// سه شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۹

بررسی Mars، جدیدترین هیروی بازی Dota 2

بیش از یک هفته است که از انتشار جدیدترین هیروی بازی Dota 2 یعنی Mars می‌گذرد و خوشبختانه تاکنون آپدیت جدیدی برای تغییرات این هیرو عرضه نشده است. به نظر می‌رسد اکنون بهترین زمان برای بررسی این هیرو باشد.

بعد از انتظارهای فراوان بلاخره هیروی Mars نیز به جمع هیروهای بازی اضافه شد و خوشبختانه کامیونیتی بازیکنان Dota 2 دیگر بهانه‌ای برای دست انداختن Valve ندارند. طبق انتظار با انتشار هیروی Mars همه بازیکنان در سطوح مختلف شروع به آزمایش کردن این هیرو در پوزیشن‌ها و با آیتم‌های مختلف کردند و این پروسه هم‌اکنون که این مطلب را می‌خوانید همچنان ادامه دارد. تجربه‌ی پیشین در رابطه با هیروهای تازه وارد به این بازی، این موضوع را ثابت کرده است که ابتدا بازیکنان با توجه شمایل هیرو تصمیم می‌گیرند که در کدام پوزیشن از یک هیرو استفاده کنند و خب آن شمایل غول‌پیکر Mars اینطور می‌کند که حتما باید در نقش یک Core ظاهر شود اما این تب و تاب به مرور خواهد خوابید و این هیرو نیز مانند بسیاری از هیروهای تازه انتشار یافته، به مرور جایگاه اصلی خود را پیدا خواهد کرد.

Dota 2 Mars Hero_Pic3

علت تأخیر در انتشار این مطلب تنها از این جهت بوده است که اولا تجربه ثابت کرده است یک هیروی تازه وارد به بازی، پس از مدت اندکی دچار تغییرات زیادی می‌شود و خوشبختانه این موضوع هنوز در رابطه با هیروی Mars رخ نداده است. دوم آنکه حداقل یک هفته برای بررسی دقیق یک هیروی تازه وارد لازم است تا بدانیم در چه پوزیشن و با چه سبک‌هایی در بهترین حالت خود قرار دارد. در حال حاضر خبری از تغییرات آینده این هیرو نیست و احتمال دارد این موضوع بیشتر نیز به طول انجامد. بااین‌حال در این مطلب به بررسی اجمالی این هیرو پرداخته و توضیح خواهیم داد که Mars در چه پوزیشنی، با چه آیتم‌هایی و چه سبک از بازی بهترین عملکرد را خواهد داشت و برای تغییرات احتمالی این هیرو در آینده گمانه‌زنی‌هایی خواهیم کرد.

آفلین، بهترین پوزیشن برای Mars

اگر تصور می‌کنید به خاطر God's Rebuke و آلتیمیت این هیرو باید او را در پوزیشن 1 بازی کنید سخت در اشتباهید. اصلا مهم نیست که God's Rebuke تا چه میزان می‌تواند دمیج وارد کند یا آلتیمیت او تا چه اندازه گرفتن یک کیل را آسان می‌کند. اگر دقیق‌تر به هیروی Mars و قابلیت‌هایش نگاه کنید این را درمی‌یابید که نه فقط از شمایل بزرگ او بلکه از نظر قابلیت‌هایش، Mars بهترین عملکرد خود را در نقش آفلین ایفا می‌کند.

نکته اول آنکه رشد Strength این هیرو (در حال حاضر 3.6) در مقایسه با بسیاری از هیروهای آفلینِ نوعِ Melee نظیر Axe یا Bristleback بسیار بیشتر است و باتوجه‌به آنچه که در تحلیل و بررسی پچ 7.21 گفته شد، هیروهای کلاس Strength در حال حاضر کمی قوی‌تر از قبل شده‌اند. این را در نظر داشته باشید که خرید دو عدد Bracer در اوایل بازی حسابی شما را از آنچه که از یک هیروی تانکِ آفلینر انتظار دارید قوی‌تر می‌کند.

دوم آنکه Move speed این هیرو به‌عنوان یک تانک از کلاس Strength در اول بازی زیاد است و با احتساب خرید یک Phase Boots، هم به ویژگی تانک بودن شما افزوده می‌شود و هم قابلیت تحرک در لاین آفلین را برای شما بیشتر می‌کند. ضمن آنکه Attack range این هیرو نیز نسبت یه یک هیروی تانکِ نوعِ Melee زیاد است و این کمک می‌کند تا Mars فاصله‌ی خود با حریف بهتر حفظ کند.

سوم آنکه قابلیت‌های این هیرو مناسب یک هیروی آفلین نیز هست. قابلیت God's Rebuke هیروی Mars این فرصت را به شما می‌دهد که اولا خیلی مطمئن‌تر بتوانید از فارم کردن چند کریپ بهره ببرید و دوم اینکه هیروی کریِ مقابل را اذیت کنید. این قابلیت در حقیقت شبیه به Dragon Slave هیروی Lina در نقش یک اسکیل Creep wave clear اما در فاصله خیلی خیلی کمتری عمل می‌کند و کار شما را برای مدیریت لاین آسان‌تر می‌کند. از طرفی قابلیت Pushback این اسکیل می‌تواند لاین را برای شما اندکی امن کند. این امنیت درکنار Spear of Mars هیروی Mars تکمیل می‌شود. Spear of Mars هم دمیج قابل توجهی را به همراه دارد و هم می‌تواند با چسباندن یک هیرو به درختان، فرصت فرار یا که برعکس، فرصت یک کیل را برای شما فراهم کند.

Dota 2 Mars hero_pic5

قابلیت God's Rebuke هیروی Mars این فرصت را به شما می‌دهد که اولا خیلی مطمئن‌تر بتوانید از فارم کردن چند کریپ بهره ببرید و دوم اینکه هیروی کریِ مقابل را اذیت کنید

Spear of Mars در مقابل هیروهای ساپورت حریف که عادت دارند از لا به لای درختان و خارج از دیدتان شما را اذیت کنند حسابی به کار می‌آیند. بد نیست این را هم بدانید که این قابلیت می‌تواند به هیروهای نامرئی نیز برخورد کند و در صورت برخورد موفق و Stun شدن آن‌ها، مرئی خواهند شد. پس اگر احتمال می‌دهید که هیروی نامرئی دشمن در کجا قرار دارد، می‌توانید از Spear of Mars استفاده کنید. این را در نظر داشته باشید که حتما در لاین آفلین Spear of Mars را به حداکثر ارتقا دهید چرا که به هنگام درگیری احتمالی و فرصت استفاده از آلتیمیت، Spear of Mars می‌تواند هیروی حریف را به مدت زمان بیشتری به دیواره‌های Arena of blood بچسباند و در نتیجه دمیج بیشتری را به هیروی حریف وارد کند. از طرفی Spear of Mars در بالاترین سطح خودش می‌تواند در فاصله‌ی بیشتری عمل کند و در نتیجه فرصت فرار را هم برایتان راحت‌تر می‌کند. هرگز در پوزیشن آفلاین به سمت اول بیشتر کردن God's Rebuke نروید چرا که فرصت کیل گرفتن یا فرار برای خودتان سخت‌تر می‌شود.

اسکیل Bulwark این هیرو نیز در نوع خودش جالب است و Mars را در Late game به یک هیروی سفت و سخت برای مقابله با هیروهایی مانند Legion Commander یا Sniper یا Drow Ranger تبدیل می‌کند که به درگیری مستقیم و از روبه‌رو عادت دارند. دمیج فیزیکال هیروی Juggernaut در حالت آلتیمیت او نیز توسط این قابلیت تقریبا خنثی می‌شود. اختصاص یک لول آپ به Bulwark این هیرو در پوزیشن آفلین کفایت می‌کند و چنانچه بتوانید در جهت‌گیری درستی نسبت به هیروهای ساپورت حریف – که عموما از نوع Ranged هستند - قرار بگیرید، می‌توانید درصد قابل توجهی از دمیج وارد شده به خودتان را خنثی می‌کنید.

تمام آنچه که بالاتر گفته شد هیروی Mars را به یک آفلینر قوی تبدیل می‌کند. Move speed مناسب، HP بالا و قابلیت Pushback و Stun کردن ساپورت‌های حریف؛ دیگر از یک هیروی آفلینر نوع Melee چه انتظاری دارید؟

از آلتیمیت هیروی Mars به درستی استفاده کنید

نگاه غلط و مصطلحی که در حال حاضر به Arena of blood وجود دارد این است که اغلب بازیکنان همانطوری به این اسکیل نگاه می‌کنند که به آلتیمیت هیروهای Monkey King یا Enigma نگاه می‌کنند؛ یعنی تلاش برای گیر انداختن تعداد هرچه بیشتر هیروهای حریف درحالی‌که این قابلیت یک قابلیت تهاجمی یا Disable کامل به حساب نمی‌آید. اول آنکه تمام هیروهایی که در اسکیل‌های خود خاصیت Spell immunity دارند می‌توانند از آلتیمیت این هیرو خارج شوند مانند هیروهایی نظیر Juggernaut یا Life stealer که از قضا در پچ فعلی هم بسیار پیک می‌شوند یا هیروهایی مانند Anti Mage یا Queen of Pain که قابلیت Blink دارند خیلی سریع‌تر از آنکه شما به خودتان بیایید می‌توانند از دستتان فرار کنند. بنابراین برای استفاده درست از این آلتیمیت شناخت هیروهایی که نمی‌توانند از آن خارج شوند را باید در نظر داشته باشید.

Dota 2 Mars Hero_pic4

لزومی ندارد تا همه هیروهای حریف را در آلتیمیت خود اسیر کنید بلکه اتفاقا یک یا دو هیروی ساپورت یا Disabler حریف را در آن اسیر کنید تا نظم گروهی تیم حریف از هم بپاشد

Arena of blood در حقیقت کارش این است که یک هیروی فاقد قابلیت تحرک را در یک مکان بسته قفل کند. این قفل شدن هیرو یک روی سکه است اما روی دیگر این است که دیگر هیروهای حریف به این هیرو دسترسی نخواهند داشت؛ به بیان ساده‌تری این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا هیروهای حریف را از هم جدا کنید. با همین دیدگاه، لزومی ندارد تا همه هیروهای حریف را در آلتیمیت خود اسیر کنید بلکه اتفاقا یک یا دو هیروی ساپورت یا Disabler حریف را در آن اسیر کنید تا نظم گروهی تیم حریف از هم بپاشد و تیم شما به‌راحتی با هیروهای باقی مانده‌ی حریف وارد درگیری شود. از این جهت آیتم Blink Dagger برای هیروی Mars می‌تواند بسیار کلیدی و اساسی قلمداد شود. کافی است در جای مناسبی از درگیری Blink کرده و آن هیروهایی از حریف را اسیر کنید که نقش کلیدی در درگیری‌های گروهی دارند. با این کار پیروز شدن یک درگیری گروهی را برای تیم خودی تضمین خواهید کرد.

هیروی Mars به حداقل یک آیتم برای Mana Regen نیاز دارد

Mars در حال حاضر از فقدان شدید Mana pool و Mana Regen رنج می‌برد. از این بابت حتما داشتن یک یا دو آیتم که این نقص‌ها را جبران کند شدیدا توصیه می‌شود. در حال حاضر آیتم‌های Echo Saber، Vladmir's offering و Drum of endurance محتمل‌ترین گزینه‌ها برای جبران این نقص خواهند بود اما اجازه دهید به شما اطمینان دهم که از میان این آیتم‌ها، آیتم Vladmir's offering بهترین گزینه‌ی ممکن خواهد بود؛ هم به این جهت که این آیتم جز اصلی‌ترین آیتم‌های یک هیروی آفلین است که می‌تواند از ابتدا تا انتهای بازی به شما و تیمتان کمک کند و هم از آن جهت که کمکی به قابلیت تهاجمی God's Rebuke خودتان و همچنین کل تیمتان می‌کند. تجربه‌ی شخصی من در این مدت اینطور نشان داده که داشتن این آیتم به‌تنهایی می‌تواند کمبودهای گفته شده را جبران کند اما اگر همچنان اصرار دارید تا از کمبود Mana pool و Mana Regen به‌طور کامل جلوگیری کنید، می‌توانید یک آیتم دیگر نیز اضافه کنید. اگر به سبک تهاجمی بازی می‌کنید، Echo Saber گزینه خوبی است با در نظر داشتن این موضوع که قابلیتِ Slow این آیتم با God's Rebuke شما به‌صورت هماهنگ کار می‌کند. اما اگر به سبک بازی‌گردانیِ تیم و Utility بازی می‌کنید، Drum of endurance گزینه بسیار خوبی در اوایل بازی است.

هیروهای Magic Damage و Disabler بهترین کانترهای Mars هستند

تمامی هیروهای Disabler می‌توانند برای Mars خطرناک باشند اما باتوجه‌به ضعف Mars در Mana pool و Mana Regen حضور هیروی Lion در نقش ساپورت در مقابل او به‌شدت توصیه می‌شود چرا که Lion هم می‌تواند Mana این هیرو را سریع‌تر خالی کند و هم قابلیت Disableهای زیادی برای مقابله با Mars دارد.

در آن سوی بد نیست به هیروهای Bat Rider و Venommancer نیز اشاره کنیم که قابلیت Kite آن‌ها در مقابل اکثر هیروهای تانک اما کُندی نظیر Mars بسیار کارساز خواهد بود. هیروی Venommancer سرآمد هیروهای Kite به شمار می‌رود و از آن سوی، هیروی Bat rider می‌تواند چرخیدن Mars را با مشکل مواجه کرده و عملا او را از لاین بیرون کند. اگر احیانا در لاین مید با هیروی Mars برخورد داشتید، هیروی Outworld Devourer گزینه بسیار خوبی برای مقابله با اوست. هم از این بابت که او قابلیت Disable دارد و هم می‌تواند Mana Pool این هیرو را به‌راحتی کم کند.

برای مقابله با Mars در سطح هوشمندانه‌تری می‌توان از دو هیروی Viper و Nyx نام برد که هر دو از قابلیت Break بهره می‌برند و عملا Bulwark هیروی Mars را بی‌خاصیت می‌کنند. از طرفی هیروی Rikki در حال حاضر جز آن دسته هیروهایی است که اگر به موقع دارای Diffusal Blade باشد، Mana بسیار کم Mars را از بین ببرد و هم دمیج قابل توجهی به او وارد کند.

پیشبینی‌های آینده برای تغییرات Mars

هیروی Mars از جمله معدود هیروهایی به شمار می‌رود که در اوایل انتشارش با میزان Win rate بالایی همراه شده است. در حال حاضر Mars با داشتن  %53 win rate در وضعیت مناسبی قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد که در آینده باید احتمال نرف شدن او را در نظر داشته باشیم. در خصوص Mana pool و Mana Regen بعید به نظر می‌رسد نرف قابل توجهی صورت بگیرد چرا که Mars در حال حاضر هم با فقدان این دو مولفه دست‌وپنجه نرم می‌کند. اما احتمال این وجود دارد که کولدان اسکیل‌های او، خصوصا کولدان Arena of blood کمی زیاد شود. کولدان بالاتر یعنی Mars دیر به دیر می‌تواند خطرساز باشد و این ابتدایی‌ترین نرفی خواهد بود که انتظار داریم. اما به عقیده من محتمل‎‌ترین نرف ممکن برای این هیرو کم شدن رشد Strength اوست که او را از تبدیل شدن به یک تانک محترک باز می‌دارد. هیروی Mars در اوایل بازی با آن میزان رشد Strength که دارد، تبدیل به تانکی می‌شود که به سختی می‌میرد و کاهش رشد Strength می‌تواند یکی از آن نرف‌هایی باشد که این خاصیت را از او بگیرد.

نکته‌ی دیگری که باید اشاره بکنم موضوعی است که شاید خود آیسفراک هم دیر به آن برسد یا اصلا نرسد و آن Attack point دیواره‌های Arena of blood است. هنگامی که یک هیرو توسط Spear of Mars به دیواره‌های Arena of blood می‌چسبد با ریتم نسبتا تندی دمیج می‌خورد و این نکته شاید یکی از کلیدی‌ترین دلایلی باشد که وقتی یک هیروی نه چندان قوی مانند هیروهای ساپورت یا کلاس Intelligence در Arena of blood اسیر می‌شود، تا به خودش بیاید مرده است. در این حالت یا باید Attack point دیواره‌ها یا میزان دمیج آن کاهش یابد که البته حدس من این است که مورد دوم در خصوص نرف این هیرو اتفاق بیفتد.

Dota 2 Hero Mars_pic1

جمع‌بندی نهایی

نکته نهایی که در رابطه با هیروی Mars باید عنوان کرد این است که این هیرو خوشبختانه برخلاف هیروهای تازه وارد دیگر مانند Pangolier، Dark Wilow یا Grim Stroke از پیچیدگی زیادی برخوردار نیست و تقریبا اغلب بازیکنان با درک درستی از قابلیت‌های او می‌توانند به‌راحتی با او بازی کنند. در نظر داشتن تمام نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌تواند شما را در پیشروی در بازی یاری کند. این نکته را در نظر داشته باشید که ابدا روی نقش Core این هیرو حساب زیادی باز نکنید و بر چیزی اصرار نکنید که ممکن شدنش سخت و دشوار است. در عوض اگر از اسکیل بیلد و آیتم بیلدهای درست پیروی کنید، تا اواسط بازی می‌توانید تیم خودی را جلو اندازید. خوش بختانه از این حیث دست بازیکن برای آیتم بیلدهای مختلف باز است و از اینجا به بعد تصمیم با خودتان است که بخواهید روی دمیج خروجی Mars حساب باز کنید یا قابلیت‌های Utility او را زیادتر کرده و نقش یک بازی‌گردان موثر را ایفا کنید. تجربه شخصی و دیدن بازیِ بازیکنان حرفه‌ای حداقل این را ثابت کرده است که استراتژی دوم نتیجه بهتری داشته است.

بااین‌حال چنانچه شما نیز تجربه یا نکاتی را در ذهن دارید که فکر می‌کنید مفید خواهد بود، آن‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده