نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۹

هر آنچه در مورد نینتندو سوییچ لایت می‌دانیم؛ قیمت، تاریخ عرضه و مشخصات فنی

پس از شایعه‌های مختلف، درنهایت نینتندو رسما مدل لایت کنسول سوییچ را معرفی کرد که در این مطلب، مروری بر اطلاعات ارائه‌شده از آن خواهیم داشت. 

عرضه مدل جدیدی از کنسول‌ها، اتفاقی است که از گذشته در صنعت کنسول‌سازی رایج بوده و شرکت‌های مختلف بارها مدل جدیدی از کنسول‌های خود روانه بازار کرده‌اند. برای مثال سونی پس از گذشت مدتی از عرضه اولین پلی‌استیشن، مدل دیگری از آن را با تغییرات ظاهری عرضه کرد یا ایکس‌باکس 360 مایکروسافت همچنین شرایطی را تجربه کرد. حتی در همین نسل هشتم هم شاهد عرضه کنسول‌هایی چون مدل اسلیم پلی‌استیشن 4 یا ایکس‌باکس وان اس و همینطور مدل‌های میان‌نسلی این دو کنسول بودیم. در این راستا اخیرا نینتندو پس از شایعه‌های مختلفی که از مدت‌ها پیش مطرح بودند، رسما مدل جدید کنسول موفق نینتندو سوییچ را با اسم نینتندو سوییچ لایت معرفی کرد که با حذف برخی ویژگی‌های کنسول اصلی، با قیمتی پایین‌تر از آن قرار است عرضه شود. در این مطلب نگاهی به مشخصات این کنسول خواهیم داشت و مقایسه‌ای بین آن و مدل اصلی هم انجام می‌دهیم. 

کنسول نینتندو سوییچ لایت / Nintendo Switch Lite

سوییچ لایت ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل معمولی سوییچ است اما ویژگی‌هایی چون امکان اتصال به تلویزیون یا پشتیبانی از حالت لرزشی HD Rumble را ندارد

درحالی‌که در شایعه‌های منتشر‌شده اعلام شده بود مدل جدید سوییچ احتمالا کنسولی قدرتمند‌تر از مدل فعلی خواهد بود، اما سوییچ لایت چنین شرایطی ندارد. همین هم باعث شده تا برخی منابع خبری، بر این باور باشند که احتمالا نینتندو قرار است در آینده مدل قوی‌تر سوییچ را هم معرفی کند که البته این موضوع حداقل فعلا توسط شرکت ژاپنی تکذیب شده است. اما سوییچ لایت، درواقع برای افرادی مناسب است که صرفا به‌دنبال یک کنسول دستی می‌گردند؛ چرا که این کنسول برخلاف سوییچ معمولی از قابلیت اتصال به داک و وصل شدن به تلویزیون بهره نمی‌برد و فقط در حالت دستی قابل استفاده است. اما همین تغییر، باعث شده تا سوییچ لایت ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل معمولی باشد و نینتندو برچسب قیمت ۲۰۰ دلار را برای این کنسول که در تاریخ ۲۹ شهریور سال جاری (۲۰ سپتامبر) عرضه می‌شود، تعیین کرده است. یکی دیگر از تغییرات مهم مدل لایت، به کنترلر‌های آن مربوط می‌شود؛ جایی که برخلاف مدل اصلی که جوی‌کان‌ها به آن متصل و در مواقع نیاز از آن جدا می‌شدند، کنترلر‌های مدل لایت قابلیت جدا شدن از کنسول را ندارند و همواره ثابت خواهند بود. این مورد حتی باعث شده تا شاهد محدودیت‌هایی در اجرای برخی بازی‌ها هم باشیم که در ادامه مفصل‌تر به آن اشاره خواهیم کرد اما خبر خوب برای علاقه‌مندان این مدل اینکه سوییچ لایت کماکان از کنترلر‌های جوی‌کان پشتیبانی می‌کند و کاربران قادر خواهند بود با خرید مجزای این کنترلر‌ها، بازی‌ها را ازطریق آن‌ها تجربه کنند؛ البته با در نظر داشتن این نکته که جوی‌کان‌ها تحت هیچ شرایطی به بدنه لایت وصل نمی‌شوند و فقط به شکل بی‌سیم به لایت متصل خواهند شد. 

درحالی‌که سوییچ اصلی صفحه نمایشی ۶.۲ اینچی داشت، نینتندو در مدل لایت از یک صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی استفاده کرده است و از آن‌جا که این مدل قابلیت اتصال به تلویزیون را هم ندارد، کوچک بودن صفحه‌نمایش موردی است که باید در نظر داشته باشید؛ هرچند که برای یک کنسول دستی صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی هم کافی به‌نظر می‌رسد. عمر باتری طولانی‌تر در مقایسه با مدل معمولی سوییچ، وجود پورت هدفون روی بدنه و عدم پشتیبانی از قابلیت لرزشی HD Rumble هم از دیگر ویژگی‌های کلی مدل لایت هستند. در جدول زیر می‌توانید مقایسه دقیق‌تر این مدل با سوییچ معمولی را مشاهده کنید:

نینتندو سوییچنینتندو سوییچ لایت
اندازه صفحه‌نمایش۶.۲ اینچی۵.۵ اینچی
رزولوشن صفحه‌نمایش720p (در حالت دستی)720p
ابعاد کنسول۱۰۲ در ۲۳۹ در ۱۳.۹ میلی‌متر (همراه‌با جوی‌کان‌های متصل شده)۹۱.۱ در ۲۰۸ در ۱۳.۷ میلی‌متر
وزن۳۹۹ گرم۲۷۷ گرم
عمر باتری۲.۵ تا ۶.۵ ساعت بسته به بازی در حال اجرا۳ تا ۷ ساعت بسته به بازی در حال اجرا
پردازنده گرافیکیپردازنده شخصی‌سازی شده انویدیا تگراپردازنده شخصی‌سازی شده انویدیا تگرا
حافظه داخلی۳۲ گیگابایت۳۲ گیگابایت
جوی‌کان‌های جداشدنیبلهخیر
امکان اتصال به تلویزیونبلهخیر
پشتیبانی از قابلیت لرزش HD Rumbleبلهخیر
پایه برای نگه‌داشتن کنسول (Kickstand)بلهخیر
پشتیبانی از آمیبوبلهبله
قیمت۳۰۰ دلار۲۰۰ دلار

نینتندو سوییچ لایت

اما برای پی بردن دقیق‌تر به جزییات کنسول و سؤال‌هایی که علاقه‌مندان آن ممکن است داشته باشند، سایت گیم‌اسپات اقدام به تهیه یک پرسش و پاسخ کرده که به‌دلیل کامل بودن آن، تصمیم گرفتیم تا صرفا ترجمه آن را آماده کنیم که می‌تواند به سؤال‌هایی که ممکن است در رابطه با این کنسول داشته باشید، پاسخ بدهد:

آیا مدل لایت از نظر مشخصات فنی تفاوتی با سوییچ معمولی دارد؟

با اینکه مدل لایت تفاوت‌هایی چون عدم پشتیبانی از امکان اتصال به تلویزیون، بهره نبردن از حالت لرزش HD Rumble و نداشتن کنترلر‌های جداشدنی در مقایسه با سوییچ اصلی دارد، اما از نظر مشخصات فنی شاهد تفاوت خاصی نیستیم؛ به طوریکه هر دو مدل از پردازنده شخصی‌سازی شده انویدیا تگرا استفاده می‌کنند و حافظه داخلی آن‌ها هم ۳۲ گیگابایت است که در مورد هر دو کنسول می‌توان با خرید کارت حافظه این فضا را افزایش داد. حتی رزولوشن صفحه‌نمایش دو کنسول هم (زمانی‌که سوییچ معمولی به شکل کنسول دستی استفاده شود) 720p است. 

مدل لایت چقدر کوچک‌تر از مدل معمولی است؟

به‌لطف کاهش اندازه صفحه‌نمایش از ۶.۲ اینچی در سوییچ معمولی به ۵.۵ اینچی در مدل لایت، شاهد وزن کم‌تر و همینطور ابعاد کوچک‌تر سوییچ لایت هستیم. به‌طور دقیق‌تر درحالی‌که اندازه سوییچ معمولی زمانی‌که جوی‌کان‌ها به آن متصل بودند ۱۰۲ در ۲۳۹ در ۱۳.۹ میلی‌متر بود، ابعاد سوییچ لایت برابر با ۹۱.۱ در ۲۰۸ در ۱۳.۷ میلی‌متر اعلام شده است. همچنین وزن سوییچ معمولی با احتساب جوی‌کان‌ها برابر با ۳۹۹ گرم بود که این میزان در سوییچ لایت به ۲۷۷ گرم رسیده است. 

نینتندو سوییچ

آیا سوییچ لایت جایگزین مدل معمولی خواهد شد؟

خیر. سوییچ لایت صرفا یک مدل ارزان‌تر از سوییچ معمولی است که با هدف جلب رضایت کاربرانی عرضه می‌شود که به‌دنبال یک کنسول فقط دستی هستند و به همین دلیل هم این کنسول قرار نیست جایگزین سوییچ معمولی شود و هر دو، قابل خرید خواهند بود. البته شایعه‌هایی پیرامون احتمال عرضه یک مدل قوی‌تر از سوییچ با نام سوییچ پرو هم وجود دارند که نینتندو فعلا آن‌ها را رد و اعلام کرده که مدل لایت، تنها مدل جدیدی از سوییچ خواهد بود که در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود. جدا از این طبق ثبت اسنادی که در FCC صورت گرفته، نینتندو قصد دارد تغییراتی داخلی در مدل معمولی سوییچ اعمال کند که هنوز جزییات دقیق آن‌ها اعلام نشده و پیش‌بینی می‌شود که این تغییرات، خیلی مورد تأثیرگذار و محسوسی نباشند. 

آیا امکان انتقال اطلاعات بین مدل معمولی و لایت وجود دارد؟

با اینکه نینتندو هنوز جزییات دقیقی در مورد وجود امکان انتقال اطلاعات بین دو کنسول ارائه نکرده، اما تایید کرده که قصد دارد چنین امکانی را فراهم کند. هرچند هنوز مشخص نیست که دقیقا کاربران به چه شکل قادر به انجام این کار خواهند بود و جزییات بیشتر در آینده اعلام می‌شوند. 

سوییچ لایت در سه رنگ زرد، طوسی و فیروزه‌ای عرضه می‌شود و یک مدل ویژه پوکمون هم خواهد داشت

سوییچ لایت در چه رنگ‌هایی عرضه خواهد شد؟

سوییچ لایت قرار است در سه رنگ زرد، فیروزه‌ای و طوسی عرضه شود. البته یک مدل ویژه پوکمون هم از آن معرفی شده که قرار است در تاریخ ۱۷ آبان  (۸ نوامبر) و به‌مناسبت انتشار بازی Pokemon Sword and Shield روانه بازار شود. این مدل ویژه به رنگ طوسی کم‌رنگ خواهد بود و کنترلر‌های یک سمت آن هم به رنگ قرمز و سمت دیگر به رنگ آبی خواهند بود. همچنین در قسمت پشت این مدل شاهد طرحی از دو پوکمون به نام‌های Zacian و Zamazenta خواهیم بود. 

نینتندو سوییچ لایت

آیا تمام بازی‌ها روی مدل لایت قابل اجرا هستند؟

نینتندو قرار است در آینده، فهرست دقیقی از بازی‌ها و لوازم جانبی که در مدل لایت قابل تجربه یا استفاده هستند، منتشر کند اما در حال حاضر، می‌دانیم که کنسول با برخی بازی‌ها و لوازم مشکل خواهد داشت. برای مثال نینتندو لبو از آنجایی که برای استفاده با مدل معمولی که ابعاد متفاوتی در مقایسه با مدل لایت دارد طراحی شده، روی این کنسول قابل استفاده نخواهد بود مگر اینکه در آینده تغییراتی در آن اعمال شود. یا بازی‌هایی مثل 1-2-Switch و Super Mario Party فقط در حالتی قابل تجربه خواهند بود که جوی‌کان‌هایی جداگانه خریداری کنید و بتوانید با استفاده از آن‌ها این آثار را همراه دوستان خود تجربه کنید. همچنین از جمله لوازم جانبی که روی مدل لایت قابل استفاده نخواهند بود، می‌توان به Flip-Grip اشاره کرد؛ وسیله‌ای کاربردی که ازطریق آن می‌شد کنسول را به شکل عمودی قرار داد و تجربه راحت‌تری از بازی‌های عمودی مثل Ikaruga داشت اما بازهم به‌دلیل ابعاد کوچک‌تر مدل لایت، این وسیله جانبی هم از آن پشتیبانی نخواهد کرد. 

آیا مدل لایت از آمیبو پشتیبانی می‌کند؟

با اینکه برخی قابلیت‌های سوییچ در مدل لایت حذف شده‌اند، اما این کنسول کماکان از آمیبو‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با لمس استیک سمت راست کنترل با آمیبو، از مزایای آن‌ها در بازی‌هایی که از آمیبو پشتیبانی می‌کنند بهره ببرید. 

آیا سوییچ لایت از هدفون‌های بلوتوث پشتیبانی می‌کند؟

خیر. دقیقا مثل سوییچ معمولی، در این مدل هم قادر به استفاده از هدفون‌های بلوتوث نخواهید بود و فقط می‌توانید ازطریق درگاهی که روی بدنه کنسول وجود دارد، هدفون سیمی خود را به آن وصل کنید. درحالی‌که برخی شرکت‌ها ازطریق دانگل‌هایی که به پورت USB روی داک سوییچ معمولی وصل می‌شدند امکان استفاده از هدفون بلوتوث را در آن مدل فراهم کرده بودند، به‌دلیل نبود پورت USB روی مدل لایت و عدم پشتیبانی آن از اتصال به داک، حتی این روش‌ها هم روی این کنسول کاربردی نخواهند داشت و فقط محدود به استفاده از هدفون‌های سیمی خواهید بود. 

نینتندو سوییچ لایت

به‌طور کلی، با اینکه برای نتیجه‌گیری نهایی در مورد مدل لایت سوییچ باید منتظر عرضه آن و همینطور انتشار فهرست کامل‌تری از بازی‌هایی باشیم که روی این کنسول قابل اجرا هستند، اما می‌توان هدف اصلی شرکت ژاپنی از معرفی این کنسول را، هدف قرار دادن مخاطبینی دانست که نیازی به ویژگی‌هایی چون امکان وصل کردن کنسول به تلویزیون ندارند و یک کنسول دستی هم رضایت آن‌ها را جلب خواهد کرد؛ کنسولی که مخصوصا به‌لطف داشتن مجموعه خوبی از بازی‌های انحصاری که نینتندو پس از عرضه سوییچ برای آن منتشر کرده و از بین آن‌ها می‌توان به The Legend of Zelda: Breath of The Wild، Super Mario Odyssey و حتی بازی جدید Super Mario Maker 2 اشاره کرد، ساعت‌ها سرگرمی را برای کاربرانش به ارمغان خواهد آورد. هرچند این کنسول از برخی قابلیت‌های جالب مدل معمولی بهره نمی‌برد، اما ۱۰۰ دلار ارزان‌تر بودن آن باعث خواهد شد تا افرادی که به‌دلیل قیمت تا به امروز سراغ سوییچ نرفته‌اند، بتوانند برای تجربه بازی‌های آن مدل لایت را به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرند. حال نوبت شما است تا نظرات خود در مورد سوییچ لایت و تفاوت‌های آن در مقایسه با سوییچ معمولی را با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده