نویسنده: تیم کجارو
// جمعه, ۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۵

شرایط زندگی در قشم چگونه است؟

قشم جزیره‌ای آرام و بی‌هیاهو است که با زیبایی‌های طبیعی و بکر، یکی از محبوب‌ترین مناطق برای زندگی و کار در ایران محسوب می‌شود.

قِشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس واقع در تنگه هرمز است. این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته است. شهرستان قشم بخشی از استان هرمزگان است که خود جزیره قشم را شامل می‌شود. به‌دلیل آب و هوای مطبوع در فصل‌های پاییز و زمستان گردشگران بسیاری سفر با تور قشم را به‌عنوان مقصد سفرهای زمستانی انتخاب می‌کنند.

آب و هوای قشم

قشم در گروه سرزمین‌های گرم و مرطوب قرار می‌گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوا در قشم بالا است. فشار هوا در قشم بین ۱,۰۱۵ تا ۱,۰۱۸ میلی‌بار جیوه است که در تابستان به‌دلیل گرمای زیاد، فشار هوا به کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌بار می‌رسد. دمای متوسط سالانه جزیره قشم حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه به‌ترتیب ۳۳ و ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. اختلاف درجه حرارت فصلی این جزیره بسیار زیاد است. گرم‌ترین زمان‌ها ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور و سردترین ماه‌ها دی و بهمن است. در جزیره قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق ۴۶ و ۱۶ درجه سانتی‌گراد به ثبت رسیده است.

دره ستارگان قشم

قیمت مسکن در قشم

قیمت مسکن در جزیره قشم بسیار ارزان‌تر از جزیره کیش است. بر اساس گفته مشاوران املاک در قشم، گران‌ترین آپارتمان‌ها واقع در شهرک سام و زال است و ارزان‌ترین‌ها به مناطق سیستان و بوستان تعلق دارد. البته به‌دلیل سرازیر شدن تعداد زیادی از هموطنان به منطقه خوش آب و هوا و پردرآمد قشم، قیمت خریدوفروش، رهن و اجاره در این شهرستان افزایش چشمگیری داشته است.

اقتصاد قشم

اقتصاد قشم در بخش‌های گردشگری نیز بسیار فعال است و هرساله گردشگران فراوان داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند که از این‌رو می‌توان در زمینه ایجاد کسب و کار و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مرتبط با گردشگری فعالیت کرد.

مزیت سرمایه‌گذاری در قشم

  • معافیت مالیاتی ۳۰ ساله جهت شرکت‌های فعال در منطقه.
  • معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی جهت تولیدکنندگان.
  • ورود کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور به میزان ارزش افزوده.
  • آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف صد در صد.
  • مقررات ساده و نیروی کار مناسب.
  • صدور ویزا برای خارجیان در مبادی ورودی منطقه آزاد.

بازار بین المللی ستاره قشم

بازارهای قشم

بازارهای قشم هم از جمله بازارهای است که هنوز انحصار خود را دارد. جذابیت‌های منحصربه‌فرد این بازارها در این است که هم به‌صورت سنتی هم به‌صورت مدرن در این شهر که هنوز بافت اصلی آن سنتی است؛ بازارهای بین‌المللی مدرنی را مشاهده می‌کنید که خریداران و مخاطبان را از نظر جنس و قیمت به هیجان می‌آورد؛ اما تنها با چند کیلومتر فاصله بازارهایی را خواهی دید که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند. جالب این است که این بازارهای سنتی هم مخاطبان خود را حفظ کرده و داد و ستدهای کلان در آن‌ها، چرخ زندگی بسیاری از تجار و فروشندگان را می‌چرخاند! به‌خصوص بازار درگهان که بافت قدیمی محله درگهان و فروشنده‌هایی که کمتر تک فروشی دارند و به‌قول خودشان جین می‌فروشند.

البته قشم هم بازارهای شیک و گران دارد، اما به واسطه منطقه آزاد، قیمت اجناس آن نسبت به بازارهای دیگر مناسب‌تر است. از جمله مهم‌ترین مراکز خرید قشم می‌توان به بازار قدیم قشم، بازار ستاره، بازار بزرگ فردوسی، بازار پردیس، بازار خلیج فارس، بازار مرجان، مجتمع اداری و تجاری نخل زرین، بازار سیمرغ، بازار راه ابریشم، مجتمع اداری مسکونی خورشید، مجتمع تجاری پاسارگاد و بازارچه امام قلی خان اشاره کرد.

جاهای دیدنی قشم

قشم به‌عنوان منطقه‌ای با آب‌و‌هوای منحصربه‌فرد و جغرافیای خاص و همچنین به‌واسطه برخورداری از طبیعت بکر و استثنایی، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران به‌حساب می‌آید. وجود بازارهای متعدد و نخستین ژئوپارک خاورمیانه نیز بر محبوبیت قشم افزوده است. از جمله بهترین جاهای دیدنی قشم می‌توان به دره ستارگان، قلعه پرتغالی‌ها، ساحل نقره‌ای و جنگل حرا اشاره کرد.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده