نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۱

واگذاری امتیاز تولید و فروش محصولات NUC اینتل به ایسوز

شرکت اینتل بعد از تصمیم به توقف سرمایه‌گذاری روی محصولات سری NUC، برسر واگذاری امتیاز تولید، توسعه، فروش و پشتیبانی از سیستم‌های NUC با ایسوز به توافق رسید.

براساس توافقی که بین اینتل و ایسوز صورت گرفته، ایسوز مسئولیت تولید و فروش محصولات NUC را برعهده خواهد گرفت. سیستم‌های موسوم به NUC، کامپیوتر‌های آماده‌ی اینتل با برخورداری از یک طراحی فرم فاکتور کوچک هستند که هر یک کاربرد خاصی برای خود دارند. پس از انتشار شایعات مبنی‌بر توقف تولید کامپیوترهای سری NUC، اینتل در‌نهایت آن‌ها را تأیید کرد. NUC حروف اختصاری Next Unit of Computing یا خانواده‌ی کامپیوترهای جمع‌و‌جور و قابل‌ارتقا و قدرتمند اینتل است که خریدش برای هرکسی ممکن نبود؛ اما علاقه‌مندان به حوزه‌ی سخت‌افزار همواره احترام خاصی برای NUC قائل بودند.

کامپیوترهای NUC اینتل

مطابق توافق اینتل و ایسوز، پشتیبانی از نسل فعلی دهم و سیزدهم این محصولات همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و توسعه‌ی محصولات آینده NUC نیز برپایه معماری نامشخصی دنبال می‌شود. لازم به ذکر است ایسوز، ASRock و Gigabyte هریک قبلاً هم به تولید کامپیوترهای کامپکت خود می‌پرداختند اما معمولاً محصولات اینتل پیشرفته‌تر بودند. مثلاً محصولاتی مانند سری Canyon که به ترکیب CPU اینتل و GPU مجزای انویدیا می‌پرداختند.

با این توافق ASUS حق توسعه‌ی سیستم‌های جدید NUC را دریافت کرده و باید انتظار داشته باشیم که سری NUC 14 توسط این شرکت عرضه شود. بااین‌حال، این مشروط به استفاده ایسوز از نام تجاری Intel NUC است. باید دید که آیا ایسوز قصد دارد فراتر از طراحی معمولی مینی پی سی‌های NUC حرکت کرده و طرح‌های نامعارف‌تری مانند Raptor Canyon یا Serpent Canyon را روانه بازار کند یا خیر. به هرحال این سیستم‌ها به‌شدت مورد توجه گیمرها هستند. اینتل علاوه‌بر سیستم‌های معمولی NUC مدل‌های گیمینگ Extreme را نیز تولید می‌کرد. مثلاً سیستم Beast Canyon NUC 11 که به یک کارت گرافیک فول سایز انویدیا مجهز بود. اینتل برای این منظور مجبور به افزایش ظرفیت بدنه کامپیوترهای خود شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده