گزارش رئیس ID@Xbox از اهداف و دستاوردهای این برنامه
در نمایشگاه گیمزکام سال ۲۰۱۳، فیل هریسون، نائب رئیس ایکسباکس، از برنامهای به نام ID@Xbox رونمایی کرد که برای بازیسازان مستقل امکان عرضه بدون واسطه محصولاتشان بر روی پلتفرمهای ویندوز و ایکسباکس وان را فراهم میکند. به واسطه این برنامه که ریاست آن را کریس کارلا بر عهده دارد، بازیهای متعددی از جمله Smite، Inside و Superhot به بازار عرضه شده است. حال کارلا در جشنواره BitSummit گزارشی از برنامهها و عملکرد ID@Xbox ارائه داده است.
در ابتدای امر کریس کارلا به این نکته اشاره میکند که برنامه ID@Xbox در عمر سه سالهاش «بسیار موفق» عمل کرده و بازیسازان مستقلی که با این برنامه و دیگر ناشرین طرف سوم همکاری کردهاند، «صدها میلیون دلار سود» کسب کردهاند. همچنین مایکروسافت نسبت به موفقیتهایی که بازیسازان برای کنسول ایکسباکس وان به ارمغان آوردهاند، «بسیار خشنود» و ID@Xbox را فرصت مناسبی برای بازیسازان ژاپنی در جهت ارائه محصولاتشان به مخاطبین در اقصی نقاط جهان میداند. بزودی بازیهای مستقل زیادی به واسطه برنامه ID@Xbox بر روی ایکسباکس وان عرضه خواهند شد که از بین آنها میتوان به Bloodstained: Ritual of the Night، Kyub، Bokosuka Wars II، Reversi Quest و Happy Dungeon اشاره کرد.
هدف مایکروسافت فراهم آوردن زمینهای برای بازیسازان است که به راحتی و بدون هیچ دردسری بتوانند بازیهای خود را بر روی کنسول ایکسباکس وان عرضه کنند. برای دستیابی به این هدف، مسائل حاشیهای از جمله پلتفرم و فروش از دستور کار بازیسازان خارج میشود و آنها تنها بر روی ساخت بازیهای فوقالعاده تمرکز میکنند. رویکرد مایکروسافت دقیقا به همین شکل است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ استودیو در برنامه ID@Xbox شرکت دارند و روزبهروز به این تعداد اضافه میشود. این استودیوها با بازخوردهای خود به تکامل و پیشرفت این برنامه یاری میرسانند. همچنین با این دسته از بازیسازان به مانند دیگر ناشرین برخورد شده و کیتهای مخصوص بازیسازان ایکسباکس برای آنان ارسال میشود.
فرآیند ملحق شدن به برنامه ID@Xbox بسیار ساده است. بازیسازان با طی کردن سه مرحلهی پر کردن فرم درخواست، امضای پیماننامه عدم افشا (NDA) و مذاکره با کمپانی مایکروسافت در رابطه بازی که قصد ساخت آن را دارند، به عضویت این برنامه درمیآیند. پس از آنکه عضویت استودیو بازیسازی در برنامه ID@Xbox مسجل شد، کمپانی مایکروسافت به رایگان دو کیت مخصوص بازیسازان ایکسباکس وان برای آنان ارسال میکند و در امر ایجاد یک میانافزار نیز یاری میرساند. از این مرحله به بعد که مربوط به ساخت و توسعه بازی بوده، برعهده خود استودیو است. اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی ساخت بازی و عرضه قریبالوقوع آن، کمپانی مایکروسافت به بازیسازان در جهت کسب مجوزها و گواهیهای لازم و عرضه بازی بر روی پلتفرم ایکسباکس وان کمک میکند. برنامه ID@Xbox تا حد امکان آزاد و عاری از موارد دستوپاگیر بوده و تنها الزام بازیسازان برای عضویت در این برنامه در اختیار داشتن کمپانی و تیم بازیسازی است.
بازیسازانی که در این برنامه عضویت دارند، میتوانند بازیهای خود را بر روی دو پلتفرم ویندوز 10 و ایکسباکس وان (تمامی نسخههای ایکسباکس اعم از Xbox One S و Project Scorpio) عرضه کرده و از تمامی ویژگیهای آنها مانند ایکسباکس لایو و HDR بهره ببرند. ویژگی کمپانی مایکروسافت در قبال بازیهای ویدیویی، رفتار یکسان با آنها است. تفاوتی ندارد که بازی مستقل باشد یا چندین میلیون دلار صرف ساخت آن شود، تمامی بازیها در یک فروشگاه و به شکل مشابه به فروش میرسند. استودیوهای مختلف برای دریافت گواهی ارائه بروزرسانی از سوی مایکروسافت نیاز به پرداخت هیچ هزینهای نداشته و هیچ محدودیتی برای تعداد بروزرسانیها وجود ندارد. بازیهایی که از طریق برنامه ID@Xbox عرضه میشوند تنها لازم است که یک بار پروسه اخذ گواهی جهانی را طی کنند. به منظور انجام این فرآیند کافی است که بازیسازان محصول خود را به کمپانی مایکروسافت ارائه داده و مناطق مورد نظر برای عرضه را انتخاب کنند.
در اغلب موارد بازیسازانی که بازیهای خود را بدون واسطه عرضه میکنند، مسئولیت تبلیغات را شخصا به عهده میگیرند. اما کمپانی مایکروسافت و برنامه ID@Xbox مسیر متفاوتی را در پیش گرفتهاند و با شیوههای تبلیغاتی متعدد و مختلف، عرضه بازی را به اطلاع عموم میرساند. بازیهایی که توسط اعضای ID@Xbox منتشر میشوند، از طریق داشبورد، فروشگاه مجازی و شبکههای اجتماعی معرفی میشوند. همچنین بخش ویژهای برای بازیهای برنامه ID@Xbox در رویدادهای بزرگ حوزه گیم یعنی E3، گیمزکام و PAX، PAX Prime و GDC در نظر گرفته میشود.
کمپانی مایکروسافت و برنامه ID@Xbox برای اطمینان از عرضه موفق بازیهای مستقل در بازارهای جهانی در سه بخش به بازیسازان مستقل کمک میکنند. مهمترین المان برای یک عرضه موفق، زمان انتشار است. در صورتی که بازی مستقل همزمان با یک بازی بزرگ عرضه شود، بدون شک در بخش فروش با مشکل روبهرو خواهد شد. مایکروسافت به استودیوهای مستقل کمک میکند که زمان مناسب برای عرضه را انتخاب کنند. دیگر المان مهم انتخاب یک تصویر روی جلد (باکس آرت) مناسب است. هر قدر که تبلیغات وسیع و بدون اشکال باشد، باز هم تعدادی از بازیکنان از عرضه بازی بیاطلاع هستند و برای اولین بار آن را در فروشگاه مجازی مشاهده میکنند. به همین دلیل داشتن یک باکس آرت زیبا که جلوهای فوقالعاده در صفحه نمایش داشته باشد، امری حیاتی است. همچنین نباید از اهمیت اسکرین شاتها و تاثیر آنها در میزان فروش غافلگیر شد. آخرین المان تاثیرگذار در عرضه موفق، اطلاعرسانی بینالمللی است. هرچه یک بازی در جوامع جهانی بیشتر شناخته شده باشد، مسلما فروش بهتری را تجربه میکند. راهکارهای متعددی برای تحقق این امر از جمله اینترنت و ابتکارهایی مانند Indie Megabooth وجود دارد. یکی از موانع بر سر راه، زبانهای متفاوت است. برای از بین بردن این مانع میتوان با کمپانیهایی که خدمات تبلیغات بینالمللی ارائه میکنند، همکاری کرد.
منبع: Dual Shockers