نویسنده: حسن اکرامی
// دوشنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۴

امکان اجرای بیش از ۲ هزار بازی روی استیم دک

به‌تازگی شرکت ولو اعلام کرد که هم‌اکنون بیش از ۲ هزار بازی در فهرست عناوین تایید شده یا قابل اجرای استیم دک وجود دارد.

شرکت ولو در حال بررسی فهرست تمامی بازی‌های پلتفرم استیم است تا هر اثری را که بتواند در بررسی‌ها طبق چهار اصل مشخص شده امتیاز کافی گرفته و تجربه‌ای روانی ارائه دهد، به فهرست بازی‌های استیم دک اضافه کند. در همین راستا اخیرا ولو در پست جدید وبلاگ استیم اعلام کرد هم‌اکنون بیش از ۲ هزار بازی به‌طور رسمی رتبه‌بندی‌های «تأیید شده» یا «قابل اجرا» را کسب کرده‌اند.

طبق گفته‌ی ولو، یک بازی تنها زمانی می‌تواند طبقه‌بندی «تایید شده» را بگیرد که شامل چهار اصل باشد. اولین اصل به ورودی بازی مربوط می‌شود؛ درواقع این اثر باید به‌صورت کامل از دکمه‌های کنترلر این پی سی دستی پشتیبانی کند، نمادهای ورودی مناسبی برای کلیدها داشته باشد و در صورت نیاز به‌طور خودکار صفحه کلید را روی صفحه نمایش دهد. دومین اصل به سازگاری بازی مربوط می‌شود؛ بدان معنا است که بازی نباید هشدارهای سازگاری با کنسول جدید را نشان دهد و در هنگام استفاده از لانچرها باید توسط کنترلر قابل اجرا باشد.

کنسول Steam Deck شرکت ولو به همراه کیس سیاه

سومین اصل در بررسی‌های ولو شامل محدودیت صفحه‌نمایش کنسول استیم دک است. بازی تایید شده باید از رزولوشن پیش‌فرض 720×1280 یا 800×1280 پشتیبانی کند. همچنین این بازی باید تنظیمات پیش‌فرض مناسبی داشته باشد و متن‌های آن خوانا باشند.

درنهایت چهارمین اصل به پشتیبانی سیستمی بازی مربوط است؛ برای مثال اگر یک بازی قرار است ازطریق Proton اجرا شود، باید تمام میان‌افزارهای آن‌هم توسط Proton پشتیبانی شوند. این پشتیبانی شامل ضد تقلب‌ها نیز می‌شود. این اصل‌ها برای رتبه‌بندی‌ بازی‌های پلتفرم استیم طراحی شده‌اند تا به کاربران کنسول استیم دک در انتخاب بازی بهینه و مناسب‌تر کمک کنند. 

کنسول Steam Deck در دستان یک کاربر

اگر یک بازی به‌عنوان «تأیید شده» طبقه‌بندی شده باشد، به این معنی است که با کلید‌های کنترل Steam Deck هماهنگ است و به خوبی کار می‌کند. اگر یک بازی به‌عنوان «قابل اجرا» طبقه‌بندی شود، ممکن است مشکلات جزئی در زمان اجرا روی کنسول دستی ولو داشته باشد. این مشکلات ممکن است شامل نیاز به استفاده از صفحه‌ی لمسی یا صفحه کلید مجازی، کوچک بودن متن‌های درون بازی یا نیاز به اجرای دستی برخی از عملیات‌ها مانند استفاده از صفحه‌ی لمسی برای باز کردن یک لانچر باشد.

به‌طور دقیق‌تر تاکنون ۲۱۲۶ بازی استیم به‌عنوان «تأیید شده» یا «قابل اجرا» طبقه‌بندی شده‌اند. از این تعداد، ۱۱۰۹ مورد «تأیید شده» و ۱۰۱۷ بازی «قابل اجرا» هستند. علاوه‌براین اقدام، ولو در ماه فوریه سرویسی را راه‌اندازی کرد تا به کاربران پلتفرم استیم این امکان را دهد که از میان کتابخانه‌ی خود بازی‌های متناسب با کنسول استیم دک را شناسایی کنند. همچنین بازیکنان می‌توانند از بخش Compatibility کنسول Steam Deck خود وارد حساب استیم شوند تا بازی‌هایی که سازگاری آن‌ها تاکنون بررسی شده‌اند را مشاهده کنند.

شما می‌توانید نظرات خود درباره‌ی این خبر را با زومجی در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده