بررسی بازی Freedom Wars Remastered؛ آه اگر آزادی سرودی میخواند
تقریبا یازده سال از زمان عرضه بازی Freedom Wars برای کنسول دستی پلی استیشن ویتا میگذرد. این بازی توسط استودیوی ژاپنی Dimps توسعه یافته بود و حق مالکیت آن برعهده خود شرکت سونی است.
در آن زمان منتقدان نظرات ضدونقیضی نسبت به فریدام وارز داشتند و با توجه به طبیعت بازی و سبکش، در زمره پرفروشترین آثار کنسول دستی ویتا هم قرار نگرفت و طبق گزارشها کمتر از هفتصد هزار نسخه فروخت.
شاید دلایل عدم فروش بالای این اثر را بتوان سبکش، برخی مشکلات ریزودرشت و بازیکنان محدود کنسول دستی پلی استیشن ویتا دانست. به هر شکل، اکنون نسخهای ریمستر از بازی عرضه شده است که وظیفه نشر آن برعهده باندای نامکو است. در این نوشته این ریمستر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
برخلاف نسخه اصلی که در انحصار کنسول دستی پلی استیشن بود، این نسخه ریمستر علاوهبر پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 برای نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی هم عرضه شده است. محوریت اصلی بازی شکار هیولاها است و به نوعی میتوان آن را با سری محبوب Monster Hunter مقایسه کرد؛ هرچند در این بین تفاوتهایی وجود دارند.
در مجموعه مانستر هانتر مبارزات کندتر از فریدام وارز هستند و برای شکار هر هیولا باید استراتژیهای پیچیدهتری اعمال کنید؛ زیرا مبارزاتش در مجموع سختتر هستند. اما فریدام وارز از این حیث سریعتر است و باید ضربتیتر عمل کنید. اکنون به بررسی اجزای این بازی بپردازیم.
Freedom Wars در آیندهای ترسناک رخ میدهد. منابع روی زمین بسیار محدود هستند و حتی زنده ماندن هم جرم محسوب میشود. در واقع بهای زندگی مواجه شدن با یک میلیون سال حبس است! انسانها یا به بیان بهتر «گناهکاران» محکوم به زندگی در زندانهایی به اسم Panopticon هستند.
وظیفه شما انجام وظایف و ماموریتهایی مرگبار است تا از مدت زمان حبس خود بکاهید. در همین حین که شما به عنوان گناهکار شناخته میشوید، انسانهایی عادی وجود دارند که «شهروندان» نامیده میشوند و وظیفه شما نجات و محافظت از این افراد در قبال دیگر گناهکاران و دشمنان است. به بیان دیگر، شهروندان از هر نظر از شما بهتر هستند و شما در برابر آنها پشیزی ارزش ندارید!
اما تحمل کردن این شرایط برای رسیدن به آزادی بهای اندکی است، مگر نه؟ البته اگر هرگز بتوان به این آزادی رسید! به قول احمد شاملو: آزادی، ما نگفتیم، تو تصویرش کن! اوضاع جایی بدتر میشود که هر حرکت بازیکن ممکن است با جریمه و در نتیجه افزایش زمان حبس روبرو شود.
برای انجام تقریبا هر کاری نیاز به مجوز از Panopticon دارید. برای نمونه، بدون مجوز نمیتوانید دراز بکشید و باید در حالت نشسته بخوابید. یا حتی دویدن در محوطه زندان بیشتر از پنج ثانیه جرم محسوب میشود. پس بازیکن باید در هر لحظه مراقب اقدامات خود باشد. با گذشت زمان و ارتقای سطح بازیکن، امکان خرید مجوزهای بیشتری فراهم میشود.
اما این جرمها چگونه کشف میشوند؟ در کنار هر زندانی یک Accessory (ربات انساننما) وجود دارد که بیوقفه در حال زیر نظر گرفتن او است و لحظهای بازیکن را تنها نمیگذارد. این ربات در هنگام مبارزات هم به شما کمک میکند و میتوانید وظایف مختلفی به او بسپرید که در ادامه آن را بیشتر شرح خواهم داد.
با توجه به توضیحات بالا، میتوان متوجه شد با پیشزمینه داستانی جالبی طرف هستیم که پتانسیل زیادی دارد. اما در عمل بازی از این پتانسیل استفاده نمیکند و در بهترین حالت با داستانی معمولی و گاهی اوقات گیجکننده روبرو هستیم. در واقع این مشکل در بازی اصلی هم وجود داشت و طبیعتا در نسخه ریمستر این قضیه تغییر نکرده است.
با انجام دستورات و مراحل تعیین شده، از میزان حبس بازیکن کم میشود. برای دسترسی به سطوح بالاتر، یکی از موارد موردنیاز رسیدن به سال حبس مشخصی است. غیر از این کار، برای کاهش جرم خود میتوانید موارد پیداشده در میدان مبارزات نظیر اسلحهها و مواد اولیه را به Panopticon اهدا کنید تا از جرم شما کم شود.
به بخش گیمپلی بازی بپردازیم. همانطور که گفته شد، این اثر حس یک بازی اکشن نقشآفرینی و حتی هکانداسلش را منتقل میکند. وظیفه شما شکار هیولاها است و باید در مبارزاتی نفسگیر دشمنان غولپیکر یا در مواردی دیگر انسانها را شکست دهید.
بازیکن دو نوع اسلحه دارد که میتواند آن را به دلخواه خود تنظیم کند. هم اسلحههای سرد و هم اسلحههای گرم در بازی حاضر هستند و هر دسته تنوع مناسبی دارد تا دست بازیکن در انتخاب روش مبارزه خود باز باشد. در مجموع شش دسته اسلحه در بازی وجود دارند و هر اسلحه سطح کمیابی خودش را دارد و ممکن است اسلحههای مشابه قدرتها و قابلیتهای متفاوتی داشته باشند.
غیر از این اسلحهها، بازیکن قابلیتی به اسم Thorn دارد که با آن میتوان به دیوارها، دشمنان و موانع وصل شد. با وصل شدن به هیولاها و فشردن دکمهای خاص برای مدت زمانی، میتوان آنها را از پا درآورد تا به شکلی راحتتر به آنان حمله کنید.
سه دسته Thorn در بازی حاضر است: Binding برای تلهگذاری یا گیج کردن دشمنان، Healing برای جانبخشی و Shielding برای افزایش قدرت دفاعی خود و تیم همراه. این وسیله کاربردیترین وسیله همراه شما است و در مواقع مختلفی به کمک شما خواهد شتافت.
در هر مرحله میتوان غیر از شخصیت اصلی، سه همراه دیگر انتخاب کرد تا در تکمیل مراحل به شما کمک کنند. این انتخاب در برخی مراحل برعهده شما است و در برخی مراحل دیگر خود بازی افرادی را برای همراهی شما بر میگزیند. میتوانید با گفتوگو با دیگر افراد حاضر در زندان، همراهان جدیدی پیدا کنید. امکان تبادل وسایل جانبی با دیگر افراد هم فراهم شده است. از جمله وسایل جانبی حاضر در بازی میتوان به نارنجک دستی، جعبه کمکهای اولیه و مین اشاره کرد.
این همراهان میتوانند در مبارزات به شما کمک کنند، یا هنگامی که کشته شوید، شما را ریوایو کنند. البته هوش مصنوعی این همراهان در بالاترین سطح ممکن قرار ندارد و در برخی موارد حتی ممکن است شما بارها مجبور شوید تا آنها را ریوایو کنید. این مسئله در بازی اصلی هم وجود داشت و با ریمستر شدن برای کنسولهای نسل جدیدتر، این مشکل بیشاز پیش نمایان میشود.
سوای مراحل بخش داستانی، بازی یک بخش کو-آپ دارد که تا هشت نفر میتوانند در کنار یکدیگر مراحل را تکمیل کنند. این بخش به شکل آنلاین قابل بازی است و دیگر بازیکنان میتوانند به بازی شما جوین شوند یا شما به بازی دیگری جوین شوید.
معمولا مراحل بازی بدین صورت است که شما باید به نجات شهروندان بپردازید و در میانه راه هیولاها را از بین ببرید؛ اما مراحل دیگری هم در بازی وجود دارند. از این بین میتوان به رقابت برای نجات شهروندان با دیگر فرقهها و مراحلی برای یافتن مواد اولیه اشاره کرد. حتی برخی مراحل مخفیکاری هم در بازی حاضر هستند که البته مکانیزمهای آن ناپخته است و تنها باید در زمان مناسب بدوید و مراقب باشید دشمنان شما را نبینند!
در این بین اشاره به مواردی مثل قابلیت ارتقای اسلحهها و قابلیتها هم اشاره کرد. به علاوه، امکان شخصیسازی شخصیت اصلی و ربات همراه او هم فراهم شده است؛ هرچند فراموش نکنید برای افزودن برخی موارد تزیینی مثل هدست یا عینک نیاز به مجوز دارید.
برای جمعبندی بخش گیمپلی، با وجود برخی مشکلات، مبارزات بازی همچنان جذاب و دلچسب هستند و بهخصوص اگر با کمک دوستان خود به سراغ بازی بروید، لحظات مفرحی را برای خود و دیگران رقم خواهید زد. در نسخه ریمستر امکان انتخاب سطح دشواری هم فراهم شده است.
به سراغ بخش گرافیک برویم. در نسخه ریمستر ارتقاهایی صورت گرفته است که در این بین میتوان به اضافه شدن تکسچرهای باکیفیت، پشتیبانی از رزولوشن 4K و پشتیبانی از نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد.
چون بازی اصلی محصولی برای کنسول دستی ویتا بود و این نسخه هم تنها یک ریمستر است، نمیتوان بازی را از نظر گرافیکی پیشتاز دانست؛ اما این بدین معنا نیست که با گرافیک ضعیفی روبرو هستیم و بازی با توجه به برچسب قیمتی خود از بخش گرافیک بصری نمره قبولی دریافت میکند، هرچند بعضی تکسچرها کیفیت بالایی ندارند.
اما از بعد گرافیک فنی، همچنان برخی مشکلاتی در بازی دیده میشوند. برای نمونه، در لحظات بسیار شلوغ یا هنگام ثبت تصاویر بازی دچار افت فریم کوتاهی میشود. دیگر مشکل این بخش، عدم همخوانی بین دیالوگها و حرکات لبهای شخصیتها است.
انیمیشنهای حرکتی شخصیتها هم در برخی موارد عجیب و مصنوعی به نظر میرسند، هرچند این معضل بیشتر مربوط به نسخه اصلی است تا نسخه ریمستر. موسیقیهای بازی هم کاملا منطبق با فضای بازی طراحی شدهاند و به خوبی هیجان موردنیاز برای مبارزات را به بازیکن منتقل میکنند.
در مجموع، بازی Freedom Wars Remastered تجربهای نسبتا خوب است که مشکلات خاص خودش را دارد. با وجود بهینه شدن گرافیک و بهبودهای بخش گیمپلی، موارد زیادی در بازی وجود دارند که ناقص هستند. در واقع این نقص مربوط به نسخه اصلی بازی است و مواردی نیست که یک ریمستر بتواند آنها را رفع کند.
Freedom Wars Remastered
نقاط قوت
- مبارزات جذاب
- موسیقیهای هیجانانگیز
- ارتقای گرافیکی قابل توجه
- پیشزمینه داستانی متفاوت و جالب
نقاط ضعف
- داستان گنگ و نامفهوم
- مشکلات گرافیکی مثل افت فریم
- مراحل مخفیکاری ناپخته و سطحی
- هوش مصنوعی ضعیف همراهان بازیکن
بررسی بازی روی کامپیوتر و با کد ارسالی ناشر (Bandai Namco) صورت گرفته است.