نویسنده: بخش تبلیغات
// یکشنبه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰

حمله خون آشام در بازار ارز دیجیتال چیست؟

«نیپوتو» در این مقاله به «حمله خون‌آشام‌ها» در عرصه ارز دیجیتال پرداخته است.

حمله خون آشام (vampire attack) چیست؟

اگر قصد خرید ارزهای دیجیتال مانند خرید آنلاین تتر یا سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارید بهتر است با انواع خطرات و ریسک های موجود آشنا باشید. در این مقاله به حملات خون آشام می پردازیم که در آن پروژه جدید از یک پروژه موجود تقلید می‌کند یا مشابه آن پروژه را می سازد و جوامع پروژه را هدف قرار می‌دهد.

حمله خون‌آشام در دنیای کریپتو زمانی رخ می‌دهد که پروژه جدید انگیزه‌ها یا پاداش‌های بهتری نسبت به پروژه اصلی ارائه می‌دهد. حمله خون آشام شامل پروژه جدیدی است که هدف آن پیشی گرفتن از پروژه دیگری با ویژگی‌های بسیار مشابه یا پروژه ای است که به‌دنبال سرقت منابع رقبا و مشتریانی است که نقدینگی را ارائه می‌دهند.

در این حمله یک صرافی غیرمتمرکز یا پروژه دیفای نرخ های بهتری را برای همان خدمات نسبت به یک رقیب ارائه می‌دهد. این حملات اغلب شامل مکانیسم‌هایی مانند استخراج نقدینگی، پاداش‌دهی یا هزینه‌های کمتر تراکنش‌ها برای ترغیب کاربران به مهاجرت از پروژه اصلی به پروژه جدید است.

یک حمله خون آشام DeFi می‌تواند منجر به از دست دادن نقدینگی یا حتی تعطیلی پروژه موجود شود. پروژه جدید منابع را از پروژه اصلی جذب می‌کند به همین دلیل حمله خون آشام نامیده می‌شود.

این حملات لزوماً کلاهبرداری یا ذاتاً مخرب نیستند. در بسیاری از موارد، یک استراتژی رشد تهاجمی و بسیار رقابتی هستند که در بازار کریپتو رایج است، برخی از پروژه‌ها از رقابت شدید جان سالم به در می‌برند و برخی دیگر نه.

حمله خون آشام چگونه کار می‌کند؟

حملات خون آشام اغلب پروژه هایی را هدف قرار می‌دهند که به کاربران و نقدینگی متکی هستند، مانند صرافی ها و ییلد فارمینگ.

احتمال بیشتری وجود دارد که پروژه‌های خاص حملات خون آشام‌ را تجربه کنند، مانند پروژه‌هایی که به کاربران و نقدینگی متکی هستند. این پروژه‌ها شامل صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، بازارسازان خودکار، بازارهای توکن غیرقابل تعویض و ییلد فارمینگ می‌شوند.

حملات می‌توانند پروژه هایی با نقدینگی بالا را هدف قرار دهند زیرا میزان سرمایه برای پروژه جدید جذاب است. به این کار بهره‌برداری از استخر نقدینگی می‌گویند. آن‌ها همچنین می‌توانند جوامعی را هدف قرار دهند که پروژه جدید می‌تواند به آن‌ها نفوذ کند و از آن‌ها برای تبلیغ استفاده کند. پروژه‌هایی با هزینه‌های بالا و کمبود نوآوری نیز اهداف جذابی هستند، زیرا پروژه جدید می‌تواند از پروژه‌های قدیمی پیشی گرفته و ویژگی‌ها و مشوق‌های جدیدی را ارائه دهد.

پروژه جدیدی که حمله خون‌آشام را انجام می‌دهد، اطمینان حاصل می‌کند که انگیزه‌های بالایی مانند ایردراپ و بازاریابی تهاجمی را به جامعه پروژه موجود ارائه می‌دهد. این به کاربران انگیزه می‌دهد تا نقدینگی خود را از پروژه موجود به پروژه جدید منتقل کنند. پس از آن به سرعت سعی می‌کنند استخرهای نقدینگی خود را گسترش دهند و سپس کاربران جدید خود را حفظ کنند.

به‌عنوان مثال، اگر مهاجم یک تأمین‌کننده نقدینگی باشد، ییلد فارمینگ بسیار رقابتی را ارائه می‌دهد. اگر مهاجم و هدفش یک سرویس استیکینگ باشد، پاداش های بهتری ارائه می‌دهد.

نمونه هایی از حملات خون آشام

حمله خون آشام سوشی سواپ SushiSwap به یونی سواپ Uniswap اولین حمله خون آشام قابل‌توجه در نظر گرفته می‌شود.

سوشی سواپ یک فورک از یونی سواپ است که هنگام راه اندازی توکن (SUSHI) به یونی سواپ حمله کرد. سوشی سواپ وعده بازگشت سرمایه بالاتری را داد و استخرهای خاصی را در یونی سواپ هدف قرار داد، جایی که کاربران شناخته شده به‌دنبال بازدهی بالا بودند .

سوشی سواپ کاربران زیادی را جذب کرد اما درنهایت یونی سواپ زنده ماند و پیشرفت کرد. سوشی سواپ بعداً در مارس 2022 به هدف ForkDelta تبدیل شد که منجر به از دست دادن بیش از 100 میلیون دلار نقدینگی در این پلت فرم شد.

دش و پروژه های مسترنود جدید

دش پیش‌گام مفهوم مسترنود masternode بود اما به سرعت رقبای زیادی عملکرد آن را کپی کردند. مهاجمان شامل PivX، SmartCash، ZCoin و Dash Diamond بودند.

پیامدهای حمله خون آشام

حملات می‌تواند منجر به رقابت بیشتر شود و پروژه ها را تشویق به نوآوری و تلاش بیشتر برای حفظ مشتریان کند. بااین‌حال، همچنین می‌تواند به بازار آسیب بزند و منجر به سرقت دارایی کاربران شود.

حملات خون آشام در حوزه کریپتو، به‌ویژه حملات بسیار تهاجمی که پروژه های موجود را کپی می‌کنند، می‌توانند غیراخلاقی و غیرمنصفانه تلقی شوند. بااین‌حال، افزایش رقابت در بازار می‌تواند پروژه‌هایی را که با بهترین انگیزه‌ها به کاربران خدمات ارائه نمی‌دهند و نوآور نیستند، بلکه صرفاً بازار را تصرف می‌کنند، تعطیل کند.

در طول یک حمله، پروژه موجود ممکن است نقدینگی زیادی را از دست بدهد و از کار بیفتد. حملات ضعیف تر می‌تواند پایگاه مشتری پروژه را به قدری کاهش دهد که نتواند نوآوری یا رقابت طولانی مدت داشته باشد.

رقابت می‌تواند تضمین کند که پروژه بهترین شرایط را برای کاربران فراهم کرده و هزینه‌های ناعادلانه از آن‌ها دریافت نکند. حملات خون آشام می‌تواند شروع پروژه های جدیدی باشد که می‌تواند بازده و مشوق های موجود را افزایش دهد.

از طرف دیگر، رقابت بیش از حد باعث می‌شود که کاربران به سرعت به سمت پروژه های جدیدی که در ظاهر جذاب به نظر می‌رسند، جذب شوند. این پروژه های جدید می‌توانند کلاهبرداری، هک یا سایر طرح‌های غیرقانونی باشند که در آن کاربران پول خود را به‌طور کامل از دست می‌دهند.

چگونه از حملات خون آشام در امان بمانیم

هم پروژه های ارز دیجیتال موجود و هم کاربران می‌توانند از خود دربرابر قربانی شدن دربرابر حملات خون آشام محافظت کنند.

ساده‌ترین راه برای محافظت از پروژه‌های کریپتو دربرابر حملات خون‌آشام‌ رقابت با انگیزه‌های سالم، پاداش دادن به کاربران و نوآوری برای ارائه بهترین ویژگی‌ها است.

بیشتر بخوانید » آموزش خرید بیت کوین

همچنین برنامه های اعطای توکن پاداش ها را به تدریج توزیع می‌کند و از نقدینگی پلت فرم محافظت می‌کند. جوایز نیز انگیزه بیشتری برای وفاداری و تعامل کاربر ایجاد می‌کند. ادغام سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز یا اعطای حق رای، مشارکت کاربران در حاکمیت را تقویت می‌کند و میزان وفاداری را افزایش می‌دهد.

علاوه‌بر این، ممیزی های امنیتی، راهبردهای مدیریتی و ایجاد جامعه جذابیت و اعتبار پروژه را تقویت می‌کند و دربرابر رقابت مقاوم تر می‌شود. در مجموع، این تاکتیک‌ها تعهد و اعتماد کاربر را تقویت می‌کنند که برای موفقیت پلتفرم‌های غیرمتمرکز بسیار مهم است.

کاربران و سرمایه‌گذاران کریپتو نیز می‌توانند با آگاهی از تاکتیک های جدید پروژه، از خود دربرابر حملات خون آشام محافظت کنند. به‌عنوان مثال، DEX های جدید در ازای نقدینگی، مشوق های بسیار بالایی ارائه می‌دهند.

علاوه‌بر این، سرمایه‌گذاران باهوش و کاربران باید همیشه درکنار بررسی قیمت ارز دیجیتال پیش از سرمایه‌گذاری، تحقیقات گسترده و دقت لازم را انجام دهند تا مطمئن شوند قربانی کلاهبرداری نمی‌شوند.

منبع: نیپوتو

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده