بازی موبایل Vandals یک پازل خلاقانه و جذاب است که جدا از مکانیزم‌های گیم‌پلی‌اش، خیلی سریع شما را مجذوب فضای زیبایش می‌کند. با بررسی این اثر همراه زومجی باشید.

هر بازی‌ای که این روزها تجربه‌اش می‌کنیم، به گونه‌ای از بخش‌های مختلف زندگی خودمان الهام گرفته است. از آثار مربوط به جنگ‌جهانی و افسانه‌های باستان بگیرید تا ساده‌ترین تعاملاتی که همه ما در زندگی روزمره خود برقرار می‌کنیم. اثر جدید استودیو ARTE نیز با دست گذاشتن روی یکی از هنرهای ریشه‌دار و قدیمی که این روزها بیشتر به چشم می‌خورد و البته در برخی موارد غیرقانونی هم محسوب می‌شود، شما را با یک پازل جذاب و در عین حال چشم‌نواز روبرو می‌کند. از آن بازی‌هایی که مثل زامبی به جانش می‌افتید و در عرض چند روز به پایان می‌رسانید و پس از آن به این فکر می‌کنید چرا تعداد مراحل چنین بازی لذت‌بخشی باید اینقدر کم باشد. در ادامه بیشتر به جزئیات بازی اندروید و آیفون Vandals اشاره می‌کنیم و از علل موفقیت آن در مجذوب کردن مخاطب به سوی خود می‌گوییم.

بازی Vandals یک اثر معمایی و نوبتی است که باید به دور از چشم ماموران پلیس از مسیرهای تعیین شده عبور کنید

نقاشی‌های دیواری یا دیوارنویسی‌ها، با اینکه این روزها قیافه ملموس‌تری نسبت به گذشته برای ما دارند، اما همین هنر خیابانی زمانی یکی از راه و روش‌های اصلی معترضان برای نشان دادن خشم خود به شرایط نابسمان جامعه‌شان بود. بازی Vandals نیز دقیقا روی همین مسئله متمرکز شده است. نقاشی یک هنر است، اما نقاشی کردن روی دیوار آن هم وقتی که باید مراقب تعقیب و دستگیر شدن توسط پلیس‌ها باشید، هیجان ویژه‌ای به این هنر اضافه می‌کند و وقتی این ترکیب وارد یک بازی می‌شود، نتیجه آن خلق یک ریتم جالب در گیم‌پلی بازی است که باعث می‌شود از یک طرف هیجان و استرس عبور از میان ماموران پلیس در بازی را داشته باشید و از طرف دیگر هم وقتی به مقصد موردنظر رسیدید، با خیالی راحت و آرامشی کامل، شروع به طراحی تصاویر دلخواه خود روی دیوارهای شهر کنید.

Vandals

تغییر ریتم بازی با ورود به بخش نقاشی روی دیوارها یکی از ویژگی‌های عالی بازی است که برای دقایقی به کل شما را از هیجان فرار کردن از دست ماموران خارج می‌کند و بازیکن وارد دنیای دیگری می‌شود

گیم‌پلی بازی Vandals به طور کلی حالتی کلیکی و نوبتی دارد. در هر مرحله، شما به نقشه‌ای با چند مسیر از پیش تعیین شده وارد می‌شوید و دو ماموریت بیشتر ندارید: اول اینکه خودتان را به دیوار موردنظر برسانید و شعاری روی آن حک کنید و دوم اینکه به سرعت به سمت محل خروج فرار کرده و از گیر افتادن در دام ماموران خلاص شوید. با این حال، انجام همین ماموریت‌های ساده نیز به لطف نقشه‌های چالش برانگیز و حساب‌شده‌ای که طراحی شده‌اند، چندان آسان نیست. در واقع چالش اصلی از اینجا آغاز می‌شود که حرکت شما و ماموران پلیس بصورت نوبتی و برابر صورت می‌گیرد. یعنی در هر نوبت که شما یک گام به جلو می‌روید، پلیس‌ها نیز در جهت حرکت خود یک قدم پیش می‌روند و همین باعث می‌شود که پیش از هر حرکتی، اول به این موضوع فکر کنید که آیا از مسیری که انتخاب کرده‌اید، می‌توانید به سلامت به نقطه موردنظر برسید یا نه. البته که سازندگان المان‌هایی هم در این بین تدارک دیده‌اند که به کمک آن می‌توانید حواس دشمنان را پرت کرده و مسیر حرکت آن‌ها را تغییر دهید. برای مثال سوت زدن، یا پرت کردن یک بطری به نقطه‌ای دیگر از مسیر، باعث می‌شود تا پلیس‌ها محل خود را ترک کرده و راه را برای عبور شما باز کنند، اما این وسط چیزی که همین حواس‌پرتی‌ها را به یک پازل تبدیل می‌کند، تعداد بالای ماموران و محل‌های متفاوت آن‌ها است که باعث می‌شود گاهی اوقات بین آن‌ها محاصره شوید و راهی برای فرار پیدا نکنید.

یکی از بخش‌های جالب بازی، همان طراحی روی دیوار است که بازیکن را برای دقایقی به کلی از فضای هیجانی تعقیب و گریز خارج می‌کند، و با در اختیار گذاشتن ابزارهای لازم برای نقاشی و طراحی، برای مدت زیادی شما را سرگرم کشیدن نقاشی‌ها و یا نوشتن شعارهای دلخواه‌تان روی دیوار می‌کند. در واقع بعد از اینکه کار نقاشی شما تمام شد، تمام نیروهای پلیس مستقیما به سمت شما روانه می‌شوند و باید خیلی سریع، کوتاه‌ترین و بهترین مسیر را برای خروج از محل انتخاب کنید که همین مسئله باعث می‌شود، هیجان بازی در بخش دومش به مراتب بالاتر از قبل باشد. در واقع یکی از نکات کلیدی در گیم‌پلی این است که شما قبل از رسیدن به نقطه اول، پلیس‌ها را در مکان‌هایی سرگرم کنید که به محل دیوار نزدیک نباشند. البته در مراحل بالاتر، راه‌های میان‌بر هم افزوده می‌شوند که فقط شما می‌توانید از آن‌ها عبور کنید، اما با این حال پیچیدگی بازی نیز با اضافه شدن سگ‌ها و لیزرهای هشداردهنده، به مراتب بیشتر از قبل می‌شود. به طور کلی معماهای بازی در مراحل بالاتر به‌شدت سخت‌تر می‌شوند و واقعا باید ایده‌های زیادی را پیاده کنید تا در نهایت با موفقیت از شر نیروهای سمج پلیس خلاص شوید.

vandals

Vandals از لحاظ بصری یکی از بهترین آثاری است که می‌توانید در پلتفرم موبایل تجربه کنید که اتمسفر فوق‌العاده‌ای را متناسب با محتوایش ایجاد می‌کند

بازی Vandals در ۵ شهر مختلف جریان دارد که هر کدام شامل ۱۲ مرحله می‌شوند که متاسفانه برای چنین بازی جذابی کافی نیستند و لذت‌بخش بودن بازی باعث می‌شود خیلی سریع از به پایان رسیدن آن گله کنید، اما ارزش تکرار مراحل برای دریافت سه ستاره کامل از آن‌ها و همچنین رفتن سراغ مراحل ویژه‌ای که در هر شهر وجود دارد، می‌تواند تاحدودی این مشکل را برطرف کند. با ورود به هر شهر جدید، المان‌هایی تازه‌ای هم به گیم‌پلی افزوده می‌شود و فضای نقشه‌ها نیز تاحدودی تغییر می‌کند. با اینکه شما برای پایان هر ماموریت فقط دو وظیفه اصلی یاد شده را باید انجام بدهید، اما این برای دریافت کامل سه ستاره کافی نیست و فقط می‌تواند مجوز ورود شما به مرحله بعدی باشد. برای به‌دست آوردن سه ستاره در هر مرحله، اولا نباید تعداد حرکت‌های شما از یک حد معین بیشتر شود، همچنین باید مسیر را طوری طی کنید که تا لحظه فرار، هیچ‌یک از نیروهای پلیس شما را مشاهده نکنند. ستاره سوم نیز یک آیتم به‌دست آوردنی است که در هر نقشه مکان آن مشخص است و باید برای برداشتن آن، از مسیرهای نسبتا سختی عبور کنید. چنین مواردی باعث می‌شود که ارزش تکرار مراحل بالا رفته و بازیکن زمان بیشتری را برای عبور از هر قسمت سپری کند. با این حال، یک مشکل اساسی در بازی موبایل Vandals که گاهی زحمات شما را به سادگی هدر می‌دهد و حسابی کلافه‌تان می‌کند، ایراد بازی در حرکت دادن شخصیت اصلی است. در واقع تاچ‌های شما روی صفحه، بعضی اوقات یا خیلی دیر عمل می‌کنند یا اینکه به اشتباه کاراکتر را به نقطه دیگری می‌فرستند و این کلا معادلات شما را به هم می‌ریزد. این موضوع به ویژه در نقاطی که پلیس شما را می‌بینید و نیاز دارید خیلی سریع نقطه‌ها را لمس کرده و فرار کنید، گریبان‌گیرتان شده و ضربه بدی به گیم‌پلی Vandals می‌زند.

دیر عمل کردن تاچ‌ها، اشکالی است که اصلی‌ترین ضربه را به گیم‌پلی بازی وارد می‌کند

از گیم‌پلی و خوبی‌ها و بدی‌های آن که فاصله بگیریم، بازی Vandals تازه یک برگ برنده فوق‌العاده دیگر هم در دست دارد که از همان لحظه اول ورود به بازی، برقش چشمانتان را حسابی نوازش می‌دهد. گرافیک هنری، نورپردازی‌ها و رنگ‌های به کار گرفته شده در بازی، یک فضای فوق‌العاده دیدنی و جذاب را برای‌تان فراهم می‌کند که به هیچ وجه از آن دل‌زده نخواهید شد. بازی به خوبی توانسته از ترکیب رنگ‌های متضادی مثل آبی و قرمز در حین تحت تعقیب قرار گرفتن توسط ماموران پلیس استفاده کند و اتمسفر واقعا جذابی را به وجود آورد. حال در این میان بعضی از شهرها نیز دارای آب و هوای برفی هستند، که تاریکی و خفقان موجود در نقشه‌ها را دو چندان می‌کند. از طرفی موسیقی فوق‌العاده Vandals هم که در ابتدا پخش می‌شود، واقعا شنیدنی و لذت‌بخش است و به خوبی شما را با ماجرای بازی و بستری که در آن قرار دارد، همراه می‌کند. از لحاظ فنی هم سازندگان عملکرد قابل‌قبولی داشته‌اند و به جز مشکل در پاسخ به تاچ‌های بازیکن، تقریبا در طول بازی نه باگ خاصی و نه افت فریمی مشاهده می‌شود.

Vandals

در نهایت، بازی آیفون و اندروید Vandals را می‌توان اثر بسیار لایق توجه و زیبایی قلمداد کرد که بلد است چطور مخاطب را مجذوب خودش کند و تا آخرین مرحله‌اش او را پای گیم‌پلی چالش‌برانگیز و فکری خود بنشاند. بازی هر جایی که نیاز به تنوع باشد، مکانیزم‌های جدیدی اضافه می‌کند و حتی در ساده‌ترین نقشه‌هایش هم شما را با پیچیدگی‌های جالبی مواجه می‌سازد. استودیو ARTE در زمینه گرافیک نیز واقعا سنگ‌تمام گذاشته است و هیچ ایرادی نمی‌توان به اتمسفر دیدنی خلق شده در Vandals وارد کرد. شاید اگر سازندگان کمی بیشتر به جزئیات اثر خود توجه می کردند، می‌توانستیم این بازی را به عنوان یکی از برترین پازل‌های امسال معرفی کنیم، اما با این حال هیچ مشکل جدی‌ای وجود ندارد که باعث شود از تجربه Vandals صرف‌نظر کنید.


منبع زومجی

Vandals

بازی موبایل Vandals اثری است که خلاقیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف آن به چشم می‌خورد و سازندگانش به جای تقلید محض از گیم‌پلی‌های مشابه، سعی کرده‌اند المان‌های جذاب و نوآورانه‌ای به حالت معمایی بازی خود بیفزایند و همه این‌ها با ارائه یک گرافیک دیدنی و رنگ‌بندی‌های کاملا به‌جای بازی، Vandals را به یکی از آثاری تبدیل می‌کند که تجربه‌اش را بی هیچ بهانه‌ای باید پذیرفت.
مهرداد خیاط محمدی

8.5

نقاط قوت

  • - پیشرفت مناسب گیم‌پلی بازی متناسب با پیشروی بازیکن در بازی
  • - ترکیب عالی هیجان بازی با مینی گیمی مثل نقاشی روی دیوارها
  • - گرافیک هنری زیبا و چشم‌نواز
  • - ارزش تکرار بالای مراحل
  • - دست گذاشتن روی موضوعی جالب و بکر به عنوان پس‌زمینه بازی

نقاط ضعف

  • - پاسخ نه‌چندان دقیق به تاچ‌های بازیکن
  • - تعداد مراحل بازی می‌توانست بیشتر باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده