EA Sports WRC به خوبی المان‌های بازی‌های شبیه‌ساز رالی را در خود جای داده و آن‌ها را با موارد جدیدی ترکیب کرده است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

نمی‌توان منکر این شد که DiRT یکی از مجموعه‌های جذاب و سرگرم کننده ریسینگ، مخصوصا مسابقات رالی است. این مجموعه به واسطه نسخه‌های آرکید و شبیه‌ساز خود توانسته قشر وسیعی از هواداران بازی‌های ماشین‌سواری را به خود جذاب کند. ازطرفی، WRC یا World Rally Championship هم با بازی‌های رسمی خود همیشه تلاش کرده تجربه‌ای متفاوت را دراختیار علاقه‌مندان به مسابقات رالی قرار دهد.

این در حالی است که الکترونیک آرتز با خرید لایسنس رسمی مسابقات WRC و همچنین کدمسترز طی سال‌های اخیر به قطب بزرگی در ورزش اتومبیل رانی تبدیل شد. درحالی که هواداران DiRT منتظر نسخه جدیدی از این سری بودند، الکترونیک آرتز رسما مجموعه DiRT را با WRC ادغام کرد. ازاین‌رو امکان دارد دیگر شاهد نسخه جدیدی از DiRT نباشیم، اما الکترونیک آرتز به واسطه کدمسترز بازی رالی مخصوص به خود با نام EA Sports WRC را در دسترس کاربران قرار داده است. محصولی که المان‌های آشنا سری WRC را در خود جای داده و با ترکیب موارد جدیدتر، به یک محصول سرگرم کننده تبدیل شده است.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

با ورود به EA Sports WRC، اولین محتوایی که با آن مواجه می‌شوید، حالت Career بازی است. در جریان Career بازیکنان با یک راننده شخصی‌سازی شده پا به جهان مسابقات رالی می‌گذارند. البته در این بخش هدایت کامل تیم خود را هم برعهده دارید و می‌توانید تعیین کنید که از چه سطحی مسابقات را آغاز کنید. به‌‌عبارتی از همان ابتدا مسابقات WRC را شروع کنید یا از WRC 2 و WRC جونیور کار را آغاز کنید. قطعا شروع از پایه‌های پایین‌تر، تنوع مسابقات و ماشین‌های مسابقاتی موجود در بازی را هم افزایش می‌دهد. مسابقات Career به‌صورت هفتگی انجام می‌شود. هر هفته می‌توانید از میان مسابقات درنظر گرفته شده، یکی را انتخاب کرده و مسابقه دهید. البته که مسابقه‌ها در کلاس‌های متفاوتی انجام می‌شوند و حال می‌توانید ماشین مورد نظر خود را خریداری کرده یا از صفر آن را بسازید.

مسابقه در محیط جنگلی بازی EA Sports WRC

توجه به شرایط تیم و استخدام نیروهای جدید، باعث می‌شود تیم شما پیشرفت کرده و شرایط بهتری داشته باشید

یکی از ویژگی‌های EA Sports WRC، ساخت ماشین است. بازیکنان برای هر مسابقه می‌توانند ماشین مد نظر خود را باتوجه به بودجه هفتگی تیم، بسازند. مواردی مثل تعیین موتور ماشین، سیلندر، اگزوز و موارد مشابه تا نوع بدنه ماشین، چراغ‌ها و مواردی مثل فرمان، دنده و سایر موارد گزینه‌هایی هستند که به هنگام ساخت ماشین دراختیار شما قرار می‌گیرند. وجود ویژگی بیلدر حس و حال خوبی به EA Sports WRC بخشیده و جزئیات بالای آن می‌تواند علاقه‌مندان به ساخت و شخصی‌سازی ماشین را راضی نگه دارد. از آن‌جایی که مسابقات هفتگی در کلاس‌های مختلفی انجام می‌شود، باید به توجه داشته باشید که ماشین ساخته شده شما هم دقیقا در همان کلاس باشد که خب قرار دادن ماشین در کلاس مورد نظر، خود چالشی است که سبب می‌شود با دقت به ساخت ماشین بپردازید.

مسابقه دادن تنها کاری نیست که باید در حالت Career انجام دهید. رویدادهایی مثل استراحت دادن به اعضای تیم یا جذب نیروهای جدید در تیم مهندسی، از مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. تمامی این موارد دست به‌دست هم می‌دهند تا مأموریت‌های مختلفی را در حالت Career کامل کرده و تیم شما در شرایط بهتری قرار بگیرد. برای مثال، بودجه هفتگی تیم برای خرید ماشین بالاتر برود تا بتوانید ماشین‌های بهتری را خریداری کنید.

مسابقه در محیط برفی بازی EA Sports WRC

متاسفانه به خوبی باز پتانسیل حالت مومنتس استفاده نشده و این بخش از کمبود محتوا به‌شدت رنج می‌برد

جدا از حالت Career، حالت Championship و Moments هم مورد دیگری است که نظر شما را به خود جلب می‌کند. در جریان حالت چمپیونشیپ می‌توانید مسابقات جهانی رالی را برای خود برگزار کرده و با تیم و راننده محبوب خود در WRC، WRC 2 یا WRC جونیور به مسابقه دادن بپردازید. این حالت به خودی خود سرگرم کننده است، اما ای کاش شاهد تیم‌های بیشتری مخصوصا برای WRC و WRC جونیور بودیم تا دست بازیکن برای انتخاب تیم و ماشین بازتر باشد.

ازطرفی Moments به شما اجازه می‌دهد تا تعدادی از مسابقات مهم و خاطره انگیز جهان WRC را مجددا تکرار کنید. البته که بعضی از این مسابقات هم دقیقا همانند نوع واقعی‌شان در دسترس نیستند، اما اکثرا مواردی هستند که در قدیم یا فصل فعلی رخ داده‌اند. متاسفانه Moments با تمام جذابیتی که دارد، از کمبود شدید محتوا رنج می‌برد و وجود مسابقات متعدد‌تر یا استفاده بهتر از پتانسیل این بخش می‌تواند EA Sports WRC را به یک محصول دلچسب‌تر تبدیل کند.

مسابقه در محیط کوهستانی بازی EA Sports WRC

اگر تابه‌امروز مسابقات رالی را تجربه نکرده‌اید، هیچ نگران نباشید، زیرا بخش Rally School به‌خوبی شما را با قوانین مسابقات رالی آشنا کرده و به‌واسطه چالش‌هایی که ارائه می‌دهد، شما را برای مسابقات بازی آماده می‌کند. نوع چالش‌ها و نحوه آموزش بازیکن در این بخش طراحی بسیار خوبی دارد و درکنار آن طراحی بسیار خوب نوع تنظیمات المان‌های واقع‌گرایانه بازی مثل ترمز کردن، تعمیر آسیب وارد شده به ماشین و موارد مشابه باعث می‌شود تا بازیکنان تازه‌وارد بدون هیچ‌ ترسی به‌سراغ EA Sports WRC بروند. از دیگر حالت‌های بازی EA Sports WRC هم می‌توان به Quick Play اشاره کرد که همان بخش چندنفره بازی است و با دوستان خود یا سایر بازیکنان جهان بازی می‌توانید رقابت کنید. از نظر پینگ و زمان تأخیر، بازیکن تجربه‌ی قابل قبولی را کسب می‌‌کند و طبیعتا هرچه اینترنت بهتری داشته باشید، وضعیت هم بهتر خواهد بود.

ویژگی ساخت ماشین EA Sports WRC جزئیات بالایی دارد و راضی کننده است

وجود حالت‌ها و ویژگی‌های مختلف زمانی تاثیر اصلی خود را می‌گذارد که از نظر المان‌های شبیه‌ساز و مواردی مثل طراحی ماشین و عملکرد آن‌ها، بازی مورد نظر عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش بگذارد. طراحی ماشین‌های بازی EA Sports WRC از نظر هندلینگ و فیزیک، بسیار خوب بوده و تجربه‌ی لذت‌بخشی را از این حیث کسب خواهید کرد. به هنگام پیچیدن، هندلینگ ماشین‌ها اذیت کننده نیست و ازطرفی به‌گونه‌ای هم نیست که حس کنید پشت ماشین‌های بازی‌های آرکید نشسته‌اید. هر ماشین فیزیک و هندلینگ متفاوتی داشته و حتی تفاوت در قدرت ماشین‌ها از نظر سرعت و شتاب را به‌خوبی حس می‌کنید.

مسابقه در روز بازی EA Sports WRC

همچنین برخورد با موانع داخل پیست یا مسیر مسابقه‌ای، به‌خوبی روی ماشین شما تأثیرگذار است و اگر نتوانید بین هر راند بخش‌های آسیب دیده ماشین خود را تعمیر کنید، قطعا در راند بعد عملکرد و راندمان ماشین شما کاهش پیدا کرده و احتمال اینکه دچار مشکل شوید، وجود دارد. کمک راننده در اینجا نقش یک راهنما را ایفا می‌کند. اینکه پیچ پیش رو چه زاویه‌ای دارد، چه نوع پیچی است یا در مسیر با چه نوع سطوح شیب‌داری روبه‌رو می‌شوید، اطلاعاتی است که کمک راننده آن‌ها را دراختیار شما قرار می‌دهد. طراحی این بخش هم عالی است و دقت به آن‌ها، روی روند رانندگی شما تأثیرگذار است.

اگر به آسیب ماشین خود توجه نداشته باشید و بخش‌های آسیب دیده را تعمیر نکنید، عملکرد ماشین کاهش پیدا می‌کند

مورد دیگری که در EA Sports WRC به‌خوبی طراحی شده، تاثیرگذاری شرایط آب و هوایی مختلف و رانندگی در شب و روز است. مسابقات در شب، به‌نوعی طراحی شده است که باید دقت زیادی داشته باشید و دید شما به مسیر مسابقه بسیار محدود است، اما این محدودیت زیاد از حد و غیرواقع‌گرایانه نیست که شما را اذیت کند. همچنین این مورد برای مسابقه در محیط‌های برفی، بارانی و جاده‌های یخ‌زده هم صدق می‌کند و هرکدام تجربه‌ای منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهند.

مسابقه در شرایط بارونی بازی EA Sports WRC

شرایط آب و هوایی مختلف یا حتی مسابقه در شب، به‌خوبی روی نحوه رانندگی شما تأثیرگذار هستند

از نظر بصری EA Sports WRC تجربه‌ای قابل قبول را ارائه می‌دهد. افکت‌های بارون یا حتی ذرات برف به‌خوبی پیست‌های مسابقه‌ای را زیباتر کرده‌اند یا حتی نورپردازی‌ها، جدا از بهتر نمایش دادن جزئیات، بعضی وقت‌ها روی رانندگی و دید شما هم تأثیرگذار هستند. جدا از موارد ذکر شده در طراحی بازی، طراحی ماشین‌ها و پیست‌ها از نظر تعداد قابل قبول بوده و تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهند. همچنین EA Sports WRC فاقد باگ یا افت فریم خاصی است و از این حیث هم شاید ک محصول روان و خوب هستیم.

صداگذاری یکی از موارد مهم در بازی‌های ریسینگ مخصوصا آثار شبیه‌ساز به حساب می‌آید. صدای موتور ماشین‌ها، صدای اطلاعات مسیر مسابقه که توسط کمک راننده ارائه می‌شود یا حتی افکت‌های صوتی حال از برخورد با موانع طراحی بسیار خوبی دارند. حتی در طول رانندگی و با عوض کردن دوربین بازی، شاهد تغییر نوع صدای موتور ماشین و گاز دادن هستیم که حس و حالی واقع‌گرایانه را به وجود آورده است.

مسابقه در شب بازی EA Sports WRC

در انتها، EA Sports WRC را می‌توان شروع خوبی دانست و بازی‌ای است که می‌تواند به‌خوبی هواداران مسابقات رالی را راضی نگه دارد. با اینکه اولین نسخه، مشکلاتی در زمینه محتوا ارائه شده به مخاطب دارد، اما طراحی مناسب ماشین‌ها و پیست‌ها سبب شده تا مخاطب بتواند لحظات سرگرم کننده‌ای را برای خود رقم بزند.

بررسی بازی روی پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

EA Sports WRC

EA Sports WRC اولین بازی ماشین سواری لایسنس شده الکترونیک آرتز است و تجربه‌ی خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. از نظر محتوا، بازی آنطور که باید و شاید عملکرد مناسبی در حالت‌های چمپیونشیپ و مومنتس ندارد، اما از نظر طراحی ماشین و المان‌های شبیه‌سازی بازی‌های رالی، به بهترین شکل ممکن عمل کرده است. همچنین EA Sports WRC را می‌توان شروع خوبی برای کاربران تازه‌وارد دانست.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + طراحی بسیار خوب ماشین‌های بازی از نظر هندلینگ و فیزیک
  • + تاثیر بسیار خوب شرایط آب و هوایی و شب و روز روی مسابقات بازی
  • + طراحی بسیار خوب المان‌های شبیه‌ساز مسابقات رالی
  • + جزئیات بالا ویژگی بیلدر
  • + جزئیات و آموزش بسیار خوب حالت Rally School

نقاط ضعف

  • - کمبود مسابقات حالت مومنتس
  • - کمبود تیم‌های حالت چمپیونشیپ
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده