نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵

تعطیلات اردیبهشت و عید فطر کجا بریم؟

برای بسیاری از گردشگران، اردیبهشت بهترین زمان سفر است؛ زیرا علاوه بر زیبایی‌هایی طبیعی، شرایط آب و هوایی در شرایط مطلوبی برای سفر قرار دارد.

اردیبهشت ماه را هنگام شکوه طبیعت می‌دانند؛ ماهی که به‌واسطه آب‌وهوای مطلوب و نه‌چندان گرم، بهترین زمان گشت‌و‌گذار را در اختیار گردشگران و طبیعت‌گردان قرار می‌دهد. در اردیبهشت‌ماه، طبیعت زمان کافی را برای احیای خود داشته است و در اوج شکوفایی خود قرار می‌گیرد. در دو سال گذشته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، گردشگران فرصت چندانی را برای بهره‌مندی از طبیعت بکر و بی‌بدیل بهاری نداشته‌اند؛ خوشبختانه از ابتدای سال ۱۴۰۱ محدودیت‌های سفر لغو شده و شیوع کرونا در سایه واکسیناسیون گسترده تحت کنترول است؛ از اینرو، گردشگران بسیاری فرصت سفر در اردیبهشت‌ماه را مغتنم خواهند شمرد.

از سوی دیگر، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری، تاحدودی باعث کاهش ترددهای انبوه جاده‌ای و موج سفرها می‌شود؛ هرچند تعطیلات پایان ماه‌ رمضان در ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه، فرصت مناسبی را برای سفرهای خانوادگی فراهم می‌کند.

کاشان

گلاب گیری سنتی در دیگ در کاشان

عکاس و منبع عکس: خدیجه نادری از خبرگزاری تسنیم

کاشان و شهرهای اطراف آن از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در اردیبهشت ماه هستند. در این ماه گردشگران زیادی برای لذت بردن از عطر دلپذیر باغ‌های گل محمدی به این منطقه سفر می‌کنند. مراسم گلاب گیری در کاشان و شهرها و روستاهای اطراف آن مانند قمصر و نیاسر قدمتی چند صد ساله دارد. در اردیبهشت ماه مزارع گل سرخ کاشان به اوج زیبایی می‌رسند و فضای اطراف این مزارع آکنده از عطر این گل‌ها می‌شود.

سالیان درازی است که شیوه متداول امروزی برای عصاره‌گیری از گل‌های سرخ در کاشان مرسوم بوده است و در میان محلیان از آیین سنتی برگزاری این مراسم با نام «عید گلابی» و از شیوه عصاره گیری سنتی با نام «لتان» یاد می‌شود.

کشاورز در حال چیدن گل محمدی در مزارع کاشان

عکاس و منبع عکس: خدیجه نادری از خبرگزاری تسنیم

بیشترین مزارع گل محمدی در شهرهای کاشان، نیاسر، قمصر، برزک و جوشقان قرار دارند. اگر در فصل اردیبهشت به کاشان سفر کنید، می‌توانید از نزدیک به مزارع گل محمدی و کارگاه‌های گلاب گیری بروید و در مراسم گلاب گیری شرکت کنید. مناطق کوهستانی اطراف کاشان مناسب‌ترین مکان‌ها برای پرورش گل سرخ هستند.

آیین برگزاری گلاب گیری در شهرهای مختلف کاشان را به‌عنوان میراثی معنوی در آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. این مراسم شهرتی جهانی دارد و گردشگران خارجی را نیز در طول سال‌های گذشته به ایران جلب کرده است. با توجه به اقلیم کویری و خشک کاشان، رویش گل‌های محمدی در این منطقه توجه گردشگران را جلب می‌کند.

در سفر به کاشان می‌توانید در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی اقامت کنید و از هوای مطبوع این مناطق در اردیبهشت ماه لذت دوچندان ببرید. منطقه نیاسر نیز یکی از بهترین ییلاق‌های اطراف کاشان است که دیدنی‌های زیبایی مانند چشمه اسکندریه و آبشار نیاسر دارد. گورستان‌های تاریخی کاشان از دیگر جاذبه‌های تاریخی هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. در نزدیکی آبشار نیاسر کاخ تاریخی صفوی قرار دارد که روی آتشکده ساسانی ساخته شده است. فاصله بین آبشار تا کوشک صفوی پوشیده از درختان سرسبز است و پیاده روی در این مسیر برای بازدید از این جاذبه‌ها می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

از دیگر دیدنی‌های کاشان و مناطق اطراف آن می‌توان به باغ فین، تپه سیلک، روستای تاریخی ابیانه، غار نیاسر، کویرها و خانه های تاریخی کاشان اشاره کرد. در سفر به کاشان می‌توانید در کنار شرکت در مراسم گلاب گیری و لذت بردن از باغ‌های گل سرخ، از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنید.

ترکمن صحرا

دشت وسیع ترکمن صحرا با طبیعت زیبا و جاذبه‌های فراوانی که دارد یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال ایران در اردیبهشت ماه است. دشت‌های ترکمن صحرا در این ماه پر از گل‌های زرد و قرمز می‌شوند و چشمه‌ها و آبشارها در پر آب‌ترین حالت خود هستند. منطقه ترکمن صحرا از بندر ترکمن در استان گلستان در غرب شروع می‌شود و تا شهرستان کلاله در شرق ادامه دارد.

بندر ترکمن یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکمن صحرا به شمار می‌رود که دسترسی به جزیره «آشوراده» در دریای خزر نیز تنها از این بندر امکان‌پذیر است. منطقه شکار ممنوع «صوفیکم» با تالاب‌ها و گل فشان‌های زیبا در نزدیکی بندر ترکمن قرار دارد. تالاب «اینچه برون» از زیباترین بخش‌های این منطقه حفاظت شده است. شهر آق قلا نیز در ۴۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن در میان رودخانه گرگان رود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی دارد. برج آجری آق قلعه که بلندترین برج تمام آجری جهان است و دیوار تاریخی قزل آلان از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر هستند.

تپه ماهورهای هزار دره در دشت ترکمن صحرا با پوشش سبز

منبع عکس: irantourun.com، عکاس نامشخص

یکی از زیباترین دیدنی‌های ترکمن صحرا در منطقه‌ای موسوم به «هزار دره» وجود دارد. این منطقه که در گذشته پوشیده از آب بود، در حال حاضر تپه ماهورهایی تخم مرغی شکل دارد که در بهار با پوششی مخملین سبز می‌شوند. این تپه ماهورها از زیباترین چشم‌اندازهای دشت ترکمن صحرا هستند و گردشگران زیادی در طول سال برای تماشای طبیعت این منطقه به هزار دره سفر می‌کنند.

گورستان سنگی خالد نبی در دشت ترکمن صحرا

منبع عکس: alborztour.com، عکاس نامشخص

مقبره خالد نبی و گورستان سنگی در نزدیکی این آرامگاه نیز که در نزدیکی هزار دره قرار گرفته‌اند، از جاذبه‌های تاریخی این منطقه هستند. این آرامگاه در بلندی کوه قرار دارد و اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر و بازدید از آرامگاه خالد نبی و گورستان سنگی نزدیک آن به شمار می‌رود. «چشمه خضر» نیز در ۱۰۰ متری این مقبره در بهار پر آب می‌شود و در میان دشت‌های سرسبز اطراف خودنمایی می‌کند.

از دیگر مناطق سرسبز و دیدنی در ترکمن صحرا می‌توان به «قارقی کنار» در سیمین شهر، «پارک گل کلاله» «جنگل پلکانی»، «روستای گچی»، «منطقه شکار ممنوع عزیز آباد» و زمین‌های اطراف چشمه‌های «آق سو» و «زاو» در کلاله، آبشار «بالی قایه» و «جنگل آق امام» در مراوه تپه، «برج گنبد قابوس» در گنبد کاووس، «تپه‌های باستانی شیروان» در روستای بی بی شیروان، «آبشار کبودوال» در نزدیکی علی آباد کتول و بخش‌های مختلف پارک ملی گلستان اشاره کرد.

شیراز

آرامگاه حافظ در حافظیه شیراز در فصل بهار زیر باران

منبع عکس: کجارو، عکاس نامشخص

شهر شیراز و جاذبه‌های اطراف آن از زیباترین مناطق دیدنی ایران در فصل بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه هستند. اگر تجربه سفر در اردیبهشت به شیراز را داشته باشید، طبیعت سرسبز این شهر را در این زمان دیده‌اید و از عطر بهارنارنج در خیابان‌های شیراز لذت برده‌اید.

روز پانزدهم اردیبهشت ماه را به‌دلیل اوج زیبایی طبیعت در شیراز به نام «روز شیراز» نام‌گذاری کرده‌اند

فصل بهار زمان شکوفایی بهار نارنج‌های شیراز، این گیاه خوش عطروبو است و به همین دلیل روز میانی بهار در پانزدهم اردیبهشت ماه را به نام «روز شیراز» نام‌گذاری کرده‌اند و از این روز تا ۲۱ اردیبهشت را نیز با نام «هفته شیراز» می‌شناسند. اگر در این زمان به شیراز سفر کنید، می‌توانید با شرکت در مراسم متنوع در اماکن تاریخی و بوستان‌های این شهر، ضمن لذت بردن از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شیراز، با آداب و رسوم و دیدنی‌های شیراز نیز بیشتر آشنا شوید.

در ضیافت روز شیراز در نقاط مختلف این شهر می‌توانید به‌صورت رایگان از جاهای دیدنی شیراز دیدن کنید. متاسفانه مراسم روز شیراز در دو سال گذشته (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و در خصوص برگزاری این مراسم در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون اطلاعاتی اعلام نشده است.

آرامگاه سعدی در شیراز با گل های نارنجی

منبع عکس: smarttiz.com، عکاس نامشخص

بوستان‌های شیراز در فصل بهار پوشیده از گل‌های رنگارنگ هستند. حافظیه و سعدیه، آرامگاه‌ شاعران برجسته ایرانی، در این زمان میزبان بسیاری از گردشگران می‌شوند. باغ ارم شیراز نیز یکی دیگر از جاذبه‌ای تاریخی و طبیعی در شهر شیراز است که در اردیبهشت ماه در اوج زیبایی است. این باغ در گذشته در حومه شهر شیراز قرار داشت، اما با گسترش فضای شهری به منطقه‌ای داخل شیراز تبدیل شد. در سفر به شیراز در اردیبهشت ماه می‌توانید از مکان‌هایی مانند ارگ کریم خان، موزه تاریخ طبیعی، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا، باغ جهان نما و آرامگاه شاه چراغ نیز دیدن کنید.

لاله های واژگون دشت ارژن در اردیبهشت ماه

منبع عکس: iraninform.com، عکاس نامشخص

مناطق اطراف شیراز نیز در بهار بسیار تماشایی هستند. تخت جمشید، نقش رستم و مجموعه پاسارگاد در این زمان بهترین طبیعت و آب و هوا را دارند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. «دشت ارژن» در نزدیکی شیراز در اردیبهشت با شقایق‌های وحشی و گل‌های رنگارنگ پر می‌شود. «منطقه حفاظت شده برم» نیز با دریاچه‌ها و تالاب‌های طبیعی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک شیراز به شمار می‌رود. این مناطق برای گذراندن پیک نیک در دل طبیعت در فصل بهار بهترین گزینه‌ها هستند.

اگر تمایل دارید تا با مقاصد بیشتری برای سفر در بهار آشنا شوید، حتما مقاله «اردیبهشت کجا بریم؟» را در کجارو مطالعه کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده