بررسی نسخه فارسی بازی موبایل Shadow Blade: Reload

بررسی نسخه فارسی بازی موبایل Shadow Blade: Reload

سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

با بررسی شمشیر تاریکی:‌ آخرین جنگاور، نسخه فارسی بازی موبایل Shadow Blade: Reload همراه زومجی باشید.

سال ۲۰۱۴ بود که استودیوی ایرانی فن افزار شریف برای نخستین بار تحت نام دد میج (Dead Mage) بازی Shadow blade را برروی پلتفرم‌های موبایل منتشر کرد. یک بازی‌ پلتفرمر دوبعدی که با سرعت فوق‌العاده در گیم‌پلی، موسیقی زیبا و مراحل متنوع‌اش توانست دیدگاه مثبت بسیاری از منتقدان را در سراسر جهان به سوی خود جلب کند.‌ با این حال Shadow Blade یک روایت داستانی گنگ را علی‌رغم گیم‌پلی زیبا ارائه می‌داد. دیدگاه منفی نسبت به داستان بازی و تمایل استودیوی فن‌افزار برای حضور در فروشگاه‌‌های دیجیتالی بازی‌های ویدیویی، باعث شد تا در نهایت توسعه‌دهندگان، بازی اندروید و آیفون Shadow Blade: Reload را با حال و هوایی تازه و گرافیکی زیبا برای رایانه‌های شخصی منتشر کنند. نسخه Reload تکامل بسیاری را نسبت به نسخه اولیه طی کرده بود و در کنار تغییرات عمده در گیم‌پلی، در برگیرنده‌ی داستانی منسجم و برخی ویژگی‌های گرافیکی می‌شد. این نسخه در نهایت بعد از سیر تکامل در خدمات Early Access، در سال ۲۰۱۵ به صورت کامل برروی استیم عرضه شد.

Shadow Blade: Reload Zoomg

داستان بازی با تصاویر مانند کتاب‌های مصور روایت می‌شود.

زمانی که بعد از Shadow Blade به تجربه‌ی نسخه‌ی Reload نشستم، از بخش داستانی بازی با روایتی مانند کمیک‌بوک‌ (کتاب‌های مصور) نهایت لذت را بردم. Shadow Blade: Reload هرچند مراحل گذشته را در خود جای می‌داد، اما طراحی کلی و چالش‌های بیشتری را نیز به همراه داشت. اکنون بعد از گذشت نزدیک به سه سال از زمان انتشار اولین Shadow Blade و در حدود ۱۰ ماه بعد از انتشار نسخه ریلود در اپ‌استور، در نهایت استودیوی فن افزار این بازی پلتفورمر سریع را به زبان فارسی برای دستگاه‌های اندروید از طریق کافه بازار منتشر کرده است و به همین مناسبت هم تصمیم گرفتیم تا آن را در زومجی بررسی کنیم. البته باید بخاطر این تاخیر طولانی مدت در انتشار نسخه فارسی یک بازی ایرانی گلایه کرد. اینکه چرا تا این اندازه یک استودیوی ایرانی در انتشار بازی موفق خود به زبان فارسی تعلل کرده است، خود جای سوال دارد.

داستان «شمشیر تاریکی:‌ آخرین جنگاور» پیرامون یک نینجا به نام کورو می‌گذرد، او که در حال تمرین در اقامتگاهش است با هجوم سایر قبایل روبرو شده و با تمام توان برای نجات جان استاد شیرو، رئیس خاندان دارای نشان دوجیما، به کشتار مهاجمان می‌پردازد. این نخستین زمزمه‌ها از شکستن عهدی باستانی است که بعد از هزاران سال صلح و آرامش باری دیگر جنگ را بلای جان سه قبیله‌ کرده است. با برخورد سه خاندان، استاد شیرو نشان دوجیما را به کورو سپرده و به او دستور می‌دهد تا با پناه بردن به کوهستان، مدتی را در آنجا مخفی شود. استاد شیرو در نهایت در جریان مبارزه با استاد کیاموتو به اسارت در می‌آید و در قلعه‌ی آمیدا زندانی می‌شود. داستان «شمشیر تاریکی:‌ آخرین جنگاور» هرچند هنوز آغازی ناگهانی و بدون پیش‌درآمد دارد اما، با نزدیک شدن به اواخر بازی داستانی غنی‌‌تر را روایت می‌کند، به ویژه زمانی که در نهایت اسرار پنهان پشتِ دلیل نبرد خاندان‌ها و پیشینه‌ی باستانی رخدادهای بازی برملا می‌شود. بازی دارای پایان جالب نیز است که به نظر می‌رسد قابلیت تبدیل شدن به یک دنباله زیبا را خواهد داشت.

Shadow Blade: Reload Zoomg

نبود لیدربورد برای هدفمند کردن امتیازات در پایان هر مرحله و حالت چاشی احساس می‌شود.

گیم‌پلی سریع، روان و چالشی از جمله ویژگی‌ برجسته شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور است. روند بازی در دو حالت چالشی و داستانی تنظیم شده که در بخش داستانی پرش دوتایی از روی سکو‌ و دیوارها، کشتار دشمنان و رسیدن به نقطه‌ی پایانی سه عنصر اصلی گیم‌پلی را تشکیل می‌دهند. در طول مراحل باید با جمع‌آوری گوی‌های نورانی و نوشته‌های کانجی، تلاش کنید تا در انتها امتیاز بیشتری را با درجه‌ی بالاتر کسب کنید. با رسیدن به پایان هر مرحله خلاصه توضیحاتی را از عملکرد خود در مرحله و همچنین امتیاز نهایی دریافت می‌کنید. ویژگی پلتفرمینگ ساخته‌ی فن‌افزار به واقع عالی کار شده و از بین بردن هر یک از دشمنان با وجود تکراری بودن، همچنان لذت خودش را دارد.

 سازندگان با تعبیه‌ی یک سیستم محاسبه امتیاز برپایه‌ی عملکرد بازیکن، امتیاز کشتار و همچنین جمع‌آوری گوی‌های نورانی، در انتهای هر مرحله با توجه به عملکرد بازیکن رتبه‌ای را اهدا می‌کنند. متاسفانه به دلیل نبود ویژگی‌ لیدربورد، کسب امتیازات بیشتر نیز هیچ عواقبی را به دنبال نخواهد داشت. حداقل استودیوی فن‌افزار می‌توانست با قرار دادن محتوایی برای تغییر در ظاهر کورو، جمع‌آوری آیتم‌ و گوی‌های نورانی را هدفمند کند. همانطورکه گفته شد، متاسفانه بازیکنان قادر به تغییر در ظاهر یا سلاح کورو نیستند. نبود این ویژگی باعث می‌شود تا در طول ۴۳ مرحله‌ تنها شاهد یک شمشیر و ظاهری یکسان از کورو باشید. البته نسخه Reload برخلاف اولین Shadow Blade‌، امکان استفاده از شوریکن و انیمیشن‌های بیشتر برای از بین بردن دشمنان را فراهم می‌کند.

سیستم کنترل بازی همچنین، حرکت سریع رو به جلو و در هنگام پرش را نیز در خود جای داده است که به ویژه در مراحل پایان نقشی اساسی را در عبور از موانع ایفا می‌کنند. در حالی که در اولین مراحل تنها باید از روی چند سکو بپرید، با نزدیک شدن به مراحل پایانی با چالش‌هایی جدید مانند باز کردن دروازه‌ها با استفاده از شوریکن و همچنین بمب‌‌های انفجاری روبرو خواهید شد. دشمنان نیز طراحی متفاوتی را نسبت به یکدیگر دارند و برای از بین بردن آنها باید ترفند‌های متفاوتی را داشته باشید. به عنوان مثال، اولین دشمن را تنها با حرکت سریع و مستقیم می‌توانید از بین ببرد، اما با پیشروی در مراحل با دشمنانی روبرو می‌شوید که تنها با پرش برروی آنها کشته می‌شوند.

Shadow Blade: Reload Zoomg

شمشیر تاریکی همچنین دارای حالت چالشی است که شامل چندین چالش مشکل و شدیدا سرعتی می‌شود. استودیوی فن افزار می‌توانست با افزودن قابلیت لیدربورد، این حالت را نیز به عنصری رقابتی در میان بازیکنان تبدیل کند. مکانیک رتبه‌بندی بازیکنان اکنون یکی از گزینه‌های معمول در بازی‌های موبایل بوده و در اکثر بازی‌های پلتفرم موبایل و به ویژه حالت‌های چالشی تعبیه شده است.

بیایید کمی هم از طراحی مراحل صحبت کنیم. مراحل عمدتا با الهام از فرهنگ شرق طراحی‌ شده‌اند. دورنمای متحرک، تنوع ظاهری مراحل و استفاده از رنگ‌های مختلف در طراحی مراحل از تکراری شدن روند گرافیکی بازی جلوگیری می‌کند. البته هنوز هم شاهد برخی مشکلات در گرافیک و طراحی بازی هستیم. به عنوان مثال همانطور که در تصویر پایین مشخص است، بخشی از ساختما‌ن‌های پس‌زمینه در بعضی مرحله‌هال اصلا طراحی نشده‌اند. این موضوع بدلیل ظاهر نامناسبی که به مرحله می‌دهد باید هرچه سریعتر توسط تیم توسعه‌دهنده رفع شود. گاهی اوقات نیز مخصوصا در مراحل کوهستان شاهد مشکلاتی در گرافیک از جمله بریدگی تصویر هستیم.

استفاده از خصوصیات فرهنگی کشورهایی مانند ژاپن در طراحی اولین مراحل و تغییر در فضای کلی بازی با ورود به سایر مرحله‌ها مانند «دوجوی اصلی» و «شهر کثیف»، زمانی که با موسیقی بازی همراه می‌شود، اتمسفر متفاوتی را به بازیکن القا می‌کند. انیمیشن دشمنان، باس‌ها و همچنین شخصیت اصلی داستان برای یک بازی پلتفرمر موبایل خوب کار شده‌اند، هرچند به شخصه طراحی کورو و باس‌ها را نسبت به دشمنان درون مراحل با کیفیت‌تر می‌دانم. باس‌های بازی نیز هر یک دارای ویژگی و قابلیت‌های کاملا متفاوتی هستند که در کنار چالشی بودن، باید با روشی خاص آنها را شکست دهید. در حالی که یکی از باس‌ها با نام کیاموتو سوار بر یک روبات با شما نبرد می‌کند، آکوما دیگر رئیس قبلیه با شمشیری نورانی و حرکاتی سریع قصد کشتن شما را دارد. استفاده از افکت‌هایی برای پرش، پخش خرده‌های چوب به دنبال بیرون آمدن تیغه‌ها یا جهش خون‌ دشمنان بعد از برخورد شمشیر برّان کورو، جزئیاتی هستند که وجود آنها غوطه‌وری در روند بازی را هرچند کوچک افزایش می‌دهد.

Shadow Blade: Reload Zoomg

همراهی موسیقی متن با نوت‌های ناشی از دریافت گوی‌های نورانی، حسی متفاوت را به روند بازی می‌دهد.

نسخه‌ی فارسی Shadow Blade: Releaded بدون تغییر نیز نبوده است. برخی از مراحل نسخه اصلی و میان‌پرده‌های نسخه انگلیسی آنچنان مناسب فرهنگ ایرانی نبود که فن‌افزار در اقدامی مناسب تصاویر جدیدی را جایگزین نسخه‌ی انگلیسی کرده است. کورو برخلاف نسخه‌ی پی‌سی، هیچگونه تعاملی را با محیط و عناصر موجود در مراحل نشان نمی‌کند. در نسخه‌ی پی‌سی، در زمان برخورد با چراغ‌ها شاهد تاب خوردن آنها و حرکت نور و همچنین سایه‌ی کورو برروی دیوار بودیم. یا در مثالی دیگر، عبور کورو از کنار برخی تابلوها باعث افتادن آنها می‌‌شد. درصورتی که قبل از تجربه نسخه‌ی موبایل، پای تجربه بازی در رایانه‌ی شخصی نشسته‌اید، احتمالا شما نیز مانند من از حذف افکت‌ها نا امید خواهید شد.

بدون شک موسیقی متن زیبای شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور لذت این بازی را دو چندان می‌کند. ملودی‌های شرقی استفاده شده در موسیقی وقتی که با طراحی محیط همراه می‌شود، هیجان بازی را در کشتار دشمنان، پرش‌ از روی دیوارها و جاخالی از تیغه‌های چرخان بیشتر می‌کند. موسیقی انتخاب شده توسط سازندگان به شکلی است که دریافت هر گوی نورانی یک نوت زیبا را در تکامل موسیقی متن به صدا در می‌آورد. این هماهنگی میان عناصر گیم‌پلی و ارتباط حرکات بازیکنان با موسیقی بازی، نشان از خلاقیت تیم سازندگان دارد.

برخلاف موسیقی متن، در صداگذاری بازی برخی کم‌کاری‌ها رخ داده است. هرچند افکت‌های صوتی مانند صدای پرش، صدای شمشیر، تیرهای دشمنان، صداگذاری‌های فرعی در میان‌پرده‌ها مانند آه و ناله دشمنان در مجموع با کیفیت هستند؛ اما عدم دوبله‌ی دیالوگ‌های بسیار کوتاه میان شخصیت‌ها موضوعی نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد. به عنوان یک ایرانی وقتی این موضوع باعث دلخوری من شد که در برخی نسخه‌های Shadow Blade: Releaded شاهد دوبله و صداپیشگی برروی شخصیت‌های بازی بودم. صداگذاری نسخه‌ی انگلیسی آنقدری خوب است که باعث شود تا ارتباطی عمیق را با داستان برقرار کنید. نبود دوبله‌ی فارسی آن هم بعد از تاخیر در انتشار این بازی به زبان فارسی، نکته‌ای منفی برای شمشیر تاریکی:‌ آخرین جنگاور محسوب می‌شود.

Shadow Blade: Reload Zoomg

علی‌رغم ایراداتی که درطول بررسی به بازی موبایل شمشیر تاریکی:‌ آخرین جنگاور وارد دانستم، باز هم اعتقاد دارم که Shadow Blade: Reload  یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده توسط یک استودیو ایرانی است. تجربه ساخت گرشاسپ و سایر بازی‌ها به خوبی در این بازی اکشن ماجراجویی احساس می‌شود. در صورتی که پیش از این نسخه‌ی انگلیسی Shadow Blade: Reload را تجربه‌ کرده‌اید، واقعیت بگویم نسخه فارسی بازی هیچ چیز جدیدی را برای تجربه‌ی دوباره ارائه نمی‌دهد. با این حال، اگر هنوز این بازی را تجربه‌ نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنم لحظه‌ای را در تجربه‌ی این بازی زیبا، جذاب و مهیج درنگ نکنید. شمشیر تاریکی:‌ آخرین جنگاور اکنون با قیمت ۶ هزار تومان در فروشگاه کافه بازار منتشر شده است.

دانلود بازی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور از کافه بازار

 

دانلود بازی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور

دانلود کافه بازار Cafe Bazzar

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده