نویسنده: حسین صدری
// یکشنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۳

مدیرعامل Gearbox از انحصاری شدن Borderlands 3 روی فروشگاه اپیک گیمز دفاع می‌کند

مدیر عامل کمپانی Gearbox، سازنده‌ی بازی Borderlands 3، پس از بمب‌باران شدن صفحه‌ی استیم بازی Borderlands 2 با نقدهای منفی کاربران، گفت که این اتفاق نظر او را درباره‌ی انحصاری کردن بازی روی فروشگاه اپیک گیمز قطعی‌تر می‌کند.

بدون شک تولید کنندگان بازی‌ها، طرفدار بمب‌باران نقدهای منفی نیستند. پدیده‌ی بمب‌باران نقدها گویا این روزها به یک سلاح برای بازیکنان تبدیل شده تا از آن علیه تصمیمات ناخوش‌آیند سازندگان بازی‌های محبوبشان استفاده کنند؛ بدین ترتیب که تعداد بسیار زیادی از طرفداران یک بازی به یکباره به صفحه‌ی استیم اثر مراجعه می‌کنند و با نوشتن نقدهای منفی و اختصاص دادن امتیازات بسیار پایین، میانگین امتیارات بازی در استیم را پایین می‌کشند و به اصطلاح نقدهای صفحه‌ی استیم بازی فوق را بمب‌باران می‌کنند.

به دنبال انحصاری شدن بازی Borderlands 3 برای پلتفرم فروشگاه اپیک گیمز و در دسترس نبودن آن به مدت شِش ماه روی استیم، طرفداران بازی که از این اتفاق خشمگین شده بودند، نقدهای صفحه‌ی استیم سری بازی‌های Borderlands را بمب‌باران کردند و امتیازات آن را کاهش دادند. رندی پیچفورد، مدیر عامل کمپانی گیرباکس که طبعا از این اتفاق راضی نیست امروز به آن واکنشی عجیب نشان داد. رندی پیچفورد این حرکت طرفداران بازی را مبنایی برای دفاع از انحصاری شدن Borderlands 3 خواند و گفت این مسئله باعث می‌شود او از این تصمیم مطمئن‌تر شود. البته دلایل او ممکن است برای عده‌ای پذیرفتنی نباشد.

اگر اخبار دنیای بازی را دنبال کرده باشید، می‌دانید که به تازگی کمپانی اپیک گیمز و فروشگاه تازه‌تاسیسش به پدیده‌ای در میان بازیکنان تبدیل شده و با سیاست‌های عجیب و غریبش طرفداران و صدالبته مخالفان بسیاری را به خودش جذب کرده است. اپیک گیمز با این رویه از انتشار بازی‌های جدید و قدیمی روی پلتفرم رقیب خود یعنی استیم جلوگیری می‌کند و این مسئله واکنش‌های بسیاری را از طرف بازیکنان و بازی‌سازان به همراه داشته. در حالی که سازندگان برخی بازی‌ها از این اتفاق خشنود به نظر می‌رسند و گویا سود بیشتر و قراردادهای انحصاری کردن بازی‌ها شدیدا به مذاقشان خوش آمده، بازیکنان چندان از این وضعیت راضی نیستند. دلایل زیادی برای این نارضایتی‌ها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم برخورداری از ویژگی‌های استیم در پلتفرم اپیک گیمز و مشکلات امنیتی این پلتفرم اشاره کرد.

Borderlands 3

حالا که مشخص شده یکی از موردانتظارترین بازی‌های نسل هشتم یعنی Borderlands 3 قرار است شش ماه به صورت انحصاری روی فروشگاه اپیک عرضه شود، طرفداران بازی نیز با حمله به بخش نقدهای سری بازی بوردرلندز، خشم خود را ابراز کردند. رندی پیچفورد در پاسخ به این مسئله در اکانت تویتر خود نوشت:

این روش سوءاستفاده به طرز طنزآمیزی هنوز روی پلتفرم استیم قابل انجام است و گویا استیم قصد ندارد برای جلوگیری از آن اقدامی انجام دهد. این مسئله باعث می‌شود من از تصمیم 2K Games خشنود شوم و درباره‌ی وضعیت استقرار بازی‌های گیرباکس روی این پلتفرم تجدیدنظر کنم.

از نظر او هم این مسئله که چنین پدیده‌ای (بمب‌باران نقد‌ها) روی استیم قابل انجام است و هم اینکه گویا استیم برای جلوگیری از آن اقدامی انجام نمی‌دهد باعث شده است که این پلتفرم را برای انتشار بازی‌ها مناسب نداند و حتی سیاست‌های آینده‌ی گیرباکس نیز ممکن است درباره این پلتفرم تغییر کنند. اگرچه این نظر اندکی بحث برانگیز به نظر می‌رسد و شاید حتی بخشی ار آن صحیح نباشد.

پدیده‌ی بمب‌باران نقدها نشان می‌دهد که در جوامع بازیکنان، راه ارتباطی موثر و مفیدی میان بازیکنان و بازی‌سازان وجود ندارد و این حس در بازیکنان به وجود نمی‌آید که نظراتشان «شنیده می‌شود»

استیم، مدتی است که اقدامات مختلفی انجام داده تا نقدهای بی‌ربط و خارج از موضوع در امتیازبندی یک بازی اثر داده نشوند. آن‌ها قرار است این سیستم را برای حذف نقدهای خارج از موضوع و نقدهایی که به مسئله‌ی قفل‌های DRM به بازی‌ها وارد می‌شود به کار گیرند تا سیستم نقدها برای همه‌ی بازی‌ها عادلانه‌تر باشد. حال به نظر می‌رسد بازی‌های سری Borderlands قرار است نخستین بازی‌هایی باشند که روی پلتفرم استیم از این سیستم جدید استفاده می‌کنند تا نقدهای بی‌ربط کاربران روی امتیاز کلی بازی اثرگذار نباشد.

بازی Borderlands 2 نخستین بازی‌ای است که روی استیم از سیستم حذف نقدهای خارج از موضوع استفاده می‌کند. با استفاده از این سیستم تاکنون بیش از ۴۰۰۰ نقد از شرکت در امتیازدهی بازی منع شده‌اند.

در حالی که ممکن است تعداد بسیاری از بازیکنان از تصمیم سازندگان بازی‌ها مبنی بر انتقال بازی‌هایشان به فروشگاه اپیک برای بهره‌مندی از درصد سود بیشتر ناراضی باشند، اما بمب‌باران نقدهای استیم نمی‌تواند راه‌حل خوبی برای ابراز این نارضایتی‌ها باشد.

جدا از این مسئله، پدیده‌ی بمب‌باران نقدها نشان می‌دهد که در جوامع بازیکنان، راه ارتباطی موثر و مفیدی میان بازیکنان و بازی‌سازان وجود ندارد و این حس در بازیکنان به وجود نمی‌آید که نظراتشان «شنیده می‌شود». چت فالیزک، هم‌موسس کمپانی Stray Bombay در توییتی می‌نویسد:

در نقطه‌ی مقابل، پدیده‌ی بمب‌باران نقدها این مسئله را واضح‌تر و واضح‌تر می‌کند که بازیکنان روش قابل قبول و تاثیرگذاری برای ارتباط برقرار کردن با سازندگان ندارند و این حس در آن‌ها ایجاد نمی‌شود که سخنانشان شنیده می‌شود. پس آن‌ها اعتراضشان را با تنها راهی که برایشان باقی مانده یعنی بمب‌باران نقدها نشان می‌دهند. ما می‌توانیم نقدهای آن‌ها را دور بریزیم یا اینکه راه‌های ارتباطی‌مان با مشتری‌ها را بهتر کنیم.

این دیدگاه پیرو خط فکری گیب نیوول، هم‌موسس کمپانی Valve و استیم است:

ما فکر می‌کنیم یک تصور غلط درباره‌ی پایرسی (استفاده از بازی‌های کرک شده و کپی غیرقانونی) وجود دارد. پایرسی مشکلی است که تقریبا همیشه به خاطر سرویس‌دهی نادرست به وجود می‌آید تا قیمت‌گذاری نادرست. اگر کسی که می‌خواهد بازی‌های کپی و غیرقانونی را خریداری کند، بتواند این کار را به راحتی، به صورت بیست و چهار ساعته در شبانه روز و از پشت کامپیوتر شخصی خود انجام دهد و ناشر قانونی بازی به او بگوید که این بازی قفل منطقه‌ای دارد و سه ماه دیگر قرار است در کشور شما عرضه شود و فقط هم می‌توانید آن را از یک فروشگاه به‌خصوص و منفور تهیه کنید، آن وقت می‌بینیم که سرویس‌دهی بازی‌ها به صورت غیر قانونی بهتر و به‌صرفه‌تر است.

با توجه به این موارد، می‌توانیم به پدیده‌ی بمب‌باران نقدها (که اسباب ناراحتی بسیاری از سازندگان و ناشران جهان را فراهم آورده و هیچ‌کس از بابت آن خشنود نیست) از پنجره‌ی دیگری نگاه کنیم و آن را نشان‌دهنده‌ی این مسئله بدانیم که این روزها تعامل بازیکنان و بازی‌سازان در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و بازیکنان ناچارند صدایشان را از تنها راهی که در دسترس دارند به گوش سازندگان برسانند. حذف کردن نقدها و استفاده از سیستم‌هایی که نظرات کاربران را بی‌تاثیر می‌کند، صرفا می‌تواند تا حدی جلوی پدیده‌ی بمب‌باران نقدها را بگیرد اما در حقیقت تصور ذهنی بازیکنان و تصمیمات آن‌ها در آینده را تغییر نمی‌دهد. شاید بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله، به فکر یک راه حل درست و مناسب باشیم.

بازی Borderlands 3 قرار است برای پلتفرم‌های پی سی (به مدت شش ماه روی فروشگاه اپیک گیمز)، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه شود. چندی پیش نیز مشخص شد که این بازی در سال جاری و در سیزدهم سپتامبر (۲۹ شهریور ۱۳۹۸) به صورت جهانی منتشر می‌شود. بازی شش ماه پس از عرضه‌اش روی پلتفرم استیم نیز قرار خواهد گرفت؛ به شرطی که رندی پیچفورد، 2K Games و گیرباکس تا آن موقع نظرشان را درباره‌ی این پلتفرم عوض نکنند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی بازی Borderlands 3 چیست؟ آیا انحصاری شدن این بازی روی پلتفرم اپیک گیمز را صحیح می‌دانید؟


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده