// شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۲

حذف مراحل ریمیک بازی GoldenEye 007 از فارکرای 5

یوبیسافت به‌دلیل نقض قانون کپی‌رایت مجبور شده مراحل باز‌سازی‌شده‌ی بازی خاطره‌انگیز GoldenEye 007 را از بخش ساخت مرحله Far Cry 5 حذف کند.

GoldenEye 007 یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر اول‌شخص دوران خود بود که استودیوی Rare آن را در سال ۱۹۹۷ برای کنسول نینتندو ۶۴ منتشر کرد. بااینکه مدت‌ها از عرضه‌ی این بازی می‌گذرد، ولی همچنان طرفداران پروپاقرصی دارد که خواهان ساخته شدن نسخه‌ی ریمیک آن هستند.

در همین راستا، یوتیوبری به‌نام Krollywood دو سال نیم وقت صرف بازسازی این بازی در بخش ساخت مرحله‌ی Far Cry 5 کرده بود. این یوتیوبر تمام ۱۸ مرحله‌ی گلدن‌آی 007 را بازسازی کرده و در حالت آرکید فارکرای 5 در دسترس بازیکنان قرار داده بود. در صورت تمایل می‌توانید ویدیوی یکی از مراحل معروف این بازی را که در فارکرای 5 باز‌سازی شده، از لینک یوتیوب تماشا کنید. حالا خبر رسیده یوبیسافت مراحل باز‌سازی‌شده‌ی گلدن‌آی را از حالت آرکید فارکرای 5 حذف کرده است. درواقع شرکت مترو گلدوین مایر، مالک فیلم‌های جیمز باند با استناد به قانون کپی‌رایت از یوبیسافت خواسته این مراحل را از بازی‌اش حذف کند.

Krollywood این اتفاق را «ناراحت‌کننده» می‌خواند و می‌گوید MGM با یوبیسافت در این خصوص تماس گرفته است. یوبیسافت نیز بیانیه‌ای منتشر کرده و کپی‌رایت را دلیل این اقدام اعلام کرده است. البته آن‌ها از مترو گلدوین مایر به‌عنوان شکایت‌کننده نامی نبرده‌اند. در بخشی از بیانیه‌ی یوبیسافت می‌خوانیم: «ما به حق مالکیت معنوی دیگران احترام می‌گذاریم و از کاربران‌مان هم انتظار رفتار مشابه‌ای را داریم.»

بازسازی بازی GoldenEye 007 در بخش ساخت مرحله Far Cry 5

وب‌سایت کوتاکو که این گزارش را منتشر کرده، اشاره می‌کند که حذف این مراحل از فارکرای 5 کمی زیاده‌روی بوده است؛ چراکه Krollywood برای ساخت ریمیک گلدن‌آی از بخش ساخت مرحله این بازی استفاده کرده و قصد نداشته آن‌ را بفروشد.

MGM درخصوص استفاده از نام تجاری جیمز باند بسیار سخت‌گیر است. سال گذشته فردی که قرار بود پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی ریمیک GoldenEye 007 را با استفاده از موتور آنریل انجین 4 بسازد، خبر داد که مالکان این آی‌پی (یعنی MGM و Danjaq) از او خواسته‌اند توسعه‌ی این پروژه‌ را متوقف کند.

چندوقت پیش نیز ویدیویی از ریمستر GoldenEye 007 منتشر شده بود که سال‌های پیش در خود استودیوی Rare در حال ساخت بود. مایکروسافت ریر را در سال ۲۰۰۷ خریداری کرد و این نسخه‌ از بازی قرار بود ازطریق سرویس ایکس باکس لایو آرکید برای ایکس باکس 360 عرضه شود. بااین‌حال، این پروژه نیز به‌خاطر اختلافاتی برسر حق کپی‌رایت تعطیل شد.

فیل اسپنسر درباره‌ی نسخه‌ی ریمستر گلدن‌آی 007 در سال ۲۰۱۵ گفته بود: «به‌دست آوردن حق ساخت یک بازی از روی این اثر کار بسیار سخت و چالش‌برانگیزی است. بارها سعی خود را کردیم. برای ساخت چنین بازی‌ای شرکت‌های زیادی باید با یکدیگر کار کنند و ما هم به همین دلیل قید ساخت ریمستر گلدن‌آی را زدیم.»

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ نظرات خود را در صورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده