// شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

تحلیل و بررسی هیروهای پچ 7.20 بازی Dota 2

مدت زمان قابل توجهی از زمان انتشار پچ 7.20 بازی Dota2 می‌گذرد و پس از آپدیت‌های متوالی، بازی در حال رسیدن به تعادلی نسبی است. اکنون وقت آن رسیده تا در مورد هیروهای پچ 7.20 صحبت کنیم.

آنالیز و بررسی نسخه‌های مختلف پچ بازی Dota 2 یکی از دغدغه‌های کاربران این بازی محبوب به شمار می‌رود چرا که تغییرات انجام شده در پچ بازی سبب می‌شود تا بسیاری از روش‌ها و استراتژی‌های بازی تغییر کند و در نتیجه هم‌سازی با این تغییرات برای بسیاری از کاربران نوعی چالش را به وجود آورد. در هر سری از مطالب «تحلیل و بررسی پچ بازی Dota 2» سعی می‌شود تا به بررسی و تحلیل پچِ به روزِ بازی Dota 2 پرداخته شود و با پررنگ کردن بخش‌های مهم آن، نکات لازم و کاربردی که کاربران مختلف می‌توانند از آنها استفاده کنند بیان شوند. پیش از ورود به بررسی و آنالیز پچ، ذکر چند نکته ضروری است:

  • هدف این مطلب به هیچ عنوان پوشش خبری و ترجمه خط به خط پچ‌های Dota 2 نیست بلکه تنها سعی می‌شود تا نکات مهم و کلیدی پچ، با رویکرد بررسی و تحلیل بازتعریف شوند. بنابراین بسیاری از مباحث پایه‌ایِ Dota 2 شامل این مطلب نخواهند شد.

  • مبنای بسیاری از تحلیل‌ها و نتایج، استفاده از آمار و مستندات به روز است و زومجی برای این کار از سایت Dotabuff به عنوان مرجع استفاده خواهد کرد. با این حال سعی شده است تا تجربیات نویسنده نیز به عنوان مکمل به تحلیل و بررسی‌ها اضافه شود.

  • شما نیز می‌توانید از سایت مرجع Dotabuff برای بررسی بازی‌های خود با جزییات بیشتر استفاده کنید و در صورت لزوم، آن را با زومجی یا دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. برای این کار کافی است در قسمت تنظیمات بازی، تیک گزینه Expose Public Match Data را زده باشید. سپس با مراجعه به سایت Dotabuff و لاگین کردن در آن، از ویژگی‌های کاملا شخصی‌سازی شده آن استفاده کنید.

در سری قبلی از مقالات «تحلیل و بررسی پچ بازی Dota 2» به بررسی مختصر و مفیدی از تغییرات کلی، آیتم‌ها و تغییرات نقشه در پچ 7.20 پرداخته شد. چنانچه این مطلب را دست داده‌اید می‌توانید از طریق این لینک به آن مراجعه کرده و از آخرین وضعیت تغییرات یاد شده مطلع شوید. بخش هیروها در بازی Dota2 همیشه پرطرفدارترین قسمت آن بوده است و به دلیل اهمیت این بخش و با توجه به حجم زیاد تغییرات آن در پچ 7.20 زومجی تصمیم گرفت تا مطلبی اختصاصی به آنالیز و بررسی هیروهای 7.20 اختصاص دهد. در پچ 7.20 شاهد تغییرات گسترده‌ی هیروهای بازی بودیم و این موضوع کار را برای کسانی که به هیروهای متای پچ قبل عادت کرده بودند، حسابی سخت کرده است. با آمدن پچ جدید بسیاری از هیروهای بازی Rework شدند و همین موضوع سبب شد تا آن دسته از هیروهایی که در پچ قبلی به طور کلی از متا کنار رفته بودند، اکنون به بازی برگردند. دقیقا اوایل انتشار پچ بود که هیروهایی نظیر Slark و Luna به طرز وحشتناکی قوی شده بودند و امکان مهار آنها حتی در اوایل بازی نیز ناممکن شده بود اما رفته رفته با آمدن ریز پچ‌های متوالی و اخیرا نیز 7.20e به نظر می‌رسد اکنون بهترین زمان برای بررسی هیروهای پچ 7.20 باشد.

در پچ 7.20 هیروهای زیادی دستخوش تغییر شدند اما در این مطلب فقط و فقط به آن هیروهایی پرداخته می‌شود که از زمان انتشار 7.20 بیشترین تاثیر و حضور را در متای بازی داشته‌اند. بررسی هیروها در سه دسته‌ی Core، Support و Offlane انجام خواهد گرفت با این تمهید که هیروهای Carry و Mid Laner در رده‌ی Core دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه سعی می‌شود تا آنالیز مختصر و دقیقی از آنها ارائه شود.

هیروهای Core

در 7.20 شاهد تغییر فرمول Armor در بازی بودیم که به نظر من بزرگترین و مهم‌ترین تغییر بازی به حساب خواهد آمد. میزان آرمور برخلاف پچ قبلی، در 7.20  به طرز شگفت‌آوری تاثیرگذار است. کافی است در این پچ چندین بار با هیروهایی که آرمور بالاتری داشته یا قابلیت رسیدن به آرمور بالاتر از طریق آیتم را دارند بازی کرده باشید، در آن صورت حتما گزاره بالا را تایید می‌کنید. این تغییر یک پیام واضح در بازی دارد و آن این است که هیروهای Agility اکنون از اهمیت زیادی در بازی برخوردارند. در پچ فعلی با توجه به تغییرات آرمور و رابطه مستقیم آن با Agility، می‌توان نتیجه گرفت که هیروهای Agility بهترین گزینه برای نقش Carry در بازی خواهند بود. بر همین اساس، هیروهای نقش Core که به آنها خواهیم پرداخت عمدتا از گروه Agility در بازی هستند.

Slark

یکی از شگفتی‌های غیرمنتظره 7.20 به یقین بازگشت Slark به بازی است

دیدن نام این هیرو در صدر این لیست از دو جهت جالب است. اول برای کسانی که تا پیش از پچ جدید با Slark بیش و کم بازی می‌کردند و حالا با باف‌های اعمال شده و برگشت او به متای بازی، بسیار خوشحالند. دوم اما برای کسانی که این هیرو را جز کابوس‌های Dota2 می‌دانند و در پچ فعلی، این کابوس برایشان تبدیل به سرطان شده است! خاصیت جدید Pounce که حالا جلوی Blink یا TP یا هر نوع قابلیت منجر به تحرک هیروی حریف را می‌گیرد در کنار باف اعمال شده روی Dark Pact که اکنون قابلیت دیباف کردن Hex را هم دارد، او را تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین هیروهای متای فعلی می‌کند. تغییرات آرمور در بازی با در نظر گرفتن خاصیت Permanent Agility Steal باعث شده تا این هیرو چه در اوایل و چه در اواخر بازی، از آرمور بالایی برخوردار شود. هیروی Slark مدت زیادی از متای بازی کنار رفته بود اما حالا به یکی از هیروهای ثابت بازی تبدیل شده است. یکی از شگفتی‌های غیرمنتظره 7.20 به یقین بازگشت Slark به بازی است.

در حال حاضر آیتم بیلدهای این هیرو در میان مدت و بلند مدت دچار تغییر نشده اما در اوایل بازی دو نوع آیتم بیلد برای او وجود دارد که یکی از آنها اکنون منسوخ شده است. اول بازی کردن با Phase Boots و اختصاص دو یا حتی سه اسلات به Wraith Band و بیلد دوم، استفاده از Power Treads و اختصاص یک اسلات به Wraith Band که کمابیش به آیتم بیلد پچ قبلی شباهت دارد. با تغییر مجدد Phase Boots پس از 7.20d قطعا بیلد اول برای هیروی Slark دیگر بی‌معنی خواهد بود. پس اگر جز کسانی هستید که با این هیرو بازی می‌کند، استفاده از Power Treads و داشتن یک یا دو Wraith Band در اول بازی کافی خواهد بود. خبر بد اما این است که در 7.20e هر دو آیتم نام برده یعنی Wraith Band و Power Treads نرف شده‌اند که این موضوع کار را برای Slark در اوایل بازی سخت می‌کند. بنابراین دیگر نمی‌توان این هیرو را در پچ فعلی، آنچنان «باگ» نامید اما Slark هنوز هم در 7.20 حرف برای گفتن دارد و دلیل آن نیز بیشتر به علت باف‌های اعمال شده روی Pounce و Dark Pact است.

Phantom Assassin

تغییرات اعمال شده در آرمور باعث شده تا Phantom Assassin در پچ فعلی به یکی از هیروهای ثابت اغلب بازی‌ها تبدیل شود. Desolator یکی از آیتم‌های ثابت این هیرو به شمار می‌رود و با احتساب Talent لول 15، او نه تنها می‌تواند برای هیروهای ساپورت با آرمور پایین خطرناک باشد بلکه حتی برای هیروهای کری حریف نیز یک تهدید بالقوه به حساب آید. با وجود نرف اعمال شده روی Blur که حالا دارای 0.4  ثانیه کست پوینت بوده و همچنین نرف‌های ریزی که در پج 7.20e بر این هیرو اعمال شده، به نظر می‌رسد Phantom Assassin حالا حالاها قصد خروج از متای بازی را ندارد چرا که داشتن AS اضافه هنگام Phantom Strike یکی دلایل حضور این هیرو در اکثر بازی‌هاست. احتمال اینکه در پچ‌های آینده شاهد نرف دوباره‌ی این هیرو باشیم، دور از انتظار نیست. با این حال اگر در اکثر بازی‌هایتان به این هیرو برخورد کردید، استفاده از هیروهای Burst Magic دمیج مانند Zeus، Sky و امثال آن به شما توصیه می‌شود. راه حل دیگر استفاده از هیروهای Axe یا Batrider در پوزیشن آفلین برای کانتر کردن این هیرو هستند. اگر هم هر یک از دو راه بالا به نظرتان کارساز نمی‌آید، بهترین گزینه Pick یا Ban کردن آن در دقیقه اول بازی است!

Juggernaut

هیروی Juggernaut در همه‌ی پچ‌ها بیش و کم حضور داشته و محبوبیت این هیرو ظاهرا هیچ وقت کاسته نمی‌شود که هیچ، بلکه پچ به پچ بیشتر نیز می‌شود. تغییر Omni Slash این هیرو باف چندان سنگینی به حساب نمی‌آید، خصوصا اینکه در 7.20e شاهد نرف شدن اندک این قابلیت بودیم اما این تغییر تنها سبب شد تا گرایشی که قبلا به این هیرو وجود داشت، اکنون بیشتر شود. آیتم بیلد این هیرو کماکان مانند سابق است و اگر از فارم خوبی در لاین برخوردار هستید، همچنان آیتم Battlefury توصیه می‌شود. اما در اواخر بازی اگر پیش از این برای Eye of Skadi اقدام می‌کردید، اکنون Butterfly گزینه بهتری است چرا که داشتن AS بالا در اواخر بازی، می‌تواند Omni Slash شما را به طرز محسوسی قوی‌تر کند.

Dota2 Dazzle

Dazzle

از دیدن این نام این هیرو در لیست هیروهای Core تعجب نکنید! قابلیت جدید Bad JuJu و Poison Touch که در حال حاضر یکی از قوی‌ترین قابلیت‌های اول بازی به شمار می‌رود، هیروی Dazzle را به طرز وحشتناکی قوی کرده است. همین موضوع سبب شد تا در تورنومنت Chongqing Major شاهد حضور این هیرو در پوزیشن آفلین و میدلین نیز باشیم. Dazzle اکنون جز معدود هیروهایی به شمار می‌رود که قابلیت‌های تهاجمی و تدافعی را با هم دارد. هیرویی که هم می‌تواند با Poison Touch هیروی حریف را اذیت کند و از طرفی در صورت مشکل، سریعا خودش را Heal کند.

Bad JuJu و خاصیت Cooldown Reduction سبب شده تا آیتم Necronomicon به یکی از آیتم‌های اصلی او در پچ فعلی تبدیل شود که قابلیت تهاجمی زیادی را به این هیرو اضافه می‌کند. اگر تجربه حرفه‌ای از بازی با Dazzle را در پوزیشن ساپورت داشته‌اید، بد نیست آن را در پوزیشن آفلین و میدلین نیز آزمایش کنید. هرچند توصیه می‌شود پیش از اینکار حتما به ترکیب هیروهای تیم مقابل توجه کنید. هیروی Dazzle تنها در مقابل هیروهایی که از آرمور پایین و فقدان قابلیت Disable رنج می‌برند کارساز خواهد بود، در غیر این صورت انتظار این را داشته باشید که لاین مید یا آفلین را واگذار کنید.

Drow Ranger

در اوایل انتشار 7.20 اینطور به نظر می‌رسید که تغییرات اعمال شده روی این هیرو نرف به حساب می‌آید اما دقیقا پس انتشار 7.20c و اضافه شدن آن 120 دمیج باعث شد تا دوباره شاهد حضور این هیرو در متای فعلی باشیم. دلیل آن هم بیش از هر چیز به قابلیت آلتیمیت این هیرو برمی‌گردد که به کمک آن می‌تواند پس از لول 6 سرعت فارم خود را افزایش دهد و در صورتی که در لاین مید چندان موفق ظاهر نشود، می‌تواند فارم خود را در جنگل جبران کند؛ حتی می‌توان ادعا کرد سرعت فارم او قابل رقابت با بسیاری از هیروهایی است که جنگل محل اصلی فارم آنهاست. این نکته را نباید از یاد برد که Drow Ranger در حال حاضر یکی از آن هیروهایی است که بیشترین سود را از آیتم Wraith Band می‌برد به گونه‌ای بسیاری حتی 4 اسلات خود را به این آیتم اختصاص می‌دهند. در نهایت با داشتن همین آیتم‌ها و یک عدد Hurricane Pike می‌توان به راحتی در درگیری‌ها شرکت کرد. از این هیرو می‌توان به عنوان هیروی کری یا مید استفاده کرد ولی با توجه به نکات گفته شده، بهینه‌ترین پوزیشن برای او مید خواهد بود چرا که بهتر است پروسه لول آپ شدن او زودتر انجام شود.

Huskar

Huskar تنها هیرویی است که در 7.20 بیشترین برد را به لحاظ تغییرات کرده است

اغلب هیروها وقتی در یک پچ دچار تغییر می‌شوند، در کنار مزایا معایبی را هم به چشم خود می‌بینند اما به نظر من Huskar تنها هیرویی است که در 7.20 بیشترین برد را به لحاظ تغییرات کرده است. این هیرو قابلیت Magic Resistance را از دست داده است اما در قبال آن سود بیشتری کرده است. حالا Inner Vitality با Beserker's Blood ترکیب و یکی شده و در همین حال یک قابلیت Disarm نیز به او اضافه شده است! دیگر چه تغییری بهتر این برای Huskar می‌خواهید؟ هیروی Huskar در مقابل بسیاری از هیروهای Physical Damage مانند Phantom Assassin ضعیف به حساب می‌آمد اما حالا که قابلیت Disarm دارد، جلوی چنین هیروهایی نیز می‌تواند بدون دردسر بازی کند. فقدان Magic Resistance در اوایل بازی نیز با اختصاص دادن 4 یا حتی 5 اسلات به Bracer خیلی راحت جبران می‌شود. از طرفی چنین آیتم بیلدی میزان HP و HP Regen این هیرو را به طرز وحشتانکی بالا می‌برد و او را به یکی از خطرناک‌ترین و جان‌سخت‌ترین هیروهای اول بازی تبدیل می‌کند. انتخاب این هیرو در مقابل هیروهای فاقد Disable، در پوزیشن کری و مید توصیه می‌شود.

سایر هیروهای Core

پیشنهاد جایگزین برای پوزیشن کری، هیروی Naga Siren خواهد بود که تغییرات او در 7.20 به نظرم تماما مثبت بوده است. داشتن 7 آرمور در اول بازی و قابلیت Rip Tide که حالا به حالت Passive درآمده باعث موثر بودن او در لاین Safe شده است. چنانچه در لاین Safe فارم خوبی نداشتید، فارم در جنگل توسط Illusionها گزینه جبران خواهد شد. نکته دیگر آنکه شدیدا توصیه می‌شود از خریدن Radiance خودداری کنید. در 7.20 خرید یک Manta Style و Diffusal Blade می‌تواند این هیرو را در اوایل بازی به شدت قوی کند و حتی برد شما را زودتر رقم بزند.

علت اینکه از هیروی AntiMage در لیست اصلی استفاده نکردم، به یقین چیزی جز نرف‌های پیاپیِ این هیرو در پچ‌های متوالیِ پس از 7.20 نیست و نقطه عطف آن قطعا 7.20e است. اول از همه آنکه قابلیت Counter Spell اکنون هم به لحاظ مدت زمان و همه به لحاظ مصرف مانا نرف قابل توجهی شده است. نکته دوم اینکه پیروزی با هیروی AntiMage همواره منوط به فارم مناسب و به دست آوردن هر چه سریع‌ترِ Battlefury است. حال سوال این است که اگر این اتفاق رخ ندهد یا خیلی دیر رخ دهد چطور؟ در پچ فعلی هیروهای کریِ پرطرفدار عمدتا هیروهایی مانند Phantom Assassin و Slark هستند که خیلی سریع به درگیری‌ها اضافه می‌شوند و برخلاف AntiMage به فارم طولانی مدت نیاز ندارند. این یعنی انتخاب AntiMage در 7.20 با ریسک بسیار بالایی همراه خواهد بود. بنابراین زمانی این هیرو به عنوان پوزیشن کری پیشنهاد می‌شود که حتما از فارم خود مطمئن باشید.

تغییر هیروی Chaos Knight و خصوصا باف اعمال شده در 7.20e می‌تواند قابل توجه باشد. مشکلی که هیروی Chaos Knight همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کند، سرعت فارم پایین است. بنابراین اگر از این هیرو به عنوان پوزیشن کری استفاده می‌کنید، توصیه این است که حتما در لاین مربوطه از کمک یک ساپورت تهاجمی استفاده کنید و تا می‌توانید از طریق کیل‌های پیاپی سرعت فارم و لول آپ خود را افزایش دهید.

در لاین مید اما هیروی Outworld Devourer نیز شدیدا به کسانی که به این هیرو مسلط هستند توصیه می‌شود. این هیرو در 7.20 دچار تغییراتی شده که تماما به نفع اوست. اگر برای لاین مید به جز Huskar یا هیروی مورد نظر خودتان گزینه‌ی بهتری پیدا نکردید، Outworld Devourer می‌تواند پیروزی را برای شما تضمین کند با این شرط که به او کاملا مسلط باشید و بدانید مقابل چه هیرویی در لاین مید بازی خواهید کرد.

هیروهای Support

یکی از نقاط ضعف پج قبل محدود بودن دامنه انتخاب هیروها در نقش ساپورت بود؛ یعنی در هر بازی به طور متوسط شاهد حضور صد در صدیِ هیروهایی مانند Crystal Maiden یا Shadow Shaman بودیم. خوشبختانه در 7.20 دامنه هیروهای ساپورت اندکی بیشتر شده است اما بدبختانه باز هم در این پح تنها چند هیروی ساپورت وجود دارند که قابل اعتماد هستند. این اعتماد از رابطه مستقیم با هیروی کری می‌آید به طوری که در پچ 7.20 معمولا اغلب بازیکنان هیروی کری خود را در فاز اول یا دوم پیک می‌کنند و به همین جهت شاهد حضور تکراریِ هیروهایی مانند Phantom Assassin یا Juggernaut در اکثر بازی‌ها هستیم. این نکته برای بازیکنان ساپورتِ باهوش از آن جهت بسیار مهم خواهد بود که می‌توانند هیروی ساپورت خود را در فازهای سوم و چهارم پیک کنند و در نتیجه، شانس بیشتری برای کانتر کردن هیروهای کری حریف داشته باشند. در ادامه به چند نمونه از هیروهای ساپورت اشاره خواهیم کرد که در مقابل هیروهای کری پچ 7.20 بسیار کارآمد ظاهر می‌شوند.

Bane

تغییر قابلیت Enfeeble و کاهش AS هیروی حریف یکی از چیزهایی خواهد بود که در پچ فعلی بسیار کاربرد دارد. هیروهایی مانند Phantom Assassin که AS بالایی در هنگام درگیری دارند، به راحتی توسط همین قابلیت کانتر می‌شوند و دست آنها را در اغلب موارد می‌بندند. از طرفی، افزایش زمان دیباف‌ها توسط همین قابلیت، Fiend's Grip هیروی Bane را به یکی از طولانی‌ترین Disableهای ممکن در بازی تبدیل می‌کند. قابلیت کاهش AS و Disable طولانی را در کنار قابلیت‌های قبلی این هیرو بگذارید؛ دیگر چه چیز بهتری از یک هیروی ساپورت می‌خواهید؟ از آنجایی که اغلب هیروهای کری در پچ فعلی از نوع Agility هستند و Phantom Assassin یکی از پاهای ثابت آن است، انتخاب این هیرو به عنوان پوزیشن ساپورت شدیدا توصیه می‌شود.

Dota2 Lich

Lich

Frost Shield جدید باعث شده تا این قابلیت به یکی از بهترین قابلیت‌های کل بازی و در نتیجه هیروی Lich را به یکی ساپورت‌های قوی پچ فعلی تبدیل کند. Frost Shield جدید به طرز جالب و یا شاید خنده‌داری قوی است به طوری که هم می‌توان از آن به صورت دفاعی و هم به صورت هجومی در ترکیب با هیروهای کری یا Initiator خودی استفاده کرد. فرض کنید هیروی Slark بخواهد در لاین وارد حمله شود یا از دست دشمن در حال فرار باشد یا مثلا هیروی Axe می‌خواهد درگیری را شروع کند یا اصلا در اوایل بازی در لاین هجومی بازی کند؛ خب چه قابلیتی بهتر از Frost Shield؟ این قابلیت از معدود قابلیت‌هایی است که هم در اوایل، هم در اواسط آن و حتی در اواخر بازی به شدت به قوی است. چنانچه در تیم خودی هیروی کری یا تانکی دارید که درگیری را شروع می‌کند، Lich بهترین گزینه به عنوان پوزیشن ساپورت خواهد بود.

قابلیت Sinister Gaze جدید اما اصلا قابلیت خوبی برای Lich به حساب نمی‌آید. 120 مانا برای Disable کردن حریف به مدت 1.2 ثانیه آن هم در رنج 500 واقعا قابلیت گل درشتی به حساب نمی‌آید. یک Disable همیشه در بازی قابل اعتنا و کارساز است اما زمانی که به میزان مصرف مانا و مدت زمان Disable آن بچربد که متاسفانه در رابطه با Sinister Gaze این اتفاق نیفتاده است. بنابراین برای اسکیل بیلد هیروی Lich تمرکز بیشتر روی Frost Shield و Frost Blast توصیه می‌شود و Sinister Gaze بهتر است در اولویت آخر قرار گیرد.

Lion

Lion یکی از قابل‌ترین هیروهای ساپورت در بازی است

اضافه شدن 50 دمیج به Finger of Death در ازای هر کیل موفق توسط آن، چیزی نیست که هیروی Lion را در این لیست قرار داده بلکه این هیرو پیش از این نیز یکی هیروهای Disabler قوی در بازی به حساب می‌آمد. دو قابلیت Disable از فاصله مناسب و قابلیت تامین مانا در لاین چیزهایی هستند که هیروی Lion را در پچ‌های قبلی نیز قابل توجه می‌کردند اما تغییر Finger of Death تنها باعث شد تا عده‌ای از بازیکنان ساپورت که قبلا سراغ این هیرو نرفته‌اند یا آنهایی که حتی یک بار هم این هیرو را امتحان نکرده‌اند، متوجه شوند که Lion یکی از قابل‌ترین هیروهای ساپورت در بازی است. حالا با تغییر Finger of Death می‌توان او را در اواخر بازی نیز تاثیرگذار دانست که می‌تواند با یک حرکت، یکی از هیروهای حریف را از بازی حذف کند و اساسا درگیری به صورت 5v4 ادامه یابد.

نکته‌ای که نباید از قلم بیفتد این است که انتخاب این هیرو برای نقش Core و مثلا در لاین مید، ریسک بسیار بالایی دارد چرا که در اواخر بازی و زمانی که هیروهای Core حریف درگیری را با BKB آغاز می‌کنند، Lion هیچ کاری نمی‌تواند بکند و اینجاست که برعکس پاراگراف بالا، درگیری در واقع 4v5 شروع می‌شود! بنابراین چنانچه از این هیرو برای لاین مید استفاده می‌کنید، پیشتر مطمئن شوید که بازی را خیلی زود تمام می‌کنید.

Rubick

هیچ یک از قابلیت‌های مختلف هیروهای بازی Dota2 قابل قیاس با یکدیگر نیستند اما Rubick در 7.20 جز آن دسته هیروهایی است که اتفاقا می‌تواند همه قابلیت‌های هیروی دیگر را بهتر از خودشان اجرا کند! قابلیت جدید Arcane Supremacy به شما این امکان را می‌دهد تا قابلیت خود یا هر نوع قابلیت دزدیده شده را موثرتر اجرا کنید. مثلا با داشتن 2 عدد Null Talisman و Level 4 Arcane Supremacy، این هیرو می‌تواند چیزی نزدیک به 400 Magic Damage توسط Fade Bolt به هیروهای حریف وارد کند. چنین موضوعی در رابطه با هیروی Rubick آن هم در اوایل بازی، بسیار قابل اعتناست. از این روی اگر جز آن دسته از افرادی باشید که با این هیرو خوب بازی می‌کند، در 7.20 شدیدا آن را توصیه می‌کنم.

سایر هیروهای Support

آن دسته از هیروهای ساپورتی که در پچ قبلی حضور موثر داشتند به 7.20 نیز راه یافته‌اند. بنابراین اگر در انتخاب هیروهای ساپورت فوق به هر دلیلی مشکلی داشتید، هیروهای جایگزین زیر پیشنهاد می‌شوند.

Shadow Shaman همیشه هیروی ساپورت قابلی بوده و هست و پچ 7.20 نیز استثنایی را شامل آن نمی‌کند. این هیرو از نظر Disable شباهت زیادی به هیروی Lion دارد و همچنین می‌تواند به کمک آلتیمیت خود، فراید Pushing را سرعت ببخشد، خصوصا زمانی که قصد هجوم به High Ground حریف را داشته باشید. چنانچه Lion به عنوان گزینه اول برای پوزیشن ساپورت موجود نبود، Shadow Shaman گزینه جایگزین مناسبی است.

Grimstroke اگر چه در ریز پچ‌های متوالیِ 7.20 اندکی نرف شده است اما همچنان هیروی قابل و قوی در بازی به حساب می‌آید. خصوصا اینکه اکنون با مکانسیم جدید Leash می‌توانید جلوی تحرک و فرار هیروهای حریف را نیز بگیرید.

Dazzle نیز می‌تواند در این لیست قرار بگیرد. با توجه به توضیحاتی که در رابطه با این هیرو در بخش Core داده شد، می‌توان از قابلیت Poison touch و Bad Juju به عنوان ساپورت در راستای تضمین برد درگیری‌های گروهی استفاده کرد.

هیروهای Offlane

متوسط زمان اغلب بازی‌های متای فعلی کمتر شده است و این یعنی اغلب Draftها بر مبنای زود تمام کردن بازی بنا می‌شوند. بدیهی است که پوزیشن آفلین در این راستا نقش مهمی دارد یعنی با توجه به متای فعلی، شما به هیرویی در پوزیشن آفلین نیاز دارید که قابلیت تهاجمی و اضافه شدن زودهنگام به درگیری‌ها را داشته باشد. از طرفی، مدت نسبتا زیادی می‌گذرد که ترکیب 1-1-3 دیگر در Dota2 محلی از اعراب ندارد. در وضعیت فعلی بازی دقیقا از زمانی که Towerهای لاین مید اندکی جلوتر آمدند، کار برای هیروهای Roamer سخت شد و این موضوع سبب شد تا Dota2 دوباره به ترکیب کلاسیک خود یعنی 2-1-2 بازگردد و پوزیشن Roamer عملا از بازی حذف شود. با این وجود در لیست زیر هیروهایی در پوزیشن آفلین پیشنهاد می‌شوند که علاوه بر بازی کردن به صورت Dual lane، به صورت Solo Lane نیز قوی ظاهر شوند.

Dota2 Magnus

Magnus

اگر فکر می‌کنید علت قرار دادن Magnus در این لیست تنها به تغییر قابلیت Shock Wave برمی‌گردد، سخت در اشتباهید. در 7.20 ما شاهد حذف یکی از مهم‌ترین آیتم‌های بازی یعنی Ring of Aquila بودیم. توجه اغلب هیروها، خصوصا هیروهای Core به این آیتم جدا از آنکه به Mana Regen و Utility آن بازگردد، به دمیج آن نیز برمی‌گردد به طوری که بسیاری از هیروها آن را تا اواخر بازی حفظ می‌کردند. حالا با حذف این آیتم اغلب‌های هیروهای Core، خصوصا هیروهای کری از کمبود شدید دمیج آن هم در اوایل بازی رنج می‌برند. هیروی Magnus تنها کسی است که می‌تواند این فقدان دمیج را با کمک Empower در اوایل بازی جبران کند و حتی هیروهای خودی را در فارم جلو بیاندازد. بسیاری از هیروهای کریِ 7.20 نظیر Phantom Assassin یا Juggernaut با کمک Empower قوی‌تر و موثرتر ظاهر می‌شوند و این یعنی هیروی Magnus اگر تا پیش از این در پوزیشن آفلین موفق بوده، در 7.20 موفق‌تر ظاهر می‌شود. اگر دقت کرده باشید «آیس‌فراگ» نیز متوجه این موضوع شد و قابلیت Empower را در 7.20e به شدت نرف کرد. قابلیت‌های پیشین این هیرو با توجه به توضیحاتی که در رابطه با Empower این هیرو داده شد، او را به یکی از بهترین هیروهای پوزیشن آفلین تبدیل می‌کند.

Brew Master

شخصا معتقدم هیروی Brew Master یکی از مظلوم‌ترین هیروهای بازی Dota2 بوده است به طوری که پیش از 7.20 او نقشی در متای بازی نداشت اما حالا با Rework شدن بسیاری از قابلیت‌های این هیرو، می‌توان او را یکی از قابل اعتناترین هیروهای پوزیشن آفلین دانست. هرچند در پچ‌های متوالی پس از 7.20 شاهد نرف برخی از قابلیت‌های او بودیم اما قدرت این هیرو در مقابل یکی از هیروهای کری متای فعلی یعنی Phantom Assassin مشخص می‌شود. از آنجایی که Phantom Assassin تماما روی دمیج خروجی خودش حساب می‌کند، Cinder Brew می‌تواند قابلیت خوبی برای مقابله با این هیرو در اوایل بازی باشد. از طرفی Drunken Brawler نیز به قدرت تهاجمی این هیرو اضافه می‌کند و اگر ساپورتِ Safe Lane حریف خیلی حواسش نباشد، می‌تواند او یا کری مقابل را حسابی اذیت کند. بنابراین Brew Master قابلیت‌های هجومی و دفاعی خوبی دارد و اگر به درگیری‌ها اضافه شود، برای مانور تیم خودی فضاسازی خوبی را فراهم می‌کند. اگر هم خدایی ناکرده اوضاع خیلی خطرناک شود، قابلیت Primal Split یک شانس دیگر برای نگه داشتن درگیری به شما می‌دهد یا برعکس، فرار شما از درگیری و گنک‌ها را راحت می‌کند.

برای هیروی Brew Master هیچگاه از آیتم Vladmir's Offering غافل نشوید

چنانچه در مقابل هیروهای مجیک دمیج بازی می‌کنید، داشتن دو عدد Bracer در اول بازی و سپس Pipe of Insight و Talent لول 15 شما را به یکی از سرسخت‌ترین هیروها مقابل مجیک دمیج تبدیل می‌کند. اما برای هیروی Brew Master هیچگاه از آیتم Vladmir's Offering غافل نشوید. این آیتم حکم یک Ring of Aquila قوی‌تر را برای شما دارد و HP Regen و Mana Regen که به شما و تیم خودی اضافه می‌کند، تاثیر بسزایی در درگیری‌های گروهی و نتیجه آنها دارد. برای خریدن Blink Dagger ابدا عجله نداشته باشید. Brew Master در 7.20 حتی بدون این آیتم هم می‌تواند تماما نقش یک تانک متحرک را بازی کند و جلودار هیروهای شما برای شروع درگیری یا عمل Push به High Ground دشمن باشد.

Sand King

بسیار خوشحالم که می‌بینیم یکی از هیروهای کنار رفته از متا به بازی بازگشته است. هیروی Sand King در چند پچ متوالی شاهد نرف‌های شدیدی بود به طوری که برای همیشه از متای بازی کنار رفت اما در 7.20 با تغییر بسیار ساده‌ی Sand Storm بسیاری از معادلات در رابطه با او تغییر کرد. تا پیش از این بسیاری از بازیکنان با لول آپ قابلیت Burrow Strike و Caustic Finale و اختصاص تنها یک لول به Sand Storm سعی داشتند در گنک‌های لاین مید یا Safe شرکت کنند اما اکنون این موضوع تغییر کرده است. در 7.20 اکثر بازیکنان تمرکز خود را روی Sand Storm می‌برند و با اختصاص یک یا دو لول به Caustic Finale، لاین Safe را برای کری تیم مقابل ناامن می‌کنند. اما علت چیست؟

بسیاری از هیروهای کری متای فعلی از نوع Melee هستند و در نتیجه برای فارمِ کریپ‌ها مجبور به نزدیک شدن به آنها هستند و این موضوع آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. حال فرض کنید در این حالت هیروی Sand King به کمک Sand Storm و Caustic Finale مدام از HP هیروی کری مقابل کم کند و او وادار به عقب‌نشینی و خرید آیتم‌های Healing بکند. این یعنی هیروی Sand King مدام روی اعصاب هیروی کری حریف می‌رود و او را از فارم عقب می‌اندازد. از طرفی بازی کردن با Sand Storm چه در لاین و چه در جنگل، سرعت فارم Sand King را نیز افزایش می‌دهد و در نتیجه رسیدن شما به آیتم Blink Dagger را سرعت می‌بخشد. اگر از جمله کسانی هستید که به این هیرو و قابلیت Caustic Finale او مسلط است، لول آپ کردن Sand Storm در کنار آن و حضور در پوزیشن آفلین را شدیدا توصیه می‌کنم.

Centaur Warrunner

با تغییر قابلیت Return این هیرو و تبدیل شدنش به یک قابلیت قوی‌تر به نام Retaliate هیروی Centaur Warrunner عملا به یک هیروی Right Click با دمیج بالا در پوزیشن آفلین تبدیل شده است. با توجه به توضیحاتی که در رابطه با هیروهای کریِ متایِ فعلی و Melee بودن اغلب آنها در پاراگراف قبلی دادم، هیروی Centaur Warrunner با دمیج بالایی که از طریق Retaliate به دست می‌آورد می‌تواند حسابی روی اعصاب هیروی کری مقابل برود اما تنها به یک شرط و آن اینکه در کنار کریِ مقابل، هیروی ساپورت Disable قوی مانند lion وجود نداشته باشد. با وجود اینکه تنها قابلیت جدید Retaliate به این هیرو اضافه شده است، به نظر می‌رسد این هیرو همچنان به دلیل قابلیت آلتیمیت خود یعنی Stampede است که در پوزیشن آفلین ظاهر می‌شود، قابلیتی که به تیمتان امکان شروع درگیری یا فرار از آن را می‌دهد.

Dota2 Axe

سایر هیروهای Offlane

هیروی Axe همیشه و در هر متای Dota2 به عنوان یکی از اولین هیروهای Anti-Carry شناخته می‌شود

برای هیروهای جایگزین در لاین آفلین، انتخاب‌ها محدود به همان هیروهای پچ قبلی است. برای مثال هیروی Axe یکی از قابل‌ترین و بهترین هیروهای ممکن در پوزیشن آفلین است. هیروی Axe همیشه و در هر متای Dota2 به عنوان یکی از اولین هیروهای Anti-Carry شناخته می‌شود. این را بگذارید در مقابل هیروهای کریِ 7.20 که عمدتا از نوع Agility و Melee هستند. در نتیجه هیروی Axe به عنوان پوریشن آفلین بهترین جایگزین ممکن است.

هیروی Beast Master اما با وجود اینکه از نظر محبوبیت همچنان مانند Brew Master مظلوم است، می‌تواند جایگزین مناسبی در پوزیشن آفلین باشد. تغییر قابلیت Call of the wild hawk نیز عملا وارد رایگان و نامرئی را در اختیار او قرار می‌دهد، اگر چه این قابلیت برای پوزیشن آفلین آن هم در دقایق ابتدایی برتری گل درشتی به حساب نمی‌آید اما در بلند مدت می‌تواند جای‌گیری تیم خودی و پیدا کردن هیروهای دشمن را برایتان اندکی آسان‌تر کند.

هیروهای Spirit Breaker و Undying در حال حاضر به خاطر نرف‌های اعمال شده مانند سابق قابل اعتماد نیستند و تنها در صورتی برای پوزیشن آفلین پیشنهاد می‌شوند که تیم شما قابلیت Snow Balling را داشته باشد. در غیر این صورت بازی خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنید به ضرر شما تمام می‌شود.

بازی Dota2 در پچ 7.20 شاهد یکی از بزرگ‌ترین تغییرات این بازی بوده است و این موضوع سبب شد تا متای بازی خصوصا در بخش هیروها دچار تغییرات وسیعی شود. پچ‌های متوالی که این روزها یکی از پس دیگری منتشر می‌شوند در حقیقت برای به تعادل رساندن هرچه بیشتر هیروها و آیتم‌های 7.20 هستند و احتمال انتشار پچ‌های بعدی در آینده نیز چندان دور از انتظار نیست. چنانچه در آینده تغییر قابل توجهی در متای بازی به وجود آید، آن را در یکی دیگر از سری مقالات «تحلیل و بررسی پچ بازی Dota 2» مورد آنالیز قرار خواهیم داد. شما نیز می‌توانید نظرات خود را در رابطه هیروهای 7.20 با زومجی درمیان بگذارید و به بحث و تبادل نظر با یکدیگر بپردازید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده