// سه شنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

گزارش باکس آفیس: Aquaman در آستانه یک میلیاردی شدن

در گزارش باکس آفیس این هفته از آغاز اکران فیلم ترسناک Escape Room و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «آکوآمن» (Aquaman) شروع می‌کنیم که با کسب ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در سومین آخرهفته‌اش (۴۱ درصد افت فروش)، برای سومین هفته متوالی صدرنشین جدول باقی ماند و به درآمدِ ۱۷ روزه‌ی ۲۵۹ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار دست پیدا کرد. رقمی که مجموعِ درآمد «آکوآمن» را به فراتر از امثالِ «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (۲۵۹ میلیون دلار)، «بتمن» (۲۵۱ میلیون دلار سال ۱۹۸۹) و «مردان سیاه‌پوش» (۲۵۱ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷) می‌رساند و همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید از «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» (۲۶۲ میلیون دلار) و «شگفت‌انگیزان» (۲۶۱ میلیون دلار) هم عبور می‌کند. افت فروشِ عالی این فیلم با بزرگ‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی از جمله «بلک پنتر» (منفی ۴۰ درصد) و «اونجرز» (منفی ۴۶ درصد) برابر است (البته با فروش کلی کمتر). «آکوآمن» کماکان دوامی شبیه به «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (منفی ۳۹ درصد در آخرهفته سوم) دارد. این فیلم تا حالا ۳/۵۷۲ برابرِ افتتاحیه‌ی ۷۲ و نیم میلیون دلاری‌اش فروخته است که نشان می‌دهد این فیلم دوام قوی‌تری نسبت به فیلم‌های «هابیت» و دو قسمتِ آخر «جنگ ستارگان» داشته است. «آکوآمن» با این وضعیت آماده می‌شود تا قبل از آغاز اکرانِ «گلس» (Glass) در دو هفته آینده، از مرز ۳۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کند. تحلیلگران فروش نهایی ۳۱۵ میلیون دلاری این فیلم در خانه را پیش‌بینی می‌کنند که آن را به نهمین فیلم پرفروشِ تاریخِ دسامبر و بیست و دومین فیلم پرفروشِ تاریخ دسامبر با احتساب نرخ تورم تبدیل می‌کند. اگر این اتفاق بیافتد یعنی «آکوآمن» ۴/۳۴۴ برابر افتتاحیه‌اش فروخته است که از زمان «ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح» (۱۳ میلیون افتتاحیه که به فروش ۲۰۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ منتهی شد)، قوی‌ترین دوام را در بین اکران‌های دسامبر خواهد داشت.

همچنین «آکوآمن» با ۳۱۵ میلیونی شدن، به بادوام‌ترین فیلم ابرقهرمانی/کامیک‌بوکی سینما از زمان «لاک‌پشت‌های نینجا» در سال ۱۹۹۰ (۱۳۵ میلیون دلار از ۲۵ میلیون دلار افتتاحیه) بدل خواهد شد. البته که فصلِ کریسمس خیلی به این فیلم برای رسیدن به چنین آماری کمک کرده، اما درآمدِ این فیلم حتی در بین بزرگ‌ترین بلاک‌باسترهای کریسمس هم قابل‌تحسین است. اگرچه بعید به نظر می‌رسد اما این احتمال وجود دارد که «آکوآمن» درآمد ۳۱۸ میلیون دلاری «ددپول ۲» را هم تا پایانِ دوره اکرانش پشت سر بگذارد تا به پنجمینِ فیلم پرفروشِ ۲۰۱۸ در گیشه خانگی تبدیل شود. ساخته جیمز وان همچنانِ عملکردی نزدیک به «گنجینه ملی: کتاب اسرار» (National Treasure: Book of Secrets) که در سال ۲۰۰۷ در همان آخرهفته‌ی «آکوآمن» اکران شد دارد که به ۲۲۰ میلیون دلار از ۴۴ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد. اگر «آکوآمن» بتواند عملکردش را به همین شکل حفظ کند، می‌تواند با کسب ۴/۶۲ برابرِ افتتاحیه‌اش، به ۳۳۵ میلیون دلار فروش خانگی هم دست پیدا کند. اگرچه فیلم احتمالا با آغاز اکرانِ «گلس» در هجدم ژانویه ضربه خواهد خورد، اما بعد از آن تا اکران «لگو مووی ۲» در هشتم فوریه، هیچ فیلم بزرگ دیگری برای تهدید کردنش وجود نخواهد داشت. «لگوو مووی ۲» اولین فیلم بزرگ برادران وارنر بعد از «آکوآمن» خواهد بود. «آکوآمن» در حال حاضر بزرگ‌ترین فیلم سینما و گزینه اول سینماروها است و در جریان هجدم ژانویه تا هشتم فوریه هم جایگاه خودش را به عنوان دومین فیلم برتر جدول حفظ خواهد کرد. اگر «آلیتا: فرشته جنگ» (Alita: Battle Angel) در جریان آخرهفته روز ولنتاین، حرکتِ معجزه‌آسایی نزد، «آکوآمن» و «گلس» تا زمانِ اکران «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) در هشتم مارس، بزرگ‌ترین بلاک‌باسترهای لایو اکشن باقی می‌مانند و فقط «لگو مووی ۲» و «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان» (بیست و دوم فوریه) را به عنوان رقیب انیمیشنی خود خواهند داشت. این موضوع به همان اندازه که خبر خوبی برای «آکوآمن» است، به همان اندازه هم خبر خوبی برای «مری پاپینز بازمی‌گردد»، «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» و «بامبلبی» است؛ مخصوصا با توجه به اینکه «گلس» قرار نیست کودک‌پسندانه‌تر از «گسست» (Split) باشد.

thank you for your service

«آکوآمن» اما طوفان بزرگی هم در کشورهای خارجی به راه انداخته است. این فیلم نه تنها به پرفروش‌ترینِ فیلم دی‌سی کامیکس در گیشه خارجی تبدیل شده، بلکه فروشِ ۸۷۳ میلیون دلاری «بتمن علیه سوپرمن» را هم پشت سر گذاشت تا بالاخره به پرفروش‌ترین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی تبدیل شود. «آکوآمن» به درآمد ۴۱۳ میلیون دلاری «واندر وومن» یا درآمد ۳۲۵ و ۳۳۰ میلیون دلاری «جوخه انتحار» و «بتمن علیه سوپرمن» در گیشه خانگی نزدیک نخواهد شد، اما با وجود ۹۴۱ میلیون دلاری که تاکنون در سرتاسر دنیا فروخته، یک میلیاردی شدنش ردخور ندارد. «آکوآمن» در آن صورت به اولین فیلمِ غیردیزنی/غیریونیورسالی یک میلیاردی سینما از زمان «ترنسفورمرها: عصر انقراض» در سال ۲۰۱۴ تبدیل می‌شود. یک میلیاردی شدن «آکوآمن» که احتمالا تا پایان آخرهفته بعد اتفاق خواهد افتاد، آن را بعد از «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»، به سومین فیلم یک میلیاردی دی‌سی کامیکس و اولین یک میلیاردی دنیای سینمایی دی‌سی تبدیل می‌کند. اینکه آیا «آکوآمن» می‌تواند با عبور از درآمد یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلاری «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»، به پرفروش‌ترین فیلم دی‌سی کامیکس تبدیل شود معلوم نیست، اما همین الانش منهای فیلم‌های «سرزمین میانه»، «هری پاتر» و «شوالیه تاریکی»، پردرآمدترین فیلم برادران وارنر است.

Aquaman

قابل‌ذکر است که وقتی «آکوآمن» به سی و هفتمین فیلم یک میلیاردی تاریخ تبدیل شود، در کنار «خشن ۷» (Furious 7) با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد، جیمز وان را به یکی از کارگردانانِ نادر سینما تبدیل می‌کند که دو فیلم یک میلیاردی در کارنامه دارد. او در این زمینه به کریستوفر نولان («شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»)، مایکل بی («ترنسفورمرها: طرف تاریک ماه» و «عصر انقراض»)، پیتر جکسون («ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» و «هابیت: یک سفر غیرمنتظره»)، جاس ویدن («اونجرز» و «اونجرز: دوران اولتران»)، پیـر کافین («مینیون‌ها» و «من نفرت‌انگیز ۳»)، برادران روسو («کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «اونجرز: جنگ اینفینیتی») و بالاخره جیمز کامرون («تایتانیک» و «آواتار») می‌پیوندد. ۲۳‌تا از ۳۷ فیلم یک میلیاردی سینما از کارگردانانی است که فقط کارگردانی یک فیلم یک میلیاردی را در کارنامه دارند. البته که این آمار بدون احتساب نرخ تورم است. وگرنه دو دنباله «دزدان دریایی کاراییب» به کارگردانی گور وربینسکی، تقریبا همه فیلم‌های «هری پاتر» و هر شش فیلم اول «جنگ ستارگان» به این جمع اضافه می‌شدند. در باشگاه یک میلیاردی‌ها، چهارتا فیلم «جنگ ستارگان» («تهدید شبح»، «روگ وان»، «آخرین جدای» و «نیرو برمی‌خیزد»)، پنج فیلم مارولی («اونجرز»، «اونجرز ۲»، «جنگ داخلی»، «بلک پنتر» و «جنگ اینفینیتی»)، سه فیلم از دی‌سی کامیکس، دو فیلم «سریع و خشن» و سه فیلم «پارک ژوراسیک» («پارک ژوراسیک»، «دنیای ژوراسیک» و «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده») دیده می‌شود و احتمالا کالین تروورو با کارگردانی «دنیای ژوراسیک ۳» در سال ۲۰۲۱، به جمع باشگاه یک میلیاردی‌های دوتایی اضافه خواهد شد.

thank you for your service

همچنین دو کارتون از استودیوی ایلومینیشن («من نفرت‌انگیز ۳» و «مینیون‌ها») هم وجود دارند؛ هرچند که «من نفرت‌انگیز ۲» هم در سال ۲۰۱۳ به ۹۷۰ میلیون دلار فروش جهانی رسید. انیمیشن‌های دیزنی هم بین یک میلیاردی‌ها دیده می‌شوند («فروزن»، «در جستجوی دوری»، «شگفت‌انگیزان ۲»، «زوتوپیا» و «داستان اسباب‌بازی ۳»). البته اگر چیزی از فروش ۹۶۸ میلیون دلاری «شیر شاه» در سال ۱۹۹۴ نگوییم و امثال «سفید برفی و هفت کوتوله» یا «۱۰۱ سگ خالدار» را نادیده بگیریم. همزمان دیزنی دو نماینده دیگر هم در قالب بازسازی‌های «آلیس در سرزمین عجایب» و «دیو و دلبر» در بین یک میلیاردی‌ها دارد. خیلی جالب است که با نگاهی به این فهرست می‌بینیم از ۹ سال پیش که «آواتار»، گیشه‌ها را به آتش کشید، باکس آفیس تحت حکمرانی مجموعه‌های والت دیزنی، انیمیشن‌های دیزنی، مجموعه‌های کلیدی برادران وارنر (دی‌سی، هری پاتر و سرزمین میانه)، مجموعه‌های یونیورسال («سریع و خشن»، کارتون‌های ایلومینیشن و «دنیای ژوراسیک»)، «ترنسفورمرها»ی پارامونت و البته تایتان‌های جیمز کامرون بوده است. حتی بعد از یک دهه فیلم‌های جدید «جنگ ستارگان»، چهار فیلم «اونجرز» با حساب «جنگ داخلی» و عملکرد غیرمنتظره «دنیای ژوراسیک»‌ها، هنوز هیچ فیلمی نتوانسته جایگاه «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار با حساب فروش اکران دوباره در سال ۲۰۱۲ و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار فروش در سال ۱۹۹۷ و ۹۸) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار) را تهدید کند.

نه «نیرو برمی‌خیزد» و نه «اونجرز: جنگ اینفینیتی» توانایی پشت سر گذاشتنِ درآمد جهانی «تایتانیک» (حتی درآمد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری اولیه‌اش هم حساب است!) نداشته‌اند؛ چنین چیزی درباره بی‌رقیب ماندنِ فروش ۶۰۰ میلیونی‌اش در گیشه خانگی هم صدق می‌کند. خصوصیتِ مشترک این دو فیلم این است که توسط یک نفر کارگردانی شده‌اند و جزیی از یک مجموعه نیستند (یا حداقل در رابطه با «آواتار» فعلا نه). بنابراین این دو فیلم از همه نظر در چنان دنیای رویایی متفاوتی سیر می‌کنند که در واقع جدا از بقیه یک میلیاردی‌ها قرار می‌گیرند. به محض اینکه «آکوآمن» یک میلیاردی شود، جیمز وان بعد از جیمز کامرون به دومین فیلمسازی تبدیل می‌شود که دو فیلم یک میلیاردی در کارنامه دارد که جزیی از یک مجموعه نیستند. البته که موفقیت «آکوآمن» فقط به کارگردانی دیوانه‌وارِ جیمز وان خلاصه نمی‌شود و فاکتورهای دیگری مثل محبوبیتِ کاراکتر آرتور کاری و تصمیم وارنر برای اکران این فیلم در کریسمس هم در آن نقش دارند. درست همان‌طور که مرگ پاول واکر، «خشن ۷» را به رویداد سینمایی بزرگ‌تری نسبت به آن چیزی که بود تبدیل کرد، اما اینکه جیمز وان با «آکوآمن» فیلمی تحویل داده که اکثر منتقدان ازش راضی هستند و مهر خودش را روی آن زده است، این موفقیت را به اندازه بقیه، به نام او هم ثبت می‌کند. خلاصه جیمز وان با «آکوآمن» به جمع باشگاه هشت عضوی فیلمسازانی که دو فیلم یک میلیاردی در کارنامه دارند و باشگاه دو عضوی فیلمسازانی که با دو مجموعه جداگانه، دو فیلم یک میلیاردی دارند اضافه می‌کند. حالا نوبت جیمز کامرون است تا با «آواتار ۳»، باشگاه جدیدی بزند و به تنها عضوش تبدیل شود: سه فیلم یک میلیاردی.

thank you for your service

از «آکوآمن» که بگذریم، تنها تازه‌اکران این آخرهفته همان‌طور که از اولین آخرهفته ماه ژانویه‌ی هر سال انتظار داریم یک فیلم ترسناک بود. «اتاق فرار» (Escape Room) که منتقدان ازش به عنوان نسخه‌ی کودک‌پسندانه‌ی «اره» (Saw) یاد می‌کنند، کارش را با رقم خیلی خوب ۱۸ میلیون دلار شروع کرد. این فیلم که با ۹ میلیون دلار بودجه تهیه شده، احتمالا می‌تواند تا پایان زمانِ اکرانش به فراتر از ۴۵ میلیون دلار فروش خانگی تجاوز کند. محصول سونی که با ۹ میلیون دلار بودجه تهیه شده، برخلافِ اکثرِ فیلم‌های ترسناکِ ژانویه‌ای که افتضاح از آب در می‌آیند، از لحاظ کیفیت فیلمسازی بهتر از چیزی که انتظار می‌رفت ظاهر شده است. تحلیلگران موفقیتِ این فیلم را به پای الهام‌برداری این فیلم از سری «اره» به جای بازسای «اره» نوشته‌اند. هرچند از آنجایی که «گلس»، فیلم ابرقهرمانی ام. نایت شیامالان دو هفته دیگر از راه می‌رسد، «اتاق فرار» نمی‌تواند انتظار دوام طولانی‌مدتی را داشته باشد. راستی، از این آخرهفته هم انیمیشن «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان» به آرامی در حال اکران شدن در سرتاسر دنیا، قبل از آغازِ اکران خانگی‌اش از بیست و دوم فوریه‌ است. این فیلم ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از اکران در دو منطقه استرالیا و نیوزیلند به دست آورد. رقمی که در این زمینه ۶۸ درصد بهتر از «ماداگاسکار ۳»، ۸۳ درصد بهتر از «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۲»، ۱۴۱ درصد بهتر از قسمت اول «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید» و ۱۴۱ درصد هم بهتر از «پاندای کونگ‌فوکار ۳» است.

اما در زمینه فیلم‌های قدیمی جدول «مری پاپینز بازمی‌گردد» (Mary Poppins Returns) در سومین آخرهفته‌اش ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخت و به مجموع ۱۹ روزه‌ی ۱۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. این فیلم موزیکال تا حالا ۶ برابر افتتاحیه جمعه تا یکشنبه و ۴/۳ برابر افتتاحیه چهارشنبه تا یکشنبه‌اش فروخته است تا تمام نگرانی‌های اولیه درباره شروعِ ضعیفش را در طولانی‌مدت بی‌معنی کند. به این ترتیب «مری پاپینز بازمی‌گردد» در کنار «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «بوهمین رپسودی»، هر سه موفق‌ترین فیلم‌های غیرمنتظره آخر سال، موزیکال هستند. اگر این فیلم به عملکردش شبیه به «شب در موزه» (۱/۵۳ برابر درآمد ۱۷ روزه‌اش) ادامه بدهد، فروش نهایی ۲۱۱ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. اما حتی با عملکردی شبیه به «آواز بخوان» (۱/۲۶ برابر درآمد ۱۹ روزه‌اش)، ۱۷۴ میلیون دلاری خواهد شد. «مری پاپینز بازمی‌گردد» تا حالا ۲۵۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است که فعلا به اندازه کافی خوب است. در جایگاه چهارم چارت، انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into The Spider-Verse) قرار دارد که با تجربه ۳۰ درصد افت فروش، ۱۳ میلیون دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموع ۲۴ روزه‌ی ۱۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش خانگی و ۲۷۵ میلیون دلار فروش جهانی رسید. این فیلم ۹۰ میلیون دلاری تاکنون ۴ برابر افتتاحیه ۳۵ میلیون دلاری‌اش فروخته است و این در حالی است که هیچکس انتظارِ فروشی شبیه به فیلم‌های لایو اکشن را از آن نداشت. «به درون دنیای عنکبوتی» از مجموعِ درآمد خانگی «لگو بتمن» (۱۷۵ میلیون دلار) عبور نخواهد کرد، اما احتمالا به درآمد جهانی‌اش (۳۱۰ میلیون دلار) خواهد رسید.

فیلم Bumblebee

در رده‌ی پنجم «بامبلبی» (Bumblebee) را داریم که بالاخره شروع به ترکاندن در گیشه کرده است. این فیلم ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش کسب کرد و به ۹۸ میلیون دلار فروش ۱۷ روزه رسید. این فیلم تاکنون ۸۳ میلیون دلار در کشورهای خارجی که ۵۹ میلیون دلارش متعلق به چین است فروخته است که مجموع جهانی‌اش را به ۲۸۹ میلیون دلار می‌رساند. «بامبلبی» احتمالا تا پایانِ دوره‌ی اکرانش به ۵ برابر افتتاحیه‌ی ۲۱ و نیم میلیون دلاری‌اش خواهد رسید. اگرچه این فیلم در رسیدن به درآمد خانگی ۱۳۰ میلیون دلاری «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه» مشکل داشته باشد، اما به احتمال زیاد نمایشش را با کسب ۴۰۰ میلیون دلار در دنیا به اتمام خواهد رساند. سوال این است که آیا «بامبلبی» دارد موفقیت‌های بهتر آینده «ترنسفورمرها» را زمینه‌چینی می‌کند یا این فروش به این معناست که دوران این مجموعه دیگر به پایان رسیده است؟ خلاصه اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید که با یک کریسمس امسال قرار بود به یک نبرد چهار طرفه بین «آکوآمن»، «مری پاپینز بازمی‌گردد»، «بامبلبی» و «به درون دنیای عنکبوتی» تبدیل شود، اما اتفاقی که افتاد به «آکوآمن علیه دیگران» منجر شد.

«به درون دنیای عنکبوتی» از مجموعِ درآمد خانگی «لگو بتمن» (۱۷۵ میلیون دلار) عبور نخواهد کرد، اما احتمالا به درآمد جهانی‌اش (۳۱۰ میلیون دلار) خواهد رسید

راستش، چنین اتفاقی در کریسمس، نرمال است؛ در کریسمس معمولا یک فیلم بزرگ درحالی موفق می‌شود که فیلم‌های کوچک‌تر دور و اطرافش هم در حد و اندازه خودشان می‌فروشند. اما فرقِ کریسمس امسال با همیشه این است که به جای فیلم‌های بزرگسالانه‌ی کوچک‌تر یا فیلم‌های بزرگی که چندان گران‌قیمت نیستند، چند بلاک‌باسترِ پُرخرج دست به یقه شده‌اند. مثلا پارسال بودجه «آواز بخوان»، «جومانجی ۲» و «جک ریچر» کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بود. در نتیجه همه آنها با درآمدهایی برابر با «باملبی» و «مری پاپینز بازمی‌گردد»، موفق حساب می‌شدند. اما «مری پاپینز بازمی‌گردد» و «بامبلبی» با ۱۳۰ میلیون دلار ساخته شده‌اند و انتظار بیشتری هم از آنها در مقایسه با چیزی مثل «آواز بخوان» ازشان می‌رفت. «به درون دنیای عنکبوتی» با بودجه‌ی ۹۰ میلیونی‌اش، با کسب ۲۵۰ میلیون دلار موفق خواهد بود. راستی، همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، مجموع درآمد سه بلاک‌باسترِ کریسمس امسال کمی پایین‌تر با کمی بالاتر از ۶۲۰ میلیون دلاری است که «آخرین جدای» به تنهایی به دست آورده بود. اگر از حالا ۱۳۰ میلیون دلار برای «بامبلبی»، ۳۱۵ میلیون دلاری برای «آکوآمن» و ۱۷۵ میلیون دلار برای «مری پاپینز بازمی‌گردد» کنار بگذاریم، نتیجه ۶۲۰ میلیون دلار خواهد بود. این سه در حالی با هم به چنین رقمی دست پیدا کرده‌اند که «آخرین جدای» تنهایی به آن رسیده است. این مقایسه شاید بهتر فاصله‌ی غول‌آسای اپیزودهای اصلی «جنگ ستارگان» با دیگر مجموعههای بزرگ هالیوود را مشخص کند.

اما در جایگاه ششم «حامل» (The Mule) قرار دارد که ۹ میلیون دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموع ۲۴ روزه‌ی ۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسید. این درام ۵۰ میلیون دلاری تا حالا ۴/۶ برابر افتتاحیه ۱۷ و نیم میلیون دلاری‌اش فروخته است و احتمالا از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور خواهد کرد. «پرده دوم» (Second Act) دارد نقشش به عنوان فیلمِ مخفیانه موفق کریسمس را به خوبی ایفا می‌کند. این کمدی/درام با بازی جنیفر لوپز که با ۱۶ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته نمایشش کسب کرد و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار رسید. «پرده دوم» به جز «مری پاپینز بازمی‌گردد» با کسب ۵ برابر افتتاحیه ۶ و نیم میلیون دلاری‌اش، بادوام‌ترین فیلم فصل کریسمس است. این فیلم احتمال اکرانش را با عبور از مرز ۴۰ میلیون دلار به اتمام خواهد رساند. «معاون» (Vice) در دومین آخرهفته‌اش ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموع ۱۳ روزه‌ی ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسید. این فیلم به محض عبور از درآمد ۴۳ میلیون دلاری «بیوه‌ها» (Widows)، در حالی به پرفروش‌ترین فیلم غیرموزیکالِ‌ فصل جوایز تبدیل می‌شود که کماکان به خاطر بودجه ۶۰ میلیون دلاری‌اش، حکم یک شکست نسبی را خواهد داشت. در جایگاه نهم «رالف اینترنت را خراب می‌کند» (Ralph Breaks the Internet) را داریم که ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار دلار دیگر به جیب زد و به مجمو خانگی ۱۸۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسید. بله، این فیلم مجموع درآمد «رالف خرابکار» (۱۸۹ میلیون دلار) را در آمریکای شمالی پشت سر خواهد گذاشت و شاید به ۲۰۰ میلیون دلار هم برسد. این فیلم ۲۵ میلیون دلار دیگر هم از کشورهای خارجی کسب کرد و به مجموع جهانی ۴۰۴ میلیون دلار رسید.

 Bohemian Rhapsody

در همین حین استودیوی ایلومینیشن با «گرینچ» (Grinch)، این آخرهفته را با کسب ۴۹۷ میلیون دلار از سرتاسر دنیا از ۷۵ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. این فیلم تا چند روز آینده از ۵۰۰ میلیون دلار عبور می‌کند و همین الانش با عبور از «تنها در خانه» (۴۷۶ میلیون دلار)، پشت سر «مرد آهنی ۳» (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار)، پرفروش‌ترین فیلم کریسمسی سینما است. در جایگاه دهم جدول «هولمز و واتسون» (Holmes and Watson) قرار دارد که ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دیگر در دومین آخرهفته‌اش فروخت (۵۴ درصد افت فروش) و به ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش ۱۳ روزه از ۴۲ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. «مری، ملکه اسکاتلند» (Mary, Queen of Scots) دو میلیون و ۲۰۴ هزار دلار از اکران در یک هزار و ۵۲ سینما کسب کرد و به مجموع ۱۳ و نیم میلیون دلار در خانه دست پیدا کرد. «سوگلی» (The Favourite) یک میلیون و ۹۷۵ هزار دلار دیگر فروخت و به مجموع ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید. «اگر خیابان بیتل زبان باز می‌کرد» (If Beatle Street Could Talk) پس از افزایش تعداد سینماهایش به ۳۳۵ سالن، یک میلیون و ۸۴۹ هزار دلار فروخت و به مجموع ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دست یافت. «براساس جنسیت» تعداد سینماهایش را به ۱۱۲ سالن افزایش داد، یک میلیون و ۶۷۱ هزار دلار فروخت (۱۴۴ درصد رشد فروش) و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش خانگی دست یافت. «نابودکننده» (Destroyer) در شش سینما روی پرده رفت، ۱۱۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموع ۲۶۰ هزار دلار دلار دست پیدا کرد. راستی، «کرید ۲» (Creed 2) هم تا حالا ۳۷ میلیون دلار از کشورهای خارجی کسب کرده و ۱۵۱ میلیون دلار در دنیا فروخته است (از ۵۰ میلیون دلار بودجه).

درآمد ۷۴۳ میلیون دلاری «بوهمین رپسودی»، آن را بالاتر از «ددپول ۲» (۷۴۲ میلیون دلار)، به پردرآمدترین فیلم فاکس در گیشه‌ی جهانی امسال تبدیل می‌کند

«بوهمین رپسودی» (Bohemian Rhapsody) تا حالا ۱۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در خانه و ۷۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته که ۵۵۰ میلیون دلارش متعلق به کشورهای خارجی است. این فیلم که با ۵۲ میلیون دلار بودجه تهیه شده، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های فاکس در گیشه خارجی است و دستاورد بزرگی برای فیلمی است که نه یک فیلم کامیک‌بوکی است و نه یک انیمیشن. اگر «بوهمین رپسودی» از ۲۲۲ میلیون دلار فروش خانگی عبور کند (که بعید به نطر می‌رسد، ولی با کسب نامزدی اسکار غیرممکن نیست)، با پشت سر گذاشتنِ «دختر معدن‌چی زغال سنگ» (Coal Miner's Daughter) به پرفروش‌ترین فیلم موزیکالِ زندگینامه‌ای در آمریکای شمالی حتی با احتساب نرخ تورم تبدیل می‌شود (۶۷ میلیون دلار در سال ۱۹۸۰ / ۲۲۰ میلیون دلار به نرخ امروز). ۷۴۳ میلیون دلاری که این فیلم در دنیا فروخته، آن را بالاتر از «ددپول ۲» (۷۴۲ میلیون دلار)، به پردرآمدترین فیلم فاکس در گیشه‌ی جهانی امسال تبدیل می‌کند. «بوهمین رپسودی» احتمالا تا پایان آخرهفته آینده مجموع درآمد «افراد ایکس: روزهای گذشته آینده» (۷۴۷ میلیون دلار) را هم پشت سر خواهد گذاشت تا به پردرآمدترین فیلم کارنامه برایان سینگر و به بزرگ‌ترین موفقیتِ فاکس از زمان «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار) بدل شود. «بوهمین رپسودی» اگر بتواند «ددپول» را هم پشت سر بگذارد، به درآمدی بزرگ‌تر از تمام فیلم‌های ابرقهرمانی فاکس می‌رسد و به بزرگ‌ترین فیلم فاکس از زمان «آواتار» در اواخر ۲۰۰۹ تبدیل می‌شود.

این فیلم به محض اینکه از مرز ۷۴۷ میلیون دلار فروش جهانی عبور کند، به دهمین فیلم پرفروشِ تاریخِ فاکس در دنیا بدل می‌شود. در آن صورت «بوهمین رپسودی» جایی در پشت سر «جنگ ستارگان» (۷۷۵ میلیون دلار)، «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار)، «روز استقلال» (۸۲۱ میلیون دلار)، «انتقام سیث» (۸۴۹ میلیون دلار)، «عصر یخبندان: رانش قاره‌ای» (۸۷۷ میلیون دلار)، «عصر یخبندان: ظهور دایناسورها» (۸۸۷ میلیون دلار)، «تهدید شبح» (یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار)، «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار) جای می‌گیرد. «بوهمین رپسودی» در گیشه خارجی به زودی از «تهدید شبح» (۵۵۲ و نیم میلیون دلار) عبور می‌کند تا فقط پشت سر «ظهور دایناسورها» (۶۹۰ میلیون دلار)، «رانش قاره‌‌ای» (۷۱۶ میلیون دلار)، «تایتانیک» (یک میلیارد و نیم میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد دلار) قرار بگیرد. به عبارت دیگر فروش خارجی «بوهمین رپسودی» بیشتر از «جنگ ستارگان»‌های فاکس، فیلم‌های ابرقهرمانی‌شان و هر فیلمی که متعلق به جیمز کامرون یا دنباله‌ی «عصر یخبندان» نیست است. اگر برایان سینگر از این پروژه اخراج نمی‌شد و به خاطر اتهامات به سوءرفتار جنسی‌اش تحت شکار قرار نمی‌گرفت، احتمالا الان دوره‌ی کاری‌اش وارد مرحله‌ی خارق‌العاده‌‌ی تازه‌ای می‌شد. بالاخره داریم درباره کسی حرف می‌زنیم که کارگردانی یک موزیکالِ زندگینامه‌ای با هدف جذب بزرگسالان را برعهده داشته که از تمام فیلم‌های ابرقهرمانی‌اش بیشتر فروخته است. مثل این می‌ماند که کریستوفر نولان کاری می‌کرد که «بین‌ستاره‌ای» (Interstellar) فروش «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»‌ را در دنیا پشت سر بگذارد. «بوهمین رپسودی» با ۷۴۴ میلیون دلاری که در دنیا فروخته، بیشتر از تمام درام‌های خالصِ تاریخ فروخته است. این فیلم بیشتر از هر درامی که شامل صحنه‌های اکشن («اسکای‌فال» یا «سریع و خشن ۸»)، المان‌های فاجعه‌ای («تایتانیک» یا «۲۰۱۲»)، ویژگی‌های دلهره‌آور («کُد داوینچی»)، المان‌های ابرقهرمانی («شوالیه تاریکی» یا «بلک پنتر») یا دنیاهای فانتزی («ای.تی» یا «اینسپشن») نمی‌شود در آورده است. 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱Aquaman۳۰/۷ میلیون دلار۲۵۹/۷ میلیون دلار
۲Escape Room۱۸ میلیون دلار۱۸ میلیون دلار
۳Mary Poppins Returns۱۵/۷ میلیون دلار۱۳۸/۷ میلیون دلار
۴Spider-Man: Into The Spider-Verse۱۳ میلیون دلار۱۳۳/۸ میلیون دلار
۵Bumblebee۱۲/۷ میلیون دلار۹۷/۱ میلیون دلار
۶The Mule۹ میلیون دلار۸۱/۱ میلیون دلار
۷Vice۵/۸ میلیون دلار۲۹/۷ میلیون دلار
۸Second Act۴/۹ میلیون دلار۳۲/۹ میلیون دلار
۹Ralph Breaks the Internet۴/۶ میلیون دلار۱۸۷/۱ میلیون دلار
۱۰Holmes and Watson۳/۴ میلیون دلار۲۸/۴ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده