نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۵

روستای کردان کرج؛ بهشتی در همسایگی پایتخت

کردان نام روستایی در حوالی کرج است که در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تفریحی پایان هفته برای تهرانی‌ها تبدیل شده است.

روستای کردان منطقه‌ای سرسبز و خوش آب‌و‌هوا نزدیک تهران است که در آن چیزی جز باغ‌های زیبا و بزرگ نمی‌بینید. در کردان نه خبری از دود هست، نه ترافیک و نه ساختمان‌های بلند و پر سروصدا و نه هیچ چیز دیگری که خاطرتان را بیازارد.

در گذشته مردم کردان حاشیه‌نشین به حساب می آمدند، اما امروز بیشتر ویلا‌نشین‌های یک منطقه خوش آب‌و‌هوا را می‌بینید که برای ییلاق به این منطقه سفر می‌کنند. کردان البته با کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی، کارتن‌سازی، ریسندگی و بافندگی و مرغداری که در حاشیه خود دارد به قطب اقتصادی غرب کرج تبدیل شده است. اما این دلیل نمی‌شود که روستای خوش آب و هوای کردان با باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت خود، جای خوبی برای استراحت کردن نباشد.

آشنایی با روستای کردان ؛ از بهترین مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

تاریخچه کردان

طبق مستندات موجود از قبیل اشیاء کشف شده و نقشه‌های قدیمی، روستای کردان قدمتی هزار ساله دارد و پیدایش آن به پیش از قرن ششم هجری قمری می‌رسد. در آن زمان کردان مرکز سیاسی و نظامی کرج بوده است.

روستای کردان کجاست؟

روستای کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در فاصله ۲۵ کیلومتری کرج،  ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد و فاصله آن با هشتگرد ۱۵ کیلومتر و با کوهسار ۵ کیلومتر است. همچنین، مساحت منطقه مسکونی کردان برابر با ۱۰۴ هکتار است.

کردان

عکس: خبرگزار ی مخبر

در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از تهرانی‌ها کردان را برای زندگی انتخاب کردند و این محدوده به منطقه‌ای حاشیه‌نشین تبدیل شد. کردان به‌مرورزمان به یک‌قطب اقتصادی تبدیل شد و واحدهای آلومینیوم‌سازی، کارتن‌سازی، ریسندگی و بافندگی و مرغداری در این منطقه مشغول به فعالیت هستند. همین مسئله باعث شد تا اهالی ساکن کردان و توابع در این کارخانه‌ها مشغول به کار شوند و کردان امروز به قطب اقتصادی کرج تبدیل شود. جمعیت کردان براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۴۵۰۰ نفر است.

قیمت زمین‌ها و باغ‌های کردان در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو بود و امروز کردان به منطقه‌ای لوکس تبدیل شده که ویلاهای گران‌قیمت زیادی در آن ساخته شده‌اند. 

روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی هم دارد و باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو وتوت در این منطقه پیدا می‌شود. یکی از دلایل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی زمین‌های کردان رودخانه ارتفاعات کهار است. رودخانه کردان از شمال شرق این روستا به‌سمت جنوب غربی جاری می‌شود و زمین‌های کردان را سیراب می‌کند. این رودخانه از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود.

مسیر دسترسی به روستای کردان

از تهران یا هر کجای دیگر ایران که روزگار می‌گذارنید، خود را به کرج رسانده و از آن‌جا مسیر آزادراه را به‌سمت قزوین پی بگیرید. با طی کمتر از بیست کیلومتر به تابلو خروجی روستای کردان بر می‌خورید. از خروجی وارد جاده‌ی روستای کردان شده و با طی تنها چند کیلومتر خود را در قلب این روستا ببینید.

چرا باید به کردان سفر کرد؟

روستای کردان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرج است که به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، استقرار صنایع مهم و وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و برجسته طبیعی، تاریخی، گردشگری، مذهبی، مجاورت با اتوبان تهران-قزوین و همسایگی با مراکز جمعیتی نظیر کلان‌شهر کرج از یک سو و برخورداری از آب و هوای مطلوب و طبیعت بسیار زیبای کوهستانی از سوی دیگر، مقصد بسیار مناسبی برای تعطیلات و سفرهای یک روزه محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی کردان

کردان علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌ها و میراث تاریخی را هم در دل خود جای داده است. یکی از بناهای تاریخی روستای کردان، برج مقبره کردان بوده که برجی آجری در فاصله ۸۰۰ متری روستای کردان است. این برج تاریخی پلانی خورشیدی و دایره‌ای شکل دارد و روی سکویی به قطر هشت متر بناشده است. قدمت این برج به عصر سلجوقی باز می‌گردد و عده‌ای هم این بنا را مقبره امام‌زاده حسین (ع)، از نوادگان امام سجاد (ع) می‌دانند. مقبره امام‌زاده حسین ازنظر معماری نمونه منحصربه‌فردی است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

کردان

در فاصله دو کیلومتری از روستای کردان، پلی قدیمی بانام «بانو صحرا کردان» وجود دارد که قدمت آن به عصر صفوی بازمی‌گردد، امروز از این پل تنها دوپایه باقی‌مانده است. همچنین، کردان یک رودخانه به همین نام دارد که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از شمال شرقی به جنوب غربی جاری است و در مسیر خود از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود.

کردان کجاست

عکس: همشهری آنلاین

تفریحات کردان

روستای کردان در مقایسه با بسیاری از روستاهای ایران امکانات ویژه‌ای دارد و همین امکانات بوده که آن را برای گردشگری منحصربه‌فرد و غیر قابل قیاس با سایر روستاها کرده است. برای نمونه، در کردان یک دهکده‌ تفریحی مجهز به امکانات شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، سوارکاری و... وجود دارد و می‌توانید در سفر به این منطقه روزی پر از هیجان و تحرک را تجربه کنید. پرواز با پاراگلایدر در سایت پروازی کردان و کوهنوردی در ارتفاعات کردان از سایر تفریحات جذاب منطقه کردان محسوب می‌شوند.

بهترین زمان سفر به کردان

روستای کردان در همه روزهای سال مقصدی عالی برای سفر محسوب می‌شود و در بسیاری از ماه‌های سال کردان پذیرای گردشگران بسیاری است، ولی عمده حضور آن‌ها در نوروز و فصل تابستان است.

آیا کردان دارای اقامتگاه است؟

از زمانی‌که منطقه کردان به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است، تعداد ویلاها و اقامتگاه‌ها در کردان نیز افزایش پیدا کرده‌اند. به‌ عبارت دیگر، در صورتی‌که تمایل دارید به کردان سفر کنید، به‌راحتی می‌توانید برای چند روز ویلا، آپارتمان و سوئیت اجاره کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده