The Legend of Tianiding با اینکه مشکلاتی در بخش روایت داستان و طراحی دشمنان دارد، اما همچنان تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

تا دهه گذشته، وقتی صحبت از بازی‌های شرقی می‌کردیم، بازی‌هایی در ذهن مخاطب تداعی می‌شد که ساخته استودیوها و شرکت‌های ژاپنی بود، اما در چند سال اخیر شاهد بیشتر شدن بازی‌سازهای چینی و سایر کشورهای شرق آسیا هستیم تا امروز با به کار بردن واژه «بازی‌های شرقی» طیف گسترده‌تری از بازی‌ها را مورد هدف قرار دهیم. The Legend of Tianding، جزو آن دسته از بازی‌های شرقی است که توسط استودیو تایوانی Creative Games and Computer Graphics توسعه داده شد و در زمان معرفی خود، توانست نگاه علاقه‌مندان به بازی‌های مستقل را به خود جلب کند.

محیط معبد شکل بازی The Legend of Tianding

بااینکه داستان بازی برگرفته از یک داستان واقعی است، اما تیم سازنده سعی کرده المان‌های جدید و خیالی خود را هم به بازی اضافه کند

حال بازی The Legend of Tianding روانه بازار شده و سؤال اصلی این است که آیا عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است؟ در حالت کلی The Legend of Tianding یک بازی مستقل دوبعدی است که می‌تواند لحظات خوب و سرگرم کننده‌ای را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. محصولی که براساس یک افسانه قدیمی تایوانی ساخته شده است. در دوره‌ای که تایوان تحت سلطه ژاپن قرار داشت (۱۸۹۵ تا ۱۹۴۵) قهرمانی به‌نام لیائو تیاندینگ از دل مردم تایوان ظهور کرد تا جلوی ظلم افراد زورگو را بگیرد.

لیائو تیاندینگ به نماد رابین هود شباهت دارد. شخصی که از افراد ثروتمند و زورگو دزدی می‌کرد تا به افراد فقیر و ضعیف کمک کند. لیائو تیاندینگ هم دقیقا همچین روشی را در پیش گرفته بود. حال استیودیو بازی‌سازی CGCG با استفاده از این افسانه قدیمی، بازی The Legend of Tianding را توسعه داده است. داستان بازی با محوریت کاراکتر افسانه‌ای لیائو تیاندینگ است و در جریان ۶ مرحله مختلف، داستان وی روایت می‌شود. شروع بازی به‌گونه‌ای است که با یک میان‌پرده، پیش‌زمینه داستانی بازی ارائه می‌شود و با پشت سر گذاشتن مراحل، داستان بازی پیش می‌رود.

باس فایت The Legend of Tianding

بااینکه داستان بازی برگرفته از یک داستان واقعی است، اما تیم سازنده سعی کرده المان‌های جدید و خیالی خود را هم به بازی اضافه کند تا داستان حس و حال منحصربه‌فردی به‌خود بگیرد. از نظر روایت داستانی و شخصیت‌پردازی، The Legend of Tianding بااینکه می‌توانست بهتر باشد، اما به‌عنوان یک بازی مستقل عملکرد نسبتا خوبی دارد و گیم‌پلی، چیزی است که سازنده تمرکز اصلی خود را روی آن گذاشته تا کاربر را سرگرم کرده و لحظات متفاوت و متنوعی را در اختیارش قرار دهد. بااین‌حال، داستان بازی به‌گونه‌ای روایت می‌شود که شاهد دو پایان مختلف برای بازی خواهیم بود، هر دو پایان، نتیجه یکسانی دارد، اما نوع روایت آن متفاوت است.

The Legend of Tianding یک بازی اکشن پلتفرمر دوبعدی با المان‌های مترویدوینیایی است که در جریان تمامی مراحل، بازیکنان می‌توانند به گشت‌و‌گذار در تمامی محیط‌های بازی بپردازند و آیتم‌های مختلفی را پیدا و کسب کنند. شاید در ظاهر The Legend of Tianding همانند سایر بازی‌های هم‌سبک خود گیم‌پلی‌ای با نقشه بسیار بزرگ و سیستم ارتقا عمیق نباشد، اما مواردی را در خود جای داده که سیستم مبارزات را هیجان‌انگیز و سرگرم کننده کرده است.

شخصیت شرور بازی The Legend of Tianding

هر سلاح مکانیسم مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را دارد و همین مورد باعث تغییر شیوه مبارزاتی کاربر، هرچند برای مدتی کوتاه، می‌شود

سیستم مبارزات بازی بدین شکل است که لیائو تیاندینگ دارای یک شمشیر است و در طول بازی با جمع‌آوری پول، می‌توانید این سلاح را ارتقا داده تا آسیب وارد شده به دشمنان افزایش پیدا کند. حال برای اینکه به مبارزات بازی تنوع داده شود، قهرمان داستان حرکات رزمی مختلفی را یاد گرفته که می‌تواند آن‌ها را با نوع ضربات خود ترکیب کرده و کومبوهای مختلفی را خلق کند. همچنین وجود دشمنانی با سلاح‌های مختلف، سبب شده تا لیائو تیاندینگ به‌واسطه شال مخصوصش سلاح دشمنان را کسب کرده و برای مدت زمان محدودی، با یک سلاح جدید به مبارزه بپردازد.

هر سلاح مکانیسم مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را دارد و همین مورد باعث تغییر شیوه مبارزاتی کاربر، هرچند برای مدتی کوتاه، می‌شود. حال در‌این‌میان Talismanهای متفاوتی برای بازیکنان درنظر گرفته شده که سیستم مبارزاتی بازی را بهبود می‌بخشد. برای مثال ازطریق آن‌ها می‌توانید میزان آسیب دریافتی خود را کمتر کنید یا اینکه برای مدت زمان بیشتری بتوانید از سلاح دشمنان بازی استفاده کنید. نکته بسیار جالب در بازی The Legend of Tianding، نوع استفاده از داستان در گیم‌پلی بازی است. لیائو تیاندینگ، کاراکتری است که نقش رابین هود را ایفا کرده و به افراد فقیر کمک می‌‌کند. ازاین‌رو در نقاط مختلف محیط‌های بازی، فقرایی را مشاهده می‌کنید که از شما طلب پول می‌کنند و حال اگر به آن‌ها کمک کنید، آیتم‌های مخصوصی را کسب می‌کنید. این آیتم‌ها در نقش تقویت کننده و بهبود دهنده گیم‌پلی و مبارزات ظاهر می‌شوند. البته که تاثیر اندکی دارند، اما زمانی‌که به تعداد زیادی از فقرا کمک کنید، تاثیر واقعی خود را نشان می‌دهند.

مبارزه با دشمنان در The Legend of Tianding

تمام بخش‌های بازی دارای طراحی‌های دستی است که با جوهر انجام شده و نوع رنگ‌آمیزی‌ها درکنار این نوع طراحی، موردی است که نظر مخاطب را به خود جلب خواهد کرد

درکنار ۶ مرحله داستانی، مأموریت‌های فرعی مختلفی هم برای کاربران درنظر گرفته شده که این مراحل شامل کمک کردن به کاراکترهای داستانی می‌شود. کمک به بعضی از آن‌ها، باعث می‌شود تا داستان آن‌ها را بهتر متوجه شده و سرنوشت‌شان را تغییر دهید. به‌عبارتی پس از پایان بازی و زمانی‌که تیتراژ پایانی را مشاهده می‌کنید، جمع‌بندی داستان هر کاراکتر را مشاهده می‌کنید و باتوجه به نوع پیشرفت شما در داستان هر کاراکتر، این جمع‌بندی متفاوت خواهد بود. طراحی بسیار خوب تمامی موارد ذکر شده، موردی است که باعث گیم‌پلی The Legend of Tianding از نظر مواردی مثل مبارزات، پلتفرمینگ و مراحل فرعی و اصلی تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد.

از نظر بصری، The Legend of Tianding یک تجربه هنری متفاوت و جذاب را ارائه می‌دهد. تمام بخش‌های بازی دارای طراحی‌های دستی است که با جوهر انجام شده و نوع رنگ‌آمیزی‌ها درکنار این نوع طراحی، موردی است که نظر مخاطب را به خود جلب خواهد کرد. وجود ۶ مرحله داستانی شاید درظاهر کم‌ تعداد به‌نظر رسد، اما طراحی متفاوت هرکدام از آن‌ها درکنار طراحی موانع و پلتفرمینگ، موردی است که حسابی شما را سرگرم کرده و با انجام مأموریت‌های فرعی، نزدیک به هشت ساعت شما را سرگرم خواهد کرد.

میان‌پرده‌های کمیک محور The Legend of Tianding

مأموریت‌های فرعی بازی طراحی خوبی دارند و انجام آن‌ها جدا از اینکه ازنظر داستانی نوع روایت‌ را کامل‌تر می‌کند، پاداش ارزشمندی را هم در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌عبارتی مأموریت‌های فرعی باعث می‌شوند تا قهرمان داستان قوی‌تر شده و مبارزات برای شما ساده‌تر از قبل شود. همچنین طراحی میان‌پرده‌های بازی هم کمیک محور هستند و یک ترکیب جذاب با طراحی هنری بازی به‌وجود آمده است. بااین‌حال مشکلاتی هم در بخش طراحی بازی وجود دارد. باس‌فایت‌ها، آنطور که باید و شاید چالش‌برانگیز نیستند و تعادل خاصی میان درجه سختی آن‌ها وجود ندارد. به‌عبارتی، فرایند طراحی باس‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مرحله به مرحله، شاهد چالش‌برانگیزتر شدن آن‌ها باشیم، اما این مورد به‌خوبی در The Legend of Tianding رعایت نشده است. ازطرفی، دشمنان بازی هم می‌توانستند طراحی متنوع‌تری داشته باشند.

صحبت لیائو تیاندینگ و یکی از باس‌ها در The Legend of Tianding

موسیقی‌های The Legend of Tianding هم در سطح خوبی قرار دارند و درگوشه و کنار بازی شاهد موسیقی‌های تایوانی هستیم. همین مورد باعث شده تا کاربر بیش‌ازپیش با فضا و اتمسفر بازی ارتباط برقرار کند. بااینکه The Legend of Tianding دارای زیرنویس انگلیسی است، اما از نظر دوبله، تنها از زبان تایوانی استفاده شده است. بااین‌تفاسیر، The Legend of Tianding شاید در حد و اندازه بازی‌های مستقل صاحب نام نباشد، اما همچنان می‌تواند تجربه‌ی خوبی را دراختیار علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن پلتفرمر دوبعدی قرار دهد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

The Legend of Tianding

در دور‌ه‌ای که بازی‌های شرقی تنها به بازی‌های ژاپنی ختم نمی‌شود، استودیو CGCG با توسعه بازی The Legend of Tianding، جدا از اینکه یکی از افسانه‌های تایوان را به تصویر کشیده، تجربه‌ی خوبی را هم ارائه می‌دهد. بازی مستقل The Legend of Tianding مشکلاتی در طراحی دشمنان، درجه سختی باس‌ها و تاحدی روایت داستان دارد، اما سیستم مبارزات، ارزشمند بودن مأموریت‌های فرعی درکنار طراحی بسیار خوب ۶ مرحله بازی، سبب شده تا The Legend of Tianding بتواند یک تجربه دوبعدی سرگرم کننده را در اختیار علاقه‌مندان به این سبک قرار دهد.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزاتی جذاب و متنوع
  • + گرافیک هنری چشم‌نواز
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + طراحی ارزشمند مأموریت‌های فرعی و تاثیر آن روی قوی‌تر شدن قهرمان داستان

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی می‌توانست بهتر باشد
  • - تنوع پایین طراحی دشمنان
  • - عدم وجود تعادل در درجه سختی باس فایت‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده