// شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

تحلیل و بررسی پچ 7.21 بازی Dota 2

در این مطلب نگاهی اجمالی به پچ 7.21 بازی Dota 2 خواهیم انداخت و توضیح خواهیم داد که چرا هیروهای Strength اکنون از اهمیت زیادی برخوردارند.

آنالیز و بررسی نسخه‌های مختلف پچ بازی Dota 2 یکی از دغدغه‌های کاربران این بازی محبوب به شمار می‌رود چرا که تغییرات انجام شده در پچ بازی سبب می‌شود تا بسیاری از روش‌ها و استراتژی‌های بازی تغییر کند و در نتیجه هم‌سازی با این تغییرات برای بسیاری از کاربران نوعی چالش را به وجود آورد. در هر سری از مطالب «تحلیل و بررسی پچ بازی Dota 2» سعی می‌شود تا به بررسی و تحلیل پچِ به روزِ بازی Dota 2 پرداخته شود و با پررنگ کردن بخش‌های مهم آن، نکات لازم و کاربردی که کاربران مختلف می‌توانند از آنها استفاده کنند بیان شوند. پیش از ورود به بررسی و آنالیز پچ، ذکر چند نکته ضروری است:

  • هدف این مطلب به هیچ عنوان پوشش خبری و ترجمه خط به خط پچ‌های Dota 2 نیست بلکه تنها سعی می‌شود تا نکات مهم و کلیدی پچ، با رویکرد بررسی و تحلیل بازتعریف شوند. بنابراین بسیاری از مباحث پایه‌ایِ Dota 2 شامل این مطلب نخواهند شد.

  • مبنای بسیاری از تحلیل‌ها و نتایج، استفاده از آمار و مستندات به روز است و زومجی برای این کار از سایت Dotabuff به عنوان مرجع استفاده خواهد کرد. با این حال سعی شده است تا تجربیات نویسنده نیز به عنوان مکمل به تحلیل و بررسی‌ها اضافه شود.

  • شما نیز می‌توانید از سایت مرجع Dotabuff برای بررسی بازی‌های خود با جزییات بیشتر استفاده کنید و در صورت لزوم، آن را با زومجی یا دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. برای این کار کافی است در قسمت تنظیمات بازی، تیک گزینه Expose Public Match Data را زده باشید. سپس با مراجعه به سایت Dotabuff و لاگین کردن در آن، از ویژگی‌های کاملا شخصی‌سازی شده آن استفاده کنید.

پس از انتشار پچ نسخه 7.20 شاهد این بودیم که هیروهای Agility جای خود را در بازی حسابی محکم کرده بودند که سرآمد آن هیروهایی نظیر Slark و Phantom Assassin بود که در البته در زیرپچ‌های پیاپی این هیروها کمی به تعادل نسبی رسیدند. در 7.21 اما قضیه کمی فرق کرده است. در 7.21 شاهد بازگشت هیروهای Strength هستیم که به مدت زیادی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته بودند اما اکنون جز قابل‌ترین هیروهای بازی به حساب می‌آیند.

نکته اول آنکه در این پچ قضیه‌ی primary attribute bonus به کلی از بین رفته است؛ یعنی هیروهای سه کلاس مختلف دیگر از خواص primary attributeهای خود استفاده‌ی مضاعف نمی‌برند اما به همان میزان رشد primary attribute در آنها زیاد شده است. بنابراین طبیعی است که هیروهای کلاس Strength نیز اکنون از رشد Strength بیشتری برخوردار باشند.

نکته دوم آنکه میزان HP به ازای هر Strength از 18 به 20 تغییر یافته است. این بدان معناست که هیروهای کلاس Strength اکنون از HP بیشتری در دراز مدت برخوردار بوده و در نتیجه خاصیت‌ تانک بودن (بخوانید دیرمرگ بودن) خود را بیشتر بروز می‌دهند.

نکته سوم آنکه اغلب هیروهای کلاس Strength از فقدان شدید Move Speed خصوصا در اوایل بازی رنج می‌بردند اما در 7.21 این مشکل تا حد قابل توجهی رفع شده است. در میان لیست هیروهایی که MS آنها بیشترین رشد را داشته است می‌توان به هیروهای Legion Commander، Lifestealer، Sven و Wraith King اشاره کرد. البته در این لیست می‌توان با استثنا هیروی Ursa را نیز که از کلاس Strength نیست جای داد. هیروی Ursa رشد Strength قابل توجهی داشته است و کارکرد آن در بازی کمترین شباهت را به هیروهای Agility دارد. افزون بر این ما شاهد رشد MS در هیروهایی هستیم که همگی از نوع Melee بوده‌اند که در اغلب موارد حتی مشکل راه رفتن ساده در لاین را در داشته‌اند. اما حالا که MS آنها به اندازه +15 تغییر کرده دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

در نتیجه‌ از سه پاراگراف بالا می‌توان استدلال کرد که چرا Winrate هیروهای Ursa و Lifestealer در پچ 7.21 به طرز وحشتناکی رشد کرده است. علت این موضوع بسیار ساده است؛ آنچه که باعث می‌شود تا هیروهای Life Stealer و Ursa بتوانند پتانسیل کیل گرفتن را داشته باشند، چسبیدن به هیروی حریف است. وقتی در 7.21 همین هیروها 15 پونت اضافه MS دریافت کرده‌اند، بدیهی است که بتوانند فاصله خود را با حریف به حداقل رسانده و در نتیجه گرفتن کیل را تضمین کنند. به عنوان مثال هیروی Ursa تا پیش از این نیاز به کامل کردن Phase Boots داشت تا بتواند به هیروی مقابل چسبیده یا او را دنبال کند اما اکنون همین کار را می‌تواند با تنها داشتن یک Boots خالی انجام دهد. این موضوع در مورد هیروهای Life Stealer، Sven و حتی Wraith King نیز صادق است. قابلیت تحرک بیشتر برای هیروهای کلاس Strength یک برتری جدی به حساب می‌آید.

Dota2 Sven

در آن سوی  قابلیت Warcry هیروی Sven تغییر کرده و به یک قابلیت Strength-based تبدیل شده است. در نتیجه‌ی این امر حضور این هیرو در پوزیشن آفلین همچنان توجیه می‌شود. کافی است در اوایل بازی با دو عدد Bracer در پوزیشن آفلین بازی کنید و قابلیت Warcry را به حداکثر برسانید، دیگر به سختی خواهید مرد و چه بسا اگر Crimson Guard و Vladmir's Offering را نیز در اواسط تا اواخر بازی داشته باشید، حضور شما در تیم به عنوان یک تانکِ آفلینر و با توجه با تاثیر هیروهای Strength در این پچ، به ثبات بیشتری می‌رسد.

اما در پچ 7.21 بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به یکی از مظلوم‌ترین هیروهای تاریخ دوتا که تا قبل از پچ 7.21 توجهی به آن نمی‌شد. بله! منظورم هیرویی جز Chaos Knight نیست. این هیرو در پچ‌های اخیر به مرور زمان و آرام آرام باف شده بود اما کمتر کسی به آن توجه می‌کرد تا اینکه در پچ 7.21 شاهد یک باف اساسی برای این هیرو بودیم که اصلی‌ترینِ آن، کم و ثابت شدن کولدانِ قابلیت Chaos Strike است. تصور کنید هر 4 ثانیه با یک ضربه‌ی Chaos Strike چطور می‌توانید رویِ مخ هیروهای حریف بروید، چه بسا اگر ساپورت کنار شما قابلیت Stun یا Disable داشته باشد، کیل را به راحتی دریافت خواهی کرد. تنها نکته منفی این هیرو چیزی جز سرعت فارم پایین آن نیست. بنابراین اگر در لاین از فارم خوبی برخوردار هستید، ابتدا سراغ Hand of Midas بروید تا کمبود فارم در بلند مدت جبران شود.

در نظر داشته باشید که آیتم Drum of Endurance اساسا آیتم بهتری نسبت به قبل شده است

ضعف دیگر این هیرو فقدان شدید Mana و Mana Regen است. عده‌ی بسیار زیادی برای رفع این مشکل سراغ آیتم Echo Saber می‌روند. چه آیتمی بهتر از Echo Saber که قابلیت تهاجمی را در کنار Mana Regen دارا باشد. اما واقعیت این است که گزینه‌ی بسیار بسیار بهتری از Echo Saber وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند و آن چیزی جز Drum of Endurance نیست. آیتم Drum of Endurance همان میزان Mana Regen را به یک هیرو می‌دهد که Echo Saber می‌دهد. همچنین در حالت اکتیو، میزان 35 AS دارد که قابلیت تهاجمی بهتری نسبت به Echo Saber قلمداد می‌شود چرا که دو ضربه پشت سر هم با 4 ثانیه کلودانِ قابلیت Chaos Strike چندان موثر نیست اما اگر ضربات متوالی را با سرعت بیشتری وارد کنید قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت. این را هم در نظر داشته باشید که Drum of Endurance به شما MS هم اضافه می‌کند و در نتیجه فاصله شما و حریف به حداقل می‌رسد. این برتری‌ها را به این موضوع نیز اضافه کنید که آیتم Drum of Endurance بسیار ارزان‌تر از Echo Saber است! در این حالت به نظر خودتان Drum of Endurance گزنیه بهتری نخواهد بود؟

Dota2 CK

این نکته را در نظر داشته باشید که آیتم Drum of Endurance اساسا آیتم بهتری نسبت به قبل شده است و نه تنها برای بسیاری از هیروها در کلاس‌های مختلف قابل استفاده است، بلکه در پچ 7.21 برای هیروهای Strength شدیدا توصیه می‌شود؛ یعنی اگر از این ایتم برای هیروهایی نظیر Sven در پوزیشن آفلین نیز استفاده کنید، نتیجه خوبی خواهید گرفت چرا که Mana Regen و AS دو خاصیتی است که هیروهای Strength شدیدا از فقدان آنها رنج می‌برند و آیتم  Drum of Endurance با هزینه بسیار مناسبی این فقدان را جبران می‌کند. در حقیقت در پچ 7.21 با شیفت شدن متای بازی به سمت هیروهای Strength خرید و استفاده از این آیتم توجیه بیشتری پیدا می‌کند.

در 7.21 آیتم‌های بسیار دچار تغییرات اندکی شده‌اند اما از میان آنها بد نیست چند نمونه از تغییرات اساسی و مهم را مورد بررسی قرار دهیم.

آیتم Holy Locket از آیتم Energy booster در ترکیب خود استفاده می‌کند و در نتیجه‌ی این تغییر، خرید این آیتم برای هیروهایی نظیر Timbersaw و Necrophos را توجیه می‌کند چرا که اساسا این هیروها از Mana pool سود زیادی می‌برند. در نتیجه خرید این آیتم برای هیروهای نام برده در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد هرچند که می‌توان از آن برای بسیاری از هیروهای ساپورت و Healer استفاده کرد.

Vladmir's Offering همچنان از جمله آیتم‌هایی است که از فاز Early Game تا Late Game حسابی به کار می‌آید

آیتم Vladmir's Offering در این پچ شدیدا نرف شده است. بعد از آنکه استفاده از این آیتم برای هیروهای آفلینر حسابی شایع شده بود و اغلب هیروها حتی هیروی Nature's Prophet نیز که از نوع Ranged محسوب می‌شود، آن را در لیست اولین آیتم‌های اصلی قرار می‌داد گویا آیس‌فراگ تصمیم گرفت تا خاصیت HP Regen را به کلی از این ایتم حذف کند. اما جالب این است که هیروهای آفلینر هنوز هم از این آیتم استفاده می‌کنند چرا که خواص Life Steal، Mana Regen و آرمور اضافه درگیری‌های گروهی، عمل Push و ماندگاری در لاین را بهبود می‌بخشند. بنابراین Vladmir's Offering همچنان جز آیتم‌های Utility مناسب در بازی است. گویا باید در پچ بعدی شاهد نرف مجدد یا تغییر این آیتم باشیم. اما چنانچه جز کسانی هستید که در پوزیشن آفلین بازی می‌کند، خرید این ایتم همچنان توصیه می‌شود. Vladmir's Offering همچنان از جمله آیتم‌هایی است که از فاز Early Game تا Late Game حسابی به کار می‌آید.

Dota2 Ursa

اما سرآمد تغییرات آیتم‌ها مربوط به دو آیتم Phase Boots و Power Treads می‌شود. نمی‌دانم ما باید به ریش آیس‌فراگ بخندیم یا او دارد ما را سرکار می‌گذارد! این دو آیتم اکنون به همان شکل‌های پیش از پچ 7.20 برگشته‌اند. در حقیقت آیس‌فراگ هر آنچه که در 7.20 در رابطه با این دو آیتم اعمال کرده بود را به نوعی Undo کرده است. تنها تفاوت آن به این برمی‌گردد که Phase Boots نسبت به پیش از 7.20 حالا دارای آرمور نیز هست و به نظر من این موضوع یک نقطه قوت برای هیروهای Strength محسوب می‌شود که اول به آنها اشاره کردم. هیروهای نام برده خصوصا Life Stealer و Wraith King شدیدا از کمبود آرمور و دمیج رنج می‌برند که این آیتم علاوه بر اضافه کردن به دمیج، آرمور آنها را نیز بالا می‌برد. در نتیجه این تغییر بیش از هر چیزی به نفع هیروهای Strength است. البته این را نیز را نظر داشته باشید که Phase Boots برای هیرویی نظیر Monkey King نیز توجیه بهتری خواهد داشت. اضافه شدن MS، دمیج و آرمور بالا چیزی است که اگر آنها را در کنار هم به این هیرو اضافه کنیم، نتیجه خوبی خواهیم گرفت. همچنین هیروی Ursa اگر بتواند سریع‌تر سراغ Phase Boots برود، نتیجه بهتری را در لاین خواهد داشت. بنابراین می‌توان این ادعا را داشت که آیتم Phase Boots بیشترین برد را برای هیروهای کری کلاس Strength داشته است.

جمع‌بندی

با توجه به تمامی مواردی که گفته شد می‌توان این نتیجه را گرفت که پچ 7.21 مختصِ هیروهای Core در کلاس Strength است و این موضوع را باید به فال نیک گرفت. رسم کهنه‌ی بازی دوتا سبب شده بود تا هیروهای Agility پای خود را در جایگاه کری محکم کنند اما اکنون می‌توان ادعا کرد که هیروهای Strength در پوزیشن کری نیز می‌توانند در رقابت با هیروهای Agility قرار بگیرند. اگر تا پیش از این هیروهایی نظیر Slark یا Phantom Assassin در صدر هیروهای کری قرار داشتند، اکنون نوبت به هیروهای Strength است که عرض اندام کنند. بنابراین اگر در پچ 7.21 شاهد حضور مستمر هیروهایی نظیر Life Stealer، Chaos Knight، Sven و یا حتی Ursa باشیم که کارکردی مشابه هیروهای Strength دارد، چندان نباید تعجب کرد. پچ 7.21 نقطه‌ی بازگشت هیروهای Strength به بازی است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده