نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۱

حقایق جالب فیلم Tenet - تنت

در این مقاله به‌بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Tenet، جدیدترین اثر کریستوفر نولان و یکی از بهترین فیلم‌های اکشن 2020 خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

«ما در دنیایی تاریک و روشن زندگی می‌کنیم و در انتهای این گرگ‌ومیش، هیچ دوستی را نمی‌یابیم». از جدیدترین فیلم کریستوفر نولان می‌توان به‌عنوان نه‌تنها یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌های او بلکه یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما نام برد. فیلم تنت (Tenet) به وارونگی زمان و پیچیدگی‌های آن می‌پردازد و خیلی راحت می‌تواند کوهی از اطلاعات ریز و درشت را در دقیقه دقیقه خود به شما منتقل کرده و درکنار آن باعث شود که خون در رگ‌های شما با سرعت بیشتری جریان پیدا کند. کریستوفر نولان که به استفاده نکردن از پرده سبز در فیلم‌های خود معروف است در ساخت این فیلم هم تا جای ممکن تمام صحنه‌های اکشن و اتفاقات مهم آن را به‌صورت کاملا واقعی به‌تصویر کشیده تا جزییات مراحل ساخت این فیلم برای مخاطبان آن بسیار جالب تلقی شوند. فیلم «تنت» با حضور بازیگرانی برجسته مانند جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، کنت برانا، الیزابت دبیکی و مایکل کین یک اثر بسیار سرگرم‌کننده و البته پیچیده به‌شمار می‌رود که بدون شک تنها یک بار تماشا کردنش برای متوجه شدن تمام نکات آن کافی نخواهد بود.

فیلم «تنت» به تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان و همسری وی یعنی اما توماس و توسط استودیو برادران وارنر تولید و در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۰ (۵ شهریور ۱۳۹۹) اکران شد. نظرات مثبت و منفی زیادی پیرامون این فیلم وجود دارد که بااین‌حال نمی‌توان تأثیرگذار بودن این فیلم در صنعت سینما را نادیده گرفت. ما در این مقاله به نقد و تحلیل داستان فیلم Tenet نخواهیم پرداخت و تنها نگاهی می‌کنیم به نکات و حقایق جالب این فیلم، پس اگر هنوز این فیلم را مشاهده نکرده‌اید قسمت مهمی از روند داستانی آن برای شما لو نخواهد رفت. همچنین باتوجه‌به جزییات بسیار زیاد و جالب در مراحل فیلم‌برداری این اثر تصمیم گرفتیم تا نگاهی بسیار وسیع‌تر به این قسمت از مراحل ساخت این فیلم داشته باشیم؛ پس این شما و این هم جالب‌ترین حقایق فیلم Tenet.

کریستوفر نولان و نیتن کراولی در حال صحبت کردن درباره فیلم tenet

۱- محرمانه بودن داستان فیلم

شاید مهم‌ترین المان فیلم جدید کریستوفر نولان، سربسته بودن روند داستان آن قبل از اکران تلقی شود. این رازداردی باعث شد تا حتی پس از پخش نخستین تریلر فیلم هم به‌هیچ‌وجه نتوانیم به‌طور قطع بگوییم داستان فیلم درباره چه موضوعی جریان دارد. درنهایت پس از انتشار آخرین تریلر از این فیلم سرنخ‌هایی هرچند جزیی از روند داستانی آن برای مخاطبان مشخص شد که باز هم همه چیز را روشن نمی‌کردند. شاید این محرمانه بودن داستان فیلم یکی از مهم‌ترین عواملی باشد که طرفداران این فیلم و دوست‌داران کریستوفر نولان را برای تماشا کردن آن هیجان‌زده کرده بود.

این موضوع روی بازیگران این فیلم به‌خصوص بازیگران نقش‌های اصلی آن تاثیر زیادی داشته است. نولان اصلا قصد نداشت کوچک‌ترین اطلاعاتی از داستان فیلم جدیدش به بیرون درز کند. به‌همین‌دلیل روی مطالعه فیلم‌نامه توسط بازیگران فیلم بسیار حساس بود، به‌طوری‌که تنها مایکل کین اجازه داشت فیلم‌نامه مربوط‌به شخصیت خود را قبل از شروع فیلم‌برداری مطالعه کند. همچنین بازیگران شخصیت‌های اصلی داستان یعنی رابرت پتینسون و جان دیوید واشنگتن برای مطالعه فیلم‌نامه نهایی باید پشت درهای قفل شده در اتاق‌های استودیو برادران وارنر به‌مطالعه فیلم‌نامه می‌پرداختند. سایر بازیگران فیلم نیز برای مطالعه فیلم‌نامه مربوط‌به خودشان محدودیت‌های زیادی پیش رو داشتند تا به‌این‌ترتیب هیچ جزییاتی از داستان فیلم به فضای مجازی راه پیدا نکند.

شخصیت نیل با بازی رابرت پتینسون در فیلم Tenet

۲- شخصیت نیل با بازی رابرت پتینسون

شخصیت نیل که ایفای نقش آن برعهده رابرت پتینسون قرار داشت را می‌توان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های داستان قلمداد کرد. ایفای نقش پتینسون در این فیلم شباهت‌های زیادی به شخصیت جیمز باند داشت؛ فردی که با ظاهری اتو کشیده و بسیار رسمی به‌عنوان یک مامور مخفی وارد روند داستان فیلم می‌شود. بااین‌حال پتینسون در مصاحبه‌ای گفت که برای ایفای این نقش در فیلم Tenet از جیمز باند الهام نگرفته و شخص دیگری را برای بازی در این نقش الگو قرار داده است. پتینسون از کریستوفر هیچنز، خبرنگار و نویسنده فقید بریتانیایی به‌عنوان منبع الهام اصلی خود برای ایفای نقش شخصیت نیل یاد کرد و گفت: «جزییات شخصیتی هیچنز همیشه برای من یک الگوی کامل بوده‌اند و به‌همین‌دلیل از جزییات شخصیتی هیچنز مانند نحوه صحبت کردن و رفتارهای او الگوهای زیادی گرفته‌ام و خوشحال هستم که کریستوفر نولان با پیشنهاد من برای اضافه کردن جزییات شخصیتی او به شخصیت نیل موافقت کرد».

کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم Tenet

۳- ۲۰ سال در فکر Tenet

درحالی‌که کریستوفر نولان تنها ۶ سال پیش شروع به نوشتن فیلم‌نامه فیلم تنت کرده ولی ایده ساخت چنین فیلمی با این داستان بیش از ۲۰ سال در ذهن او جای داشته است. نولان در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده که هسته داستان این فیلم بیش از ۲ دهه در ذهن او قرار داشته و در طول این سال‌ها به‌طور مداوم تغییراتی را روی آن انجام داده تا سرانجام به چیزی تبدیل شود که ما امروز شاهد آن هستیم. اگر فیلم Tenet را با دقت تماشا کرده باشید مطمئنا به این نتیجه رسیده‌اید که به‌تصویر کشیدن چنین ایده‌هایی به زمان زیادی نیاز دارند و تنها در طول چند سال شکل نمی‌گیرند. نکته بسیار مهم درباره این موضوع این است که در طول تمام این سال‌ها این کارگردان بریتانیایی موفق شده تا یک بالانس بسیار مناسب بین المان‌های علمی-تخیلی و حقایق علمی و واقعی ایجاد کند. به‌طورحتم نولان برای معنی بخشیدن به تمام این ایده‌ها به زمان زیادی نیاز داشته تا بتواند موضوعات علمی-تخیلی را در واقعی‌ترین شکل ممکن به ما نشان دهد تا ما به‌عنوان یک بیننده بتوانیم به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، چیزی که به‌راحتی می‌توانیم در سایر فیلم‌های او نیز آن را ببینیم.

کریستوفر نولان و جان دیوید واشنگتن در فیلم tenet

۴- نام ابتدایی فیلم

با نگاه کردن به‌عنوان این فیلم یعنی کلمه «Tenet» می‌توانیم به‌خوبی با هسته و ایده اصلی داستان فیلم آشنا شویم. این کلمه که معنای لغوی آن «ایده»، «عقیده» یا «انگاشته» است به مخاطبان کمک می‌کند تا ایده اصلی داستان فیلم یعنی وارونگی زمان، برای آن‌ها ملموس‌تر باشد. به‌همین دلیل برای متوجه شدن «ایده» این فیلم باید آن را با دقت بیشتری تماشا کنیم تا به Tenet نزدیک شویم. بااین‌حال کلمه «تنت» انتخاب نخست کریستوفر نولان برای عنوان این فیلم نبوده؛ او در آغاز نوشتن فیلم‌نامه عبارت «Merry Go Round» را برای عنوان فیلم جدید خود در نظر داشته است. این عبارت که مثل کلمه «تنت» تقریبا همان معنی وارونگی را القا می‌کند شاید برای ایده و روند داستانی فیلم مناسب بوده ولی بدون شک کلمه «Tenet» نسبت‌به آن تاثیرگذاری بیشتری دارد و خیلی راحت‌تر در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. همچنین کلمه «تنت» را می‌توانیم بسیار نزدیک‌تر به ایده داستان این فیلم نسبت‌به عبارت «Merry Go Round» بدانیم.

پشت صحنه مراحل فیلم‌برداری فیلم tenet در سکانس تعقیب و گریز خیابانی

۵- یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های غیراقتباسی تاریخ

این موضوع بر کسی پنهان نیست که درحال‌حاضر کریستوفر نولان یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های هالیوود تلقی می‌شود و به‌همین‌دلیل است که در مراحل ساخت یک فیلم به کارگردانی او، استودیو سازنده فیلم تمام تلاش خود را می‌کند تا نیازهای نولان را برای ساخت هرچه‌بهتر آن اثر فراهم کند. همان‌طور که اطلاع دارید فیلم Tenet یک فیلم غیراقتباسی است که نسبت‌به فیلم‌های بلاک‌باستری هالیوود که غالبا در یک مجموعه سینمایی تهیه می‌شوند باید کم‌هزینه‌تر باشد ولی استودیو برادران وارنر برای ساخت فیلم «تنت» بودجه بسیار هنگفتی معادل ۲۰۵ میلیون دلار را در اختیار کریستوفر نولان قرار داد. درباره سکانس‌های پرهزینه فیلم و نحوه فیلم‌برداری آن‌ها در ادامه مقاله مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد.

بودجه ساخت فیلم Tenet حدود ۲۰۵ میلیون دلار بوده که برای یک فیلم غیراقتباسی بودجه‌ای بسیار هنگفت به‌شمار می‌رود

بدون شک چنین بودجه‌ای برای یک فیلم غیراقتباسی بسیار زیاد به‌شمار می‌رود و همین موضوع فیلم Tenet را به یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های غیراقتباسی تاریخ تبدیل کرده است. درحالی‌که فیلم Endgame در مجموعه سینمایی «انتقام‌جویان» بودجه هنگفت‌تری نسبت‌به «تنت» دریافت کرده ولی احتمال موفقیت و فروش بیشتر آن بسیار بالاتر از یک فیلم غیراقتباسی خواهد بود. چراکه نام آن مجموعه و محبوبیت آن به‌تنهایی مخاطبان بیشتری را به سینماها خواهند کشاند. بااین‌حال سپردن چنین بودجه‌ای توسط یک استودیو به کریستوفر نولان برای ساخت یک فیلم غیراقتباسی نشان می‌دهد که این کارگردان چه ارزش بالایی برای آن استودیو دارد و از طرفی مشخص می‌کند که استودیو برادران وارنر به کار نولان اطمینان کامل دارد.

جان دیوید واشنگتن و کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم tenet

۶- واقعی بودن موضوعات علمی فیلم 

اگر فیلم‌های نولان را دیده باشید قطعا می‌دانید که او علاقه زیادی به نشان دادن موضوعات علمی‌-تخیلی در یک بستر واقع‌گرایانه دارد. در همین راستا هسته اصلی جدیدترین فیلم او نیز درباره موضوعات علمی-تخیلی است و برای متوجه شدن آن به تصور کردن و خیال‌پردازی درباره المان‌های فیلم احتیاج بیشتری داریم تا حقایق اثبات‌شده علمی. نولان برای به‌تصویر کشیدن ایده بسیار جذاب و جدید خود که درباره وارونگی زمان جریان دارد دقیقا مانند فیلم Interstellar از کیپ تورن، فیزیک‌دان برجسته آمریکایی دعوت کرد تا در مراحل ساخت فیلم مشاوره‌های علمی گوناگونی درباره المان‌های داستان این اثر از او بگیرد.

کریستوفر نولان برای به‌تصویر کشیدن موضوعی مانند آنتروپی بدون شک به کمک افرادی که درباره این مسائل تحصیلات آکادمیک دارند، نیاز داشته است. با تماشای این فیلم به‌راحتی می‌توان متوجه شد که در برخی از سکانس‌های آن شاید قوانین فیزیک به چالش کشیده شوند ولی اینجا جایی است که کیپ تورن وارد می‌شود و اجازه نمی‌دهد که اتفاقات فیلم قوانین اثبات‌شده فیزیک در جهان واقعی را نقض کنند. او به کریستوفر نولان و تیم سازنده این فیلم کمک بسیاری کرد تا اتصال آن‌ها به قوانین فیزیک و زمان قطع نشود و درکنار آن‌ها نولان قادر باشد ایده‌های خلاقانه خود را درون داستان اصلی فیلم قرار دهد و آن‌ها را به‌تصویر بکشد. اگر می‌خواهید موضوعات علمی فیلم Tenet را به‌طور کامل بدانید و از تمام جزییات ریز و درشت آن اطلاع داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

نگاه الیزابت دبیکی به یکی از شخصیت های مهم فیلم روی قایق فیلم Tenet

۷- شخصیت کت با بازی الیزابت دبیکی

نظرهای مثبت و منفی زیادی درباره تیم بازیگران فیلم Tenet وجود دارد که برخی بر این عقیده بودند که نولان با تعویض تیم بازیگران همیشگی خود مرتکب اشتباه شده و برخی هم عقیده‌ای برخلاف این موضوع داشتند. نکته مشترک این دو گروه این است که تقریبا تمام مخالفان و موافقان بازیگران فیلم «تنت»، بازی هنرمندانه الیزابت دبیکی در نقش کت بارتون را یکی از بهترین و پررنگ‌ترین نکات این اثر قلمداد کرده‌اند. با تماشای جدیدترین فیلم کریستوفر نولان و روبه‌رو شدن با هنرنمایی الیزابت دبیکی، این فکر به ذهن شما هم سرایت خواهد کرد که گویی این نقش تنها و تنها برای این بازیگر فرانسوی-استرالیایی خلق شده است. این ایده تنها یک فکر و حدس نیست و یک واقعیت تلقی می‌شود.

کریستوفر نولان شخصا ایفای نقش شخصیت کت را به الیزابت دبیکی پیشنهاد داد و در مصاحبه‌ای گفت که پس از نوشتن فیلم‌نامه نهایی مربوط‌به این شخصیت تنها او را برای بازی در این نقش درنظر داشته است. بااین‌حال الیزابت دبیکی از نولان خواست تا برای این نقش آزمون بازیگری بدهد تا خیلی راحت این نقش را به‌دست نیاورده و حداقل تلاش خود را برای آن انجام داده باشد. تهیه‌کننده فیلم Tenet یعنی اما توماس، پیشنهاد حضور الیزابت دبیکی در این فیلم را پس از مشاهده ایفای نقش او در فیلم Widows به کریستوفر نولان داد و نولان هم پس از این پیشنهاد فیلم‌نامه مربوط‌به شخصیت کت را تنها برای حضور الیزابت دبیکی به شکل دیگری درآورد. به‌همین‌دلیل است که ایفای نقش دبیکی در نقش کت بارتون یکی از قوی‌ترین بخش‌های فیلم «تنت» تلقی می‌شود.

مدرسه فرزند شخصیت‌های کت و آندری در شهر لندن در فیلم tenet

۸- تاثیر آلفرد هیچکاک و آثار او

فیلم‌برداری فیلم Tenet در هفت کشور مختلف انجام شده است که شهر لندن در کشور انگلستان یکی از محل‌های اصلی فیلم‌برداری این اثر به‌شمار می‌رود. برای مراحل ساخت این فیلم در این کشور، کریستوفر نولان به نیتن کراولی (طراح تولید این فیلم) وظیفه پیدا کردن یک مدرسه برای به‌تصویر کشیدن تصاویر مربوط‌به مدرسه فرزند سیتور و کت بارتون را محول کرد. پس از جست‌وجوهای فراوان درنهایت دو مدرسه برای این کار مناسب بودند که کریستوفر نولان پس از مطالعه درباره اطلاعات آن‌ها کار سختی برای انتخاب مدرسه مناسب جلوی خود نمی‌دید.

مدرسه Cannon Hall، یک مدرسه غیرانتفاعی در محله همپستد در شمال لندن که زمانی خانه دافنه دوموریه بوده است برای محل فیلم‌برداری این فیلم انتخاب گردید. دوموریه، نویسنده قدیمی انگلیسی که نویسنده رمان Rebecca و داستان کوتاه The Birds قلمداد می‌شود. هر دوی این داستان‌ها توسط کارگردان افسانه‌ای سینما یعنی آلفرد هیچکاک به‌تصویر درآمدند تا منبع اقتباس دو اثر از آثار این کارگردان برجسته محسوب شوند. بسیاری اعتقاد دارند فیلم Tenet شباهت‌هایی به فیلم Vertigo ساخته هیچکاک دارد که در آن سعی داشت قوانین طبیعی جهان را وارونه به‌تصویر بکشد. نولان با انتخاب این مکان علاوه‌بر در اختیار داشتن یک محیط زیبا و یک مدرسه کوچک و مناسب، ادای احترامی هرچند کوچک به آلفرد هیچکاک داشته است.

قایق تفریحی متعلق به شخصیت آندی سیتور در فیلم tenet

۹- قایق تفریحی آندری سیتور

قایق تفریحی بسیار بزرگ متعلق‌به شخصیت آندری سیتور نقش پررنگی را در این فیلم ایفا می‌کند که شاهد سکاسن‌ها و پیچش‌های داستانی زیادی در آن هستیم. این قایق تفریحی توسط استودیو برادران وارنر تنها برای مراحل تولید این فیلم اجاره و پس از فیلم‌برداری فیلم «تنت» باز گردانده شد. این قایق ۷۳ متری که دارای محل فرود هلی‌کوپتر، یک استخر بزرگ، جکوزی و ۶ طبقه مختلف است، ارزشی معادل با ۱۰۰ میلیون دلار دارد. نکته بسیار جالب درباره این قایق تفریحی این است که تنها یکی از فرش‌های موجود در یکی از سالن‌های آن به‌تنهایی حدود یک میلیون دلار ارزش مادی دارد.

از ارزش مالی این قایق تفریحی که عبور کنیم به نقش پررنگ آن در داستان فیلم می‌رسیم. کریستوفر نولان پس از بازدید چند قایق این قایق را به‌این دلیل انتخاب کرد که تناسب بسیار خوبی بین آن و شخصیت آندری سیتور وجود داشت. کنت برانا بازیگر نقش آندری سیتور در مصاحبه‌ای این قایق را یک شهر شناور توصیف کرد و گفت: «این قایق به‌معنای واقعی کلمه یک شهر بسیار بزرگ است. شما زمانی‌که وارد آن می‌شوید با طبقاتی روبه‌رو می‌شوید که انتها ندارند و اتاق‌هایی را می‌بینید که تعدادشان از انگشت‌های یک دست فراتر می‌رود. این قایق دقیقا به شکلی است که گویا شخصیت سیتور به آن به چشم قلعه ایمن خود نگاه می‌کند؛ این قایق عظیم برای او یک زندان، یک پناهگاه و یک راه فرار از جهان پیرامون او به‌شمار می‌رود که از دست مشکلات بزرگ به آن پناه می‌برد».

همان‌گونه که در توضیحات مقاله اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم نگاهی جامع داشته باشیم به جزییات مراحل فیلم‌برداری فیلم Tenet. در ادامه مقاله می‌توانید موارد مربوط‌به این موضوع را مطالعه کنید.

جان دیوید واشنگتن و کریستوفر نولان در حال صحبت در پشت صحنه فیلم tenet

۱۰- ایفای نقش بازیگران به‌صورت برعکس

همان‌طور که می‌دانید و تا اینجای مقاله چند بار به این موضوع اشاره کردیم، ماهیت جدیدترین فیلم کریستوفر نولان وارونگی زمان است و در برخی از سکانس‌های آن شاهد این موضوع هستیم که بازیگران به‌صورت برعکس حرکت می‌کنند یا به صحبت می‌پردازند. این معقوله نه‌تنها در ایفای نقش بازیگران که در برخی از اشیا درون فیلم نیز قابل رویت است. برای مثال زمانی‌که یک گلوله به‌جای شلیک شدن به داخل اسلحه بازمی‌گردد، تصاویر مربوط‌به آن به‌طور معمولی ضبط و به‌صورت برعکس ویرایش می‌شوند ولی برای ایفای نقش بازیگران این‌گونه نیست.

در آخرین سکانس‌های فیلم می‌بینیم که برخی از شخصیت‌های حاضر در فیلم به‌طور معمولی و باقی دیگر به‌صورت برعکس درحال حرکت و صحبت کردن هستند. برای تهیه این سکانس‌ها بازیگرانی که باید به‌طور برعکس درحال حرکت باشند، باید دقیقا به‌همان‌صورت نقش خود را ایفا می‌کردند و به‌همین‌دلیل مدت زمان زیادی را برای یادگیری ایفای نقش به‌طور برعکس گذراندند. نکته بسیار جالب این است که در بعضی از سکانس‌ها بازیگران حاضر در آن باید به‌طور برعکس صحبت کنند؛ کنت برانا به‌خاطر این موضوع دیالوگ‌های مربوط‌به شخصیت خود را برای برخی سکانس‌ها به‌طور برعکس و با لهجه روسی فرا گرفت تا آن‌ها را به طبیعی‌ترین شکل ممکن به‌زبان بیاورد.

فیلم‌برداری صحنه مربوط‌به درگیری‌های فیلم tenet به‌طور کاملا واقعی

۱۱- صحنه‌های اکشن واقعی

همه می‌دانیم که کریستوفر نولان علاقه زیادی به جلوه‌های ویژه و تصاویر ساخته شده با کامپیوتر ندارد. در دهه‌های گذشته با پیشرفت سریع تکنولوژی و پیشرفت سریع تکنولوژیِ CGI در بسیاری از فیلم‌ها دیگر شاهد صحنه‌های اکشن واقعی نیستیم. بسیاری از استودیوهای فیلم‌سازی ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از اکشن‌های واقعی از تکنولوژی CGI و جلوه‌های ویژه استفاده کنند، چرا که این موضوع بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و البته ارزان‌تر خواهد بود. به‌همین‌دلیل تولید صحنه‌های اکشن واقعی در طول سال‌های اخیر بسیار کم‌تر شده است. 

در فیلم Tenet تمام صحنه‌های اکشن به‌طور واقعی و بدون استفاده از پرده سبز تهیه شده‌اند

بااین‌حال این موضوع در مراحل ساخت فیلم «تنت» بسیار متفاوت است. کریستوفر نولان علاقه بسیار کمی به استفاده از پرده سبز و تصاویر کامپیوتری دارد و تنها زمانی از آن‌ها استفاده می‌کند که دیگر راهی جلوی خود نبیند. به‌همین‌خاطر او تصمیم گرفت تا صحنه‌های اکشن فیلم جدید خود را کاملا به‌طور واقعی و بدون استفاده از تکنولوژی CGI تهیه کند. شاید باور این موضوع سخت باشد ولی تمام صحنه‌های اکشن موجود در فیلم Tenet واقعی هستند و تمام آن‌ها توسط بازیگران و بدل‌های واقعی ایفا شده‌اند.

جان دیوید واشنگتن در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت: «من به‌راحتی می‌توانم بگویم که تمام آن مشت‌ها را خودم زدم و تمام ضربه‌ها را خودم متحمل شدم. این کار را نه فقط به‌طور معمول که به‌صورت برعکس هم انجام دادم. احساسی که در آن لحظات داشتم غیرقابل‌وصف است و شاید جالب‌ترین تجربه در دوران کاری حرفه‌ای من به‌شمار می‌روند». تعهد کریستوفر نولان در به‌تصویر کشیدن صحنه‌های اکشن به طبیعی‌ترین شکل ممکن واقعا تحسن‌برانگیز ست. به‌همین‌دلیل احتمالا با تماشای صحنه‌های اکشن این فیلم به‌دلیل واقعی بودن، راحت‌تر می‌توانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

منفجر کردن یک هواپیمای واقعی در فیلم tenet

۱۲- منفجر کردن یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ واقعی!

در مورد قبلی به این موضوع اشاره کردیم که کریستوفر نولان به‌هیچ‌وجه طرفدار استفاده از پرده سبز نیست ولی این معقوله تا کجا ادامه خواهد داشت؟ یکی از جذاب‌ترین سکانس‌های فیلم Tenet بدون شک نقشه شخصیت نیل برای منفجر کردن یک هواپیما و اصابت آن به ساختمان فری پورت تلقی می‌شود. نولان برای تهیه این سکانس از یک هواپیمای باری بویینگ ۷۴۷ واقعی استفاده و آن را درون یک ساختمان واقعی فرستاد! پس احتمالا جواب سوالی که بالا پرسیدیم می‌تواند این باشد که نولان برای استفاده نکردن از پرده سبز محدودیتی برای خود نمی‌بیند. البته دلیل این کار دیوانه‌وار او هم جالب است.

کریستوفر نولان در ابتدا قصد داشت از مدل‌های کوچک و مینیاتوری برای ضبط تصاویر این سکانس استفاده کند ولی پس از بررسی‌های مختلف متوجه شد که استفاده از یک هواپیمای بلااستفاده و منفجر کردن آن نسبت‌به استفاده از مدل‌های مینیاتوری بسیار ارزان‌تر خواهد بود. هواپیمای مدل ۷۴۷ شرکت بویینگ دومین هواپیمای بزرگ جهان پس از مدل A380 شرکت ایرباس به‌شمار می‌رود و کریستوفر نولان یکی از هواپیماهای بلااستفاده از این مدل را به درون یک ساختمان واقعی فرستاد و منفجر کرد. این نخستین مرتبه‌ای نیست که نولان یک هواپیمای واقعی را برای ساخت یک فیلم نابود می‌کند. سکانس‌های آغازین فیلم The Dark Knight Riese را یادتان است؟ در تصاویر ابتدایی آن فیلم و در جریان آدم‌ربایی شخصیت بین در آسمان، کریستوفر نولان به‌صورت واقعی یک هواپیمای کوچک را به‌طور کامل نابود کرد تا باز هم نشان دهد برای استفاده نکردن از پرده سبز تا کجا پیش خواهد رفت.

محل فیلم‌برداری سکانس‌های پایانی فیلم tenet در نزدیکی لس‌آنجلس

۱۲- بزرگ‌ترین طراحی صحنه (Set) در تاریخ سینما

در مورد دهم این مقاله به نحوه ایفای نقش بازیگران در سکانس‌های پایانی فیلم Tenet پرداختیم ولی اکنون قصد داریم تا درباره مکان فیلم‌برداری آن صحبت کنیم. سکانس‌های مربوط‌به قسمت پایانی فیلم که نقطه اوج جدیدترین اثر کریستوفر نولان به‌شمار می‌روند در شهر متروکه «کوهستان عقاب» (Eagle Mountain) در ایالت کالیفرنیا فیلم‌برداری شده‌اند. کریستوفر نولان برای تهیه تصاویر این سکانس‌ها بار دیگر با یک حرکت عظیم نشان داد که هیچ ترسی برای ریسک‌های بزرگ ندارد. او در این منطقه خالی از سکنه بزرگ‌ترین طراحی صحنه تاریخ سینما را انجام داد و بزرگ‌ترین سِت فیلم‌برداری یک فیلم در تاریخ را به نام خود ثبت کرد. این شهر بدون شهروند در میان گرد و غبار پنهان شده و آن را در ۱۸۰ مایلی جنوب شرقی شهر لس‌آنجلس می‌توان یافت. اگر تمایل دارید با تمام لوکیشن‌های واقعی فیلم Tenet بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

کریستوفر نولان درحال فیلم‌برداری فیلم tenet با دوربین آی‌مکس

۱۳- نوآوری‌های فنی تیم فیلم‌برداری فیلم Tenet

درصد بسیار بالایی از کارگردان‌های جهان از فیلم‌برداری با دوربین‌های آی‌مکس پرهیز می‌کنند؛ دلیل این موضوع سنگین بودن و صدای بسیار زیاد این دوربین‌ها است ولی در عوض تصاویر به‌دست آمده توسط این دوربین‌ها بهتر و با وسعت بیشتری خواهند بود. کریستوفر نولان از سال ۲۰۰۸ فیلم‌های خود را با کمک این دوربین‌ها تهیه می‌کند ولی در ساخت فیلم Tenet پا را یک پله فراتر گذاشته و با تغییرات مکانیکی و کاربردی روی دوربین آی‌مکس، یک مدل دیده نشده و مناسب برای ضبط سکانس‌های عجیب این فیلم ساخته است. به‌دلیل صدای زیاد این دوربین‌ها در سکانس‌هایی که بازیگران به دوربین نزدیک هستند و باید دیالوگ‌ها خود را به زبان بیاورند تقریبا کار ضبط صدا غیرممکن می‌شود. به‌همین‌دلیل تیم ساخت این فیلم برای ضبط این سکانس‌ها از یک دوربین متفاوت با قاب‌بندی ۶۵ میلی‌متری استفاده کرده است.

کریستوفر نولان در مراحل ساخت فیلم Tenet با تغییراتی مکانیکی و کاربردی روی دوربین آی‌مکس، عملا یک دوربین جدید برای فیلم‌برداری سکانس‌های عجیب این فیلم ساخت

دیگر تغییر کاربردی که کریستوفر نولان برای ساخت این فیلم روی دوربین‌های آی‌مکس انجام داده مربوط می‌شود به ضبط تصاویر سکانس‌هایی که در آن‌‌ها شخصیت‌های حاضر در فیلم به‌طور معکوس و برعکس حرکت می‌کنند. در مورد دهم توضیح دادیم که در سکانس‌هایی از فیلم بازیگران به‌طور واقعی به‌صورت برعکس به‌ایفای نقش پرداختند ولی در برخی از سکانس‌ها چیزی که ما مشاهده کردیم نتیجه تغییرات کاربردی اعمال شده روی دوربین‌های فیلم‌برداری این فیلم توسط کریستوفر نولان تلقی می‌شود. او با تغییر مکانیک این دوربین باعث شد تا همزمان دو حلقه فیلم درون دوربین قرار بگیرد؛ یکی از آن‌ها به‌صورت معمولی و دیگری به‌طور برعکس تصاویر را ضبط می‌کردند تا با ویرایش آن‌ها بتوان تصاویر مربوط‌به حرکت برعکس شخصیت‌ها را تهیه کرد.

رابرت پتینسون و جان دیوید واشنگتن در فیلم tenet

۱۴- حقایق متفرقه فیلم

  • فیلم «تنت» در هفت کشور مختلف فیلم‌برداری شده است؛ تصاویر این فیلم در کشورهای دانمارک، استونی، نروژ، آمریکا، ایتالیا، هند و انگلستان ضبط شده‌اند.

  • مراحل تولید فیلم حدود ۷ ماه طول کشید.

  • تعداد افراد حاضر در تیم ساخت این فیلم به عدد ۲۵۰ نفر می‌رسد.

  • فیلم Tenet نخستین فیلم کریستوفر نولان از سال ۲۰۰۸ به‌شمار می‌رود که هانس زیمر به‌عنوان آهنگساز و لی اسمیت به‌عنوان تدوین‌گر در آن حضور ندارند.

نظر شما همراهان همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Tenet چیست؟ اگر شما هم نکته‌ای در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر خوانندگان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده