نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۱

هک پلتفرم توییچ احتمالاً بزرگترین افشای اطلاعاتی تاکنون بوده است

کارشناسان حوزه‌ی سایبری و امنیت شبکه معتقدند که اگر حمله‌ی هکری به پلتفرم توییچ در مقیاس گفته شده حقیقت داشته باشد، این بزرگ‌ترین افشای اطلاعاتی یک شرکت تا به امروز لقب خواهد گرفت.

روز چهارشنبه، یک هکر ناشناس ادعا کرد که کل پلتفرم توییچ را هک کرده و کلیه اطلاعات آن شامل سورس کدها و داده‌های مربوط‌به مبالغی که این شرکت از سال ۲۰۱۹ به استریمرها پرداخت کرده را فاش کرده است. بعد از آن، یک منبع مرتبط با توییچ صحت این ادعا را برای رسانه‌ی VGC تأیید کرده و اعلام کرد که افشای اطلاعات مذکور حقیقت دارد. سپس توییچ رسماً رخداد چنین حمله‌ای را تأیید کرده و در متن اطلاعیه‌ی روز چهارشنبه‌ی این شرکت نوشته شده: «تیم‌های ما فوراً درحال رسیدگی به حجم اطلاعات فاش شده هستند و به محض دسترسی به اطلاعات بیشتر، جامعه‌ی کاربران را از آخرین اخبار مطلع خواهیم کرد. ممنون که همراه ما هستید.»

حالا جو تیدی، اولین خبرنگار متخصص حوزه سایبری در شبکه بی بی سی عقیده دارد که در صورت واقعیت داشتن افشای گسترده‌ی اطلاعات از پلتفرم توییچ، این اقدام می‌تواند بزرگ‌ترین حمله‌ی هکری که به حال دیده شده لقب بگیرد و همچنین پیامدهای قابل توجهی را برای این شرکت متعلق به آمازون و کاربران آن داشته باشد. وی در بخشی از توضیحات خود در اینباره می‌گوید:

«توییچ معمولاً از جزئیات اقدامات خود مانند مبالغی که به‌عنوان دستمزد به استریمرهای خود پرداخت می‌کند به‌شدت محافظت کرده و ازاین‌رو، این اتفاق می‌تواند برای این شرکت بسیار خجالت آور باشد. ضمن اینکه این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که رقبایی مانند YouTube Gaming برای جذب استعدادهای این حوزه مبالغ هنگفتی را پرداخت می‌کنند. بنابراین پیامدهای این اتفاق می‌تواند برای توییچ سنگین تمام شود.»

پلتفرم استریمینگ توییچ

هکر توییچ، مبالغی که این شرکت از سال ۲۰۱۹ به استریمرها پرداخت کرده را فاش کرده است.

تیدی در ادامه تأکید می‌کند که این اقدام هنوز در مقیاس کامل به تأیید منابع رسمی نرسیده اما حداقل بخشی از افشای این اطلاعات مطمئناً واقعیت داشته است. داده‌هایی که به‌دست هکرها افتاده، شامل جزئیات درآمدزایی شرکت و مبالغی است که Twitch از اوت ۲۰۱۹ به استریمرها پرداخت کرده است. گفته می‌شود در این مدت بیش از ۸۱ استریمر مبالغی بیش از یک میلیون دلار را از شرکت دریافت کردند.

BBG Calc استریمر بازی Fortnite در گفت‌وگو با BBC News اظهار داشته که اطلاعات فاش شده جزئیات درآمدهای او را ۱۰۰ درصد درست گزارش داده و دو استریمر دیگر نیز تأیید کردند که داده‌های فاش شده تا حد زیادی واقعیت دارند.

تیدی در توضیحات خود اضافه می‌کند «کارشناسان امنیت شبکه اعلام کردند که فایل‌های به سرقت رفته شامل اطلاعات حیاتی از جمله جزئیات سرورهای داخلی این شرکت می‌شود که فقط کارکنان توییچ به آن دسترسی داشتند.»

«و اینکه اگر این اتفاق به‌طور کامل تأیید شود، احتمالاً به بزرگ‌ترین افشای اطلاعاتی که تاکنون دیده شده تبدیل خواهد شد. جایی که ارزشمندترین داده‌های یک شرکت بزرگ به‌صورت یکجا به سرقت رفته است.»

پیرس هاردینگ رولز، تحلیلگر Ampere Analysis نیز در اینباره اظهار داشته که این اتفاق می‌تواند در آینده‌ی درآمدهای استریمرها تأثیر منفی داشته باشد.

«اسناد پرداختی Twitch می‌تواند به آینده‌ی استریمرها نیز آسیب وارد کند. این اطلاعات قطعاً توانایی آن‌ها برای مذاکره و قراردادهای معاملات آتی با برندها را تضعیف خواهد کرد.»

بستر استریمینگ توییچ

هکری که مسئول حمله‌ به سرورهای Twitch بوده، یک لینک تورنت به ۱۲۵ گیگابایت از این اطلاعات را در روز چهارشنبه منتشر کرده است. او در توضیحات خود هدف از این کار را ایجاد اختلال و رقابت بیشتر در دنیای استریمینگ بیان کرده و اینکه عقیده دارد جامعه کاربری توییچ یک چاه سمی و نفرت انگیز است.

با اینکه داده‌های اولیه شامل اطلاعات کاربری مخاطبان این سرویس نبوده است، توییچ از کاربران درخواست کرده تا رمز عبور خود را تغییر داده و تأیید دو مرحله‌ای (two-factor authentication) حساب کاربری خود را فعال کنند. زیرا این هکر اعلام کرده که این تنها بخشی از اطلاعاتی است که در آینده منتشر خواهد شد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده