نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵

این روستا روی ابرها است

روستای فیلبند یکی از بهترین ییلاق‌های استان مازندران و از مقاصد پرطرفدار برای گردش یک روزه آخر هفته پایتخت‌نشینان و اهالی مازندران است.

از زیباترین مناطق استان مازندران در قسمت شرقی، روستای فیلبند در ارتفاعات چلاو است. قدم زدن در میان ابرها از برجسته‌ترین جاذبه‌های این روستا است. کجارو در این مقاله به معرفی روستای فیلبند می‌پردازد و اطلاعات کافی برای سفر به این ییلاق زیبا را در اختیارتان می‌گذارد. 

معرفی روستای فیلبند

  • آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند (مشاهده روی نقشه)

روستای فیلبند در اقیانوس ابر

منبع عکس: tabnak.ir

روستای فیلبند از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد. روستای فیلبند با طبیعت بکر و زیبایش در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود و طبیعت دوستان زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود؛ تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند.

ییلاق این روستا در میان اهالی روستاهای اطراف نیز محبوبیت بالایی دارد و در فصول گرم سال، از بسیاری از روستاهای اطراف نیز به روستای فیلبند می‌آیند تا از آب و هوای عالی و طبیعت مطبوع آن بهره‌مند می‌شوند؛ اما در فصول سرد، ساکنان روستا هم به مناطق دیگر می‌ر‌وند و روستا خالی از سکنه می‌شود.

برای ساکنان تهران و اطراف آن، روستای فیلبند به‌دلیل فاصله نزدیک تا پایتخت، محبوبیت بالایی دارد. از زیباترین مناظر ییلاق فیلبند، طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستا است. کوهنوردی در این روستا نیز لذت‌بخش است. روستای فیلبند با ارتفاعی در حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود. در گویش مازندرانی این روستا را «فلبند» یا «فلبن» می‌گویند. «فل» معنای خستگی و «بند» معنی بند آمدن می‌دهد و بر اساس گفته‌های اهالی، راه دشوار تردد به این روستا در گذشته، باعث این نام‌گذاری شده است.

مسیر دسترسی به روستای فیلبند

جاده کوهستانی و شیبدار فیلبند

منبع عکس: hamyargasht.com

روستای فیلبند از جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌آید و مسیر دسترسی به آن از طریق جاده هراز است. فاصله تهران تا فیلبند در حدود ۱۷۰ کیلومتر است؛ اما پیچ‌وخم‌های جاده فرعی کوهستانی این روستا باعث می‌شود پیمودن آن حدود چهار ساعت زمان ببرد. برای رفتن به فیلبند از تهران باید از خروجی‌های شمال شرق تهران به بزرگراه تهران پردیس وارد شوید و با گذشتن از شهر رودهن به خروجی جاده هراز برسید. جاده هراز را تا جنگل الیمستان ادامه دهید و روبه‌روی روستای «پرن» به مسیر فرعی جاده فیلبند وارد شوید. این مسیر فرعی کوهستانی، در شرق جاده هراز قرار دارد.

از تهران تا ابتدای جاده فرعی فیلبند ۱۴۰ کیلومتر است و از ابتدای این جاده فرعی، ۳۰ کیلومتر تا روستای فیلبند راه دارید؛ اما طی کردن این مسافت در حدود یک ساعت زمان می‌برد. در ابتدای این جاده کوهستانی از روستای «پاشاکلا» خواهید گذشت و در ادامه به روستای «سنگ چال» می‌رسید. روستای فیلبند بعد از این روستا قرار دارد؛ اما فاصله سنگ چال تا فیلبند، بسیار پرپیچ‌وخم می‌شود و به‌خصوص در زمان بارندگی، تردد در این جاده می‌تواند خطرساز شود. در ابتدای جاده مینی‌بوس‌هایی نیز به روستا تردد می‌کنند.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند

خانه‌های محلی در ارتفاعات روستای فیلبند

منبع عکس: seeiran.ir

روستای فیلبند در فصل‌های مختلف آب و هوای متنوعی را تجربه می‌کند. از اوایل پاییز و با شروع سرما اقامت در این روستا بسیار سخت می‌شود؛ با رسیدن زمستان و بارش برف، ساکنان روستا این منطقه را ترک می‌کنند و به شهرها و روستاهای گرم‌تر در حومه فیلبند می‌روند.

در فصل بهار، فیلبند سرزمین چهار فصل است. در یک روز ممکن است آفتاب، باران، تگرگ، برف و رنگین کمان را با فواصل کوتاه در فیلبند ببینید؛ اما روستا در تابستان بهترین شرایط آب و هوایی را دارد. در این زمان هوا خنک می‌ماند و حتی شب‌های تابستان، هم‌چنان هوا خنک است.

دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال وجود دارد؛ اما تجمع آن در زمان طلوع آفتاب و نزدیک به بارندگی‌ها بیشتر است. در فصول سرد، توده‌های ابری متراکم‌تر هستند؛ اما امکان سفر در این زمان‌ها به فیلبند وجود ندارد. برای لذت بردن از دریای ابر فیلبند می‌توانید در بهار به این منطقه سفر کنید، گرچه در تابستان نیز شانس تماشای ابرها را خواهید داشت. تنها کافی است کمی سحرخیز باشید.

در سفر به فیلبند کجا اقامت کنیم؟

کلبه‌های روستایی فیلبند در ارتفاعات

منبع عکس: saednews.com

برای اقامت در فیلبند گزینه‌های محدودی دارید. این روستا هتل یا مهمانپذیر ندارد و به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی آن و تمایل گردشگران به اقامت در خود روستا، بهترین گزینه‌ها خانه‌های روستایی و محلی هستند. البته به‌دلیل حجم بالای مسافران در فصل‌های بهار و تابستان قیمت کلبه‌های روستایی فیلبند بالا می‌رود. برای اجاره کلبه در روستای فیلبند می‌توانید به‌صورت غیر حضوری اقدام کنید و رزرو کلبه در فیلبند را از طریق اینترنتی انجام دهید.

در قسمت غربی روستا مسافرخانه‌ای قرار دارد که به نام «تکیه غرب» شناخته می‌شود. این مسافرخانه اتاق برای اجاره شبانه دارد؛ اما امکانات آن بسیار محدود است و اتاق‌ها از سرویس بهداشتی مشترک استفاده می‌کنند. قیمت این مسافرخانه مناسب است و امکانات اولیه آن در فضایی روستایی، برای بعضی از گردشگران می‌تواند خاطره‌انگیز باشد.

در نزدیکی امام‌زاده قاسم فیلبند نیز یک مهمانپذیر کوچک وجود دارد. برای علاقه‌مندان کمپ کردن در فضای باز، روستای فیلبند از بهترین گزینه‌ها است؛ اما به خاطر داشته باشید با توجه به شرایط خاص آب و هوایی منطقه و احتمال تگرگ و بارش‌های ناگهانی، حتما وضعیت جوی را در زمان سفرتان استعلام کنید و آمادگی کامل داشته باشید. تماشای طلوع خورشید، می‌تواند اقامتی بسیار دلنشین و خاطره‌انگیز در طبیعت برایتان بسازد.

در سفر به فیلبند با خود چه ببریم؟

کمپ در چادر در ارتفاعات فیلبند

عکاس: مهدی محبی پور

در سفر به روستای فیلبند حتما لباس گرم و کفش مناسب همراه ببرید. به‌دلیل ارتفاع این روستا، گشت‌وگذار در اطراف آن همراه با کوهنوردی خواهد بود، ضمن اینکه وضعیت جوی پایدار نیست و امکان بارندگی وجود دارد. همراه داشتن پوتین یا کفش ساق‌دار مناسب، شما را برای پیاده‌روی طولانی و کوهنوردی آماده می‌کند. بادگیر و بارانی را هم فراموش نکنید.

اگر قصد اقامت در فضای باز را دارید، حتما وسایل کامل کمپ کردن با خود داشته باشید. امکانات فیلبند محدود است و ممکن است برای تهیه ساده‌ترین وسایل و مواد خوراکی، قیمت‌های بالا بپردازید؛ پس به مقدار مناسب آب و غذا و وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. مناطق اطراف روستای فیلبند تابلوهای راهنما ندارند. اگرچه حضور راهنمای محلی برای بازدید از نقاط دورتر لازم است، برای احتیاط بیشتر حتما نقشه آفلاین را از قبل دانلود کنید تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت، از موقعیت مکانی خود آگاه باشید.

کوله‌پشتی با وسایل محدود و سبک برای گشت‌وگذار در روستای فیلبند، بسیار مناسب است. کیسه خواب شما را در شب مصون نگه می‌دارد و دوربین عکاسی برای ثبت خاطرات و لحظات زیبا در این سفر، بسیار واجب است. به یاد داشته باشید که برای حفظ نظافت و اکوسیستم منطقه، هیچ زباله‌ای در روستای فیلبند به جا نگذارید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده