نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵

در تهران کجا پاراگلایدر سواری کنیم؟

پاراگلایدینگ یا چتربازی یکی از هیجان‌انگیزترین ورزش‌های هوایی محسوب می‌شود. 

سایت‌های پروازی متعددی در تهران وجود دارد که فرصت پرواز در آسمان و تماشای مناظر تماشایی پایتخت را در اختیارتان قرار می‌دهد. سایت شهران، وردآورد و امامزاده هاشم از سایت‌های پرواز تفریحی پاراگلایدر تهران هستند. علاوه بر آن، سایت پروازی تلو و سایت لواسان از جمله سایت‌های آموزشی پاراگلایدر تهران محسوب می‌شوند.

سایت پرواز تفریحی پاراگلایدر تهران

پاراگلایدر تهران سایت شهران

  • ساعت کاری: ۶ ماهه اول سال از ساعت ۱۵ تا غروب آفتاب؛ ۶ ماهه دوم سال از ساعت ۱۳ تا غروب آفتاب؛ روزهای پنچشنبه و جمعه از ساعت هفت تا غروب آفتاب
  • آدرس: انتهای بزرگراه شهید باکری، بلوار سیمون بولیوار، انتهای بلوار جنت آباد شمالی (مشاهده روی نقشه
  • مسیر دسترسی: دسترسی به سایت شهران از طریق اتوبان امام شهید باکری امکان‌پذیر است؛ با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس‌های جنت آباد شمالی در متروی صادقیه، بی‌آرتی‌های پایانه آزادی به‌سمت دانشگاه علوم تحقیقات و تاکسی‌های مسیر اشرفی اصفهانی و جنت آباد می‌توانید به این سایت بروید.

سایت شهران

عکاس: ساره محبی

سایت پرواز شهید ناظری که به نام‌های سایت پرواز شهران و جنت آباد شمالی نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین‌ سایت‌های پاراگلایدر تهران به شمار می‌رود. این سایت در شمال غربی پایتخت، منطقه شهران و مجاورت منطقه تفریحی کوهسار قرار دارد. سایت شهران به‌دلیل نزدیکی به تهران، مورد استقبال علاقه‌مندان زیادی است.

سایت شهران در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح زمین و در مسیر بادهای شرق، جنوب و غرب واقع شده است و امکان تیک‌آف ۱۸۰ درجه دارد. باد غرب مخصوص خلبان‌های پیشرفته محسوب می‌شود. این سایت چهار نقطه تیک‌آف، شامل تیک‌آف‌های دکل، تابلو استخر و کله قندی دارد که هرکدام با توجه به شرایط باد استفاده می‌شوند. جهت پرواز سایت شهران از شمال به جنوب است. پرواز از کوه‌های منطقه کوهسار آغاز می‌شود و به‌سمت جنوب و شهر تهران ادامه پیدا می‌کند. در این مسیر، چشم‌اندازهای زیبایی از کوهسار، برج میلاد و دانشگاه آزاد و علوم تحقیقات را می‌بینید و از فراز شهر و منطقه شهران عبور می‌کنید و در محل مشخص فرود خواهید آمد.

سایت شهران علاوه بر پرواز تفریحی، امکان آموزش پاراگلایدر نیز دارد. در این سایت در کنار پاراگلایدر سواری می‌توانید آفرود سواری نیز انجام دهید. رختکن و پارکینگ هم از امکانات این مجموعه هستند.

پاراگلایدر تهران وردآورد

  • ساعت کاری: ۶ تا ۱۸
  • آدرس: ۵۰۰ متری شرق ایستگاه متروی وردآورد، ضلع شمالی میدان دانش (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: دسترسی به سایت وردآورد از طریق اتوبان‌های حکیم و همت میسر است. با استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو نیز می‌توانید به این مکان بروید. برای این منظور در ایستگاه وردآورد پیاده شوید و پیاده به‌سمت سایت بروید.

سایت پروازی شهید عسگری

منبع عکس: سایت پاراگلایدر تهران

سایت پرواز وردآورد یا شهید عسگری که با نام سایت همت نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از سایت‌های پرواز تهران به حساب می‌آید که در منطقه ۲۲ و در مجاورت دریاچه چیتگر قرار دارد. این سایت علاوه بر پرواز، امکان آموزش به افراد مبتدی را فراهم کرده است.

سایت وردآورد در ارتفاع ۸۲۰ متری از سطح زمین و در مسیر بادهای شرق، غرب، جنوب و شمال واقع شده است و ۳۶۰ درجه امکان تیک‌آف دارد. در مسیر باد شمال غربی امکان پرواز نیست و در مسیر بادهای شمال و غرب افراد حرفه‌ای پرواز می‌کنند.

سایت شهید عسگری سه نقطه تیک‌آف در بالای کوه دارد که در بین خلبانان، تیک‌آف اصلی، غرب و پشت نامیده می‌شوند. در این سایت از شمال به جنوب پرواز می‌کنید. پرواز از کوه‌های منطقه شروع و به‌سمت جنوب ختم می‌شود. در طول مسیر پرواز چشم‌اندازی تماشایی از دریاچه چیتگر و پایتخت را تماشا خواهید کرد و از فراز باغ ملی گیاه‌شناسی، اتوبان‌های خرازی و حکیم و برج‌های منطقه ۲۲ عبور می‌کنید.

سایت پرواز پارگلایدر امامزاده هاشم

  • آدرس: امامزاده هاشم، کیلومتر ۶۵ جاده هراز از تهران، بعد از تونل، پشت مهمانسرا (مشاهده روی نقشه)

سایت امامزاده هاشم

عکاس: مهدی سلیمانی

امامزاده هاشم یکی از قدیمی‌ترین محل‌های پرواز با پاراگلایدر در تهران به شمار می‌رود. این سایت در مسیر بادهای قوی قرار دارد و برای پروازهای طولانی بسیار مناسب است. در گذشته، در دشت مشا محل‌های فرود زیادی برای خلبانان پاراگلایدر این سایت وجود داشت؛ اما در حال حاضر، به‌دلیل ویلاسازی‌های زیاد تعداد آن‌ها کم شده است.  

محل تیک‌آف سایت امامزاده هاشم پشت ساختمان هلال‌احمر و در کنار دکل آنتن قرار دارد و محل لندینگ آن دشت مشا است. تیک آف این سایت دارای شیب تندی به‌سمت دشت مشا استا و دیواره بسیار خوبی دارد. پرواز در این سایت برای افراد مبتدی و بدون حضور مربی مجرب توصیه نمی‌شود.

سایت پردیس

پردیس یکی از جدیدترین سایت‌های پرواز پاراگلایدر است که در شرق تهران قرار دارد. این سایت از سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده و به‌لحاظ توپوگرافیک، محل فرود و مسائل فنی مناسب خلبانان سطح متوسط و بالاتر است. در سایت پردیس پرواز آموزشی و تفریحی انجام می‌شود.

سایت‌های آموزشی پاراگلایدر تهران

در شهر تهران علاوه بر سایت‌های تفریحی پاراگلایدر، سایت‌های آموزشی نیز وجود دارد که برنامه‌های آموزشی برای نوآموزان، مبتدی‌‌ها و آماتورها در نظر گرفته‌اند. 

سایت تلو

  • آدرس: اتوبان شهید بابایی غرب به شرق، تقاطع تلو به‌سمت لواسانات  (مشاهده روی نقشه)

سایت پروازی تلو

عکاس: کسری فروغی‌فر

یکی دیگر از سایت‌های آموزشی پارگلایدر در پایتخت، سایت تلو است. این سایت نزدیک به ۱۰۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و یکی از بهترین محل‌ها برای آموزش پاراکشی، کارهای زمینی و پرواز در ارتفاع کوتاه به حساب می‌آید. سایت تلو همچنین شیب بسیار خوبی دارد.

قیمت پارگلایدر سواری در تهران (سال ۱۴۰۱)

عکاسی در پاراگلایدسواری

منبع عکس: سایت پاراگلایدر تهران

هزینه پاراگلایدر سواری در تهران در سایت‌های پروازی و باشگاه‌های مختلف متفاوت است. میانگین این هزینه که شامل هزینه پرواز تفریحی، فیلم‌برداری، ترانسفر تا بالای قله و بیمه می‌شود، حدود ۱,۱۰۰,۰۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. 


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده