نویسنده: تیم کجارو
// شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵

قبل و بعد از هر پرواز در فرودگاه‌ها چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

از زمانی‌که یک هواپیما به زمین می‌نشیند تا زمانی‌که باید دوباره با مسافرانی جدید به هوا برخیزد، شاید تنها یک ساعت فاصله باشد؛ اما در همین بازه‌ی کم، کارهای بسیاری باید انجام شوند.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومجی بازنشر شده است.

زمان بین پروازها از اهمیت فراوانی برای شرکت‌های هواپیمایی برخوردار است. هرچه خدمه‌ی زمینی فرودگاه و خدمه‌ی پرواز زمان بیشتری را اطراف هواپیما صرف کنند و مشغول آماده‌سازی آن برای پرواز بعدی‌اش باشند، مسافران بیشتر عصبانی می‌شوند. لازم به گفتن نیست که شرکت‌های هواپیمایی حاشیه‌ی سود بسیار کمی دارند و به همین دلیل است که کوچک‌ترین هزینه یا ثانیه‌به‌ثانیه‌ی زمانی‌که صرفه‌جویی می‌کنند، آن‌ها را یک گام بزرگ به‌سمت موفقیت کلی نزدیک می‌کند.

واقعا زمانی‌که مسافران از هواپیما پیاده می‌شوند، آن‌جا چه اتفاقی می‌افتد؟ زمانی‌که هواپیمایی از باند خارج می‌شود، عقربه‌ی ساعت شروع به حرکت می‌کند و هر شرکت هواپیمایی فرایند خود را برای انجام کارها دارد. کارهای فراوانی وجود دارد که باید در این بازه‌ی زمانی کوتاه انجام شود. نظافت، تهیه‌ی غذا و بازرسی‌های امنیتی از آن جمله هستند. شرکت هواپیمایی SAS اسکاندیناوی (SAS Scandinavian Airlines) در فرودگاه آرلاندای (Stockholm Arlanda Airport) استکهلم در سوئد مستقر است و این شرکت را می‌توان نمونه‌ای عالی از چگونگی رسیدگی به هواپیماها در حداقل زمان ممکن و در عین حال، عمل به شیوه‌ای پایدار، دانست.

هواپیمایی SAS

در ادامه‌ی متن، ورود و خروج یک هواپیمای SAS به‌صورت لحظه‌ به‌ لحظه توصیف شده است تا چگونگی انجام فرایند چرخش هواپیماها، درست مانند یک روش علمی، توضیح داده شود.

شرح دقیقه به دقیقه

۹ صبح: پرواز SK 1416 از کپنهاگ در استکهلم به زمین نشست و به سمت دروازه‌ای منتقل شد که آن‌جا به‌سرعت برای پرواز بعدی خود، یعنی SK 535 به دوبلین، آماده شود. این هواپیما با چند دقیقه تأخیر فرود آمده است و چند دقیقه‌ی طلایی برای آماده‌شدن برای پرواز بعدی را از دست داده است؛ اما، کارکنان فرودگاه به جوانب مثبت کار می‌اندیشند و زمان از دست رفته را جبران می‌کنند. آن‌ها به‌تازگی از جلسه‌ای بیرون آمده‌اند که مربوط‌به فرودآمدن‌های با تأخیر یا زودهنگام هواپیماها بود و به‌طور خلاصه، نکاتی درباره‌ی مسائل احتمالی به آن‌ها گوشزد شده بود.

۹:۰۱ صبح: با انتقال هواپیما به سمت دروازه، خلبان یک موتور را خاموش می‌کند تا از مصرف سوخت بکاهد و انتشار دی‌اکسیدکربن را متوقف کند؛ اما این کار باعث کندشدن هواپیما نمی‌شود.

هواپیمایی SAS

۹:۰۳ صبح: پس از پارک کامل هواپیما و به‌محض آنکه هواپیما در برق زمینی وصل شد، موتور دوم نیز خاموش می‌شود. مجموعه‌ای از کارهای از پیش طراحی شده به‌صورت هماهنگ اجرا می‌شود. نظافت‌کنندگان وارد هواپیما می‌شوند؛ تهیه‌کنندگان غذا زباله‌ها را تخلیه می‌کند و مواد تازه را جایگزین آن‌ها می‌کنند، مخازن سرویس‌های بهداشتی تخلیه و با آب پر می‌شوند. محموله‌های پستی به‌همراه بارها و چمدان‌های مسافران بارگذاری می‌شوند. چمدان‌ها دسته‌بندی می‌شوند و آن‌هایی که مربوط‌به پروازهای اتصالی هستند از دیگران جدا می‌شوند.

۹:۱۸ صبح: هواپیمای ایرباس A320neo با گنجایش ۱۷۴ مسافر یکی از هواپیماهای جدیدی است که به این شرکت هواپیمایی افزوده شده است و به‌خاطر طراحی سازگار با محیط زیست آن معروف است. این هواپیما، از سوخت کمتری در مقایسه با هواپیماهای دیگر در همان قد و قامت استفاده می‌کند. این به آن معنا است که پرواز بعدی دوبلین نیاز به زمان کمتری برای سوخت‌گیری مجدد دارد. همچنین، پرواز سریع‌تر نیاز به سوخت بیشتری دارد. به همین دلیل است که گاهی وقت‌ها، اگر زمان کافی برای رسیدن سر وقت به مقصد وجود داشته باشد، شرکت‌های هواپیمایی از سرعت پروازهای خود می‌کاهند.

هواپیمایی SAS

۹:۲۰ صبح: بین هر پرواز و در حین بازرسی تجهیزات کترینگ و امنیتی توسط خدمه‌ی کابین، کارکنان پرواز دوری در اطراف می‌زنند تا بر هرگونه مسئله‌ی احتمالی نظارت کنند. همان خلبان‌ها و مهمانداران پرواز بعدی را انجام خواهند داد (این کار باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود). همزمان با تیک‌تاک ساعت و با نزدیک شدن به ثانیه‌های پرواز، سرپرست گروه عملیاتی زمینی فرودگاه از کارکنانش می‌خواهد که بر سرعت خود بیفزایند.

۹:۲۲ صبح: داخل پایانه، کارکنان مشغول انجام آخرین فراخوانی‌های مسافران برای سوارشدن هستند. در حقیقت، آن‌ها برای صرفه‌جویی در زمان، اعلام پرواز و سوار کردن مسافران به پل اتصال به هواپیما را زودتر آغاز می‌کنند. مسافران منتظر می‌مانند تا پس از آنکه بازرسی‌های هواپیما تکمیل شد، سوار آن بشوند. هیچ زمان تاخیری وجود ندارد و درنهایت، به مسافران علامت داده می‌شود تا وارد هواپیما شوند.

۹:۳۱ صبح: خدمه‌ی زمینی فرودگاه منتظر یک مسافر اتصالی هستند و اگر او به‌موقع نرسد، وسایل او را باید به دلایل امنیتی از هواپیما خارج کرد. به‌خاطر زمان‌بر بودن این کار، باید به‌سرعت تصمیم گرفت. در غیر این صورت، کوچک‌ترین تأخیر در عمل بر پروازهای دیگر تاثیر منفی خواهد گذاشت. در همین حین، یک یدک‌کش به چرخ‌های جلوی هواپیما متصل می‌شود تا برای هل دادن آن آماده باشد.

هواپیمایی SAS

۹:۳۳ صبح: برای تصمیم‌گیری درباره‌ی بیرون‌آوردن بارهای مسافری که دیر کرده است، زمان زیادی وجود ندارد. خوشبختانه، او از راه می‌رسد و درهای مسافران و بارهای هواپیما بسته می‌شود.

۹:۳۵ صبح: خلبانان برای دریافت اجازه‌ی بلند‌شدن با برج کنترل تماس می‌گیرند. یدک‌کش شروع به هل‌دادن هواپیما می‌کند. خلبانان موتورها را روشن می‌کنند و به سمت باند حرکت می‌کنند تا به‌موقع از روی زمین برخیزند. کل فرایند تخلیه‌ی بار، بارگیری مجدد، سوخت‌گیری و سرویس هواپیما نیم ساعت طول می‌کشد.

فرایندهای زمینی فرودگاه در بین دو پرواز چه تاثیری بر اقدامات پایداری محیط زیست دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد که نشت سوخت طی فرایندهای زمینی فرودگاه، اعم‌از تخلیه‌ی بار و بارگیری مجدد، نظافت، سوخت‌گیری و سرویس هواپیما، کاهش می‌یابد؛ بنابراین، هر پرواز یک قدم به پایداری محیط زیستی نزدیک‌تر می‌شود. به‌عنوان مثال، هرچه موتور سریع‌تر خاموش بشود و هواپیما به برق زمین وصل شود، گازهای گلخانه‌ای کمتری منتشر خواهند شد.

هواپیمایی SAS

SAS اطمینان حاصل می‌کند که یک نفر برای تاکسی فوری هواپیما آماده است؛ بنابراین همان لحظه که هواپیما توقف می‌کند به برق زمین متصل می‌شود. کامیون‌های غذا نیز بی‌تاثیر نیستند؛ چراکه هر آنچه آن‌ها به داخل هواپیما منتقل می‌کنند، به وزن هواپیما می‌افزاید و وزن بیشتر به‌معنی مصرف سوخت بیشتر است. همچنین، این کار نیاز به زمان نیز دارد. در نتیجه، این هواپیمایی برای برخی از مسیرهای خود در خارج از قاره‌ی اروپا، تصمیماتی غیرمرسوم گرفته است.

SAS هم مانند خیلی از شرکت‌های هواپیمایی دیگر غذا و نوشیدنی را به مسافران کلاس اقتصادی خود می‌فروشد؛ اما استفاده از این امکانات برای مسافران کلاس اقتصادی ویژه (SAS Plus) رایگان است. این شرکت هواپیمایی اکنون مشغول انجام پژوهش‌هایی روی این موضوع است که چگونه می‌تواند انتخاب غذاها توسط مسافران را برای هر پرواز به‌صورت آنلاین انجام بدهد. این کار باعث کاهش ضایعات غذا، کاهش زمان انجام عملیات‌های فرودگاهی، کاهش وزن هواپیما و در نتیجه، کاهش صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

رستوران‌های نیو نوردیک (The New Nordic) که منوی غذایی هواپیمایی SAS را آماده می‌کند، روش بسته‌بندی موادغذایی خود را تغییر داده است و آن‌ها را اکنون به‌صورت مکعب‌هایی زیبا بسته‌بندی می‌کند تا فضای کمتری در چرخ‌های دستی اشغال کنند و بارگیری آن‌ها در هواپیما نیز آسان‌تر و سریع‌تر انجام بشود. حتی جعبه‌های غذا هم از مواد سازگار با محیط زیست تهیه می‌شوند و خدمه‌ی کابین نیز در جهت تفکیک زباله‌ها و جداسازی اقلام قابل بازیافت تلاش می‌کنند. به‌ این صورت، آن‌ها را می‌توان به‌نحوی موثرتر تخلیه و فرآوری کرد.

هواپیمایی SAS

طبق گفته‌های گوستاف اوهلم، سرپرست تجاری SAS در بخش محصولات و خدمات پروازی، این شرکت هواپیمایی اقدام به اتخاذ سیاست «توقف، کاهش و جایگزینی» کرده است تا هر موردی را که می‌تواند به کاهش وزن، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند، پیدا کنند و به روند آماده‌سازی هواپیما برای پرواز سرعت ببخشند. این موارد می‌توانند شامل اقلامی مانند روزنامه‌ها و مجلات هم باشند که دیگر در هواپیما نگه‌داری نمی‌شوند؛ چراکه این‌گونه نشریات را باید در هر توقف تعویض کرد و این به پیچیدگی کارها می‌افزاید. اکنون، مسافران با دانلود روزنامه‌ها و مجلات از اپلیکیشن SAS، از حق انتخاب گسترده‌تری برخوردار شده‌اند.

فروش معاف از حق گمرک نیز لغو شده است؛ چراکه چرخ‌‌های دستی مخصوص حمل بارهای مسافران پر شده بود از محصولاتی که تقریبا دشمن محیط زیست به‌شمار می‌آمدند. هواپیما، بدون اینکه مجبور به انبار کردن این محصولات (و انجام کارهای اداری برای تایید فروش و ثبت صحیح مبالغ پرداخت‌شده) باشد، اکنون می‌تواند سریع‌تر برای پرواز بعدی آماده شود. البته، نکته‌ی قابل‌توجه آن است که بیشتر مردم درهرصورت در فروشگاه‌های فرودگاه خرید می‌کنند. ایده‌های کوچک و ساده‌ای مانند آنچه در بالا گفته شد، می‌توانند تفاوت‌های بزرگی برای یک شرکت هواپیمایی و حتی از آن مهم‌تر، برای محیط زیست بیافرینند.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌وجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده