نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵

بهترین مقاصد ایران برای سفر در بهار

برای بسیاری از گردشگران، اردیبهشت بهترین زمان سفر است. در این ماه طبیعت بیشتر نقاط ایران در زیباترین حالت خود است و گشت‌و‌گذار در میان طبیعت لذت دوچندان دارد.

سفر در اردیبهشت ماه می‌تواند یکی از  تجربه‌های منحصربه‌فرد برای علاقه‌مندان به گردشگری و سفر باشد. شهرها، روستاها و مناطق طبیعی متنوعی در بخش‌های مختلف ایران در فصل بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه زیباترین طبیعت و بهترین آب و هوا را برای سفر دارند. تماشای برخی چشم‌اندازها در جاذبه‌های طبیعی مختلف ایران تنها در این زمان از سال میسر می‌شود و اگر در سایر فصل‌ها به این مناطق سفر کنید فرصت بهره بردن از این زیبایی‌ها را نخواهید داشت. 

کاشان

گلاب گیری سنتی در دیگ در کاشان

عکاس و منبع عکس: خدیجه نادری از خبرگزاری تسنیم

کاشان و شهرهای اطراف آن از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در اردیبهشت ماه هستند. در این ماه گردشگران زیادی برای لذت بردن از عطر دلپذیر باغ‌های گل محمدی به این منطقه سفر می‌کنند. مراسم گلاب گیری در کاشان و شهرها و روستاهای اطراف آن مانند قمصر و نیاسر قدمتی چند صد ساله دارد. در اردیبهشت ماه مزارع گل سرخ کاشان به اوج زیبایی می‌رسند و فضای اطراف این مزارع آکنده از عطر این گل‌ها می‌شود.

سالیان درازی است که شیوه متداول امروزی برای عصاره گیری از گل‌های سرخ در کاشان مرسوم بوده است و در میان محلیان از آیین سنتی برگزاری این مراسم با نام «عید گلابی» و از شیوه عصاره گیری سنتی با نام «لتان» یاد می‌شود.

کشاورز در حال چیدن گل محمدی در مزارع کاشان

عکاس و منبع عکس: خدیجه نادری از خبرگزاری تسنیم

بیشترین مزارع گل محمدی در شهرهای کاشان، نیاسر، قمصر، برزک و جوشقان قرار دارند. اگر در فصل اردیبهشت به کاشان سفر کنید، می‌توانید از نزدیک به مزارع گل محمدی و کارگاه‌های گلاب گیری بروید و در مراسم گلاب گیری شرکت کنید. مناطق کوهستانی اطراف کاشان مناسب‌ترین مکان‌ها برای پرورش گل سرخ هستند.

آیین برگزاری گلاب گیری در شهرهای مختلف کاشان را به‌عنوان میراثی معنوی در آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. این مراسم شهرتی جهانی دارد و گردشگران خارجی را نیز در طول سال‌های گذشته به ایران جلب کرده است. با توجه به اقلیم کویری و خشک کاشان، رویش گل‌های محمدی در این منطقه توجه گردشگران را جلب می‌کند.

کردستان

طبیعت سرسبز پارک آبیدر زیر آسمان پر ابر

عکاس و منبع عکس: کیوان فیروزه‌ای از خبرگزاری تسنیم

شهرها و روستاهای مختلف کردستان از زیباترین مقاصد سفر و گردشگری در اردیبهشت ماه هستند. شهر سنندج در فصل بهار آب و هوایی لطیف دارد و طبیعت اطراف آن در روزهای بهار سرسبز و رنگارنگ و رودخانه‌های آن پر خروش می‌شوند. کوه آبیدر که معروف‌ترین کوه سنندج به شمار می‌رود در اردیبهشت بهترین شرایط آب و هوایی را دارد. مجموعه تفریحی و پارک آبیدر نیز با زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی در بهار، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران در اردیبهشت ماه است. در سفر به کردستان می‌توانید از جاذبه‌های برجسته تاریخی دیگر مانند عمارت‌های وکیل آباد، آصف و خسروآباد در سنندج نیز دیدن کنید.

شهر مریوان یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای کردستان در اردیبهشت ماه به شمار می‌رود که جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری را در خود جا داده است. این شهر در شمال غربی کردستان قرار دارد و محل قرار گرفتن دریاچه زیبای زریوار است. این دریاچه که با نام «زریبار» نیز شناخته می‌شود، مکانی دلچسب برای گذراندن روزهای بهار است. پرندگان و آبزیان متنوعی در اطراف و داخل این دریاچه آب شیرین زندگی می‌کنند. پارک ساحلی مریوان در جوار دریاچه زریوار یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر مریوان به شمار می‌رود.

دشت‌ها و روستاهای اطراف کردستان در اردیبهشت ماه به اوج زیبایی می‌رسد

روستاها و دشت‌های اطراف مریوان نیز طبیعتی زیبا دارند که در اردیبهشت ماه به اوج زیبایی خود می‌رسند. «دشت بیلو» در فاصله ۱۵ کیلومتری این شهر قرار دارد و با جنگل‌های انبوه، چشمه‌های متعدد و دشت‌های سرسبز، محلی مناسب برای تفرج و اتراق در بهار است. «منطقه تفریحی قمچیان» از دیگر ییلاق‌های محبوب در کردستان است که با کوه‌های بلند و درختان سربه‌فلک‌کشیده، زیباترین چشم‌اندازها از کردستان را در برابر چشمان شما تصویر می‌کند.

روستای «کانی سانان» با معماری منحصربه‌فرد و مناظر طبیعی زیبا نیز در نزدیکی مریوان قرار دارد. اطراف مریوان را کوهستان‌های مرتفع زیادی پوشانده‌اند و جنگل‌های انبوه در بخش‌های مختلف این کوه‌ها به چشم می‌خورند. کوه‌های «چهل چشمه» در شمال شرقی این شهر از زیباترین مناطق کوهستانی مریوان به شمار می‌رود. روستاهای این منطقه نیز بسیار دیدنی و خوش آب و هوا هستند. «تفرجگاه ملاقوبی» در نزدیکی مریوان نیز از دیدنی‌های برجسته کردستان است. در سفر به مریوان در اردیبهشت ماه می‌توانید ضمن بازدید از جاذبه‌های طبیعی برجسته این شهر از دیدنی‌های تاریخی مانند «قلعه مریوان» و «پل تاریخی گاران» نیز دیدن کنید.

روستای پلکانی اورامانات در کردستان از نمای کنار

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در کردستان و نزدیکی مریوان روستای اورامانات است که در میان دره‌های پرپیچ‌وخم و رودخانه‌های خروشان قرار دارد. طبیعت زیبا، معماری پلکانی خانه‌های این روستا و برگزاری مراسم و آیین‌های سنتی مانند مراسم پیر شالیار در طول سال، این منطقه را به یکی از محبوب‌ترین نواحی کردستان بین گردشگران تبدیل کرده‌اند. روستای «سلین» نیز از دیگر مناطق برجسته در اورامانات است.

روستای پلکانی در اورامانات کردستان روی دامنه کوه

عکاس: حسین خسروی

اگر تجربه سفر به کردستان در اردیبهشت را داشته باشید، می‌دانید که زیبایی‌های این استان در این زمان در شمارش نمی‌گنجند. روستای پلکانی پلنگان در کامیاران و غار کرفتو در جنوب شهر دیواندره که بزرگ‌ترین غار دست کن ایران است نیز، از بهترین دیدنی‌های کردستان به‌خصوص در اردیبهشت ماه هستند.

ترکمن صحرا

دشت مخملین ترکمن صحرا در بهار

منبع عکس: خبرگزاری دانا، عکاس نامشخص

دشت وسیع ترکمن صحرا با طبیعت زیبا و جاذبه‌های فراوانی که دارد یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال ایران در اردیبهشت ماه است. دشت‌های ترکمن صحرا در این ماه پر از گل‌های زرد و قرمز می‌شوند و چشمه‌ها و آبشارها در پر آب‌ترین حالت خود هستند. منطقه ترکمن صحرا از بندر ترکمن در استان گلستان در غرب شروع می‌شود و تا شهرستان کلاله در شرق ادامه دارد.

بندر ترکمن یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکمن صحرا به شمار می‌رود که دسترسی به جزیره «آشوراده» در دریای خزر نیز تنها از این بندر امکان‌پذیر است. منطقه شکار ممنوع «صوفیکم» با تالاب‌ها و گل فشان‌های زیبا در نزدیکی بندر ترکمن قرار دارد. تالاب «اینچه برون» از زیباترین بخش‌های این منطقه حفاظت‌شده است. شهر آق قلا نیز در ۴۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن در میان رودخانه گرگان رود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصربه‌فردی دارد. برج آجری آق قلعه که بلندترین برج تمام آجری جهان است و دیوار تاریخی قزل آلان از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر هستند.

تپه ماهورهای هزار دره در دشت ترکمن صحرا با پوشش سبز

منبع عکس: irantourun.com، عکاس نامشخص

یکی از زیباترین دیدنی‌های ترکمن صحرا در منطقه‌ای موسوم به «هزار دره» وجود دارد. این منطقه که در گذشته پوشیده از آب بود، در حال حاضر تپه ماهورهایی تخم مرغی شکل دارد که در بهار با پوششی مخملین سبز می‌شوند. این تپه ماهورها از زیباترین چشم‌اندازهای دشت ترکمن صحرا هستند و گردشگران زیادی در طول سال برای تماشای طبیعت این منطقه به هزار دره سفر می‌کنند.

گورستان سنگی خالد نبی در دشت ترکمن صحرا

منبع عکس: alborztour.com، عکاس نامشخص

مقبره خالد نبی و گورستان سنگی در نزدیکی این آرامگاه نیز که در نزدیکی هزار دره قرار گرفته‌اند، از جاذبه‌های تاریخی این منطقه هستند. این آرامگاه در بلندی کوه قرار دارد و اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر و بازدید از آرامگاه خالد نبی و گورستان سنگی نزدیک آن به شمار می‌رود. «چشمه خضر» نیز در ۱۰۰ متری این مقبره در بهار پر آب می‌شود و در میان دشت‌های سرسبز اطراف خودنمایی می‌کند.

آبشار کبودوال از نمای پایین

منبع عکس: iranwonders.com، عکاس نامشخص

از دیگر مناطق سرسبز و دیدنی در ترکمن صحرا می‌توان به «قارقی کنار» در سیمین شهر، «پارک گل کلاله» «جنگل پلکانی»، «روستای گچی»، «منطقه شکار ممنوع عزیز آباد» و زمین‌های اطراف چشمه‌های «آق سو» و «زاو» در کلاله، آبشار «بالی قایه» و «جنگل آق امام» در مراوه تپه، «برج گنبد قابوس» در گنبد کاووس، «تپه‌های باستانی شیروان» در روستای بی بی شیروان، «آبشار کبودوال» در نزدیکی علی آباد کتول و بخش‌های مختلف پارک ملی گلستان اشاره کرد.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده