// سه شنبه, ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۷

مدیرعامل موبایل‌کمک: زمانی نوت ۱۰ پلاس را ۱۵ میلیون خریده بودید الان LCD آن ۱۵ میلیون است

مدیرعامل موبایل کمک در رویداد ده سالگی این شرکت گفت: «بعد از محدودیت‌های اخیر اینترنت ۶۰-۷۰ درصد فعالیت‌مان آفلاین شده است.»

به‌نقل از زومیت،‌ رویداد ده سالگی مجموعه موبایل‌ کمک که در زمینه خدمات گارانتی و تعمیرات گوشی‌های موبایل فعالیت می‌کنند برگزار شد. در نشست خبری این مراسم علیرضا اسدی مدیرعامل این مجموعه از مسیر حرکت شرکت و تغییراتی گفت که نوسانات بازار ایجاد کرده است.

به گفته او بر خلاف آنچه که به نظر می‌رسد پس از بالارفتن نرخ دلار و افزایش قیمت گوشی‌های موبایل، تقاضا برای تعمیرات در این مجموعه تغییری نکرده و ورود شیائومی به بازار در این موضوع خیلی تاثیرگذار بود: «تقاضای تعمیرات یک دوره‌ای بیشتر شد ولی شیائومی به قدری قیمت را در بازار موبایل شکست که برعکس شد. یک زمانی شما گوشی نوت ۱۰ پلاس را ۱۵ میلیون خریده بودید الان ال سی دی اش ۱۵ میلیون است و ترجیح می‌دهید یک گوشی شیائومی در همین رده قیمت بخرید. درواقع تقاضای تعمیر به صرفه نیست مگر اینکه بخواهید قطعه غیراورجینال روی آن بگذارید.»

به گفته مدیرعامل این شرکت، خدمات غیرگارانتی این شرکت همیشه در گوشی‌های رده بالای سامسونگ و اپل ارائه شده و در این سرویس سراغ گوشی‌های ضعیف‌تر نرفته‌اند چون قطعات اورجینال آن‌ها در بازار نیست.

به گفته او قطعات اورجینال آیفون از چین می‌آید چون بازار سیاهی برای این قطعات در آنجا شکل گرفته و قطعات سامسونگ از امارات می‌آیند. او با اشاره به انواع صدمات گوشی‌ها گفت: «صدمات گوشی‌ها متنوع‌اند. بعضی‌ها آب‌خورده و ضربه خورده‌اند و در پیک کرونا گوشی‌های الکل‌خورده زیاد داشتیم و در شرایطی که همه بازار تعطیل بود بیزینس ما در فروردین ۱۳۹۹ شش برابر شد.»

قطعی اینترنت در آبان ۹۸ باعث شد آن‌ها به فکر جدی گرفتن بخش آفلاین باشند: «در آبان ۹۸ و آن فضای افسرده‌ای که موجش تا سه چهار ماه استارتاپ‌ها را فرا گرفت تصمیم گرفتیم به قلب بازار برویم و بیزینس را دو شاخه آفلاین و آنلاین کنیم که هر کدام قطع شد روی آن یکی متمرکز شویم. تصمیم‌مان بر این بود که هر کدام سهم ۵۰ درصدی داشته باشند ولی بعد از محدودیت‌های اخیر حدود ۶۰-۷۰ درصد فعالیتمان روی گارانتی موبایل آفلاین رفته است.»

او میزان خسارت این ماه‌ها را نگفت اما اعلام کرد ورودی سایت ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

سود ما شاید ۷ تا ۸ درصد باشد

به گفته اسدی این بازار نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است؛ مثل زمانی که رجیستری به وجود آمد، زمانی که شرکت‌های مادر و نماینده‌های بزرگشان از ایران رفتند و بازار بین حدود هزار شرکت واردکننده تقسیم شد. در تمام این مدت قوانین مدام تغییر کرده‌اند: «در چهار پنج سال گذشته که شرکت‌ها آزاد شدند گارانتی را شکل بدهند ما جزو اولین مجموعه‌هایی بودیم که وارد سرویس گارانتی شدیم چون زیرساخت را در خدمات تعمیراتمان داشتیم. فکر می‌کردیم سرویس گارانتی مثل تعمیرات است. در صورتی که در سرویس‌های گارانتی عمده فعالیتتان رضایت مشتری است و شاید بخش کمتری به تعمیرات ربط دارد. تصمیم گرفتیم از هر روشی که بتواند رضایت مشتری را جلب کند به تجربه استفاده کنیم. در حال حاضر گارانتی نزدیک به ۷۰ شرکت با ماست.»

ایده ایجاد موبایل‌کمک از سال‌های ۲۰۰۹ و زمانی که تازه گوشی‌های آیفون و سامسونگ به بازار آمده بودند و به نظر می‌رسید به زودی گوشی‌های هوشمند همه‌گیر شوند، به وجود آمد.

ورود این شرکت به بازار خدمات با خط ۹۰۹ سرویس مشاوره تلفنی و همچنین سرویس تعمیرات موبایل در سال ۹۱ به طور رسمی استارت خورد. از سال ۹۲ تصمیم به ایجاد پلتفرمی که خدمات آنلاین ارائه بدهد گرفته شد. تمایل بیشتر به سمت ارائه پیک رایگان، تعمیر در مرکز و بازگشت گوشی بود.

به گفته اسدی سایت موبایل‌کمک روزی ۱۰۰ هزار نفر و ماهی سه میلیون نفر ورودی دارد و به صورت تخصصی روی سامسونگ، اپل، شیائومی و نوکیا سرویس می‌دهند: «از چهار سال گذشته که سامسونگ از ایران رفت و شرکت‌های مادر دیگر در ایران نبودند و تقاضا به خاطر اینستاگرام به خاطر موبایل هوشمند به طور انفجاری رشد کرد و با جایگزین شدن شیائومی و هواوی تغییرات زیادی رخ داد. چون بازار گارانتی هواوی انحصاری در اختیار دو شرکت بود ولی شیائومی نماینده در ایران نداشت. در نتیجه ما روی شیائومی و سامسونگ و اپل به علاوه نوکیا توانستیم این سرویس را داشته باشیم.»

اسدی با انتقاد از قوانین گارانتی که متاثر از شرکت‌های خدمات پس از فروش لوازم خانگی است گفت بر خلاف آنچه که می‌گویند سود شرکت‌های گارانتی ۳۴ درصد است، شاید سود ما هفت تا هشت درصد باشد: «درخواست ما این بوده که قوانین تغییر کند و با بازار گوشی‌های هوشمند به‌روز شوند و قوانین اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند بگذارند.»

مدیرعامل موبایل کمک در انتها گفت: گوشی‌‌های هوشمند نیازهای خاص خود را دارند و باید آن‌ها را از بقیه دیوایس‌های الکترونیک جدا کرد. آن‌ها دائم در حال نو شدن هستند و اگر الان همگام با تغییرات به آن‌ها توجه نکنیم شاید خیلی دیر شود.

خبرنگار: شادی خوش‌کار


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده