Trials Rising، جدید‌ترین نسخه از مجموعه موتورسواری مفرح یوبی‌سافت، با حفظ ویژگی‌های مثبت نسخه‌های پیشین باز هم تجربه‌ای هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی است. 

سری Trials یوبی سافت، پس از چندین نسخه‌ای که تا به امروز از آن منتشر شده توانسته جای پایش را به‌خوبی در بین بازی‌های سبک موتورسواری باز کند. البته ترایلز، تفاوت عمده‌ای با بازی‌های شبیه‌ساز مسابقات موتورسواری دارد و در آن، جدا از اینکه رسیدن به مقصد و انجام دادن این کار زودتر از بقیه اهمیت دارد، باید سعی کنید با کنترل درست موتور موانع مختلف و خلاقانه‌ای را هم که هر مرحله برای‌تان تدارک دیده پشت سر بگذارید. جدید‌ترین نسخه از این مجموعه یعنی Trials Rising هم با حفظ همان ویژگی‌ها و اصالت همیشگی مجموعه و بردن بازیکنان به مراحلی متنوع و تدارک دیدن حالت‌های مفرح دیگر، اثر موفقی است که قطعا رضایت علاقه‌مندان همیشگی مجموعه را در پی خواهد داشت.

بررسی بازی Trials Rising

Trials Rising با بخش شخصی‌سازی کاراکتر آغاز می‌شود؛ جایی که البته گزینه‌های خیلی زیادی برای این بخش در اختیار نیست و صرفا همه‌چیز به تعیین جنسیت شخصیت و انتخاب مواردی چون رنگ پوست و صدای وی خلاصه می‌شوند. پس از آن بازی مخاطب را مستقیم به دل مراحلش می‌برد تا در هرکدام با هدایت موتور، گاز و ترمز‌های به‌موقع و حرکت دادن شخصیت روی موتور به جلو و عقب تعادل این وسیله را حفظ و موانع مختلف بازی را پشت سر بگذارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سری بازی‌های ترایلز به طراحی مراحل آن برمی‌گردد؛ جایی که سازندگان مجموعه همواره سعی داشته‌اند با خلق محیط‌هایی متنوع، هم از نظر بصری و هم از موانع، بازیکن را در سراسر طول بازی سرگرم نگه دارند. 

بررسی بازی Trials Rising

خوشبختانه Trials Rising در زمینه طراحی مراحلش عملکرد خیلی خوبی دارد؛ به طوریکه مراحل بازی در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و بسته به منطقه‌ای که در آن جریان دارند، از نظر سبک طراحی محیطی متفاوت از آن هستند. البته گاهی هم سازنده‌ها برای تنوع‌بخشیدن بیش‌تر به مراحل، کمی حس و حال تاریخی یا تخیلی هم به آن‌ها بخشیده‌اند و فرضا در مرحله‌ای جنگی فضایی بین موجوداتی غول‌پیکر در پس‌زمینه جریان دارد یا در مرحله دیگر، محیط مربوط به قلعه‌ای قدیمی و تاریخی است که حتی یادآور فضای بازی چون For Honor از یوبی‌سافت است. در مجموع محیط‌های بازی از حیث طراحی بصری تنوع واقعا خوبی دارند و این مورد حتی در طولانی‌مدت هم تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود. 

تنوع مراحل بازی چه از حیث بصری و چه از حیث چالش‌هایی که پیش‌رویتان می‌گذارند مناسب است

اما جدا از بحث بصری، یک نسخه از سری Trials باید از حیث تنوع موانعش هم بتواند به مرور چیز‌های خلاقانه‌تری برای مخاطب رو کند تا از این طریق همیشه چالش غیرقابل پیش‌بینی برای ارائه کردن داشته باشد. Trials Rising در این زمینه هم تا حد زیادی موفق ظاهر می‌شود؛ با اینکه ساختار کلی مراحل شاید شبیه به هم باشد و فرضا در همه آن‌ها باید یک سری موانع یک شکل مثل تپه‌ها یا سرازیری‌ها را پشت سر بگذاریم، اما این وسط هر مرحله مورد جدیدی هم به‌ما ارائه می‌کند؛ برای مثال در یک مرحله ممکن است روی پلتفرمی قرار بگیریم که گاز دادن و سرعت بخشیدن به موتور در آن نتیجه‌ای جز برخورد به دیوار نخواهد داشت و برعکس باید برای دقایقی موتور را متوقف کنیم تا پلتفرم مثل یک بالابر ما را به منطقه‌ای جدید ببرد. یا در مثال دیگر گاهی روی یک وسیله جنگی مربوط به دوران قرون وسطا قرار می‌گیریم و باید حرکت موتور را متناسب با سرعت حرکت کردن آن برای شکستن دروازه تنظیم کنیم تا به سلامت مانع را پشت سر بگذاریم. چنین مواردی جدا از اینکه خلاقیت سازندگان بازی را نشان می‌دهند، به‌معنی چالش‌های جدید در مراحل هم هستند که آن‌ها را غیرقابل پیش‌بینی می‌کنند. 

بررسی بازی Trials Rising

البته به‌سبب روند تقریبا ثابتی که همه مراحل در پشت سر گذاشتن موانع، تلاش برای رسیدن به خط پایان زودتر از سایرین و در نهایت تماشای آسیب دیدن موتورسوار به اشکال عجیب و غریب دارند، طبیعی است که پس از چند ساعت بازی کردن، بازی کم کم وارد یک روند یکنواخت و شاید حتی تکراری شود اما نه آنقدر تکراری که بازی، به تجربه‌ای فاقد ارزش بازی کردن تبدیل شود. علاوه بر این، سازندگان موارد دیگری هم برای بخشیدن تنوع بیش‌تر به بازی در نظر گرفته‌اند؛ مثلا قسمت مهارت‌ها (Skill) یکی از این موارد است که در آن، ماهیت بازی به‌کل عوض و Trials Rising از یک تجربه مسابقه‌ای، به اثری بدل می‌شود که در آن باید با کار‌هایی از قبیل پرت کردن موتورسوار بخت‌برگشته برای ثبت رکورد پشت سر گذاشتن مسافت طولانی‌تر یا حتی پرت کردن وی برای گرفتن یک توپ و وارد کردن آن به سبد بسکتبال، اوقات سراسر مفرحی داشته باشید. البته کاش این مینی‌گیم‌ها کمی سریع‌تر از روند فعلی در دسترس قرار می‌گرفتند و مثلا برای بازی کردن چالش‌های جدید لازم نبود تا نزدیک به ۲۰ سطح لول‌آپ شوید. 

Trials Rising همچنین یک بخش آموزشی کامل هم دارد؛ بخشی که بودنش مخصوصا برای افرادی که می‌خواهند از این نسخه تجربه این سری بازی‌ها را آغاز کنند، مهم و حیاتی است. چرا که Trials Rising علی‌رغم اینکه شاید در نگاه اول فقط و فقط یک تجربه فان به‌نظر برسد، در باطن اهمیت زیادی برای کنترل صحیح موتور قائل است. شبیه‌سازی فیزیک هدایت موتور در بازی به‌قدری دقیق کار شده که یک لحظه زودتر یا دیرتر خم شدن به جلو و عقب یا حتی کنترل صحیح به‌موقع گاز دادن و ترمز کردن، می‌تواند در کسب جایگاه نهایی تاثیر زیادی داشته باشد یا حتی یک اشتباه، باعث برهم خوردن تعادل موتورسوار و خطا کردن شود. همین شبیه‌ساز دقیق هدایت موتور عاملی است که وجود بخش تمرینی را در بازی مهم می‌کند و پیاده‌سازی درست این بخش را حائز اهمیت؛ اتفاقی که به‌خوبی در بازی رخ داده و نتیجه آن این است که حتی اگر قبلا تجربه یک نسخه از این مجموعه را هم نداشته باشید می‌توانید در این بخش پیچ و خمش را یاد بگیرید و به یک Trials‌باز حرفه‌ای تبدیل شوید. 

بررسی بازی Trials Rising

سیستم شخصی‌سازی بازی بی‌نقص‌تر می‌شد اگر برخی آیتم‌ها وابسته به خرید درون برنامه‌ای نبودند

رقابت با هوش مصنوعی در Trials Rising، جذاب است و بازی حریف‌هایی با سطوح مختلف برای هر رقابت در نظر می‌گیرد که مخصوصا اول شدن در بین آن‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست. با این حال حتی اگر حس کنید که رقبای هوش‌مصنوعی هم برای به‌چالش کشیدن شما کافی نیستند، Trials Rising بخش چندنفره را در نظر گرفته که در آن می‌توانید با رقبای واقعی وارد مسابقه شوید. البته متاسفانه امکان اتصال درست به بخش چندنفره بازی در حین بررسی ما وجود نداشت که شاید دلیل آن، عدم انتشار عمومی بازی و کم بودن تعداد کاربران باشد یا شاید هم مثل برخی بازی‌های اخیر، سرور‌های این بازی هم برای منطقه ما در دسترس نباشند. اما حال که صحبت از بخش چندنفره شد، بد نیست اشاره‌ای به یکی از قابلیت‌های جالب بازی یعنی موتور دونفره داشته باشیم که امکان تجربه Co-Op اثر را فراهم کرده است. در این حالت دو بازیکن با استفاده از دو کنترل، باید یک موتور را هدایت کنند و برای پشت سر گذاشتن مراحل در این حالت، داشتن یک هماهنگی بین دو بازیکن امری ضروری است؛ چرا که باید بتوانید میزان گاز دادن و ترمز کردن را با یکدیگر هماهنگ باشید یا حتی به موقع باهم به جلو یا عقب خم شوید و به‌درستی از موانع عبور کنید. با اینکه Trials Rising در مجموع تجربه کاملا مفرحی است، اما حالت Co-Op آن جذابیت حتی بیش‌تری دارد و می‌تواند ساعت‌هایی سراسر خنده و تفریح برای‌تان رقم بزند. البته باید به این نکته توجه داشت که همه نقشه‌های بازی امکان تجربه در این حالت را ندارند. 

 

با اینکه گزینه‌های شخصی‌سازی اولیه کاراکتر در بازی خیلی غنی نیستند، اما این اصلا و ابدا به‌معنی ضعف اثر در این زمینه نیست. به مرور و با پشت سر گذاشتن مراحل، امتیاز‌هایی کسب می‌کنید و با ارتقا سطح رو‌به‌رو می‌شوید. به‌ازای هر ارتقا سطح، بازی جعبه‌هایی در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانند شامل آیتم‌های شخصی‌سازی از قبیل استیکر، لباس یا قطعات موتور باشند. تنوع این آیتم‌ها واقعا بالا است و به لطف سیستم خوب پیاده‌سازی آن‌ها در بازی، می‌توانید اجزای مختلف موتور‌تان را به شکلی که می‌خواهید تغییر دهید، رنگ آن‌ها را عوض کنید یا حتی با انتخاب لباس‌های عجیب و غریب، ظاهر خنده‌داری برای موتورسوارتان بسازید و با انتخاب حرکات وی در حین پیروزی یا شکست هم احساسات‌تان را در بازی ابراز کنید. با این حال خرید‌های درون برنامه‌ای، تاثیر منفی‌شان را تا حدی روی قسمت شخصی‌سازی بازی گذاشته‌اند؛ با اینکه از طریق جعبه‌ها هم آیتم‌های زیادی نصیب‌تان می‌شود و حتی می‌توانید با مراجعه به فروشگاه با سکه‌هایتان آیتم‌هایی را که می‌خواهید خریداری کنید، اما مشکل اینجا است که برخی از آیتم‌ها (بخوانید بهترینِ آن‌ها) نیازمند واحد پولی دیگری به اسم Acorn هستند که برای به‌دست آوردنش باید پول واقعی خرج کنید و این مورد تنها نکته منفی در رابطه با شخصی‌سازی‌ها است. Acorn حتی این امکان را برای‌تان فراهم خواهد کرد تا زودتر به موتور‌های جدید دسترسی داشته باشید و از این طریق می‌توانید موتور مناسب‌تری در مقایسه با سایر رقیبان‌تان داشته باشید. 

بررسی بازی Trials Rising

موسیقی‌های بازی همان‌چیزی هستند که باید باشند و کمک زیادی به القای حس هیجان می‌کنند

Trials Rising تجربه‌ای است که هیجان با بخش بخش آن، پیوند خورده است و به همین منظور سازندگان از موسیقی‌هایی با ریتم تند و کاملا مناسب برای بازی استفاده کرده‌اند که کاملا مناسب حال و هوای آن هستند و شنیدن آن‌ها زمانی که در حال هدایت موتور هستید، باعث می‌شود تا بیش از پیش هیجان موجود در بازی را لمس کنید. این قضیه در رابطه با صداگذاری موتور هم صادق است و یوبی‌سافت روی این قضیه هم دقت کافی را به خرج داده است. اما با وجود عالی بودن جنبه‌های صوتی بازی، Trials Rising در زمینه گرافیک مشکلاتی دارد؛ مشکلاتی که البته ربطی به مواردی مثل طراحی‌ها ندارند و از قضا در این زمینه شاهد گرافیک خوش رنگ و لعابی هستیم اما خب در زمینه فنی، بازی کمی دچار مشکل است. به طوریکه در آغاز اکثر مرحله‌ها، شاهد لودن نشدن بافت‌ها خواهید بود که باعث می‌شود برای چند ثانیه گرافیکی بی‌نهایت بی‌کیفیت را شاهد باشیم. یا از طرف دیگر بازی گاهی دچار افت فریم و حتی مکث‌هایی می‌شود که تاثیر آن‌ها، چیزی نیست جز ایجاد وقفه در بازی که مخصوصا برای اثری چون Trials Rising که همه‌چیز در آن وابسته به سرعت است، یک سم به حساب می‌آیند. 

بررسی بازی Trials Rising

در مجموع،‌ Trials Rising دنباله مناسبی برای این سری موتورسواری است؛ آنقدر مناسب که می‌توانید ساعات طولانی با آن سرگرم شوید و از مراحل متنوعش لذت ببرید یا با سیستم شخصی‌سازی جالبش، هرطور که دلتان می‌خواهد موتور و موتورسوارتان را با ظاهر دلخواه بسازید. البته مشکلاتی که اشاره داشتیم هم در بازی وجود دارند اما خب در کل، Trials Rising قطعا برای طرفداران همیشگی این مجموعه اثری مفرح خواهد بود که بازی کردنش پشیمان خواهند شد. 

این بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.


منبع زومجی

Trials Rising

Trials Rising دنباله کاملا لایقی برای سری ترایلز است که با ارائه یک تجربه مفرح و سرگرم‌کننده، می‌تواند لذت چشیدن هیجان ناشی از هدایت موتورسیکلت در مواجهه با موانع را در قالب مراحل متنوع تقدیم‌تان کند. البته که روند بازی در طولانی‌مدت کمی یکنواخت می‌شود و مشکلات فنی هم در بازی دیده می‌شوند، اما کلیت بازی اثری با‌کیفیت است که قطعا هم برای طرفداران قدیمی و هم برای افرادی که اولین بار به سراغش می‌روند، جذابیت خواهد داشت.
افشین پیروزی

8

نقاط قوت

  • + طراحی مناسب و تنوع خوب مراحل
  • + حالت Co-Op بسیار جذاب
  • + موسیقی‌هایی عالی و گوش‌نواز
  • + سیستم شخصی‌سازی کامل
  • + بخش‌های آموزشی و مهارت‌های کامل

نقاط ضعف

  • - ایراد‌های فنی چون افت فریم محسوس
  • - وابستگی برخی از بهترین آیتم‌ها به خرید‌های درون برنامه‌ای
  • - تکراری شدن نسبی روند مراحل در طولانی‌مدت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده