نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵

آیا افسانه مثلث برمودا واقعیت دارد؟ حقیقت چیست؟

مثلث برمودا نقطه‌ای اسرارآمیز در کره زمین محسوب می‌شود که وقایع و اسرار سربه‌مهر بسیاری را در خود دفن کرده است. 

مثلث برمودا، نام غیررسمی منطقه‌ای در اقیانوس اطلس است. سه راس این مثلث در فلوریدای آمریکا، جزیره برمودا و پورتوریکو قرار دارد. در طی سال‌ها، گزارش‌های زیادی در رابطه با ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌ها در این منطقه صورت گرفته است؛ برخی از این حوادث همچنان بدون پاسخ باقی مانده‌اند و باعث شده تا مثلث برمودا به شهرت برسد و به‌عنوان «مثلث شیطان» شناخته شود.

البته باید توجه داشت که نویسندگان و فیلم‌سازان نیز تاثیر زیادی روی به شهرت رسیدن مثلث برمودا داشته‌اند. آن‌ها با استفاده از حوادث واقعی و نبود مدارک کافی، این منطقه را به موضوعاتی فراطبیعی ارتباط داده‌اند؛ این موضوع باعث شده تا مثلث برمودا به‌عنوان یک مکان اسرارآمیز در میان مردم شناخته شود.

مثلث برمودا کجاست؟

موقعیت مکانی مثلث برمودا

منبع: brproud

«مثلث برمودا» در حقیقت، یک پهنه در اقیانوس اطلس به شمار می‌رود. سه راس این مثلث در میامی، سن خوآن و جزیره برمودا قرار دارند. این منطقه هزاران کیلومتر مربع از اقیانوس را در بر گرفته است. همچنین این منطقه در خلیج مکزیک و ساحل شرقی آمریکا، ترافیک زیادی دارد.

تعداد دقیقی از کشتی‌ها و هواپیماهای ناپدید شده در این منطقه در دست نیست؛ اما بنابر گفته‌ها، ۲۰ هواپیما و ۵۰ کشتی در این منطقه ناپدید شده‌اند. با این تعداد و با توجه به آمار دیگر مناطق، نمی‌توان برداشت کرد که مثلث برمودا، منطقه‌ای اسرارآمیز و خطرناک محسوب می‌شود. هر چند، برخی از سوانح هوایی و دریایی وجود دارند که هنوز، علت دقیقی برای رخداد آن‌ها مطرح نشده است.

حقایق مثلث برمودا

غرق شدن کشتی در مثلث برمودا

منبع: Vortexthetravel

اطلاعات غلطی توسط کتاب‌ها و رسانه‌ها در مورد مثلث برمودا روج پیدا کرده‌ است؛ حقایق در مورد این منطقه، از این اطلاعات غلط فاصله زیادی دارند. بسیاری از رازها و داستان‌های پیرامون این منطقه، بیشتر نشات گرفته از تخیلات نویسندگان یا تحقیقات اشتباه هستند.

اطلاعات مستند که با تحقیقات بسیار جمع‌آوری شده‌اند، نشان‌دهنده آن هستند که اتفاقاتی که در این منطقه رخ داده، اغلب به‌دلیل از کار افتادن تجهیزات، خطای انسانی و شرایط آب‌وهوایی وخیم بوده است. بسیاری از منابع و افراد معتبر، نظریه‌ها در مورد هرگونه رمز و راز حول مثلث برمودا را رد کرده‌اند.

  • هیچ منطقه‌ای رسمی به‌عنوان مثلث برمودا وجود ندارد. این منطقه اصلا در نقشه‌ها نشان داده نمی‌شود. با این حال، مثلث برمودا، یک منطقه شناخته شده بین میامی در فلوریدای آمریکا، سن خوان در پورتوریکو و جزیره برمودا است.
  • بیشترین گزارش‌ها در مورد ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌ها مربوط به دهه ۵۰ میلادی است. حتی پس از گذشت هفت دهه از آن زمان، همچنان علت واقعی رخ دادن برخی از این حوادث عجیب مشخص نشده‌اند.
  • گزارش‌های زیادی در مورد ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها در این منطقه وجود دارد؛ با این حال، این منطقه بسیار پرترافیک است.
  • این منطقه، برای طوفان‌های خشن و غیرمنتظره خود شناخته می‌شود. این طوفان‌ها ناگهان شکل می‌گیرند و به سرعت از بین می‌روند.
  • مثلث برمودا، یکی از دو مکان در روی زمین است که در آن، قطب‌نما به‌جای شمال مغناطیسی، به شمال واقعی اشاره می‌کند. مطمئنا این پدیده باعث شده تا بسیاری از هواپیماها و کشتی‌ها دچار مشکل شوند.
  • مثلث برمودا یکی از عمیق‌ترین نقاط زمین به شمار می‌رود. برخی از عمیق‌ترین گودال‌ها در جهان را می‌توان در مثلث برمودا پیدا کرد. همین ممکن است دلیل آن باشد که چرا برخی از کشتی‌ها و هواپیماهای سقوط کرده در این منطقه، هرگز پیدا نشده‌اند.
  • محققان و دانشمندان، مقدار زیادی غلظت گاز متان را در این منطقه کشف کرده‌اند. این گازها ناشی از تجزیه موجودات دریایی در کف اقیانوس هستند. این گازها به‌صورت یخ متان غلیظ انباشته می‌شوند و در صورت رها شدن، به سطح آب می‌آیند. اگر این اتفاق در زیر یک کشتی رخ دهد، باعث غرق شدن آن خواهد شد.
  • گرداب‌های مغناطیسی، جریان‌های گرم و سرد، می‌توانند روی ابزارها و وسایل الکترومغناطیسی تاثیرگذار باشند. مه‌های غلیظ نیز می‌توانند باعث اختلال میدان دید شوند.

تاریخچه مثلث برمودا

کشتی غرق شده در مثلث برمودا

منبع: outdoorrevival

بیشتر حواشی درباره مثلث برمودا از سوی رمان‌نویس‌ها شکل گرفته است. در سال ۱۹۵۲ میلادی، «جورج سند» با نوشتن مقاله‌ای در یک مجله، توجه‌ها را نسبت به مثلث برمودا جلب کرد. او در این مقاله خود، به حوادثی همچون ناپدید شدن پرواز ۱۹ اشاره کرده بود. او برای اولین بار در این مقاله خود، از هیولاهای دریایی به‌عنوان علت رخ دادن سوانح یاد کرده بود.

در ماه فوریه سال ۱۹۶۴ میلادی، «وینسنت گادیس» مقاله‌ای در مجله «آرگوسی» در مورد مرگ‌بار بودن مثلث برمودا نوشت. او برای اولین بار، مرزهای این منطقه را مشخص کرده بود. او بعدا، این مقاله خود را در سال ۱۹۶۵ میلادی به یک کتاب تبدیل کرد.

با این حال، در سال ۱۹۷۴ میلادی، «چارلز برلیتز» با کتاب پرفروش خود توانست توجه زیادی را به مثلث برمودا جلب کند. این کتاب به ۳۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۲۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است. در هر صورت، این کتاب، الهام‌بخش کتاب‌ها، مستندها و فیلم‌های زیادی بوده است.

فیلم و کتاب‌های مربوط به مثلث برمودا

افسانه های مثلث برمودا

منبع: travelandleisure

اسرار و حواشی مثلث برمودا، در طی سال‌ها باعث الهام فیلم‌ها و کتاب‌های زیادی بوده است. از جمله برخی از مشهورترین فیلم و کتاب‌ها در این رابطه، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters of the Third Kind) ساخته استیون اسپیلبرگ
  • فیلم فراتر از مثلث برمودا (Beyond the Bermuda Triangle) محصول سال ۱۹۷۵
  • فیلم پرواز 77 (Airport '77) محصول سال ۱۹۷۷ 
  • فیلم مثلث (Triangle) محصول سال ۲۰۰۹
  • کتاب «مثلث برمودا» نوشته چارلز برلیتز
  • کتاب «معمای مثلث برمودا – حل شد» نوشته لری کوش
  • کتاب «مثلث شیطانی» نوشته ریچارد واینر

دلایل سقوط هواپیما و غرق شدن کشتی در مثلث برمودا چیست؟

به هیچ عنوان نمی‌توان یک دلیل مشخص را به‌عنوان دلیل سقوط هواپیماها یا غرق شدن کشتی‌ها در مثلث برمودا معرفی کرد. در طی سال‌ها، حادثه‌های زیادی رخ داده‌اند که با وجود داستان‌های اسرارآمیز مطرح شده برای آن‌ها، دلایلی منطقی برای‌شان وجود دارد.

اصلی‌ترین دلیل حادثه‌های رخ داده در مثلث برمودا را می‌توان خطای انسانی دانست. در کنار این مورد، مواردی همچون از کار افتادن تجهیزات و آب‌وهوای نامساعد از جمله دلایل سقوط هواپیماها و غرق شدن کشتی‌ها به شمار می‌روند.

دلایل ناپدید شدن در مثلث برمودا

مثلث برمودا، منطقه‌ای از جهان است که در آن، طوفان‌های سهمگین به سرعت شکل می‌گیرند و از بین می‌روند. این طوفان‌ها نه‌تنها می‌توانند باعث سقوط هواپیماها و غرق شدن کشتی‌ها شوند بلکه تمام آثار مربوط به آن‌ها را از بین می‌برند. علاوه بر این، این منطقه، از جمله عمیق‌ترین نقاط جهان به شمار می‌رود؛ از همین رو، تکه‌های کشتی‌ها و هواپیماها در درون اقیانوس ناپدید می‌شوند و پیدا کردن آن‌ها تقریبا غیرممکن می‌شود.

این مقاله بخشی از محتوای اصلی محسوب می‌شود که در کجارو منتشر شده است؛ اگر تمایل دارید تا بیشتر درباره مثلث برمودا بدانید، حتما مقاله «اسرار و حقایق مثلث برمودا» را مطالعه کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده