نویسنده: علی گودرزی
// سه شنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۱

بازی Starfield برای پلی استیشن 5 عرضه نخواهد شد

بتسدا و مایکروسافت بار دیگر تاکید کردند که برنامه‌ای برای عرضه بازی Starfield روی پلتفرم‌های دیگر ندارند.

شرکت بتسدا با تولید بازی‌های باکیفیت در سبک‌هایی مثل اکشن، نقش‌آفرینی و شوتر، یکی از صاحب‌سبک‌های تولید آثار این ژانر محسوب می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. خریداری شدن بتسدا توسط مایکروسافت و اضافه شدن شرکت نام‌برده به‌فهرست استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس همانقدر که یک بمب خبری بزرگ بود، به‌همان اندازه دارندگان پلتفرم‌هایی مثل پلی استیشن و نینتندو را نگران کرد؛ چرا که تبدیل شدن بتسدا به‌یکی از اعضای ایکس باکس مترادف می‌شود با انحصار محتویات بتسدا تنها برای پلتفرم‌های مایکروسافت (پی سی و ایکس باکس).

حالا و در جریان آخرین اخبار بازی، آرون گرینبرگ از مایکروسافت و پیت‌ هاینز از بتسدا پیرامون وضعیت مبهم انتشار آثار بتسدا برای سایر پلتفرم‌های جز ایکس باکس (مثل پلی استیشن) صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند. دیدگاه‌هایی که این شرایط به‌خصوص را واکاوی می‌کند. پیت هاینز طی برگزاری گیمزکام در پاسخ به‌این سؤال مبنی بر واکنش او به‌نگرانی دارندگان پلی استیشن پیرامون عرضه‌ شدن یا نشدن بازی‌های آینده بتسدا برای کنسول‌های سونی، چنین گفت:

«حقیقتش درباره‌ی این قضیه هیچ ایده‌ای ندارم و نمی‌دانم چطور باید آن را بیان کنم. نمی‌دانم چه جوابی باید به‌این سؤال بدهم؛ جوابی برایش وجود ندارد. شرایط به‌گونه‌ای نیست که مثلا من جواب این سؤال را بدانم و نخواهم آن را بیان کنم. واقعا نمی‌دانم.

همچنان محصولات برند ایکس باکس وجود دارند که می‌توان آن‌ها را روی اکثر پلتفرم‌های موجود (جز ایکس باکس) بازی کرد؛ فکر می‌کنم که این یک موضوع مهم باشد و باید به‌آن توجه کرد. مثلا بعد از خریداری شدن استودیوی موجانگ توسط مایکروسافت، بازی ماینکرفت همچنان برای پلتفرم‌های جریان اصلی در دسترس قرار گرفت و توسط تعداد زیادی از گیمرها بازی می‌شود؛ شرایط موجود، مثل این نیست که بگوییم "شرمنده شما از حالا به‌بعد هرگز قرار نیست بازی‌های بتسدا را در جایی به‌جز ایکس‌ باکس پیدا کنید".

البته این مورد را هم باید ذکر کرد که بدون شک، بازی‌هایی از برند بتسدا وجود خواهند داشت که آن‌ها را تنها روی ایکس‌ باکس می‌توانید تجربه کنید. مثلا استارفیلد اثری است که در انحصار ایکس‌ باکس خواهد بود. اینکه بازیکنان پلی استیشن باز هم می‌توانند آثار جدید بتسدا را تجربه کنند یا نه، موضوعی است که از جوابش مطلع نیستم و واقعا پاسخی برایش ندارم.»

لوگو شرکت های مایکروسافت و بتسدا

درحالی که پاسخ هاینز شرایط موجود و مبهم پیرامون عرضه شدن یا نشدن بازی‌های آینده‌ی بتسدا برای سایر پلتفرم‌های خارج از مجموعه‌ی مایکروسافت را تغییر نمی‌دهد، آرون گرینبرگ دیدگاه واضح‌تری را درباره‌ی این مسئله بیان و بر عرضه‌ی استارفیلد به‌شکل انحصاری برای پلتفرم ایکس باکس، تاکیده کرده است. گرین‌برگ پیرامون این موضوع چنین می‌گوید:

«باید در پاسخ به‌این سؤال حسابی حواس خودم را جمع کنم. این از آن سؤال‌هایی است که جوابش برای افراد زیادی مهم است و پاسخ دادن به‌آن برای افرادی در جایگاه ما، چالش‌برانگیز است؛ چرا که اگر در جواب دادن به‌آن حواسمان را جمع نکنیم، ممکن است چیزی بگوییم که در اینترنت در موردش اغراق شود!»

گرینبرگ طی صحبت‌هایش اشاره کرد که هدف مایکروسافت از خرید بتسدا، تقویت «آثار انحصاری برند ایکس باکس» بوده است؛ موضوعی که درکنار آن، دارندگان ایکس باکس هم به‌تجربه‌هایی باکیفیت و عالی دسترسی خواهند داشت. گرینبرگ در صحبت‌هایش اعلام کرد که با این وجود، انحصار بازی‌های بتسدا به‌معنی عدم توجه مایکروسافت به‌بازیکنان سایر پلتفرم‌ها نخواهد بود. گرینبرگ همچنین خاطرنشان کرد که بازی‌های فرست-پارتی مایکروسافت علاوه‌بر ایکس باکس، برای پی سی و سیستم کلاود هم عرضه می‌شوند و اشخاصی مثل دارندگان پلی استیشن، می‌توانند از این طریق سراغ بازی‌های بتسدا بروند. وی در پایان چنین گفت:

«ما هرگز نمی‌گوییم که شما حتما باید یک ایکس باکس بخرید تا بتوانید آن بازی‌ها را تجربه کنید.»

توییت یک کاربر و استناد به‌دیدگاه پیت هاینز مبنی بر انحصاری بودن یا نبودن بازی استارفیلد

ترجمه‌ی توییت: با استناد به‌صحبت‌های پیت هاینز از بتسدا، احتمال عرضه‌ی بازی‌هایی مثل استارفیلد در آینده برای پلی استیشن 5 وجود دارد

تاکید گرینبرگ بر انحصاری بودن استارفیلد صرفا به‌این مصاحبه محدود نمی‌شود چرا که او در واکنش به‌صحبت‌های یک کاربر توییتر مبنی بر احتمال عرضه‌ی استارفیلد برای پلی استیشن (با استناد به‌صحبت‌های اخیر پیت هاینز که در ابتدا مرورشان کردیم) چنین گفت:

استارفیلد در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ راهی ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پی سی خواهد شد. مشترکان سرویس گیم‌پس از همان روز عرضه به‌ استارفیلد دسترسی خواهند داشت. می‌دانم که بارها به‌چنین موضوعی اشاره کرده‌ایم و نه حالا و نه هیچ زمان دیگر،‌ هرگز این قضیه تغییر نخواهد کرد.

توییت کاربر مورد بحث پیرامون استدلالش مبنی بر صحبت‌های هاینز و عرضه‌ی احتمالی بازی‌هایی مثل استارفیلد برای پلی استیشن 5، نه‌تنها توجه گرینبرگ بلکه توجه هاینز را هم جلب کرد. هاینز در پاسخ به‌این توییت، چنین گفت:

نه در صحبت‌هایم چنین منظوری نداشتم!

باتوجه‌به‌صحبت‌های پیت هاینز و آرون گرین‌برگ، به‌نظر می‌رسد که امکان عرضه‌ی آثار بتسدا برای سایر پلتفرم‌‌هایی جز ایکس باکس، کاملا در اختیار مایکروسافت است. باید صبر کنیم و ببینیم که مایکروسافت به‌عرضه‌ی آثاری مثل The Elder Scrolls VI برای پلتفرم‌هایی جز ایکس باکس و پی سی علاقه نشان می‌دهد یا نه. بازی استارفیلد در تاریخ ۲۰ آبان سال ۱۴۰۱ (۱۱ نوامبر ۲۰۲۲) روی پلتفرم‌های ایکس باکس کلود گیمینگ، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پی‌ سی عرضه خواهد شد. اثر نام‌برده از همان روز عرضه ازطریق سرویس گیم‌پس در دسترس گیمرها قرار می‌گیرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده