نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵

علت شهرت خیابان استقلال استانبول چیست؟

خیابان استقلال یکی از پرترددترین مکان‌های استانبول برای گردشگران است که آن را با نام قلب تپنده استانبول می‌شناسند. 

خیابان استقلال یکی از معروف‌ترین خیابان‌های استانبول در محله بی اوغلوی این شهر است که بدون شک می‌توان آن را معروف‌ترین خیابان ترکیه میان گردشگران نامید. این خیابان که فاصله کوتاهی تا تنگه بسفر دارد و از یک سو به میدان تکسیم می‌رسد، یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول است که مراکز خرید، جاذبه‌های تاریخی و کافه رستوران‌های متنوعی دارد. تردد و رفت و آمد گردشگران در تمام ساعت‌های شبانه‌روز، حال و هوایی خاص به این منطقه بخشیده‌ است.

درباره خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال از دیدنی‌ترین نقاط در استانبول است که با پیاده‌روی در طول آن با تاریخ، فرهنگ و سنت‌های مردم ترکیه آشنا خواهید شد. یادگارهای تاریخی، فروشگاه‌های مواد غذایی و گالری‌های هنری در این خیابان راه را برای آشنایی گردشگران با تاریخ و فرهنگ مردم این کشور باز می‌کنند.

معماری برخی ساختمان‌های خیابان استقلال مربوط به دوره حکومت عثمانیان در این کشور است و نمونه‌هایی از هنر معماری سنتی ترکیه، معماری ملی، هنر نوین و معماری مدرن از قرن‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی در این خیابان گرد هم آمده‌اند.

برج گالاتا در انتهای مسیر خیابان استقلال را به‌عنوان یکی از معروف‌ترین نشانه‌های تاریخی این خیابان می‌شناسند. بسیاری از فروشگاه‌های این خیابان برخلاف سایر مناطق استانبول تا پاسی از شب باز هستند و به‌خصوص در روزهای منتهی به پایان سال میلادی زندگی درخیابان استقلال به‌صورت ۲۴ ساعته جریان دارد.

تصویر سیاه و سفید از خیابان استقلال در گذشته

منبع عکس: سایت مسیر سبز، عکاس نامشخص

خیابان استقلال در طول سالیان دراز فراز و نشیب زیادی از سر گذرانده است و روزگار زیادی از بازسازی آن برای تردد گردشگران نمی‌گذرد. در واقع این خیابان در گذشته در بازه‌هایی از زمان محل زندگی اشراف و طبقه مرفه اجتماعی بوده و در زمان‌هایی نیز محبوب نبوده است. از خیابان استقلال با نام جاده استقلال نیز یاد می‌کنند و تاریخچه آن به زمان حکومت «عبدالعزیز» پادشاه عثمانی، در قرن نوزدهم میلادی باز می‌شود.

در حقیقت رونق خیابان استقلال و گسترش تجارت در آن از زمان پادشاهی عبدالعزیز اتفاق افتاد. این حاکم اصلاحات زیادی در بخش‌های دیگر استانبول نیز انجام داد. در زمان حکومت عبدالعزیز خیابان استقلال را با نام «جاده کبیر» یا «خیابان بزرگ» می‌شناختند و روشنفکران زیادی برای هم‌اندیشی و گپ و گفت روزانه به کافه‌های این خیابان می‌رفتند.

نمایی از برج گالاتا در انتهای خیابان استقلال با نورپردازی آبی در شب

عکاس: سعیده خلیلی‌صفا

با شروع موج روشنفکری در قرن نوزدهم در نقاط مختلف اروپا، خیابان استقلال نیز تحت‌تاثیر تفکر مدرن اروپایی قرار گرفت و با پیروی از الگوهای متداول در معماری هنری پاریس، این خیابان لقب خیابان فرانسوی گرفت. بسیاری از مغازه‌ها و کلیساهای خیابان استقلال نیز در اختیار مهاجران دیگر بخش‌های اروپا از جمله یونان قرار گرفتند. در سال ۱۹۵۵ میلادی و در ماه سپتامبر با اوج‌گیری شورش‌های ضد یونانیان در استانبول، مخالفان مغازه‌ها و مراکز فرهنگی در این خیابان را به آتش کشیدند و ساکنان اصیل خیابان استقلال این منطقه را ترک کردند.

بازسازی خیابان استقلال و گسترش زیر ساخت‌های گردشگری این خیابان از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد اتفاق افتاد

تا پایان دهه ۱۹۸۰ میلادی دیگر خبری از مغازه ها، بوتیک‌ها و گالری‌های هنری در خیابان استقلال نبود و مهاجران روستایی با فرهنگ و رسوم متفاوت در این منطقه ساکن شده بودند. با شروع دهه ۱۹۹۰ میلادی روند بازسازی و رسیدگی به بناهای تاریخی و فروشگاه‌ها آغاز شد.

پیاده روها و ساختمان‌های هنری و تاریخی بازسازی کامل شدند. طولی نکشید که خیابان استقلال به یکی از زیباترین مراکز گردشگری در استانبول تبدیل شد و گالری‌های هنری، کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های برندهای معتبر، سالن‌های تئاتر و هتل‌های متنوع در آن آغاز به فعالیت کردند. در حال حاضر در طول سال جشن‌ها و گردهمایی‌های متنوعی نیز به مناسبت‌های مختلف در این خیابان برگزار می‌شوند.

حضور گردشگران در خیابان استقلال استانبول در ششب میان مغازه ها

عکاس: علیرضا کیخا

امروزه به‌جز یک خط تراموا، هیچ وسیله نقلیه دیگری در خیابان استقلال رفت و آمد نمی‌کند و کف آن سنگ‌فرش است. گرچه در طول سال‌های اخیر حوادثی مانند حمله انتحاری در سال ۲۰۱۶ میلادی و جنبش اعتراضی مردم ترکیه در سال ۲۰۱۳ در این خیابان به وقوع پیوستند، استقبال از این خیابان تماشایی میان گردشگران هنوز بالا است و پیاده‌روی در آن و صرف فنجانی چای یا قهوه در کافه‌های خیابان استقلال برای گردشگران جذاب است.

علت نامگذاری خیابان استقلال استانبول

تصویری سیاه و سفید از تجمع مردم در خیابان استقلال در گذشته

منبع عکس: سایت فاینداتور، عکاس نامشخص

در دوره پادشاهی عثمانیان خیابان استقلال را با نام خیابان کبیر یا خیابان بزرگ می‌شناختند. بیشتر ساکنان این خیابان در طول دهه ۱۸۵۰ میلادی تا حدود ۱۰۰ سال پس از آن ثروتمندان، روشنفکران غربی، سفیران اروپایی و قشر مرفه جامعه با مذاهب مختلف بودند. به همین دلیل معماری ساختمان‌ها مدرن بود و عمارت‌های مذهبی مانند انواع کلیساها و کنیسه‌ها در خیابان استقلال فعال بودند.

با گسترش هرچه بیشتر مدرنیته در خیابان استقلال این منطقه به نمادی اروپایی در شرق تبدیل شد و لقب «خیابان بزرگ پرا» را بر آن گذاشتند. این نام در اصل فرانسوی بود و در زبان فرانسه «Grand Rue De Pera» خوانده می‌شد. نام استقلال را در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۱۹۲۳ میلادی و با تبدیل نظام سلطنتی به جمهوری در ترکیه، روی این خیابان گذاشتند.

تندیس جمهوریت یا مجسمه استقلال میدان تکسیم در شب

عکاس: علیرضا کیخا

پنج سال بعد یعنی در سال ۱۹۲۸ میلادی به دستور آتاتورک و به‌منظور حفظ یاد و خاطره مبارزان شجاع ترکیه، مجسمه استقلال یا تندیس یادبود جمهوریت را نیز در میدان تکسیم و نزدیک به ورودی جاده استقلال نصب کردند. در طول سال‌های بعد با وجود وقوع برخی حوادث ناگوار در این خیابان، خیابان استقلال توانست جایگاه خود را میان مردم ترکیه و گردشگران حفظ کند. گرچه از انتخاب نام استقلال برای این خیابان تنها در حدود یک قرن می‌گذرد، این خیابان میان گردشگران خارجی شهرت بالایی دارد.

جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول

برج گالاتا استانبول از نمای پایین کنار گاری غذا فروشی

عکاس: علیرضا کیخا

معروف‌ترین جاهای دیدنی خیابان استقلال، کلیساها، بناهای تاریخی و موزه‌ها هستند که بخشی از تاریخ و فرهنگ مردم ترکیه از گذشته تا به امروز را به گردشگران نشان می‌دهند. برخی پاساژها و کوچه‌های قدیمی در این خیابان نیز از نقاط مورد توجه گردشگران هستند. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی خیابان استقلال می‌پردازیم. هزینه بازدید از این جاذبه‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی در نظر گرفته شده‌اند.

برج گالاتا

بالای برج گالاتا از نمای پایین آن

عکاس: علیرضا کیخا

برج گالاتا در انتهای مسیر پیاده روی خیابان استقلال از میدان تکسیم قرار دارد. با حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی در جاده استقلال به این برج خواهید رسید و بر فراز آن وسیع‌ترین چشم‌انداز از مناطق اطراف را مشاهده خواهید کرد. ضخامت دیواره‌های این برج در حدود چهار متر و ارتفاع آن بیش از ۶۰ متر است.

نخستین کاربری برج گالاتا فانوس دریایی بود؛ اما از قرن ۱۶ میلادی به بعد و در زمان حکومت عثمانیان به رصدخانه تغییر کاربری داد. بالکن این برج در بازسازی‌های قرن نوزدهم به آن افزوده شد و به‌شکل امروزی در آمد. هزینه ورود به برج گالاتا برای کودکان و بزرگسالان بین ۱۰ تا ۲۶ لیر است. برای تماشای چشم‌انداز مسجد سلطان احمد و کاخ توپکاپی از فراز این برج باید از ۱۴۳ پله آن بالا بروید؛ اما پشیمان نخواهید شد. 

موزه مادام توسو

تندیس مصطفی کمال آتاتورک در موزه مادام توسو استانبول

منبع عکس: سایت istanbul insider، عکاس نامشخص

موزه مادام توسو استانبول یکی از نمونه موزه‌های مشاهیر در جهان است که در شهرهای مختلف از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌روند. این موزه در سال ۲۰۱۶ میلادی و در تاریخ ۲۸ نوامبر افتتاح شد و تندیس مشاهیر برجسته ترکیه و جهان در آن به چشم می‌خورند.

از معروف‌ترین تندیس‌های این موزه می‌توان به مجسمه‌های مولانا، مصطفی کمال آتاتورک، آردا توران، آلبرت انیشتین و بسیاری از فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌های معروف جهان اشاره کرد. این موزه در بلوک ۵۶ خیابان استقلال قرار دارد و از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب به گردشگران اجازه ورود می‌دهد. هزینه بلیط این موزه بین ۵۰ تا ۱۰۰ لیر است و با توجه به سن و نوع بازدید در این بازه تغییر می‌کند. 

خیابان فرانسوی

کافه های خیابان فرانسوی استانبول با چراغ های روشن

منبع عکس: سایت نورگشت، عکاس نامشخص

خیابان فرانسوی یا فرنچ استریت در انتهای خیابان استقلال و پشت میدان گالاتاسرای قرار دارد. نقاشی‌های دیواری زیبا و رستوران‌های متنوع با تزیینات تماشایی در این خیابان، گردشگران را به تماشای این منطقه جلب می‌کنند. خیابان فرانسوی در سال ۲۰۰۴ میلادی به دست معماری پاریسی بازسازی شد. این خیابان محیطی زیبا برای عکاسی نیز دارد و به همین دلیل گردشگران زیادی در بازدید از خیابان استقلال در این خیابان عکاسی می‌کنند. 

پاساژ چیچک

میز و صندلی کافه ها در پاساژ چیچک استانبول زیر گنبد شیشه ای

منبع عکس: سایت bilgifi، عکاس نامشخص

پاساژ چیچک در سال ۱۸۷۶ میلادی به دست بانکداری یونانی ساخته شد و به‌دلیل معماری زیبا و برجسته آن مرکزی فرهنگی و هنری محسوب می‌شد. چند سال بعد آتش سوزی وسیع آسیب جدی به این پاساژ وارد کرد و مدت‌ها ویرانه بود. پس از آن مهاجران روس به فروش گل در این پاساژ پرداختند و به همین دلیل از این پاساژ با نام پاساژ گل نیز یاد می‌کنند. این مرکز خرید تاریخی در سال ۲۰۰۵ میلادی به‌طور کامل بازسازی شد و در حال حاضر پاتوقی برای صرف غذا در محیطی زیبا است.

دومین ایستگاه قدیمی ریلی جهان و تراموای قدیمی استانبول

خط تراموای قرمز رنگ خیابان استقلال استانبول

منبع عکس: سایت مستر تیکت، عکاس نامشخص

دومین ایستگاه ریلی جهان در انتهای جنوبی خیابان استقلال قرار گرفته است. قدمت این ایستگاه به سال ۱۸۷۱ میلادی می‌رسد و از آن با نام دومین تونل زیرزمینی ریلی در جهان یاد می‌کنند. ساخت این تونل نزدیک به سه سال طول کشید و در سال ۱۸۷۵ افتتاح شد. نخستین تونل ریلی جهان در سال ۱۸۶۳ میلادی و در شهر لندن راه‌اندازی شده بود.

تراموای قرمز رنگ در میان مسیر جاده استقلال نیز امروزه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این تراموا در سال ۱۹۹۰ میلادی شروع به کار کرد و مسیر بین میدان تکسیم تا متروی شیشانه را طی می‌کند.

گذرگاه اطلس

گذرگاه اطلس

گذرگاه اطلس

«گذرگاه اطلس» از دهه ۱۸۷۰ در استانبول بوده و مانند دیگر مکان‌های شهر به‌علت آتش‌سوزی، بازسازی شده است. این گذرگاه با وجود یک سینما و چند فروشگاه به‌عنوان یک نقطه عطف مهم برای شهر و افراد محلی آن شناخته می‌شود.

در این گذرگاه به گشت‌و‌گذار بپردازید و زندگی و تعامل‌های اجتماعی شهروندان معمولی استانبول را تماشا کنید. گذرگاه اطلس، یک توقفگاه فوق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند از مکان‌های گردشگری مشهور بیرون بزنند و دیدی واقعی از شهر، به دور از کتاب‌های راهنما و بروشورهای مسافرتی کسب کنند.

این مقاله بخشی از محتوای اصلی محسوب می‌شود که در کجارو منتشر شده است؛ اگر تمایل دارید تا بیشتر درباره خیابان استقلال استانبول بدانید، حتما مقاله «خیابان استقلال کجاست؟» را مطالعه کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده