نویسنده: هومن فلاحی
// سه شنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۶

فروش ۱۸/۵ میلیون دستگاه از کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس

تحلیل‌های یک مؤسسه تحقیقاتی، از فروش ۱۸/۵ میلیونی کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت دربرابر فروش ۳۰ میلیونی PS5 خبر می‌دهد.

با گذشت بیش از دو سال از زمان در دسترس قرار گرفتن کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس و پلی استیشن، حالا داده‌های یک مؤسسه آماری فروش ۱۸/۵ میلیون نسخه‌ای ایکس باکس سری ایکس و اس دربرابر فروش ۳۰ میلیونی پلی استیشن 5 را نشان می‌دهد.

سال‌ها است که مایکروسافت انتشار آمار رسمی فروش کنسول‌های ایکس باکس را اعلام نمی‌کند، اما براساس تحلیل‌های آماری سالیانه‌ی Piers Harding-Rolls که شرکت Ampere Analysis منتشر کرده، می‌توانیم برای اولین‌بار اطلاعات دقیق‌تری از میزان فروش کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت به‌دست بیاوریم. براساس این تحلیل، مجموع فروش جهانی این دو کنسول تا پایان سال ۲۰۲۲، در حدود ۱۸/۵ میلیون واحد دستگاه فروخته شده بوده است.

تحلیل Piers Harding-Rolls همچنین به‌این موضوع اشاره دارد که با وجود اینکه موجودی و عرضه‌ی دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در سال گذشته با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است، اما مایکروسافت به‌لطف عرضه‌ی انبوه کنسول‌های بازی پرطرفدار ایکس باکس سری اس با قیمتی پایین‌تر از دیگر پلتفرم‌های نسل نهمی، توانسته است عملکرد کنسول‌های نسل نهمی خود در بازار فروش سال ۲۰۲۲ را بهبود دهد.

البته این تحلیل همچنین به این اشاره دارد که با وجود تخفیف فروش گسترده‌ی ایکس باکس سری اس در فصل خرید تعطیلات پایان سال ۲۰۲۲، ایکس باکس سری ایکس همچنان از جذابیت و فروش بیشتری در بسیاری از بازارها خصوصا بازار کنسول‌های بازی ایالات متحده برخوردار بوده است. ماه گذشته سونی به‌صورت رسمی اعلام کرد که عرضه و کمبود موجودی کنسول‌های PS5 تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده است و گیمرهای علاقه‌مند به خریداری این پلتفرم از این پس می‌توانند به‌راحتی کنسول‌های پلی استیشن 5 را خریداری کنند.

کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

از سوی دیگر مایکروسافت تا به این لحظه به‌صورت رسمی خبر مشابهی را برای به‌پایان رسیدن بحران کمبود عرضه‌ی کنسول‌ ایکس باکس سری ایکس اعلام نکرده است، بنابراین Piers Harding-Rolls پیش‌بینی می‌کند تا زمان پایان کامل مشکلات موجودی این کنسول، فاصله‌ی میان آمار فروش کنسول‌های ایکس باکس و PS5 در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ نیز همچنان افزایش داشته باشد.

در بخش دیگری از این تحلیل می‌خوانیم که مجموعه سهم کلی مایکروسافت از بازار صنعت بازی، از ۲۵/۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۲۷/۳ در پایان سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است، درحالی‌که سهم سونی از این بازار با حدود یک درصد کاهش از ۴۶/۳ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴۵ درصد در انتهای سال ۲۰۲۲ رسیده است. نینتندو نیز با ۲۷/۷ درصد در حال حاضر، اندکی بالاتر از سهم کلی مایکروسافت در این بازار قرار دارد. این آمار مجموع فروش جهانی سخت‌افزاری، بازی‌های فیزیکی و دیجیتالی و سرویس اشتراک بازی این پلتفرم‌ها را شامل می‌شود.

در پایان Piers Harding-Rolls تایید می‌کند میزان درآمد کلی فروش کنسول‌های مایکروسافت و سرویس ایکس باکس گیم‌ پس نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است و میزان مجموع مشترکین این سرویس در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۲، بالاتر از هر مقطع دیگر از زمان عرضه‌ی ابتدایی این سرویس در سال ۲۰۱۷ بوده است.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت هفته‌ی گذشته در کنفرانس خبری اخیر این مجموعه درخصوص جزئیات قرارداد خرید اکتیویژن‌بلیزارد، از سهم ۷۰ درصدی پلی استیشن دربرابر سهم ۳۰ درصدی کنسول‌های ایکس باکس در بازار گیمینگ جهانی خبر داده بود. اسمیت همچنین نسبت فروش ۶۹ به ۳۱ کنسول‌های ایکس باکس دربرابر پلی استیشن را به‌عنوان یکی از دلایل اصلی خود برای تایید این معامله‌ی بزرگ از سوی اتحادیه‌ی اروپا و دیگر نهادهای قانون‌گذاری جهانی عنوان کرده بود.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده