نویسنده: هومن فلاحی
// پنجشنبه, ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹

خریداری پایگاه داده MobyGames توسط آتاری با پرداخت ۱.۵ میلیون دلار

یکی از بزرگ‌ترین دیتابیس‌های صنعت بازی‌های ویدیویی، از حالا به بعد در اختیار شرکت آتاری خواهد بود.

روز گذشته شرکت قدیمی و نام‌آشنای آتاری اعلام کرد برای تصاحب کامل امتیاز وب‌سایت MobyGames با مالکان آن به توافق رسیده‌ است. این معامله‌ی ۱.۵ میلیون دلاری که از ماه نوامبر سال گذشته زمزمه‌هایی از آن شنیده می‌شد، تا پایان ماه جاری میلادی نهایی می‌شود.

وب‌سایت موبی‌گیمز که نقشی مشابه با سایت مشهور IMDb در صنعت سینما و تلویزیون را برای ویدیوگیم دارد، تلاش می‌کند تا تمام داده‌های مربوط‌به افرادی را جمع‌آوری کند که در پشت‌صحنه‌ی توسعه پروژه‌های مختلف دنیای بازی‌های ویدیویی حضور دارند. فعالیت این دیتابیس از سال ۱۹۹۹ شروع شد و MobyGames در حال حاضر اطلاعات مربوط‌به حدود ۳۰۰ هزار بازی در سبک‌ها و پلتفرم‌های مختلف از اواخر سال ۱۹۵۰ میلادی تاکنون را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده در اختیار علاقه‌مندان و تاریخ‌نگاران صنعت بازی‌های ویدیویی قرار می‌دهد.

با اینکه IMDb در سال‌های اخیر سعی داشته است تا داده‌های بازی‌های کامپیوتری را هم به دیتابیس خود بیاورد، اما معمولا این اقدام تنها به بازی‌های AAA و بسیار معروف روز محدود شده است. از سوی دیگر، اشتیاق چندانی از سوی کاربران IMDb برای کامل کردن اطلاعات مربوط‌به بازی‌سازهای استودیوهای مختلف و شغل‌های آن‌ها وجود ندارد. به همین خاطر سایت MobyGames همچنان در جایگاه خاص خود قرار می‌گیرد.

خریداری دیتابیس MobyGames توسط شرکت آتاری

در پی اعلام این توافق، وید روسن (Wade Rosen) در مقام مدیرعامل شرکت هولدینگ فرانسوی Atari SA که مالکیت واحد گیمینگ این شرکت در ایالات متحده را نیز برعهده دارد، از تمایل آتاری برای مستقل نگه داشتن موبی‌گیمز و حفظ آزادی تیم مدیریت سایت در تصمیم‌گیری‌های مختلف خبر داد:

«جامعه کاربران موبی‌گیمز نقش مهمی در مستندسازی، دسته‌بندی و محافظت از تاریخچه ساخت بازی‌های ویدیویی در طول سال‌ها داشته است. پشتیبانی و حمایت آتاری از این وب‌سایت به ما اجازه می‌دهد که در ادامه‌ی مسیر با آن‌ها همراه باشیم. برای آتاری اهمیت زیادی دارد که استقلال اجرایی موبی‌گیمز تا جای ممکن حفظ شود و همچنین تلاش خواهیم کرد تا تجربه کاربران را بهبود ببخشیم؛ افرادی که داوطلبانه در تکمیل دیتابیس سایت با ما همکاری می‌کنند».

آتاری همچنین تایید کرد Jeremiah Freyholtz، مدیر اجرایی وب‌سایت موبی‌گیمز که در میان کاربران سایت با نام MobyReed شناخته می‌شود نیز در همین موقعیت به کار خود ادامه می‌دهد. فری‌هلتز که به‌عنوان مالک استارت‌آپ اینترنتی Blue Flame Labs شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۳ موبی‌گیمز را از شرکت GameFly خریداری کرده بود و از آن زمان به‌عنوان مدیر اصلی این دیتابیس فعالیت دارد.

در ادامه مدیر موبی‌گیمز نسبت به این توافق ابراز امیدواری کرد و گفت که مراحل توسعه یک نسخه جدید از وب‌سایت که جایگزین دیتابیس ۲۰ ساله موبی‌گیمز خواهد شد، به خوبی پیش می‌رود. به‌زودی یک نسخه بتا از سایت جدید در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. همچنین براساس اعلام فری‌هلتز، توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌های سایت که پیش از این به‌صورت پاره‌وقت روی موبی‌گیمز کار می‌کردند، پس از این معامله به‌صورت تمام‌وقت به بهبود تجربه‌ی بازدیدکنندگان این وب‌سایت خواهند پرداخت.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده