نویسنده: مسیح کریمی
// شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

دلیل تاخیرهای پیاپی فیلم The New Mutants و عدم انتشار آن روی دیزنی پلاس یا هولو چیست

در این مقاله قرار است به داستان و دلیل تاخیرهای پیاپی فیلم The New Mutants بپردازیم و توضیح دهیم که چرا این فیلم قرار نیست مستقیما در سرویس‌های استریم منتشر شود. در ادامه با زومجی همراه باشید.

زمانی‌که در مهر ۹۶ اولین تریلر فیلم The New Mutants (میتونت‌های جدید) منتشر شد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که باتوجه‌به استقبال طرفداران و بینندگان از این تریلر، شاهد تاخیرهای پیاپی و چندین باره این فیلم باشیم. این فیلم قرار بود اثری متفاوت و تقریبا ترسناک از مجموعه فیلم X-Men (ایکس من) باشد که اولین تریلر آن نیز خبر از فضای متفاوت آن نسبت به دیگر فیلم‌های دنیای ایکس من می‌داد،‌ اما سرنوشت این فیلم قرار بود جور دیگری رقم بخورد. داستانی که شاید بخش‌های زیادی از آن را خبر داشته باشید و بخش‌هایی از آن را نه، اما فیلم The New Mutants اتفاقات عجیبی را پشت سر گذاشته و درنهایت هم با وجود این تاخیرها، همچنان نسخه اصلی و کارگردان فیلم قرار است منتشر شود. باتوجه‌به اینکه این فیلم سرانجام قرار است اکران شود و شاید بسیاری خیلی در مورد جزئیات این تاخیرها و همچنین دلیل اینکه چرا فیلم The New Mutants در سرویس‌های استریم دیزنی منتشر نمی‌شود، خبر نداشته باشند، تصمیم گرفتیم تا به داستان تاخیرهای پیاپی این فیلم بپردازیم و در پایان بگوییم که چرا فیلم The New Mutants قرار نیست مستقیما روی سرویس استریم دیزنی پلاس یا هولو (Hulu) منتشر شود. پس در ادامه با زومجی و ادامه این مقاله همراه باشید.

آنیا تیلور جوی در فیلم The New Mutants

بهتر است به زمان پیش از شروع فیلم‌برداری فیلم The New Mutants بازگردیم که جاش بون، کارگردان فیلم در یک مصاحبه با EW گفت که آن‌ها در ساخت یک فیلم کاملا ترسناک از مجموعه X-Men هستند، اما همچنان بخشی از دنیای سینمایی آن خواهد بود. او در این مصاحبه وعده داد که شخصیت‌ها قرار نیست لباس واحدی داشته باشند و ممکن است فیلم بدون یک شخصیت شرور باشد و فیلم را اثری کاملا متفاوت توصیف کرد. وعده‌های بون یکی از عواملی بود که باعث شد تا حتی کسانی که چندان علاقه‌ای به ساخت این فیلم نداشتند، فیلم را دنبال کنند و ببینند چقدر این صحبت‌ها قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد و بالاخره آیا قرار است شاهد فیلمی متفاوت از فیلم‌های استاندارد مجموعه X-Men باشیم یا درنهایت این حرف‌ها پوچ و غیر واقعی هستند. شاید همین وعده‌ها باعث شد تا انتظار ما از فیلم بسیار بالا برود و باعث مشکلات زیادی برای فیلم شود. بااین‌حال و پس از انجام مراحل فیلم‌برداری و تولید، استیسی اسنایدر نیز فیلم را به تلاقی فیلم Breakfast Club با Cuckoo's Nest توصیف کرده بود و در ادامه در توصیف فیلم گفت که این فیلم مثل یک فیلم خانه تسخیر شده با گروهی از شخصیت‌های نوجوان غیر طبیعی است و قرار نیست که یک فیلم ابرقهرمانی را شاهد باشیم و بون هم در این مصاحبه گفت که فیلم A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors منبع الهام آن‌ها بوده است.

گفته می‌شود که مراحل فیلم‌برداری برای بون بسیار پر استرس و پر تنش بوده تا حتی که او مجبور شده تا کمی ایده یک فیلم کاملا ترسناک را تغییر دهد و لحن فیلم تا حدی تغییر کند

گفته می‌شود که مراحل فیلم‌برداری برای بون بسیار پر استرس و پر تنش بوده تا حدی که او مجبور شده تا کمی ایده یک فیلم کاملا ترسناک را تغییر دهد و لحن فیلم تا حدی تغییر کند. حتی برخلاف حرف‌های اولیه بون، این فیلم حداقل دارای یک شخصیت منفی است و براساس تریلر اخیر منتشر شده و همچنین تصاویر مفهومی، Demon Bear قرار است شخصیت منفی اصلی فیلم باشد. بااین‌حال،‌ در آن زمان گفته می‌شد که فاکس از نسخه نهایی فیلم راضی است. در ابتدا قرار بود سه روز برای فیلم‌برداری و تکمیل فیلم انجام شود تا فیلم طبق برنامه در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۱۸ (۲۴ فروردین ۱۳۹۷) اکران شود، اما پس از اکران بسیار موفق فیلم It در سال ۲۰۱۷، فاکس تصمیم گرفت تا تمرکز اولین تریلر فیلم The New Mutants روی المان‌های ترسناک آن باشد. موفقیت تریلر فیلم باعث شد تا فاکس تصمیم بگیرد تا فیلم بیشتر به سمت ایده‌های اولیه بون یعنی یک اثر کاملا ترسناک برود تا نسخه‌ای که درنهایت تولید شده و قرار بود اکران شود. سرانجام در دی ۹۶، فاکس اعلام کرد که اکران فیلم The New Mutants حدود ۱۰ ماه و تا تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ (۳ اسفند ۱۳۹۷) عقب افتاده تا زمان اکران فیلم یک فاصله مطمئن با فیلم Deadpool 2 (ددپول ۲) داشته باشد و همچنین به استودیو اجازه می‌داد تا برنامه فیلم‌برداری دوباره این فیلم را انجام دهد. 

میسی ویلیامز در فیلم The New Mutants

فیلم‌برداری دوباره فیلم The New Mutants قرار بود در اواسط سال ۲۰۱۸ انجام شود و قرار بود شاهد اضافه شدن شخصیت‌های بیشتری نیز به فیلم باشیم. بااین‌حال، در فروردین ۹۷ باری دیگر اکران فیلم The New Mutants عقب افتاد و اینبار این فیلم برای اکران در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۹ (۱۱ مرداد ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شد. اگرچه تا آن زمان خیلی دلیل تاخیرها مشخص نبود، اما دومین تأخیر فیلم باعث فاش شدن اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت فیلم شده بود. یکی از مشکلات عدم یافتن زمانی مناسب بود که همه بازیگران همزمان بتوانند در پشت صحنه حضور پیدا کنند، اما بخش مهم تأخیر جدید این بود که فاکس در نظر داشت تا تغییرات بیشتری را در The New Mutants ایجاد کند و طبق اطلاعات فاش شده، قرار بود نیمی از این فیلم دوباره فیلم‌برداری شود و حتی صحبت از اختلاف نظر بین بون و فاکس شنیده می‌شد. بون نیز بازنویسی فیلمنامه را آغاز کرد و حالا با فشار فاکس قرار بود شخصیت‌های جدید به‌جای یک حضور کوتاه، حضور پر رنگ‌تری را در اتفاقات فیلم داشته باشند. همچنین به‌نظر می‌رسید که برخلاف وعده‌های اولیه و تریلر منتشر شده، فیلم The New Mutants تنها حاوی چند صحنه ترسناک است و اصلا یک فیلم کاملا ترسناک نیست. همزمان فاکس تصمیم گرفت تا یک سوم پایانی فیلم Dark Phoenix را دوباره فیلم‌برداری کند که گفته می‌شود نمایش آزمایشی نسخه اصلی با واکنش‌های منفی مواجه شده بود.

پس از اکران بسیار موفق فیلم It در سال ۲۰۱۷، فاکس تصمیم گرفت تا تمرکز اولین تریلر فیلم The New Mutants روی المان‌های ترسناک آن باشد

در ابتدا قرار بود شاهد حضور Essex Corporation در فیلم The New Mutants باشیم که پیش از این در پایان فیلم X-Men: Apocalypse شاهد اشاره به آن بودیم و در یک صحنه پس از پایان فیلم، قرار بود شاهد رونمایی از شخصیت شرور و منفی مستر سینیستر با بازی جان هم باشیم. بااین‌حال، عملکرد ضعیف فیلم Apocalypse باعث شد تا فاکس تصمیم به فیلم‌برداری دوباره و تغییر این صحنه بگیرد و حالا یک صحنه پس از پایان دیگر جایگزین آن شد که در آن شاهد معرفی آنتونیو باندراس در نقش امانوئل د کاستا، پدر سان‌اسپات خواهیم بود. بااین‌حال، خبری که باعث شد تا وضعیت فیلم در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد، خبر فروش بخش فیلم و تلویزیون فاکس قرن بیستم به دیزنی بود. در آن زمان کسی نمی‌دانست که زمانی‌که این اتفاق رخ دهد، چه بر سر The New Mutants خواهد آمد و از آن طرف گفته می‌شود که فاکس از فیلمنامه جاش بون رضایت نداشت تصمیم داشت تا شخص دیگری را برای بازنویسی فیلمنامه فیلم استخدام کند. پس از اینکه دیزنی صاحب فاکس قرن بیستم شد، این استودیو تصمیم گرفت تا بار دیگر اکران فیلم The New Mutants را عقب بیندازد و حال این فیلم قرار بود در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۲۰ (۱۵ فروردین ۱۳۹۹) اکران شود؛ تاریخی که ظاهرا قرار بود بالاخره شاهد انتشار فیلم در آن باشیم.

بلو هانت در فیلم The New Mutants

طبق توافق دیزنی با فاکس، تمامی فیلم‌هایی که تا پیش از توافق کاملا تولید شده یا تولید آن‌ها آغاز شده، ‌باید در سینماها اکران شود و دیزنی نمی‌تواند این فیلم‌ها را لغو کند که همین خود به یک مسئله برای این غول سینما شد و درنهایت تصمیم گرفت تا فیلم را در زمانی بهتر براساس جدول اکران فیلم‌های آینده این شرکت منتشر کند. فیلم‌برداری دوباره قرار بود در سال ۲۰۱۹ انجام شود و سیمون کینبرگ، تهیه‌کننده فیلم توضیح داد که فیلم‌برداری دوباره فیلم به این علت طول کشیده که تیم خلاق فیلم هنوز تصمیمی در مورد اینکه چه چیزی را باید تغییر دهند و دوباره فیلم‌برداری کنند، نگرفته‌ است و همچنین آن‌ها برای یافتن زمانی مناسب که تمامی بازیگران دارای تعهد به حضور در سریال‌های مختلف هستند، دچار مشکل شده‌اند. درواقع سریال‌ها همیشه مشکل بزرگی برای فیلم بودند و حضور میسی ویلیامز در بازی تاج و تخت و چارلی هیتون در Stranger Things همیشه یک مشکل بزرگ برای برنامه‌ریزی فیلم بوده و در ادامه آنیا تیلور جوی هم در فصل اخیر سریال پیکی بلایندرز حضور پیدا کرد. مشکل اصلی این بود که این سریال‌ها مدت زمان تولید طولانی داشتند و از سریال‌های پر هزینه و زمان‌بر تلویزیون بودند و باتوجه‌به تعهد بازیگران و اینکه آن‌ها قبلا به قرارداد خود به حضور در پشت صحنه فیلم وفادار بودند، باعث مشکلات زیادی برای فاکس و تیم تولید شد.

فیلم The New Mutants نتوانسته مسئولان دیزنی را تحت تاثیر قرار بدهد و آن‌ها اعتقاد دارند که این فیلم پتانسیل بسیار کمی برای موفقیت در گیشه خواهد داشت

اگرچه هرگز فیلمنامه‌ای که فاکس به دنبالش بود، آماده نشد، اما حتی درواقع پیدا کردن یک زمان مناسب که با برنامه بازی در سریال‌ها تداخل نداشته باشد، یک مشکل بزرگ را در استودیو به وجود آورده بود. مرداد ۹۸ بود که ورایتی اطلاعات جدیدی از وضعیت مبهم The New Mutants را منتشر کرد. طبق این گزارش، این فیلم نتوانسته مسئولان دیزنی را تحت تاثیر قرار بدهد و آن‌ها اعتقاد دارند که این فیلم پتانسیل بسیار کمی برای موفقیت در گیشه خواهد داشت. باتوجه‌به این گزارش، بسیاری اعتقاد داشتند که دیزنی ممکن است درنهایت فیلم‌برداری دوباره این فیلم را انجام ندهد و فیلم را منتشر کند. اگرچه همیشه اخباری مبنی بر انتشار فیلم در سرویس استریم یا شبکه خانگی می‌شنیدیم، اما فیلم The New Mutants قرار شد در سینماها اکران شود و اتفاقی که درنهایت افتاد، شاید بسیاری را شگفت‌زده کرد. مشخص نیست که این تصمیم توسط چه فرد یا گروهی گرفته شده، اما درنهایت فیلم از بن بست خارج شد و جاش بون اعلام کرد که نسخه اصلی و کارگردان فیلم که از همان ابتدا قرار بود اکران شود و فاکس قرن بیستم اکران آن را به بهانه فیلم‌برداری دوباره بارها عقب انداخته بود، قرار است در سینماها اکران شود. بون درواقع مشغول کار روی سریال The Stand بود که کارگردانی آن را بر عهده داشت و در آن زمان دیزنی از وی سؤال کرد آیا می‌تواند برای تکمیل فیلم بازگردد یا خیر. 

چارلی هیتون در فیلم The New Mutants

بون پیش از این گفته بود که ۷۵ درصد از تدوین فیلم انجام شده و بیشتر بخش‌های به اتمام نرسیده درواقع مربوط‌به جلوه‌های ویژه فیلم است و پس از درخواست دیزنی بون برای تدوین نهایی فیلم و کار روی جلوه‌های ویژه بازگشت. فیلم‌برداری دوباره هرگز در این مقطع انجام نشد و او در طی آن احساس کرد که وجود صحنه پس از پایان فیلم با حضور باندراس باتوجه‌به توافق دیزنی با فاکس و اینکه دیزنی صاحب مجموعه X-Men شده، در فیلم دیگر منطقی نیست. درنهایت تریلر جدید فیلم The New Mutants در ماه دی گذشته منتشر شد که برخلاف انتظار اولیه، فیلم حاوی تصاویر اکشن بیشتری است و حتی مجیک قرار است با قدرت کامل خود در فیلم حضور پیدا کند. جاش بون پیش از این وعده داده بود که شخصیت‌ها قرار است با قدرت‌های خود مواجه شوند و با آن مبارزه کنند و درنهایت آن را بپذیرند که تریلر نیز تا حدی این موضوع را نشان می‌داد، اما تفاوت اصلی آن این است که درنهایت The New Mutants شخصیت‌ها حتی اگر لباس واحدی را نپوشیده باشند، باز هم قرار است از قدرت خود برای مبارزه با موجودی اهریمنی استفاده کنند. بااین‌حال، شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا باری دیگر اکران این فیلم عقب بیفتد و این داستان تکراری ادامه پیدا کند، اما اینبار نه استودیو در این موضوع دخیل بوده و نه اینکه قرار است بخشی از فیلم تغییر کند.

فیلم‌برداری دوباره فیلم The New Mutants هرگز انجام نشد

در حال حاضر این فیلم برای اکران در تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۲۰ (۷ شهریور ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده است که حداقل اکنون بعید به‌نظر می‌رسد که تغییر جدیدی در آن ایجاد شود؛ مگر اینکه اتفاق دیگری از جمله شیوع موج جدید کرونا باعث قرنطینه و تعطیلی گسترده شود. در طی این روزها شاید بارها از خود سؤال کرده باشید که با وجود شیوع ویروس کرونا و اینکه دیزنی هم خیلی از موفقیت فیلم در گیشه مطمئن نیست، چرا فیلم The New Mutants در سرویس‌های استریم دیزنی منتشر نمی‌شود؟ سوالی که صد البته بسیاری آن را پرسیده‌اند، اما جواب مشخص و شفافی دارد که درواقع نشان می‌دهد اکران فیلم بهترین گزینه دیزنی روی میز است. اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم، فاکس با دیزنی توافقی را انجام داد که براساس آن،‌ دیزنی باید تمامی فیلم‌های فاکس که تولید شده یا تولید آن‌ها آغاز شده،‌ را در سینماها نمایش دهد. بدین ترتیب دیزنی تعهد دارد که فیلم The New Mutants را در سینماها نمایش دهد. بااین‌حال، امکان نمایش فیلم در شبکه خانگی یا سرویس استریم نیز وجود دارد، اما این قضیه به این راحتی هم نیست. باتوجه‌به قراردادی که با بازیگران و عوامل تولید بسته شده بود، هیچ بندی مبنی بر احتمال نمایش فیلم در سرویس استریم یا شبکه خانگی به‌جای سینماها گنجانده نشده بود و قراردادها تنها براساس اکران فیلم در سینماها بسته شده است. بخش دوم این است که براساس گفته Den of Geek، فاکس قرن بیستم پیش از اینکه با دیزنی ادغام شود،‌ قراردادی برای پخش آثار سینمایی خود امضا کرده بود که به‌طور مثال براساس این قرارداد فیلم The New Mutants درواقع در شبکه‌ای خارج از سرویس‌های استریم دیزنی قرار است منتشر شود. 

مبارزه مجیک با Demon Bear در فیلم The New Mutants

این بدان معنا است که تمامی فیلم‌های فاکس برای دو سال آینده باید در HBO Now/HBO Go نمایش داده شوند. مشکل دیگری که جاش بون در مصاحبه با کولایدر آن را مطرح کرده بود، قرارداد بازیگران و عوامل فیلم است که دیزنی در صورتی که بخواهد فیلم را به‌صورت اختصاصی از هولو یا دیزنی پلاس منتشر کند، باید قرارداد جدیدی با بازیگران و عوامل فیلم امضا کند که هیچ تضمینی برای اینکه بازیگران به قرارداد اصلی پایه‌بند باشند و همچنین به‌دنبال قراردادی جدید نباشند و تنها به نمایش فیلم در سرویس‌های استریم دیزنی کمک کنند، وجود ندارد. درکنار آن دیزنی باید با برای لغو قرارداد فاکس با HBO نیز مذاکره کند یا قرارداد جدیدی را ارائه دهد که هر یک کارهای قانونی پیچیده و متفاوتی را دارد و بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که شرکتی دوست داشته باشد خودش را وارد چنین موضوعی کند که درنهایت بعید است سودی برای آن‌ها داشته باشد. بدین ترتیب دیزنی ترجیح می‌دهد تا به قرارداد خود پایه‌بند باشد تا اینکه خود را درگیر توافق جدید با بازیگران و عوامل فیلم The New Mutants کند یا اینکه تعهد فاکس و HBO را تغییر دهد و قرارداد جدیدی را با آن‌ها امضا کند. همچنین در سایت D23 نیز نام فیلم به‌عنوان یکی از فیلم‌های دنیای سینمایی مارول نام برده شده بود و با اینکه شایعه تاثیر مارول استودیو در انتشار فیلم قوت گرفت، اما دیزنی درنهایت اعلام کرد که این تنها یک ارور بوده است. 

فیلم The New Mutants در تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۲۰ (۷ شهریور ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده است

درنهایت اگر مشکل جدیدی پیش نیاید، فیلم The New Mutants قرار است در اواخر تابستان امسال در سینماها اکران شود، اما آینده فیلم هنوز مبهم است. اینکه فیلم چگونه قرار است با دنیای X-Men در ارتباط باشد مشخص نیست، اما فیلم از ابتدا برای یک سه‌گانه برنامه‌ریزی شده بود که مشخص نیست پس از قسمت اول آیا پرونده فیلم بسته خواهد شد یا شاهد ادامه دادن آن خواهیم بود. همچنین مشخص نیست که آیا مارول استودیو ممکن است از پتانسیل فیلم برای معرفی میوتنت‌ها در دنیای سینمایی مارول استفاده کند یا اینکه علاقه‌ای به انجام این کار ندارد و تنها تمرکزش روی آثار خود است. همچنین شاید مشکل اصلی فیلم The New Mutants از ابتدا وعده‌های سازندگان فیلم به‌خصوص جاش بون بوده باشد که توقعات متفاوتی را از فیلم ایجاد کرده بود و در ادامه فاکس تصمیم گرفت تا از موفقیت فیلم It برای تبلیغ بهره ببرد و در ادامه فیلم‌برداری دوباره فیلم و تبدیل کردن آن به فیلمی ترسناک طبق وعده اولیه، تنها فیلم را وارد یک داستان بی سرانجام و بی‌انتها کرد و درنهایت هم باز هم به خانه اول بازگشتیم تا همان فیلمی را ببینیم که در ابتدا قرار بود در سینماها اکران شود. نمی‌دانیم فیلم The New Mutants آیا فیلم خوبی خواهد شد یا خیر، اما شاید اگر فاکس قرن بیستم در همان زمان فیلم را اکران می‌کرد، شاید این فیلم آینده بسیار متفاوت‌تری را داشت.

نظر شما در مورد داستان فیلم The New Mutants چیست؟ آیا برای تماشای فیلم هیجان زده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع IGN زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده