// شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

همه چیز درباره دیسکورد | از آموزش استفاده تا مصرف اینترنت

در این مقاله به سراغ دیسکورد رفته‌ایم و نحوه کارکرد آن، ویژگی‌ها و نحوه ساخت حساب کاربری در این برنامه ارزشمند برای گیمرها را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

در سالیان گذشته کاربران کامپیوتر برای برقراری ارتباط صوتی با یکدیگر در بازی‌های ویدیویی، به‌سراغ مواردی مثل چت صوتی استیم یا تیم اسپیک می‌رفتند. این در حالی است که سال ۲۰۱۵ نسخه اولیه برنامه دیسکورد در دسترس کاربران قرار گرفت و امروزه، به یک شبکه اجتماعی گسترده برای اکثر مدیوم‌ها تبدیل شده است. دراین مقاله بخش‌های مختلف دیسکورد و کارآیی‌های آن را برای شما به اشتراک می‌گذاریم.

بک گراند صفحه لاگین قدیمی دیسکورد

دیسکورد چیست

دیسکورد درواقع یک VoIP برای ارتباط بهتر گیمرها با یکدیگر است که اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت Discord Inc راه‌اندازی شد. درابتدا، تمرکز این شرکت تنها در ارائه خدمات برای گیمرها بود، اما رفته رفته، دیسکورد گسترش یافت تا قشر بیشتری از کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. به‌عبارتی در ماه ژوئن سال گذشته میلادی بود که دیسکورد اعلام کرد که هدفش تنها به گیمرها ختم نمی‌شود و درتلاش است تا محلی را برای گفت‌وگوی تمامی کاربران درمدیوم‌های مختلف به‌وجود آورد.

این در حالی است که درگذشته، شاهد اعمال تغییرات متفاوتی در این راستا بودیم. برای مثال، شعار آن‌ها در ابتدا Chat for Gamers بود، اما در ادامه به Chat for Communities and Friends تغییر پیدا کرد. دیسکورد یک برنامه کاملا رایگان است که ازطریق موبایل، دسکتاپ و مرورگر می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و از ویژگی‌های مختلف آن استفاده کنید، اما دراین‌میان ویژگی‌های پولی مثل نیترو هم برای کاربران درنظر گرفته شده است تا منبع درآمدی برای دیسکورد باشد.

معنی دیسکورد

تابه‌امروز به‌صورت رسمی اعلام نشده که چرا نام این برنامه، دیسکورد نام گرفته است. بااین حال در سال ۲۰۱۵ در سایت ردیت یکی از کاربران مدعی شد از یکی از اعضای تیم دیسکورد این سؤال را پرسیده و در جواب، اعلام شده که دلیل اصلی نام‌گذاری بحث و گفت‌وگوی گیمرها برای انتخاب یک برنامه VoIP در راستای صحبت و گفت‌وگو برای بازی‌های تیمی بوده است. 

ازطرفی دیسکورد از واژه Discourse به‌معنی گفتمان می‌آید و این مورد هم می‌تواند دلیل دیگری باشد که تیم سازنده، از نام دیسکورد برای برنامه VoIP خود استفاده کرده است. 

آموزش نصب دیسکورد

وبسایت دیسکورد

برای نصب دیسکورد، تنها کافی است سایت Discord.com را باز کرده و در صفحه اول، گزینه Download for Windows را انتخاب کنید. البته اگر از سیستم‌ عامل یا پلتفرمی جز ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه Download در بالای صفحه را انتخاب و به‌سراغ پلتفرم مورد نظر خود بروید.

صفحه نصب برنامه دیسکورد

پس از دانلود، برنامه دیسکورد را باز کنید تا با صفحه بالا مواجه شوید. بگذارید مراحل مدنظر خود را پشت سر بگذارد و در انتها، به صفحه ورود به حساب کاربری منتقل می‌شوید که در ادامه، نحوه ساخت حساب کاربری و ورود به دیسکورد را مشاهده خواهید کرد.

همه چیز درباره دیسکورد

پس از نصب برنامه دیسکورد، نوبت به معرفی ویژگی‌ها، نحوه ورود، ساخت سرور و موارد مشابه می‌رسد که در ادامه آن‌ها را برای شما به اشتراک گذاشته‌ایم. اشاره کنم که پروسه ساخت حساب کاربری در تمامی پلتفرم‌ها یکسان است، اما احتمال دارد به‌خاطر ساختار رابط کاربری، شکل و شمایل آن‌ها متفاوت باشد.

ورود به دیسکورد

برای ساخت حساب کاربری دیسکورد، هم می‌توانید ازطریق مرورگر و موبایل این کار را انجام دهید و هم اینکه برنامه دیسکورد را دانلود و پس از نصب، اجرا کرده و حساب کاربری خود را بسازید.

صفحه ورود مشخصات ثبت نام شده دیسکورد

با باز کردن برنامه دیسکورد، تصویر بالا را مشاهده می‌‌کنید. اگر در گذشته ثبت نام کرده‌اید، مشخص خود را وارد و روی گزینه لاگین کلیک کنید. درغیراین‌صورت دکمه Register را فشار داده تا وارد صفحه ساخت حساب کاربری شوید.

صفحه ساخت حساب کاربری دیسکورد

سپس در صفحه ساخت حساب کاربری، باید مشخصاتی مثل آدرس ایمیل یا شماره تلفن، نام کاربری، رمز عبور و تاریخ تولد خود را وارد کنید. یادتان باشد که تاریخ تولد را دقیق وارد کنید یا حداقل تاریخ وارد شده را به یاد بسپارید، زیرا اگر حساب کاربری شما دزدیده شد یا مشخصات حساب خود را فراموش کردید، ازطریق ارائه تاریخ تولد درست می‌توانید ثابت کنید که صاحب اصلی اکانت هستید.

تاییدیه ساخت حساب کاربری دیسکورد

در انتها وارد صفحه تاییدیه شده و با انجام موارد ذکر شده، حساب شما رسما ساخته می‌شود. پس از ساخته شدن اکانت، دیسکورد از شما می‌خواهد تا از میان بحث‌های مختلف، سرور مدنظر خود را انتخاب و وارد شوید. کاربران می‌توانند این صفحات را رد کرده و وارد فضای اصلی برنامه دیسکورد شوند.

آموزش دیسکورد

صفحه Home برنامه دیسکورد

پس از ساخته شدن حساب کاربری دیسکورد و ورود به صفحه اصلی، با تصویر بالا مواجه می‌شوید. جایی که از قسمت بالا و گزینه Friends، می‌توانید فهرست دوستان آنلاین خود را تماشا کرده یا ازطریق گزینه Add Friend، به دوستان خود درخواست بفرستید. همچنین در سمت راست هم بخش Activity قرار دارد که نشان می‌دهد دوستان شما درحال انجام چه فعالیتی هستند و قسمت سمت چپ هم به پیام‌هایی که بین کاربران دیسکورد رد و بدل کرده‌اید مربوط می‌شود.

فرستادن درخواست دوستی در دیسکورد

دراین‌میان اشاره کنم که نحوه فرستادن درخواست به سایر کاربران یا فرستادن آی‌دی خود برای سایرین هم بدین صورت است که باید نام کاربری و شماره کنار آن را برداشته و برای دوست خود بفرستید یا نام کاربری آن‌ها را از بالا و در بخش Add Friend وارد کنید. برای مثال، یک آی‌دی دیسکورد بدین شکل است؛ ZoomG#1234.

فعال کردن 2FA در دیسکورد

پس از انجام کارهای ذکر شده، دو مورد را باید انجام دهید تا حساب کاربری شما به یک حساب کاربری ایمن تبدیل شده و بتوانید در تمامی سرورها رفته و فعالیت کنید. برای انجام این کار هم باید تاییدیه دو مرحله‌ای حساب کاربری خود را فعال کنید. برای انجام این کار، از پایین سمت چپ روی چرخ‌دنده کلیک کرده و وارد بخش تنظیمات شوید. سپس به شاخه My Account رفته و از آن‌جا 2FA را فعال کنید.

صفحه کانکشن برنامه دیسکورد

مورد جالب دیگر دیسکورد این است که می‌توانید حساب کاربری خود در سایر برنامه‌ها نظیر استیم، بتل‌نت، اسپاتیفای یا موارد دیگر را به دیسکورد خود متصل کنید. ازاین‌رو دوستان شما به‌راحتی می‌توانند شما را در سایر برنامه‌ها پیدا کنند. برای انجام این کار هم از چرخ‌دنده پایین صفحه دیسکورد وارد بخش تنظیمات شده و ازطریق قسمت Connections، آی‌دی خود در حساب‌های نمایش داده شده را وارد کنید.

ویژگی‌های دیسکورد

صفحه چت با دوستان در دیسکورد

اولین و ساده‌ترین ویژگی‌ای که دیسکورد در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان چت کردن و برقراری تماس صوتی و تصویری با دوستان‌تان است. برای انجام این کار هم تنها کافی است که اسم آن‌ها را انتخاب و درصفحه باز شده مشغول صحبت شده یا با انتخاب گزینه Call در بالای صفحه، تماس صوتی برقرار کنید. جدا از این موارد، می‌توانید صفحه خود را هم با دوست خود به اشتراک بگذارید. برای مثال، می‌خواهید بدون استریم کردن در شبکه‌هایی مثل توییچ، گیم‌پلی بازی جدیدی را که درحال تجربه آن هستید، با دوست خود به اشتراک بگذارید. ازاین‌رو به‌واسطه‌ی اشتراک صفحه، می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید.

قیمت و اشتراک سرویس نیترو دیسکورد

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم دیسکورد، نیترو نام دارد. درواقع نیترو یک اشتراک پولی ماهیانه یا سالیانه است که با ورود به بخش تنظیمات می‌توانید منوی مخصوص به آن را مشاهده کنید. اگر از مشترکین نیترو باشید، می‌توانید سرورهای دلخواه خود را تقویت کرده و همچنین از ویژگی‌های مختلفی برای حساب کاربری خود بهره‌مند شوید. برای مثال، می‌توانید از عکس‌های متحرک برای پروفایل خود استفاده کنید.

اعمال تغییرات روی صدا و ویدیو در تنظیمات دیسکورد

جدا از این موارد، از منوی تنظیمات می‌توانید تغییراتی را هم روی ظاهر دیسکورد نظیر Dark Mode یا Light Mode، بزرگی و کوچک نمایی نوشته و از بخش تنظیمات صوتی و تصویری هم تغییراتی را روی کیفیت صدا، ویدیو و موارد مشابه انجام دهید. تمامی این موارد دست به‌دست هم داده‌اند تا دیسکورد یک شبکه تمام عیار برای کاربران بازی‌های ویدیویی و همچنین بازی‌سازها باشد.

نحوه ساخت سرور در دیسکورد

کمی بالاتر اعلام شد که دیسکورد گزینه بسیار مناسبی برای بازی‌سازان است. حال سؤال پیش می‌آید که چرا؟ به‌واسطه‌ی راه‌اندازی یک سرور دیسکورد، بازی‌سازان و همچنین تولید کنندگان محتوا می‌توانند محصول و محتوای خود را تبلیغ و با ارائه چنل‌های مختلف در سرور خود، فضای صمیمانه و متفاوتی را برای اعضای جامعه کاربری خود به‌وجود آورند.

ساخت سرور در دیسکورد

برای ساخت سرور دیسکورد از بخش سمت چپ روی گزینه به‌علاوه (+) کلیک کرده و گزینه Create My Own را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه‌های مختلف برای ساخت سرور دیسکورد

در انتها باید اسم سرور و تصویر آن را انتخاب و گزینه Create را انتخاب کنید. حال پس از ساخت سرور، باید چنل‌های مختلفی را برای آن ساخته و شخصی‌سازی کنید. پیشنهاد می‌کنم گزینه For a club or a community را انتخاب کنید، زیرا گزینه‌ها و ویژگی‌های بیشتری در بخش تنظیمات از جمله Discovery و Partner Program در اختیار شما قرار داده می‌شود.

مدیریت سرور دیسکورد و ویژگی‌های آن

زمانی‌که سرور دیسکورد خود را ساختید، باید آن را با ساختن چنل‌های مختلف پر کنید تا یک فضای صمیمی، مدیریتی و سرگرم کننده را برای جامعه کاربری خود به‌وجود.

ساخت سرور در دیسکورد

در زمان شروع، سرور شما خالی از هر نوع چنل است، اما ازطریق مربع‌های سمت چپ، می‌توانید چنل‌هایی را با محوریت نوشته (Text Channels) یا گفتار (Voice Channels) بسازید. همچنین با ساختن چنل‌های خصوصی می‌توانید بستری را فراهم کنید تا شما و مدیران‌تان بتوانید دور یکدیگر برای بهتر شدن سرور اتاق فکر تشکیل دهید یا با اعضای VIP سرور خود به بازی کردن بپردازید.

ساخت نقش و Role در دیسکورد

تمامی این موارد به شما مربوط است که دوست دارید سرور خود را به چه شکل شخصی‌سازی کنید. مورد بعدی که اهمیت بالایی در یک سرور دارد، دسته‌بندی اعضا براساس فعالیت‌شان است. به‌عبارتی صاحب سرور می‌تواند به‌واسطه‌ی بات‌های مختلف، سطح‌هایی را برای سرور خود انتخاب کند و هر کاربر با رسیدن به سطح‌های مختلف، یک Role یا نقش را دریافت کند.

نقش‌ها جنبه تزئینی دارد، اما وجود آن‌ها در سرور می‌‌تواند حس فعالیت در کاربران را بیدار نگه دارد. ازطرفی، می‌توانید نقش‌هایی را بسازید که براساس فعالیت‌های جداگانه کاربران، دراختیارشان قرار دهید. درهرصورت، ابتدا باید نقش‌ها را بسازید که برای این کار، وارد بخش تنظیمات سرور شده و از بخش Role، نقش‌های مدنظر خود را بسازید.

بااین‌تفاسیر بد نیست بعضی از گزینه‌های بخش تنظیمات سرور را هم بهتر بشناسید.

اسمتوضیحات
Overviewدر این بخش می‌توانید نام سرور، تصویر پروفایل و در صورت نیترو دار بودن سرور، می‌توانید تصویر پس زمینه و تنظیمات دیگری را اعمال کنید
Emojiدر حالت عادی، ۱۰۰ تا ایموجی می‌توانید به سرور خود اضافه کنید، اما اگر تقویت سرور شما ازطریق نیترو به سطوح بالاتر برسد (سه سطح در کل وجود دارد) می‌توانید ایموجی‌های بیشتری را اضافه کنید. همچنین قابلیت اضافه کردن ایموجی منتحرک هم در اختیار شما قرار می‌گیرد
Stickersاستیکر هم ویژگی جدیدی است که به‌تازگی به دیسکورد اضافه شده است و اگر سرور دیسکورد دارای تقویت نیترو باشد، می‌توانید استیکرهای متفاوتی را اضافه کنید
Moderationدر بخش مدیریت هم می‌توانید 2FA را برای سرور خود فعال کنید که پیشنهاد می‌کنم نوع وریفای بودن حساب‌های کاربران در حالت Low قرار داشته باشد، دراین‌حالت کاربرانی بیشتری به سرور شما خواهند آمد و ازطرفی، حتما 2FA را هم فعال کنید
Membersدر بخش اعضا، می‌توانید اعضای سرور خود را مدیریت کنید
Inviteدراینجا هم کاربران می‌توانند لینک‌های ساخته شده از سرور خود را مدیریت کنند. توصیه می‌کنم کلا لینک‌های خود را که از بالا و سمت راست سرور خود (Invite People) آن‌ها را می‌سازید، در حالت Never Expire قرار دهید

صفحه خوش‌آمد گویی در دیسکورد

درکنار تمامی این موارد، می‌توانید شخصی‌های متفاوتی را هم روی سرور خود اعمال کنید. برای مثال، یک صفحه خوش‌آمد گویی بسازید تا کاربران پس از ورود به سرور، با یک صفحه خوش‌آمد گویی روبه‌رو شوند.

دراین‌میان بد نیست به اهمیت بات‌ها در سرور هم اشاره کنیم. کاربران می‌توانند بات‌هایی را به سرور اضافه کنن که هرکدام ویژگی‌ها و مزیت‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای مثال، Mee6 و ProBot برای سطح‌بندی و خوش‌آمد گویی گزینه بسیار خوبی هستند. ازطرفی برای پخش موسیقی در چنل‌های مربوطه، Rythm و Groovy بهترین گزینه برای شما هستند.

درانتها اشاره کنم که موارد ذکر شده، در نسخه موبایل و مرورگر دیسکورد هم صدق می‌‌کنند. شاید به‌خاطر طراحی منوی کاربری و موارد مشابه در نسخه موبایل دیسکورد، کمی ظاهر منوها متفاوت باشد، اما ساختار یکسانی با نسخه دسکتاپ دارد.

مصرف اینترنت دیسکورد 

درکنار تمامی موارد ذکر شده، این سؤال پیش می‌آید که مصرف اینترنت در دیسکورد به چه شکل است؟ اینکه هرکدام از ویژگی‌های تمام صوتی، تصویری یا بخش استریم (اشتراک‌گذاری صفحه) به چه نحو دیتا شما را مصرف می‌کند. برای این سؤال جواب مستقیم و قاطعانه‌ای وجود ندارد و باید به موارد مختلفی بپردازیم. در همین ابتدا بگویم که نسخه دسکتاپ دیسکورد اینترنت بیش‌تری را نسبت به نسخه موبایل مصرف می‌کند. معمولا استفاده از دیتا روی پی سی محدودیت خاصی ندارد و ازطرفی کیفیت تصاویر دریافتی، ویدیوها و نمایش نوشته‌ها بهتر از نسخه موبایل است. 

این درحالی است که روی موبایل شاهد کاهش کیفیت و موارد مشابه هستیم تا حجم مصرفی کاربر کاهش پیدا کند و حتی وبسایت‌ها هم برای گوشی‌های موبایل، این سیستم را پیدا می‌کنند. شاید این سؤال هم برای شما پیش آید که مصرف در یک ساعت چقدر است؟ جواب به این سؤال هم بستگی به موارد مختلفی دارد. اینکه چه برنامه‌هایی در پس‌زمینه درحال اجرا هستند و پهنای باند اینترنت کاربر چقدر است؟ تمامی این موارد درکنار نوع استفاده شما از دیسکورد، می‌تواند تعیین کننده میزان دیتایی باشد که مصرف می‌کنید. 

لوگو دیسکورد

برای مثال اگر مدام در حال استریم کردن و تماس ویدیویی و صوتی هستید، قطعا دیتا بیشتری را نسبت به کاربری که از گفت‌وگوی متنی و ارسال عکس استفاده می‌کند، مصرف خواهید کرد. بااین‌حال تماس‌های صوتی دیسکورد کم‌ترین میزان مصرف دیتا در میان سایر برنامه‌ها نظیر اسکایپ را دارد و در هر ساعت، تقریبا ۲۵ مگابایت از اینترنت شما را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین این مقدار برای تماس‌های تصویری، تقریبا ۲۷۰ مگابایت است. برای پیام‌های متنی و یک مکالمه عادی هم می‌تواند از ۲۸۰ کیلوبایت تا ۲۸ مگابایت متغییر باشد. بستگی به این دارد که تا چه اندازه از عکس در مکالمه خود استفاده می‌کنید. تاکید می‌کنم، برنامه‌‌های پس زمینه و کیفیت اینترنت شما هم می‌تواند روی این موارد تأثیرگذار باشد.

درانتها به این سؤال می‌رسیم که آیا دیسکورد دیتا زیادی را مصرف می‌کند؟ اگر به سایر برنامه‌های مشابه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که دیسکورد جدا از کیفیت بالایی که دارد، دیتای کمتری هم مصرف می‌کند. برای مثال دیتای مصرفی برای مکالمه‌های صوتی و تصویری در دیسکورد از اسکایپ کمتر بوده و کیفیت بهتری را هم ارائه می‌دهد. ازاین‌رو اگر جزو کاربرانی هستید که مدام با اعضای تیم خود، دوستان یا کارفرمای‌تان در حال مکالمه و به اشتراک‌گذاری موارد مختلف هستید، دیسکورد می‌تواند گزینه‌ مناسبی باشد. به‌جای استفاده از اسکایپ، زوم یا حتی برنامه‌هایی مثل AnyDesk، دیسکورد می‌تواند در نقش یک برنامه All-in-One کمک حال شما باشد.

پرسش‌های متداول

آیا دیسکورد رایگان است؟

دیسکورد کاملا رایگان است و در ایران هم بدون محدودیت خاصی می‌توان از آن استفاده کرد. با این حال این برنامه ویژگی‌های پولی و مخصوصی هم ارد که البته استفاده از آن‌ها به هیچ‌وجه اجباری نیست و بدون پرداخت هزینه هم می‌توانید از دیسکورد استفاده کنید.

دیسکورد چقدر اینترنت مصرف می‌کند؟

میزان مصرف اینترنت دیسکورد به موارد مختلف و چگونگی استفاده شما از آن بستگی دارد؛ با این حال نسخه کامپیوتر دیسکورد مصرف بیش‌تری نسبت به نسخه موبایل دارد و همچنین در بین نرم‌افزارهای دیگر، دیسکورد برای مواردی چون ارتباط صوتی بین کاربران اینترنت کمتری مصرف می‌کند.

درانتها نظر شما کاربران زومجی چیست؟ تا چه اندازه برنامه دیسکورد و ویژگی‌های آن استفاده می‌کنید؟ 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده