصاری ندارد

اما امروز، سویینی می‌گوید که این صحبت‌ها در مراسم نام‌برده، باعث گفت‌وگوهای بیشتر و نهایتاً پایبندی به سیاست فعلی شد. سویینی در بخشی از رشته توییت خود نوشت: 

[آن صحبت‌ها] منجر به ادامه و بیشتر شدن گفت‌وگوها در شرکت اپیک گیمز شد. سرانجام به این نتیجه رسیدیم که این قراردادها بستگی به سازندگان و ناشرها دارد و با این حال، اگر هم آن‌ها از قبل برنامه‌ای برای شبکه‌ی استیم داشته باشند، «نه» نخواهیم گفت. 

با این حال، به‌طور کامل واضح نیست که آیا جبهه‌ی روبه‌رویی که مخالف انحصارگرایی بود هم عقایدشان تغییر کرده است یا خیر، اما حداقل تا اینجا مقداری شفاف‌سازی شده و می‌دانیم که این شرکت به سیاست‌های فعلی خود ادامه می‌دهد و باید انتظار داشته باشیم که بازی‌های بیشتری در آینده در انحصار زمانی فروشگاه این شرکت قرار بگیرند. 

اما آخر چه مقدار سود از طریق این فروشگاه عاید این شرکت می‌شود که آن‌ها قصد دارند به این سیاست ادامه دهند؟ هفته‌ی قبل طی یک رشته توییت دیگر، سویینی درباره‌ی این سود گفته بود: 

سرمایه‌گذاری‌های کلان روی بازی‌های انحصاری و بازی‌های کلان [سود] قابل توجهی دارد و شاید از مقدار سود خالصی که از طریق فروش بازی‌های ثرد پارتی امسال به دست می‌آید هم بیشتر باشد. 

تیم سویینی (Tim Sweeney) بنیان گذار اپیک گیمز

طی آخرین اخبار، مشخص شد که در کنار بازی Control، بازی Borderlands 3 هم به انحصار زمانی این فروشگاه درآمده است و شِش ماه دیرتر برای استیم منتشر خواهد شد. 

اکنون با توجه به صحبت‌های سویینی، می‌توانیم نتیجه بگیریم که مسئولیت انحصاری زمانی شدن بازی‌ها، روی دوش سازندگان و ناشران است. شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چه دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود تا سازندگان تن به قراردادهای انحصاری دهند؟ دلیل آن را می‌توانید در مقاله‌ی زومجی بخوانید


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده