نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

آمادگی AMD برای تولید تراشه‌های جدید Zen3D و رده پایین AM4

Greymon55 مدعی شده است که شرکت AMD می‌تواند مجموعه‌ی تراشه‌های مبتنی بر پلتفرم AM4 خود را با پردازنده‌های رده‌پایین جدیدی براساس معماری Zen3D گسترش دهد.

Greymon55، افشاگر مطرح اطلاعات AMD در توییت جدید خود مدعی شد که احتمالا پردازنده‌های جدیدی از سری Zen3D در راه هستند. AMD تاکنون فقط یک CPU از این سری را معرفی کرده که بازخورد خوبی از جامعه گیمرها و بررسی‌کنندگان دریافت کرده است. این CPU در مقابل تراشه‌های سری K اینتل برای کاربری گیمینگ قرار می‌گیرد، اما به‌دلیل طراحی تک چیپلت و در نتیجه کاهش سطح عملکرد چند رشته‌ی آن، در ورک‌لودهای پیشرفته‌تر عملکرد محدودتری دارد.

بعد از معرفی موفقیت‌آمیز معماری Zen3 با تکنولوژی 3D V-Cache در سال گذشته، انتظار می‌رود این سبک برای مدل‌های ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای پردازنده‌های AMD نیز گسترش پیدا کند. البته AMD قبلا اعلام کرده بود که طراحی چیپلت دوگانه با فناوری 3D هزینه‌ی ساخت بالایی دارد. Ryzen 7 5800X3D تنها محصولی است که تاکنون از این فناوری بهره‌مند شده است و این شرکت هنوز روی توسعه‌ی روش‌های مختلف برای استفاده‌ی بهینه از این سبک طراحی در محصولات خود کار می‌کند.

پردازنده Ryzen 7 5800X3D

اما Greymon55 در توضیحات خود خاطر نشان کرد که تراشه‌های جدید Zen3D به سطح پایین پردازنده‌های AMD با تعداد هسته‌های کمتر از ۸ هسته تعلق دارند. بنابراین به نظر می‌رسد که یک CPU قوی ۶ هسته‌ای با قیمت مناسب برای پلتفرم AM4 می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای نزدیک شدن به پایان دوره‌ی مادربردهای این نسل باشد.

AMD حدود سه ماه دیگر به پلتفرم AM5 نقل مکان می‌کند، اما هنوز کار تیم قرمز با سری AM4 تمام نشده است. فاش کننده‌ی این اطلاعات در ادامه توضیح داد که AMD احتمالا همین ماه اطلاعات بیشتری از تراشه‌های جدید خود را به اشتراک خواهد گذاشت.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده