نویسنده: تیم کجارو
// جمعه, ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۵

بهترین شهرهای ایران برای سفر زمستانی کدامند؟

برخلاف تصور عموم که زمستان را فصل روزهای سرد، ابری و افسردگی می‌دانند؛ در اقصی نقاط ایران، مقصدهای جذابی برای سفرهای زمستانی برای فرار از سرما و برف وجود دارند.

این متن بخشی از محتوایی است که در وب‌سایت کجارو منتشر شده؛ در صورت تمایل به مطالعه کامل متن به لینک منبع مراجعه کنید.

با فرارسیدن زمستان، بسیاری از گردشگران از چند روز تعطیلی نهایت استفاده را می‌برند تا سفری به‌یادماندنی را برای خود برنامه‌ریزی کنند. از آنجا که جنوب ایران در طول فصل زمستان، آب‌وهوای مطبوع و بسیاری خوبی دارد، اغلب به‌عنوان مقصد سفرهای زمستانه انتخاب می‌شود. با این حال، گردشگران معمولا با بسیاری از شهرها و جاذبه‌های جنوبی کشورمان آشنا نیستند و متعاقبا به فکر سفر به جاهای کمتر شناخته‌شده نمی‌افتند.

جزیره قشم

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس و یکی از زیباترین جزایر ایرانی محسوب می‌شود که به‌خصوص در فصل زمستان پذیرای گردشگران زیادی است. این جزیره، جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی از دره ستارگان و جزیره ناز گرفته تا تنگه چاهکوه، جنگل حرا، غار خربس، غار نمکدان و... را در خود جای داده و به‌عنوان نخستین ژئوپارک خاورمیانه، ثبت جهانی شده است. ضمن اینکه به هفت مورد از این جاذبه‌ها، لقب عجایب هفت‌گانه قشم داده‌اند.

دره ستارگان قشم

علاوه بر این، جزیره قشم به‌واسطه قدمت طولانی‌اش، جاذبه‌های تاریخی فراوانی همچون کلات کشتار، مقبره بی بی مریم (تم سنیتی)، گورستان‌های تاریخی قشم، مدرسه تاریخی کمالیه و غیره دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. از آنجا که بافت سنتی جزیره حفظ شده است، بی‌شک جذابیت سفرتان به این منطقه دوچندان می‌شود.

در کنار جاهای دیدنی قشم می‌توانید از تفریح‌های آبی و غواصی آن نیز استفاده کنید و تجربه‌ای متفاوت برای خود رقم بزنید. گردشگران زیادی نیز به قصد خرید روانه قشم می‌شوند که می‌توانند به‌لطف قیمت‌های مناسب، خرید دلچسبی داشته باشند.

طبس

شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد که به‌دلیل اقلیم بیابانی، تابستان‌های به‌شدت گرم و زمستان‌های نسبتا مطبوعی دارد. اگر گذرتان به این شهر افتاد، حتما از باغ سرسبز گلشن در دل بیابان دیدن کنید که تنها باغ مربعی کشور است. کال جنی یا دره معروف جن، سد شاه‌ عباسی، برج‌های خشتی هادرباش، روستای ازمیغان، کویر حلوان، کاروانسرای خان طبس با ساختار چهارگوشی در کویر لوت، جاهای دیدنی طبس را تشکیل می‌دهند. ارگ طبس نیز بسیار دیدنی است؛ به‌ویژه که قدمتش به هزار سال پیش می‌رسد و جالب اینکه در برابر زلزله بزرگ سال ۱۳۵۷ هیچ آسیبی ندید.

روستای نایبند از نمونه‌های معماری پلکانی است که به‌ ماسوله کویر شهرت دارد. درختان مرکبات و نخل، بافت سنتی و خشتی، چشم‌انداز دیدنی، چشمه‌های آبگرم و سرد و برج‌های دیده‌بانی از جذابیت‌های این روستای توریستی هستند.

ضمن اینکه این محل زیستگاه حیوانات خاصی مثل یوزپلنگ آسیایی است که طبیعت‌دوستان زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی نیز از دیدنی‌های شاخص طبس محسوب می‌شود که از چندین چشمه تشکیل شده است. علاوه بر خاصیت درمانی چشمه که طرفداران زیادی بین گردشگران دارند؛ جریان چشمه‌های آب گرم و سرد به موازات هم در یک دره، پدیده‌ای اعجاب‌انگیز خلق کرده‌اند. بلندترین سد قوسی جهان نیز در انتهای مسیر چشمه مرتضی علی قرار دارد.

این منطقه سوغاتی‌های زیادی از انواع خوراکی، صنایع دستی و گیاهان دارویی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از قطاب، پسته، بهار نارنج، زعفران، عسل خاص و طبیعی طبس، نارنجوک محلی و سبزیجات معطر، مربای بالنگ، عصاره آویشن، عصاره کلپوره، سینی‌ مسی، گلیم و فرش و بافته‌های حصیری.

دره مجسمه‌های هرمز

البته سفرهای زمستانی محدود به طبس یا قشم نیست؛ بلکه برای سفر در طول زمستان می‌توانید به جزایر جنوبی ایران بروید یا بازدید از خوزستان، طبس، کاشان، چابهار و یزد را در برنامه خود بگنجانید. برای نمونه، جزیره هرمز نه‌تنها طبیعتی بکر و چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد، بلکه به‌دلیل داشتن آب‌وهوایی معتدل در فصل زمستان، از بهترین مقاصد سفرهای زمستانی به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جزیره را می‌توان وجود خاک سرخ خوراکی در آن دانست که مشابهی در دنیا ندارد و از همین رو به‌عنوان تنها جزیره خوراکی ایران شناخته می‌شود. سواحل نیلگون خلیج فارس نیز فرصتی ایدئال برای ساحل‌گردی و انجام انواع تفریح‌های آبی و غواصی را در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر این، با سفر به این جزیره با سبک زندگی مردم بومی جنوب ایران و نوع پوشاک، غذا و آداب‌ و رسومشان بیشتر آشنا خواهید شد.

اگر راهی شهر بوشهر شدید، در همان ابتدا به بافت قدیم شهر بروید که جذاب‌ترین بخش سفرتان را تشکیل خواهد داد. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی متعدد، کوچه‌های سفیدرنگ و تودرتو، کافه‌های متعدد و جذاب با موسیقی زنده و غذاهای خاص بوشهری، شهرت و محبوبیت بسیاری برای این منطقه به ارمغان آورده‌اند. عمارت گلشن، آب‌انبار قوام، عمارت دهدشتی، مدرسه سعادت، بازار قدیم بوشهر، پارک جنگلی چاه‌کوتاه،‌ اسکله جفره و غیره همگی از جاهای دیدنی این شهر هستند.

میدان امیرچخماق یزد

استان یزد یکی دیگر از مناطق دیدنی ایران در فصل زمستان است. یزد، شهر بادگیرها به‌لطف داشتن انواع جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی از قبیل میدان امیر چخماق، موزه آب، میدان ساعت، مسجد جامع یزد، زندان اسکندر و مدرسه ضیائیه، آسیاب آبی کوشک نو، محله تاریخی فهادان، باغ دولت آباد، آتشکده یزد و... باید جزو مقاصد زمستان‌گردی هر گردشگری قرار بگیرد. خانه‌های تاریخی نیز در شهر یزد کم نیست که از آن جمله می‌توان به خانه لاری‌ها، خانه حاج کاظم رسولیان و خانه ملک التجار اشاره کرد. در نهایت خرید سوغاتی از بازار خان، مغازه‌های اطراف میدان امیرچخماق و مغازه‌های بافت تاریخی شهر یزد را از دست ندهید.

شتر در ساحل درک چابهار

چابهار، بزرگ‌ترين بندر اقيانوسی ايران است که به‌لطف موقعیت جغرافیایی‌اش، سواحل بسیار زیبایی دارد و در نتیجه علاوه بر استفاده از پلاژهای ساحلی می‌توانید به تفریح‌های آبی همچون غواصی، گشت تفریحی با قایق، ماهیگیری، شاتل‌سواری، ویک برد، موج‌سواری، شنا و... مشغول شوید. اگر در طول زمستان به این منطقه سفر کردید، از جاذبه‌های طبیعی آن مانند کوه‌های مریخی یا مینیاتوری لذت ببرید که چشم‌اندازی از كوه‌های ماه و مریخ را در ذهن تداعی می‌کنند. تالاب ليپار، درخت انجير معابد، پدیده گل‌فشان، ساحل ماسه‌ای، غارهای بان مسيتی تيس، صخره‌های مرجانی و غیره نیز آثار طبیعی این منطقه را تشکیل می‌دهند. قلعه پرتغالی‌ها (قلعه تیس)، ساختمان قديم فرمانداری (موزه)، ساختمان‌های قديمی گمرک و پست، حسينيه آل رسول و روستای تيس از جمله آثار دیدنی چابهار هستند.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده