Star Wars Jedi: Survivor می‌توانست محصول خیلی بهتری باشد، اگر مشکلات فنی آن رفع شده بودند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

جنگ‌ ستارگان یکی از مجموعه‌های جذاب و دلنشین است که مخاطبان زیادی در مدیوم سینما و تلویزیون دارد. همچنین در دهه‌های گذشته تابه‌امروز بازی‌های مختلفی با محوریت این مجموعه ساخته شده که بعضی از آن‌ها تجربه بسیار خوبی را ارائه داده‌اند. بااین‌حال، Star Wars Jedi: Fallen Order محصولی بود که توانست مخاطبان امروزی را حسابی به این مجموعه در مدیوم گیم امیدوار کند. آن هم زمانی‌که الکترونیک آرتز با نشر دو نسخه از Star Wars Battlefront، نقدهای مختلفی را دریافت کرد.

حال پس از گذشت چهار سال از عرضه فالن اوردر، جدیدترین نسخه Star Wars Jedi در دسترس کاربران قرار گرفته است. جایی‌که کل کستیس پخته‌تر و بهتر از همیشه روی صحنه آمده تا مخاطب خود را سرگرم کند. اما، سوالی اصلی این است که آیا Star Wars Jedi: Survivor همانند قهرمان خود، یک بازی پخته و جذاب است؟ جواب هم بله و هم خیر است. محصولی را شاهدیم که نقاط قوت بسیاری دارد، اما نقاط ضعف‌اش سنگینی بیشتری در کف ترازو دارند.

برای حمایت از زومجی، ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

داستان بازی پنج سال پس از وقایع فالن اوردر روایت می‌شود. حال گریز، مرین و سیر دیگر همراه کل کستیس نیستند و در جریان مقدمه بازی، یک شوالیه جدای را می‌بینیم که به همراه بود آکونا وارد سیاره کروسکنت شده تا جدا از نابودی نیروهای Imperial، اطلاعاتی را از سناتور داهو سجن بدزدد. بااین‌حال همه چیز مطابق میل وی پیش نمی‌رود و شاهد خراب شدن سفینه منتیس هستیم. حال کل کستیس برای تعمیر منتیس وارد سیاره Koboh شده تا با گریز ملاقات کرده و سفینه خود را هم روبه‌راه کند.

مقدمه Star Wars Jedi: Survivor نوید بخش داستانی جذاب و گیرا است و باید بگویم که این نسخه، داستانی سرگرم کننده و هیجان‌انگیزی از جهان جنگ ستارگان را ارائه می‌دهد. قصه‌گویی و داستان‌سرایی بازی از همان ابتدا شروع امیدوارانه‌ای داشته و همین مسیر را تا تیتراژ پایانی ادامه می‌دهد و موارد فرعی جهان بازی مثل مأموریت‌های فرعی و اکتشاف در جهان سروایور سبب نمی‌شود تا از داستان و سرعت قصه‌گویی آن عقب بمانید. همچنین شخصیت‌پردازی کاراکترهای مثبت بازی هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد. کل کستیس، حال پخته‌تر از زمان پاداوان بودن خود شده و حال یک شوالیه تمام عیار است. البته که هنوز نگران غرق شدن در اشتباهات خود است.

کشتن مخفیانه در Star Wars Jedi: Survivor

شخصیت‌پردازی کاراکترهای منفی بااینکه نقطه ضعف بازی به حساب نمی‌آید و در سطح خوبی است، اما به هیچ‌وجه با شخصیت‌های شروری به یادماندنی سر و کار نداریم

اشتباهاتی که سبب شدن در جریان این پنج سال هم‌تیمی‌های قدیمی و دوست داشتنی کل از او جدا شده و مسیر تازه‌ای را انتخاب کنند. تمامی این موارد به‌خوبی در Star Wars Jedi: Survivor به‌نمایش درآمده است. بااینکه پیچیدگی‌های داستان و شخصیت‌پردازی کاراکترهای مثبت کیفیت لازم را دارند، اما شخصیت‌های منفی بازی می‌توانستند جذابیت بیشتری داشته باشند و باتوجه به کلیت داستان، به یکی از شخصیت‌های شرور دوست داشتنی جهان جنگ ستارگان تبدیل شده که متاسفانه این اتفاق برای تمامی آن‌ها رخ نداده است. همچنین اگر جزو کاربران تازه‌وارد هستید و بدون تجربه فالن اوردر، قصد تجربه Survivor را دارید، بازی برای شما یک ویدیو پیش درآمد از اتفاقات نسخه پیشین تدارک دیده است، اما برای فهم کامل وقایع و اتفاقات نسخه پیشین، قطعا تجربه فالن اوردر نیاز است.

از نظر گیم‌پلی، Star Wars Jedi: Survivor تمامی المان‌ها و درون مایه نسخه پیشین را در خود جای داده و آن‌ها را گسترش داده است. به‌عبارتی، یک بازی اکشن ماجراجویی را مشاهده می‌کنیم که گشت‌وگذار در جهان آن با المان‌های مترویدوینیایی ترکیب شده است. قهرمان داستان با استفاده از لایت سیبر و نیروی فورس می‌تواند با دشمنان مبارزه کرده و آن‌ها را از بین ببرد. در سروایور، سیستم مبارزات بهتر و جذاب‌تر از چیزی است که در گذشته مشاهده کرده‌ایم. استودیو ریسپاون برای متنوع‌تر شدن مبارزات و باز گذاشتن دست مخاطب، Stanceهای مختلفی را تعریف کرده است. هر Stance یک نوع شیوه مبارزه‌ای متفاوت است و معایب و مزیت‌های مخصوص‌به خود را دارد.

میان پرده سینمایی بازی Star Wars Jedi: Survivor

اینکه کدام شیوه مبارزه را انتخاب کرده و به چه شکل آن را ارتقا می‌دهید، موردی است که در بازی اهمیت بسیاری دارد

برای مثال، استنس بلستر به شما اجازه می‌دهد که در یک دست خود لایت سیبر گرفته و در دست دیگرتان یک بلستر باشد. ازاین‌رو ضربه سنگین شما با لایت سیبر، جای خود را به شلیک ازطریق بلستر می‌دهد. قطعا برای نبردهای از راه دور و اذیت کردن دشمنان گزینه مناسبی است. اما، دشمنانی که سلاح‌های سنگین داشته یا نیازمند این هستید که به سرعت دفاع آن‌ها را در هم بشکنید، استنس ذکر شده گزینه مناسبی نیست. این در حالی است که دوال بلید یا کراس‌گارد گزینه‌های مناسب‌تری برای آن دسته از افرادی هستند که می‌خواهند سرعت در ضربه‌زدن را فدای قدرت و آسیب‌رساندن بیشتر کنند.

ازطرفی هر یک از شیوه‌های مبارزه‌ای درنظر گرفته شده، ضربات مخصوص‌به خود را داشته و به‌لطف درخت مهارت‌های بازی می‌توانید آن‌ها را بهبود بخشیده یا موارد جدیدتری را آزاد کنید. ازاین‌رو اینکه کدام شیوه را انتخاب کرده و به چه شکل آن را ارتقا می‌دهید، موردی است که در بازی اهمیت بسیاری دارد. درخت مهارت‌ها جدا از شاخه لایت سیبر که مختص‌به استنس‌های مبارزه‌ای است، دو شاخه دیگر به نام سروایول و فورس هم دارد. فورس با محوریت مهارت‌های حول نیروی مخصوص جدای‌ها است که ارتقای آن‌ها می‌تواند کمک حال شما در مبارزات باشد. همچنین بعضی از مهارت‌های مختص‌به لایب‌سیبر هم نیازمند نوار فورس است. ازاین‌رو ارتقای این بخش در راستای استنسی که انتخاب کرده‌اید، از دیگر موارد مهم سیستم مبارزات است. در انتها شاخه سروایول هم مربوط‌به مواردی مثل افزایش نوار فورس و نوار سلامت می‌شود.

کل کستیس در یکی از پایگاه های ایمپریال در Star Wars Jedi: Survivor

بااین‌حال اگر ارتقاهای بازی را به درستی انجام ندادید، اصلا جایی برای نگرانی وجود ندارد. زیرا، بازی به شما این اجازه را می‌دهد تا تمامی امتیازهای مهارت کسب شده خود را ریست کرده و مجددا امتیازدهی کنید. درحالت کلی طراحی مناسب استنس یا همان شیوه‌های مبارزه‌ای مختلف و کارآمد بودن درخت مهارت‌ها سبب شده تا مبارزات بازی هیجان‌انگیز و دلچسب باشد. گشت‌وگذار در جهان Star Wars Jedi: Survivor با المان‌های مترویدوینیا گره خورده است. بدین صورت که بعضی از موارد داخل بازی مثل محیط‌های جدید، صندوق‌ها محل رسیدن به ارتقاها و Trialها نیازمند کسب مهارت‌های جدید است که با پیشروی در بازی آن‌ها را کسب کرده و می‌توانید جهان بازی را به‌صورت کامل بگردید.

جدا از آیتم‌های تزئینی، کسب امتیاز مهارت برای درخت مهارت‌ها، کسب پرک و آیتم‌های جمع‌آوری مورد نیاز برای خرید موارد مختلف از Npcها، از جمله پاداش‌هایی هستند که بازی دراختیار شما قرار می‌دهد و قطعا گشت‌و‌گذار بیشتر، سبب می‌شود تا در مبارزات و باس‌ها سختی کمتری را تجربه کنید. از نظر طراحی مراحل اصلی و فرعی هم بازی در سطح خوبی قرار دارد و مراحل فرعی بازی طراحی سرگرم کننده‌ای دارند. دراین‌میان موردی که اذیت کننده ظاهر شده، طراحی مینی باس‌ها و باس‌های اصلی است. متاسفانه بازی می‌توانست باس‌های اصلی متعدد و سرگرم کننده‌ای داشته باشد، اما حال شاهد محصولی هستیم که باس‌های اصلی آن اصلا تنوع لازم را ندارد. این در حالی است که باس‌های فرعی متعددی را شاهد هستیم، اما آن‌ها هم به هیچ‌وجه تنوع لازم را ارائه نمی‌دهند. آیتم‌های تزئینی هم شامل تغییر ظاهر لایت سیبر، رنگ لایت سیبر، تغییرات ظاهری BD-1 و همچنین تغییرات ظاهری کل کستیس می‌شود.

مرین و کل در حال صحبت در Star Wars Jedi: Survivor

مشکلات فنی Star Wars Jedi: Survivor، پاشنه آشیل بازی شده است

Star Wars Jedi: Survivor یک بازی زیبا از نظر جلوه‌های بصری است. نورپردازی‌ها و پرداختن به جزئیات محیطی در سطح و کیفیت خوبی قرار دارند. همچنین میان‌پرده‌های سینمایی بازی هم به‌خوبی در روایت داستان به مخاطب کمک کرده و لحظات سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهند. موردی که سبب شده تا جدیدترین ساخته ریسپاون اینترتینمنت روی کامپیوتر نتواند آن کیفیت لازم را داشته باشد و به تمامی نقاط قوت بازی را زیر سایه خود قرار دهد، عملکرد فنی است. از نظر فنی، Survivor یک پورت بسیار بد است. وجود گلیچ و باگ‌های متعدد درکنار مشکلات مربوط‌به استاترینگ و افت فریم سبب شده تا هم گشت‌وگذار و هم مبارزات بازی نتوانند آنطور که باید و شاید لذت‌بخش باشند.

البته در جریان آپدیت اخیر بازی روی کامپیوتر تاحد کمی این مشکلات رفع شده‌اند، اما همچنان بازی نیازمند بهینه‌سازی بیشتری است و در شرایط فعلی، حداقل نمی‌توان نسخه کامپیوتر Star Wars Jedi: Survivor را پیشنهاد کرد. موسیقی‌های استار وارز جدای: سروایور دقیقا همان چیزی است که هواداران جنگ ستارگان انتظار دارند و ترکیب آن با صداگذاری و افکت‌های صوتی، به‌خوبی بازیکن را در فضا و اتمسفر بازی قرار می‌دهد. همچنین موسیقی سبب شده تا میان‌پرده‌های سینمایی بازی بتوانند لحظات شاد، دراماتیک و غمگین را به‌خوبی القا کنند.

مبارزه با استورم تروپرها در Star Wars Jedi: Survivor

درآخر، Star Wars Jedi: Survivor به خودی خود محصول جذاب و سرگرم کننده‌ای است. وجود داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی مناسب درکنار سیستم مبارزات و گشت‌وگذار ارزشمند، چیزی است که هر مخاطب جنگ ستارگان را سرگرم می‌کند، اما تاثیر مستقیم مشکلات فنی ریز و درشت و متعدد روی تجربه کاربر، سبب شده تا نتوان از این مشکلات صرف‌نظر کرد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر و آپدیت عرضه شده در روز ۱۱ اردیبهشت ماه نوشته شده است


منبع زومجی

Star Wars Jedi: Survivor

Star Wars Jedi: Survivor داستانی درخور سری را ارائه می‌دهد و قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی آن به‌خوبی به دل مخاطب می‌نشیند. سیستم مبارزات جذابی دارد و ترکیب آن با درخت مهارت‌ها، سبب شده تا بازیکن بتواند شیوه‌های مبارزه‌ای متنوعی را تجربه کند. البته تمامی این موارد زمانی لذت واقعی خود را نشان می‌دهند که مشکلات فنی بازی رفع شده باشند. درحال حاضر، نسخه پی سی جنگ ستارگان جدید چیزی نیست که بتواند مخاطبان را آنطور که باید و شاید راضی کند.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی بسیار خوب و گیرا
  • + شخصیت‌پردازی جذاب کاراکترهای داستانی
  • + سیستم مبارزات متنوع و درگیر کننده به لطف شیوه‌های مبارزه‌ای مختلف
  • + ارزشمند بودن گشت‌وگذار
  • + درخت مهارت‌های کارآمد روی مبارزات
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - تنوع پایین باس‌های اصلی
  • - طراحی تکراری و یکنواخت مینی باس‌ها
  • - مشکلات فنی بسیار زیاد و تاثیرگذار روی تجربه کاربر مثل گلیچ، باگ، افت فریم و استاترینگ
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده